LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Modems duizenden abonnees KPN slecht beveiligd
Modems duizenden abonnees KPN slecht beveiligd
Dit was op het nieuws.
Wie nog niet het wachtwoord als KPN klant heeft veranderd, hier het advies:
http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... eiligd.xml
Re: Modems duizenden abonnees KPN slecht beveiligd
Het is oud nieuws, maar kennelijk nog onbekend bij veel gebruikers
-
Het is oud nieuws, maar ik wist het ook niet. Ok, ik heb geen KPN, misschien is dat de reden? Toch was het blijkbaar nodig er via teletekst de aandacht op te vestigen. Nu moet ik zeggen, ik kan me indenken dat veel mensen in die tijd iets hadden van 'het zal wel meevallen, ik laat het zoals het is'.
Uit de link van Nevermind:
Uit de link van Nevermind:
KPN schat dat zo'n 10 procent van de klanten de netwerknaam en het wachtwoord niet hebben aangepast en dus onveilig met het internet is verbonden. Dat aantal ligt waarschijnlijk vele malen hoger. Uit onderzoek van de RTL Nieuws redactie bleek het in nog geen tien uur tijd mogelijk om bij 82 mensen in te loggen. Bovendien krijgt de website die wachtwoorden aanbiedt elke jaar ruim twintig duizend bezoekjes van Nederlanders die een wachtwoord opvragen.
Klopt, maar daarom heb ik ook geschreven:crazyme schreef:Het is oud nieuws, maar kennelijk nog onbekend bij veel gebruikers
Hoho, het was geen waardeoordeel. Juist goed dat je het nog even onder de aandacht brengt.nevermind schreef:Klopt, maar daarom heb ik ook geschreven:crazyme schreef:Het is oud nieuws, maar kennelijk nog onbekend bij veel gebruikers
-
Ok, dan zijn we het met zijn allen er over eens dat het nuttig was dat nevermind dit topic opende, ja toch?
crazyme schreef:Hoho, het was geen waardeoordeel. Juist goed dat je het nog even onder de aandacht brengt.nevermind schreef:Klopt, maar daarom heb ik ook geschreven:crazyme schreef:Het is oud nieuws, maar kennelijk nog onbekend bij veel gebruikers
Was ook geen kritiek , hoor!
Fijn!
Heeft kpn dit risico wel duidelijk gemaakt aan de gebruikers van deze modems ?
Zoals ik het vanavond op TV heb kunnen zien, heeft KPN dat wel aan haar klanten geschreven, maar blijkbaar wisten vele niet, om wat voor instelling het ging, dus hebben zij niets ondernomen/gewijzigd.crazyme schreef:Fijn!
Volgens mij moet je dat via de instellingen van je TV doen toch ?
Klopt helemaal, maar je moet eerst de stekker uit de contactdoos trekken/verwijderen.bkn schreef:Volgens mij moet je dat via de instellingen van je TV doen toch ?
nevermind schreef:Zoals ik het vanavond op TV heb kunnen zien, heeft KPN dat wel aan haar klanten geschreven, maar blijkbaar wisten vele niet, om wat voor instelling het ging, dus hebben zij niets ondernomen/gewijzigd.crazyme schreef:Fijn!
Nee hoor , KPN is heel wat klanten vergeten. Zag je gisteren ook op de tv.
Het advies opvolgen en klaar is Kees, vlg een deskundige zijn alle modems te volgen-bij te stellen- uit te zetten- te resetten etc ook dat is onveilig te noemennevermind schreef:Dit was op het nieuws.
Dan is Kees nog niet klaar, hij moet wel bericht krijgen en dat vergeet KPN nogal.Het advies opvolgen en klaar is Kees, vlg een deskundige zijn alle modems te volgen-bij te stellen- uit te zetten- te resetten etc ook dat is onveilig te noemen
@Har, ik weet niet of je enig idee hebt hoe een (internationaal) netwerk in elkaar zit, aan je antwoorden te zien heb je laatst een paar eye-openers gehad maar laat ik je uit de droom helpen. In een (modern) netwerk zijn ALLE actieve netwerk componenten op afstand te resetten, upgraden, herconfigureren etc. Of denk je dat als er in Boston, Hong-Kong, Tietjerksteradeel een netwerk komponent geherconfigureerd, ge-upgrade, geanalyseerd oid moet worden wij de techneuten een "buskaartje en een floppy" geven ?vlg een deskundige zijn alle modems te volgen-bij te stellen- uit te zetten- te resetten etc ook dat is onveilig te noemen
-
Nadeel van het zelf wijzigen van de netwerknaam of het wachtwoord is dat als kpn de modem reset , de modem weer de oude ssid en wachtwoord toepast.
en indien je dus met een utp kabel internet en je zelf geen wifi hebt je dus niet kan zien dat je modem weer vatbaar is voor deze domme configuratie fout.
enigste echte oplossing is de modem vervangen aangezien kpn claimt dat zij de ssid of wachtwoord niet vanaf hun zijde aan kunnen passen.
en indien je dus met een utp kabel internet en je zelf geen wifi hebt je dus niet kan zien dat je modem weer vatbaar is voor deze domme configuratie fout.
enigste echte oplossing is de modem vervangen aangezien kpn claimt dat zij de ssid of wachtwoord niet vanaf hun zijde aan kunnen passen.
-
Veel KPN-klanten zijn digibeet en zijn totaal niet in staat om hun KPN verbinding veilig te maken. Uit mijn omgeving ken ik diverse KPN-klanten -allemaal senioren - die moeite hebben met computertechniek.
Deze mensen kiezen juist voor KPN omdat KPN in hun ogen "veilig en vertrouwd" is (PTT van vroeger).
Deze mensen kiezen juist voor KPN omdat KPN in hun ogen "veilig en vertrouwd" is (PTT van vroeger).