LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanval op ASR ingezet

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door juwita »

Het heeft even geduurd, maar kennelijk is Consumentenclaim.nl nu eindelijk uit de startblokken gekomen met de eerste dagvaardingen tegen ASR. Onderstaand bericht stond in Assurantie Magazine.

Aanval op woekerpolis ASR ingezet 02-09-2011 •

De eerste zeventien schadeclaims tegen staatsverzekeraar ASR zijn ingediend, als start van een grootschalig juridisch offensief. Dat zegt Pieter Lijesen van Consumentenclaim in een artikel in dagblad De Pers. Een van de dagvaardingen is in bezit van De Pers. Het gaat om schade die mogelijk voortvloeit uit beleggingsverzekeringen van het type Falcon Levensplan; een woekerpolis waarvan er honderdduizenden zijn verkocht.
‘Dit is pas het begin. Iedere week doen we er tien nieuwe dagvaardingen uit. Zo’n 7.000 polishouders van ASR hebben zich al bij ons aangemeld’, zegt Lijesen. Dit zijn mensen die niet tevreden zijn met de compensatieregeling die verzekeraars eerder hebben afgesproken.

Dat de claimstichting, die opereert op basis van no cure no pay, juist ASR op de korrel neemt, is geen toeval. Begin dit jaar kende de rechter een ASR-klant een hoge schadevergoeding toe. De verzekeraar moet op iedere euro die deze polishouder belegd heeft en nog zal beleggen, circa 45 cent extra bijleggen.

(De Pers, pag. 2)

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door hakra »

bron: De Telegraaf
ma 12 sep 2011,
Mogelijke schikking woekerpoliszaak ASR
door Natasja de Groot

AMSTERDAM - De kans is groot dat het tot een schikking komt in de woekerpoliszaak van ASR. Eind vorige week vroeg het gerechtshof in Amsterdam in een zogeheten comparitiezitting de verzekeraar en een gedupeerde klant om nader tot elkaar te komen. ASR is in hoger beroep gegaan tegen een uitspraak van de rechtbank in Haarlem. Deze oordeelde tot ongenoegen van de verzekeraar dat er sprake was van dwaling.

Het hof heeft de partijen tot 11 oktober de tijd gegeven om tot een oplossing te komen. Als het tot een uitspraak van het hof komt, kan dit grote consequenties hebben voor alle polishouders van een soortgelijk beleggingsproduct. Zij zullen dan individueel moeten procederen of tot collectieve acties moeten overgaan. Het vonnis blijft overeind staan van de rechtbank in Haarlem.

Dit kwam erop neer dat Falcon (100 procent dochtermaatschappij van ASR) onrealistische rendementen heeft voorgespiegeld.

Rendement
Falcon schotelde de klant namelijk een eindkapitaal voor dat bij lange na niet gehaald kon worden als gevolg van de hoge, verborgen kosten in de polis. Er werd uitgegaan van een rendement van 9 procent, maar van de inleg werd 60 procent ingehouden voor kosten van de verzekeraar.

Doordat dwaling is vastgesteld, moet ASR over de brug komen met 14.000 euro. Dit voor schade voortkomend uit de woekerpolis.

„We zijn het nog steeds niet eens met de uitspraak met de rechtbank in januari dat er sprake was van dwaling. Dat standpunt is principieel. Daarom hebben we hoger beroep aangetekend. Maar we hebben gisteren wel aangegeven ons uiterste best te doen om met de heer Van der Meulen tot een overeenkomst te komen”, aldus een woordvoerder van de verzekeraar.

Volgens raadsman Adri Kranenburg (Vliet & Burg) is zijn klant ook bereidwillig om tot een schikking te komen. „Mijn klant wil ook het boek sluiten en zit niet te wachten op uitvoerige processen.”

De uitspraak van het hof is belangrijk, omdat het de deuren kan openen voor hogere tegemoetkoming voor andere Falconpolishouders. „Als er een uitspraak van het hof ligt die voortborduurt op het vonnis van dwaling van de rechtbank, dan kunnen andere gedupeerde klanten gemakkelijker hun recht halen en dan zullen we nooit weten wat het hof ervan vond”, aldus advocaat Adri Kranenburg.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door juwita »

Zeer opmerkelijk ! De situatie dat een Gerechtshof partijen a.h.w. onder druk zet om zelf een schikking te bereiken. Je krijgt bijna de indruk dat de kennelijk sterk binnen het Hof Amsterdam levende wens om van toekomstige grote aantallen woekerpolis-zaken ''verschoond te blijven'' hier op de achtergrond meespeelt. Na de eerste 17 dagvaardingen in eerste aanleg van ''Consumentenclaim'' zit de schrik er kennelijk al in bij het de raadsheren (rechters). Tja. Een beetje dezelfde ''geur'' die hangt rondom de uitspraken van het Gerechtshof Amsterdam in de aandelenlease-affaire.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Pecunia non olet

ofwel "geld stinkt niet"

Ik vrees dat niemand er echt een bindende uitspraak over wil doen.
Het een heeft namelijk het ander tot gevolg.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door felixbeijer »

In het kader van het gelijkheidsbeginsel zou een eventuele schikking dan ook voor anderen van toepassing moeten zijn. Maar deze schikking is niet bindend.

Dwz iemand anders kan opnieuw een zaak starten en meer eisen. Het is dus een gebed zonder einde.

Maar wat wel duidelijk is, is dat de verzekeraars nu door hebben dat ze moeten dokken. De vraag is alleen hoeveel.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door felixbeijer »

Aegon is een ander verhaal, die hebben een veel groter probleem.
http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=101068

een heel veel groter probleem.......

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door hakra »

@juwita
Dat zie ik iets anders.
Een comparitie is in dit soort zaken niet ongebruikelijk. Wanneer partijen het - buitengerechelijk - eens kunnen worden, dan hoeft de RB of het Hof geen uitspraak te doen. Uit proces economische overwegingen kan dit voorkeur verdienen. Doorgaans worden dan ook de proceskosten "gecompenseerd", dwz elke parij draagt zijn eigen kosten. Er wordt dan een sooort vaststellings overeenkomst opgemaakt door de RB/Hof waar alle partijen hun handtekening onder plaatsen. Waarschijnlijk ook een soort geheimhoudingsclausule erbij. Ik herinner zijdelings aan Jort Kelder vs. Zwitserleven.

Ik kan mij in het bijzonder voorstellen dat ASR als strategisch oogmerk heeft het voorkomen van het ontstaan van jurisprudentie. Het risico van een negatief vonnis is voor ASR groot. Anderzijds haalt een positief vonnis voor ASR een heleboel andere mogelijke procedures de wind - geheel of gedeeltelijk - uit de zeilen. Wil ASR die gok nemen???
Weliswaar zou ASR nog naar de Hoge Raad en vervolgens het Europese Hof kunnen, maar dan blijft de zaak (en alles wat daaraan hangt) slepen. Dat is niet in het belang van ASR en van de Staat, want ASR moet naar de beurs gebracht worden!!

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door juwita »

@Hakra,
In dit geval ben ik het oneens met je. Je mag aannemen dat partijen voorafgaande en tijdens de procedure ook tenminste één of meerdere pogingen tot een schikking hebben uitgeprobeerd.Zonder succes, kennelijk. Dan hoeft het Hof hen niet te vertellen dat schikken een mogelijkheid vormt. Ik volg de financiele sector affaires in Nederland (aandelenlease-affaire; woekerpolis-affaire) al een jaar of vijf zeer intensief. Met name het Hof Amsterdam heeft in de rechterlijke afwikkeling van de aandelenlease-affaire toch een aantal vreemde beslissingen genomen die de verdenking wettigen dat ook het ''indammen'' van (potentieel) grote aantallen claims meespeelt.

@FelixBeijer,
Wanneer partijen, buiten de rechter om, een zaak ''schikken'', is de kans groot dat ASR bedingt dat het akkoord (de vaststellingsovereenkomst) geheim dient te blijven. De zaak wordt vervolgens van de rol gehaald/afgevoerd. Andere gedupeerden van Falcon/ASR verkeren dan in het ongewisse op welke niveau of welk percentage van de veroorzaakte schade ASR bereid is zaken te schikken. Verdeel en heers, heet zoiets.
Laatst gewijzigd door juwita op 13 sep 2011 11:27, 1 keer totaal gewijzigd.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door hakra »

@juwita
Ik ken de grieven van ASR in hoger beroep tegen het vonnis van de RB niet. Ik stel mij voor dat men primair concludeert tot afwijzing van het onderdeel dwaling. En subsidiair gehele of gedeeltelijke afwijzing van de toegekende schade. En vervolgens misschien nog iets "meer- en uiterst subsidiair"

Ik zie nog niet direct waarom een comparitie zou kunnen/moeten leiden tot indammen van een stroom procedures tegen zowel ASR als bij de RB/Hof. Een uitspraak van het Hof ten gunste van ASR zou dat indammen in dit geval wel tot gevolg kunnen hebben.
In dit specifieke geval had/heeft ASR geen andere keus dan hoger beroep aan te tekenen. Immers, doet zij dit niet dan komt het vonnis van de RB "in staat van gewijsde" en is er niets meer tegen te ondernemen. En staat in dit geval dwaling vast en kunnen soortgelijke gevallen dat als uitgangspunt nemen.
Daat zit voor ASR een heel groot risico aan vast.
Het kan zijn dat partijen vooraf reeds zonder resultaat schikkingsonderhandelingen hebben gevoerd over de hoogte van de schade, maar mijns inziens gaat het in deze procedure veel meer om een principiëel punt, te weten dwaling. De hoogte van het schadebedrag is volgens mij voor ASR "slechts bijzaak". Het Hof dient -eventueel- uitspraak te doen in dit specifieke geval over de vraag of er sprake is van dwaling.
Het wordt mijns inziens uiteindelijk een belangenafweging. En het belang van ASR (de Staat) is groter dan dat van het individue.
Ik acht het niet ondenkbaar dat enerzijds dwaling wordt afgewezen en anderzijds -op grond van een andere motivering- een vergoeding wordt toegekend. Daarmee is voor ASR "de angel" uit het verhaal.
En ik ben met je eens dat het Hof Amsterdam wel vaker "vreemde dingen" heeft gedaan. Belangen ........ dat is mijns inziens de kern. En dáár wordt een uitspraak naar toe geschreven.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door juwita »

Quote
En ik ben met je eens dat het Hof Amsterdam wel vaker "vreemde dingen" heeft gedaan. Belangen ........ dat is mijns inziens de kern. En dáár wordt een uitspraak naar toe geschreven. Unquote

@Hakra,
Maar wordt het dan niet (hoog)tijd dat de samenleving massaal in het verweer komt tegen rechters die ''onzuivere'' rechterlijke vonnissen wijzen door (eigen) belangen (heimelijk) te laten meewegen. Ik vind rechters die dit doen ongeschikt voor hun beroep en zij dienen hun toga aan de wilgen te hangen. Liever gisteren, dan vandaag.

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door hakra »

@juwita
Natuurlijk. Maar, "we" hebben met z'n allen "gekozen" voor het vigerende systeem. Rechters worden voor het leven benoemd.
Wanneer ex-rechters, ex OvJ's etc. (rechterlijke macht) zitting hebben binnen het parlement (wetgevende macht) en dwarsverbindingen onderhouden met de uitvoerende macht, zal er niet veel veranderen.
Wanneer (ex) politici, (ex) rechters, etc. zitting hebben in raden van commissarisen van grote ondernemingen, advocaten als rechter-plaatsvervanger kunnen optreden, rechters het bijbanen protocol met een korreltje zout nemen, etc. etc.

De samenleving, of een deel ervan, komt helaas alleen in beweging wanneer deze zich in haar positie bedreigt voelt. Kijk eens naar de aktuele pensioendiscussie.
Het klinkt allemaal wat cynisch, maar het gaat in dit geval om macht én heel veel geld. Hoe vaak hoor/lees je een opmerking als "dan moet de wet maar aangepast worden" uit de mond van politici?

Gelijk hebben is een ding, gelijk krijgen is iets anders.
Helaas, hoe subjectief het recht vaak ook is, ik weet ook geen beter systeem.

A posse ad esse non valet illatio
Van het kunnen tot het zijn geldt de logische sluitreden niet.;
Je mag uit de mogelijkheid van iets, niet het besluit/de conclusie trekken dat het ook werkelijk bestaat.

felixbeijer
Berichten: 2295
Lid geworden op: 12 jun 2009 21:48

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door felixbeijer »

juwita schreef:
@FelixBeijer,
Wanneer partijen, buiten de rechter om, een zaak ''schikken'', is de kans groot dat ASR bedingt dat het akkoord (de vaststellingsovereenkomst) geheim dient te blijven. De zaak wordt vervolgens van de rol gehaald/afgevoerd. Andere gedupeerden van Falcon/ASR verkeren dan in het ongewisse op welke niveau of welk percentage van de veroorzaakte schade ASR bereid is zaken te schikken. Verdeel en heers, heet zoiets.
Juwita, het is mijns inziens heel simpel. Sinds 2007 bestaat er de wettelijke verplichting een klacht behoorlijk af te handelen (WFT). Elke uiting van ongenoegen dient als klacht te worden afgehandeld. Uiteindelijk zal de AFM de "oplossing"vinden als ze de klachtregistratie gaan doorspitten.

Dus ik ben toch heel benieuwd hoe ze dit gaan oplossen......
Ik denk niet dat er een geheimhouding afgesproken gaat worden, het lijkt me niet verstandig. Dus even geduld, we lezen het wel in de krant.

Op de vraag welke procedures mogelijk waren heeft Aegon bij mij ook aangegeven: het KiFiD (en de rechtbank niet vernoemd !).
KiFiD staat kennelijk voor Kluchtinstituut Financiele Dienstverlening.

Ik zie het wel tegemoet.

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door Floris2 »

juwita schreef:Het heeft even geduurd, maar kennelijk is Consumentenclaim.nl nu eindelijk uit de startblokken gekomen met de eerste dagvaardingen tegen ASR. Onderstaand bericht stond in Assurantie Magazine.

Aanval op woekerpolis ASR ingezet 02-09-2011 •

De eerste zeventien schadeclaims tegen staatsverzekeraar ASR zijn ingediend, als start van een grootschalig juridisch offensief. Dat zegt Pieter Lijesen van Consumentenclaim in een artikel in dagblad De Pers. Een van de dagvaardingen is in bezit van De Pers. Het gaat om schade die mogelijk voortvloeit uit beleggingsverzekeringen van het type Falcon Levensplan; een woekerpolis waarvan er honderdduizenden zijn verkocht.
‘Dit is pas het begin. Iedere week doen we er tien nieuwe dagvaardingen uit. Zo’n 7.000 polishouders van ASR hebben zich al bij ons aangemeld’, zegt Lijesen. Dit zijn mensen die niet tevreden zijn met de compensatieregeling die verzekeraars eerder hebben afgesproken.

Dat de claimstichting, die opereert op basis van no cure no pay, juist ASR op de korrel neemt, is geen toeval. Begin dit jaar kende de rechter een ASR-klant een hoge schadevergoeding toe. De verzekeraar moet op iedere euro die deze polishouder belegd heeft en nog zal beleggen, circa 45 cent extra bijleggen.

(De Pers, pag. 2)
Laten we hopen dat deze partij zich niet zo makkelijk laat afschepen, met de voorgestelde compensatieregeling.
Ik wacht nog steeds op uitslag van de geschillencommissie van de KIFID.
intern zijn ze altijd bezig om het imago te veranderen.
onfafhangkelijke bestuursleden moet het imago weer een beetje oppoetsen.

juwita
Berichten: 901
Lid geworden op: 01 aug 2008 13:46

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door juwita »

@FelixBeijer,
De gedachte dat de AFM de woekerpolis-affaire voor de klagende gedupeerden gaat oplossen, lijkt mij behoorlijk naief. Geschillenbeslechting is helemaal de taak niet van de AFM.

Floris2
Berichten: 203
Lid geworden op: 26 mar 2011 14:54

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door Floris2 »

Gisteren in de uitzending van trosradar hebben ze opgeroepen dat ASR klanten die een compensatievoorstel hebben gekregen zich te melden.
Alleen helaas heb ik mijn compensatievoorstel nog niet gekregen.
Ben benieuwd hoe ze dat nu berekenen huup huup ASR compensatie truc.

Piet
Berichten: 4389
Lid geworden op: 02 jul 2003 21:20

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door Piet »

Rechters niet eens over ASR woekerpolis

donderdag 23 augustus 2012

“Het is niet uit te leggen waarom de ene rechter compleet tegenovergesteld oordeelt dan de ander,” zegt Pieter Lijesen van Consumentenclaim. Rechtbank Den Bosch heeft deze zomer twee keer geoordeeld dat ASR niet schuldig is aan dwaling. Dit in tegenstelling tot een Haarlems vonnis uit januari 2011, waarin ASR wel schuldig werd bevonden.

Twee totaal verschillende vonnissen in vergelijkbare zaken waarin ASR wordt gedaagd door de klant. De ASR Falcon beleggingsverzekeringen beloven een rendement die nooit waar gemaakt kan worden, bevestigt het vonnis in Haarlem. Nee, zegt Den Bosch, de klant had het kunnen weten.
Waarom komt de rechtbank tot een vonnis die haaks staat op het vonnis in Haarlem? Haarlem vindt dat de kosten vermeld hadden moeten worden bij het verstrekken van de offerte van de polis. De kosten hebben namelijk een behoorlijke invloed op het rendement. Gevolg van de uitspraak: ASR moet in dit geval de klant het misgelopen geld uitkeren.
Nee, zegt de kantonrechter van Den Bosch nu, ik vind dat ASR de klant niet van te voren over inhouding van kosten heeft moeten informeren. “Onverklaarbaar, zo’n vonnis”, zegt Lijesen. De uitspraak in Den Bosch staat niet alleen lijnrecht op die van Haarlem. Ook het Kifid, het Klachteninstituut Financiele Diensten, heeft in oktober 2010 geoordeeld dat de kosten vooraf gemeld moeten worden. “Daar wordt gezegd dat klant bij aangaan verzekering de algemene voorwaarden al moet ontvangen. Hierin verstoppen zij allerlei extra kosten. De kantonrechter in Den Bosch oordeelt nu dat mensen deze ook later, na het aangaan van de verzekering, mogen krijgen. Onbegrijpelijk."
Consumentenclaim, een juristenkantoor die duizenden klanten bijstaat in rechtszaken tegen banken en verzekeraars, laat het niet niet bij zitten. Lijesen: “Wij zien vaker dat lagere rechters in de gelijke zaken tot verschillende uitspraken komen. Deze zaken worden dan ook niet beslist in eerste aanleg. Hoger beroep en cassatie gaan uitmaken wat het gaat worden.”

Bron: TROS Radar
http://www.trosradar.nl/nieuws/detail/a ... ekerpolis/

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door hakra »


ClaimConcept
Berichten: 1976
Lid geworden op: 22 mei 2012 10:45

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door ClaimConcept »

Rechters mogen verschillend oordelen, zo werkt ons rechtssysteem nu eenmaal.
Gratis advies aan ConsumentenClaim: eerst even het vonnis goed doorlezen...

hakra
Berichten: 710
Lid geworden op: 07 feb 2011 14:38

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door hakra »

hierbij beide uitspraken:

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BX3136

http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage ... ljn=BX3140

Het zijn in beide gevallen zaken die door Consumentenclaim aanhangig gemaakt zijn en uit het feit dat het de Sector Kanton is, kan worden afgeleid dat de ingestelde vorderingen in beide gevallen < 25.000,00 euro zijn geweest.
Immers, de competentiegrens van de kantonrechter is gemaximeerd op 25.000,00 euro.

Mooie opsteker voor ASR.
Vonissen nog niet (goed) gelezen maar een claim op grond van achterblijvende beleggingsresultaten is gedoemd
te mislukken.

arvandongen
Berichten: 1353
Lid geworden op: 09 mar 2011 12:03

Re: Aanval op ASR ingezet

Ongelezen bericht door arvandongen »

Wel wel wel.....

Paragraaf 4 van de uitspraak:
Het is in strijd met de rechtszekerheid om verplichtingen op ASR te leggen die pas in latere wetgeving, die vooral is ingegeven door de slechte beursontwikkeling in de afgelopen jaren, zijn neergelegd.
De meeste wetgeving is in 2006 gemaakt en daarna aangescherpt omdat verzekeraars misbruik maakten van de regels die de verzekeraars zelf gemaakt hadden in het kader van zelfregulering. Dit heeft niets met beurskoersontwikkeling te maken gehad. Dit geeft wel de denkrichting van dit hof aan.

4.3. De vraag of de kosten zijn overeengekomen

4.3.1. [eiser] stelt dat de in rekening te brengen kosten niet slechts mochten worden opgenomen in de polisvoorwaarden, omdat deze de prijs van het product betroffen. Voor zover er kosten zijn vermeld in de algemene voorwaarden heeft ASR geen aandacht gevestigd op de tekst van die voorwaarden.

4.3.2. De kantonrechter verwerpt dit standpunt. De prijs bestaat uit de koopsommen die [eiser] heeft gestort en het bedrag dat [eiser] maandelijks betaalt aan ASR. Er kan niet aan ontkomen worden dat de wijze waarop de maandelijks betaalde premie wordt vastgesteld en wordt aangewend in het geval van een niet bepaald eenvoudig product als deze gemengde verzekering, wordt uiteengezet in standaardbepalingen, lees: algemene polisvoorwaarden. Zoals hiervoor is overwogen en beslist, is door ASR voldoende gewezen op de toepasselijkheid van algemene voorwaarden op deze polis en maken deze deel uit van de overeenkomst tussen partijen.
De uitspraak wijkt hier inderdaad af van (tot nu toe) het standpunt van het KiFiD. Het KiFiD stelt dat de kosten een kernbeding zijn van de overeenkomst en dat deze dus niet uitsluitend in de voorwaarden opgenomen mogen zijn. Deze behoren in begrijpelijke taal uitgelegd worden, omdat de kosten een essentiele invloed hebben op het te bereiken eindkapitaal. De kosten bepalen in dit geval (mede) de kwaliteit van dit financiële product. Ook zonder dat wetgeving hieromtrent zou bestaan.

Nu de rechter bepaald heeft dat in dit geval de polisvoorwaarden geldig zijn, dan wordt de zaak winnen heel moeilijk. Het lijkt er bovendien op dat de polisvoorwaarden best redelijk duidelijk waren, dus daaruit zou een deel schuld van de klant kunnen voortkomen. Bij doorlezen had men het kosten-probleem blijkbaar eenvoudig kunnen zien in 1991/1992.

Deze klant is werkelijk door ASR ge-kleine-lettert.

Gesloten