Ik zag dat invullen van het bruto maandinkomen zoals vermeld op de maandoverzichten van het UWV in de rekenhulp een toetsingsinkomen 2011 gaf van: € 15.889 bruto per jaar
Ik zag ook dat invullen van het fiscaal jaarinkomen zoals vermeld op het jaaroverzicht 2011 van het UWV in de rekenhulp een toetsingsinkomen 2011 gaf van: € 17.115 per jaar
Dat leek me vreemd, omdat de rekenhulp door de belastingdienst zelf is opgesteld en volstrekt te goeder trouw is ingevuld, met door het UWV verstrekte gegevens. In de loop van het jaar kan de rekenhulp alleen met behulp van de maandopgaven worden gebruikt. Pas achteraf wordt een jaaropgave verstrekt en bij navraag bij de belastingtelefoon, zou er geen verschil moeten zijn.
Het scheelt veel in de huursubsidie bedragen en het verschil terugbetalen is geen geringe opgave voor iemand die netto nog geen €840 euro per maand ontvangt.
Ik heb de belastingtelefoon gevraagd, hoe dat verschil mogelijk is, bij toepassing van UWV gegevens en de rekenhulp van de belastingdienst zelf. Verschil tussen bruto inkomen en fiscaal inkomen kan voor iemand in loondienst veroorzaakt worden door extraatjes, zoals een auto van de zaak. Daarvan is natuurlijk geen sprake bij iemand met alleen een WAO uitkering. Volgens de belastingtelefoon zou er geen verschil moeten zijn tussen de opgetelde bruto maand uitkeringen en het fiscaal loon op de jaar afrekening.
Ik vraag me af, of er een fout zit in de rekenhulp?
Of de UWV foute opgaven verstuurt?
En of dit bij meer mensen gebeurt?
Het is dubbel wrang, omdat de kwijtschelding van gemeente heffingen steeds wordt afgewezen met als argument dat inkomen + toeslagen een hoger inkomen vormen dan de norm voor gemeentelijke kwijtschelding, en dat toch weer de toegekende huurtoeslag moet worden terugbetaald.
Zijn er meer mensen, die op die manier onder het bestaansminimum zakken?
En is er iets aan te doen?
Hier de link naar de rekenhulpen:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... gsinkomen/
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/