LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Eenmanszaak starten vanuit WAO
Eenmanszaak starten vanuit WAO
Goededag,
Ik zit met een vraag en wellicht dat jullie weten hoe e.e.a. in elkaar steekt en wat ik het beste kan doen. Het zit als volgt; Ik ontvang een WAO uitkering omdat ik na een verkeersongeluk 100% ben afgekeurd. Mijn vriendin werkt 4 dagen in de week maar het is niet bepaald een vetpot. Daarom wil ik eigenlijk voor mezelf gaan beginnen. Het probleem is echter dat ik niet vrolijk word van de verhalen die ik lees op internet van mensen die voor zichzelf zijn begonnen en vervolgens ontzettend veel geld moeten terugbetalen aan het UWV. Als ik een keer 20 uur werk gaat het UWV mij korten op basis van deze 20 uur maar als ik vervolgens de rest van het jaar niet of maar 2 uur per week werk o.i.d. korten ze me nog steeds voor die 20 uur. Daar schuilt voor mij een enorm gevaar in. Rondkomen lukt nu al amper. Ik weet nu namelijk echt niet wat mijn inkomsten gaan zijn in de toekomst en of ik het fysiek vol ga houden. Mijn intentie is echter om uiteindelijk mijn uitkering te laten vervallen en als zelfstandig ondernemer mijn geld te verdienen. Ik heb weinig vertrouwen in het UWV en zou ze dus het liefst nog even niet inlichten over mijn plannen om zelfstandig ondernemer te worden. Wat zouden de gevolgen zijn als ik mijn partner zich laat inschrijven bij de KvK en zij op papier dus eigenlijk de eigenaar is en ik dus op die manier mijn eigen bedrijf probeer te starten? Begrijp me goed mensen, ik zou veel liever de regels volgen maar ik ben erg bang dat als mijn ondernemerschap mislukt, ik straks geen uitkering meer kan krijgen of van nog minder geld moet rondkomen en dat is gewoon geen optie.
Ik zit met een vraag en wellicht dat jullie weten hoe e.e.a. in elkaar steekt en wat ik het beste kan doen. Het zit als volgt; Ik ontvang een WAO uitkering omdat ik na een verkeersongeluk 100% ben afgekeurd. Mijn vriendin werkt 4 dagen in de week maar het is niet bepaald een vetpot. Daarom wil ik eigenlijk voor mezelf gaan beginnen. Het probleem is echter dat ik niet vrolijk word van de verhalen die ik lees op internet van mensen die voor zichzelf zijn begonnen en vervolgens ontzettend veel geld moeten terugbetalen aan het UWV. Als ik een keer 20 uur werk gaat het UWV mij korten op basis van deze 20 uur maar als ik vervolgens de rest van het jaar niet of maar 2 uur per week werk o.i.d. korten ze me nog steeds voor die 20 uur. Daar schuilt voor mij een enorm gevaar in. Rondkomen lukt nu al amper. Ik weet nu namelijk echt niet wat mijn inkomsten gaan zijn in de toekomst en of ik het fysiek vol ga houden. Mijn intentie is echter om uiteindelijk mijn uitkering te laten vervallen en als zelfstandig ondernemer mijn geld te verdienen. Ik heb weinig vertrouwen in het UWV en zou ze dus het liefst nog even niet inlichten over mijn plannen om zelfstandig ondernemer te worden. Wat zouden de gevolgen zijn als ik mijn partner zich laat inschrijven bij de KvK en zij op papier dus eigenlijk de eigenaar is en ik dus op die manier mijn eigen bedrijf probeer te starten? Begrijp me goed mensen, ik zou veel liever de regels volgen maar ik ben erg bang dat als mijn ondernemerschap mislukt, ik straks geen uitkering meer kan krijgen of van nog minder geld moet rondkomen en dat is gewoon geen optie.
Re: Eenmanszaak starten vanuit WAO
Frauderen lijkt me geen oplossing, uwv betaald uw boterham dus u zult echt bij hun moeten informeren over de kansen en mogelijkheden.
Toch maar met het UWV in conclaaf gaan. Als u het bedrijf op naam van uw vriendin zet is zij aansprakelijk en u als zeg maar zetbaas ontduikt de regels die de uitkering met zich mee brengen. Inschrijving bij de KVK kan enkel maar op basis van éénmanszaak ofwel ZZP levensgevaarlijk in deze tijd.
Ik vraag me af of het controleerbaar is.
-
Ik vraag me af naar aanleiding van deze zin wat nu eigenlijk je vraag is.zzper1978 schreef:Ik vraag me af of het controleerbaar is.
Controleerbaar weet ik niet want de vriendin is de eigenaar. Ts is voor 100% afgekeurd voor werk, voelt zich nu redelijk goed maar wat gebeurt er bij een terugval, Ts kan het werk niet meer uitvoeren en de boel gaat op de fles, niet hij maar de vriendin gaat het faillissement in, dat moet je echt niet willen. Zit niets anders op om de plannen bij het UWV voor te leggen en bij goedkeuring te starten.
-
Wat voor soort bedrijfje wilt u gaan uitvoeren ? Ik bedoel gaat u werken vanuit huis of iets waarmee u op pad gaat.
-
Als u nu wel in staat bent om voor uzelf te gaan beginnen, is het onterecht dat u 100% afgekeurd blijft , en zou u eigenlijk een herkeuring moeten aanvragen.zzper1987 schreef:Ik ontvang een WAO uitkering omdat ik na een verkeersongeluk 100% ben afgekeurd.Daarom wil ik eigenlijk voor mezelf gaan beginnen.
U bent nu al oneerlijk bezig en profiteert ten onrechte van een volledige WAO uitkering die door de werkenden wordt opgebracht.
Juist door deze soort situaties blijkt weer eens dat ons uitkeringen-systeem volstrekt foutief is, en dat het meer een hangmat dan een vangnet is.
-
@ Leo, ik wil hier toch even op inhaken als je het niet erg vindt. TS geeft te weinig informatie om iets dergelijks te kunnen zeggen. Iemand die een WAO-uitkering krijgt, is afgekeurd voor minimaal drie beroepen die hij in loondienst kan doen. Het zou zomaar kunnen dat zzp1987 iets heel anders heeft gevonden waarmee hij zichzelf kan bedruipen.Leo The Emperor schreef:Als u nu wel in staat bent om voor uzelf te gaan beginnen, is het onterecht dat u 100% afgekeurd blijft , en zou u eigenlijk een herkeuring moeten aanvragen.zzper1987 schreef:Ik ontvang een WAO uitkering omdat ik na een verkeersongeluk 100% ben afgekeurd.Daarom wil ik eigenlijk voor mezelf gaan beginnen.
U bent nu al oneerlijk bezig en profiteert ten onrechte van een volledige WAO uitkering die door de werkenden wordt opgebracht.
Juist door deze soort situaties blijkt weer eens dat ons uitkeringen-systeem volstrekt foutief is, en dat het meer een hangmat dan een vangnet is.
De UWV biedt juist mogelijkheden om vanuit de WAO te starten. Dat geeft aan dat het UWV, en daarmee de overheid, blijkbaar van mening is dat het niet altijd onterecht is als iemand een WAO heeft en toch wat wil proberen.
Het is zelfs zo dat iemand met een WAO gewoon aan het werk mag; er vind dan gewoon een korting plaats. Als het een tijdje goed gaat kan er een herkeuring volgen, en anders blijven de WAO-rechten nog een jaar of 5 op de plank liggen, voor het geval het echt niet gaat.
Ook in de WAO geldt het principe: het is een vangnet voor degenen die echt niet kunnen, maar het is geen garantie dat je het tot aan je pensioen kunt houden. Als iemand voldoende hersteld is om te gaan werken, zal de uitkering op een gegeven moment beëindigd worden.
Maar om iemand die denkt voldoende hersteld te zijn om voor zichzelf te beginnen te vertellen dat hij onterecht in de WAO zit, zonder verdere relevante informatie, gaat mij eerlijk gezegd een stapje te ver. Ook al heb je wel gelijk dat er ook van de WAO misbruik gemaakt kan worden.
@ Leo
Je kent mijn situatie niet maar je hebt je oordeel al snel klaar. Aan het ongeluk heb ik zeer ernstige rugklachten overgehouden en gebruik om die reden dagelijks medicijnen ter pijnbestrijding. Operaties hebben niet geholpen. Soms heb ik goede dagen en soms slechte. Lang staan of zitten gaat niet, lichamelijk werk is geen optie. Echter, mijn financiële situatie is dusdanig slecht dat ik geen andere optie zie om wat te gaan doen. 100% afgekeurd of niet. Ik heb geen keuze. Je gaat mij betreft wat kort door de bocht.
Het is mij alleen niet precies duidelijk welke regels het UWV hanteert en omdat alles nog in de kinderschoenen staat, wil ik ook geen slapende honden wakker maken. Mocht mijn ondernemerschap mislukken doordat ik straks dusdanig veel pijn krijg, dat ik gewoon niet meer kan werken, is het dan mogelijk om weer terug te gaan naar de situatie zoals deze nu is ? Het enige dat ik wil is voor mezelf en mijn gezin een bepaalde zekerheid in bouwen. Als ik niet terug kan naar de situatie zoals deze nu is, zijn de gevolgen echt niet te over zien. Ik weet dat het niet de bedoeling is om het UWV te omzeilen door mijn partner als eigenaar van de eenmanszaak in te schrijven maar als ik daarmee dat stukje financiële zekerheid voor mijn gezin kan inbouwen is dat wat ik doe.
Nogmaals, het enige dat ik eigenlijk wil is proberen om zelf weer voor een inkomen te zorgen maar in eerste instantie wel met behoud van mijn uitkering. Daarnaast wil ik terug kunnen naar de huidige situatie als het fysiek niet haalbaar blijkt. Dit alles bij voorkeur zonder rompslomp, vandaar dat ik liever mijn partner bij de KvK inschrijf.
Je kent mijn situatie niet maar je hebt je oordeel al snel klaar. Aan het ongeluk heb ik zeer ernstige rugklachten overgehouden en gebruik om die reden dagelijks medicijnen ter pijnbestrijding. Operaties hebben niet geholpen. Soms heb ik goede dagen en soms slechte. Lang staan of zitten gaat niet, lichamelijk werk is geen optie. Echter, mijn financiële situatie is dusdanig slecht dat ik geen andere optie zie om wat te gaan doen. 100% afgekeurd of niet. Ik heb geen keuze. Je gaat mij betreft wat kort door de bocht.
Het is mij alleen niet precies duidelijk welke regels het UWV hanteert en omdat alles nog in de kinderschoenen staat, wil ik ook geen slapende honden wakker maken. Mocht mijn ondernemerschap mislukken doordat ik straks dusdanig veel pijn krijg, dat ik gewoon niet meer kan werken, is het dan mogelijk om weer terug te gaan naar de situatie zoals deze nu is ? Het enige dat ik wil is voor mezelf en mijn gezin een bepaalde zekerheid in bouwen. Als ik niet terug kan naar de situatie zoals deze nu is, zijn de gevolgen echt niet te over zien. Ik weet dat het niet de bedoeling is om het UWV te omzeilen door mijn partner als eigenaar van de eenmanszaak in te schrijven maar als ik daarmee dat stukje financiële zekerheid voor mijn gezin kan inbouwen is dat wat ik doe.
Nogmaals, het enige dat ik eigenlijk wil is proberen om zelf weer voor een inkomen te zorgen maar in eerste instantie wel met behoud van mijn uitkering. Daarnaast wil ik terug kunnen naar de huidige situatie als het fysiek niet haalbaar blijkt. Dit alles bij voorkeur zonder rompslomp, vandaar dat ik liever mijn partner bij de KvK inschrijf.
@ beschuitje; zowel thuis als op locatie.
-
Ik zat een paar jaar geleden in het zelfde schuitje na overleg met het UWV kwam ik tot overeenstemming met behoud van de uitkering dat ik een jaar de kans kreeg. Ik heb een goedlopend bedrijfje opgebouwd en het geld wat ik na een jaar verdiende is verrekend met de uitkering.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes gewenst.
Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes gewenst.
-
@ ZZP1987
Misschien is er een heel andere mogelijkheid: vrijwilligerswerk, waarbij je een bepaalde onkostenvergoeding krijgt. Het maximum wat je aan vergoeding kunt krijgen is 4,50 per uur, 150 per maand, en 1500 per jaar. Als de onkostenvergoeding hoger wordt, dan moet je belasting over het hele bedrag gaan betalen.
Lang niet overal krijg je een dergelijke vergoeding, maar soms wel. Het is dus belastingvrij, heeft geen invloed op je uitkering, je moet alleen bij het UWV wel even aangeven wat je doet. Als je het samen met je vriendin doet, kan het je dus maximaal 3000 euro netto per jaar opleveren.
Je kunt het altijd overwegen.
Misschien is er een heel andere mogelijkheid: vrijwilligerswerk, waarbij je een bepaalde onkostenvergoeding krijgt. Het maximum wat je aan vergoeding kunt krijgen is 4,50 per uur, 150 per maand, en 1500 per jaar. Als de onkostenvergoeding hoger wordt, dan moet je belasting over het hele bedrag gaan betalen.
Lang niet overal krijg je een dergelijke vergoeding, maar soms wel. Het is dus belastingvrij, heeft geen invloed op je uitkering, je moet alleen bij het UWV wel even aangeven wat je doet. Als je het samen met je vriendin doet, kan het je dus maximaal 3000 euro netto per jaar opleveren.
Je kunt het altijd overwegen.
-
als ik heel eerlijk ben zou ik uitkijken!
ik snap dat je heel graag iets wilt doen,en rugklachten daar ben ik als geen ander mee bekent o.a
maar hou in je achterhoofd dat je blij mag zijn dat je op je rugklachten bent afgekeurd...
en dat bedoel ik niet aanvallend,maar in de zin van,het uwv is op het moment heel streng in de wao...
dat zal je zelf ook ondervonden hebben?
dat je nog met rugklachten erin zit is een pre,en ik kan je verzekeren dat ligt heel gevoelig want,normaal met rugklachten had je al geen wao meer gehad..
dus zodra ze ruiken dat je wel iets kan doen,als is het maar vrijwilligers werk,dan kan je de klos zijn,oftewel dan heb je niks meer...
je moet tegenwoordig aardig wat mankeren om je uitkering te behouden dus wees gezegend en dat bedoel ik ten goede...anders had je nu helemaal niets meer...
dus allebei de dingen aanwakkeren is idd aanwakkeren..
ik snap heel goed dat je iets wilt doen,want een wao is geen vetpot,
mensen roepen maar al te snel maar je hebt toch een uitkering...
ja hoor tuurlijk..
@leo
snap wel wat je bedoelt maar er zijn goede en er zijn slechte dagen,
in goede dagen ben je blij als je een stukje normaal kan lopen! in slechte dagen ben je blij als je kan slapen! met tich medicatie..
in hele goede dagen ben je blij dat je een beetje kan werken ,al houd dat in,beetje achter de pc wat doen?
beetje telefoneren,zakelijk klanten aanhalen,hoeft geen zwaar lichamelijk werk te zijn...
maar elke dag is anders,elke week is anders...sterker elk uur is anders...
laten we eerlijk zijn bepaalde mensen horen niet in de wao,hoe die er nog inkomen of zitten is een heel groot vraag teken ,iemand met kanker wordt gewoon hard gezegd u kunt nog werken..
iemand die zegt! het in zijn rug te hebben en er lekker zwart bij klust als stratenmaker! want ooohh hij heeft zo'n last van zijn rug,die krijgt gewoon uitkering en lacht het hardst..
maar er zijn ook mensen die wel degelijk iets willen proberen! alleen je kan niet van je lijf op aan...
zo denk je oh dat gaat lekker en volgende uur lig je als een plank op bed...
Ts succes maar denk er goed over na..
ik snap dat je heel graag iets wilt doen,en rugklachten daar ben ik als geen ander mee bekent o.a
maar hou in je achterhoofd dat je blij mag zijn dat je op je rugklachten bent afgekeurd...
en dat bedoel ik niet aanvallend,maar in de zin van,het uwv is op het moment heel streng in de wao...
dat zal je zelf ook ondervonden hebben?
dat je nog met rugklachten erin zit is een pre,en ik kan je verzekeren dat ligt heel gevoelig want,normaal met rugklachten had je al geen wao meer gehad..
dus zodra ze ruiken dat je wel iets kan doen,als is het maar vrijwilligers werk,dan kan je de klos zijn,oftewel dan heb je niks meer...
je moet tegenwoordig aardig wat mankeren om je uitkering te behouden dus wees gezegend en dat bedoel ik ten goede...anders had je nu helemaal niets meer...
dus allebei de dingen aanwakkeren is idd aanwakkeren..
ik snap heel goed dat je iets wilt doen,want een wao is geen vetpot,
mensen roepen maar al te snel maar je hebt toch een uitkering...
ja hoor tuurlijk..
@leo
snap wel wat je bedoelt maar er zijn goede en er zijn slechte dagen,
in goede dagen ben je blij als je een stukje normaal kan lopen! in slechte dagen ben je blij als je kan slapen! met tich medicatie..
in hele goede dagen ben je blij dat je een beetje kan werken ,al houd dat in,beetje achter de pc wat doen?
beetje telefoneren,zakelijk klanten aanhalen,hoeft geen zwaar lichamelijk werk te zijn...
maar elke dag is anders,elke week is anders...sterker elk uur is anders...
laten we eerlijk zijn bepaalde mensen horen niet in de wao,hoe die er nog inkomen of zitten is een heel groot vraag teken ,iemand met kanker wordt gewoon hard gezegd u kunt nog werken..
iemand die zegt! het in zijn rug te hebben en er lekker zwart bij klust als stratenmaker! want ooohh hij heeft zo'n last van zijn rug,die krijgt gewoon uitkering en lacht het hardst..
maar er zijn ook mensen die wel degelijk iets willen proberen! alleen je kan niet van je lijf op aan...
zo denk je oh dat gaat lekker en volgende uur lig je als een plank op bed...
Ts succes maar denk er goed over na..
-
idd dat was ik nog vergeten wat vogels zegt over,de buren etc etc...
en stel idd dat jij en je vriendin uit elkaar gaan,ook al denk je en hoop je dat natuurlijk niet!
nou vogels dat is ruim gerekend 1000 euro ,dat heeft niet iedereen hoor!
en stel idd dat jij en je vriendin uit elkaar gaan,ook al denk je en hoop je dat natuurlijk niet!
nou vogels dat is ruim gerekend 1000 euro ,dat heeft niet iedereen hoor!
@ Vogels
Lekker makkelijk om over uitgave-patronen te beginnen. Je kent mijn achtergrond niet, laat staan dat je er over kunt oordelen.
Het is me verder wel duidelijk hoor. Het is voor mij echt nuttig geweest om hier wat ruggespraak te krijgen.
Ik zal de keuze moeten maken of ik het risico durf te nemen en dus in overleg ga met het UWV of ik dan toch maar kies voor de zekerheid van mijn uitkering.
Genoeg om over te denken dus.
Lekker makkelijk om over uitgave-patronen te beginnen. Je kent mijn achtergrond niet, laat staan dat je er over kunt oordelen.
Het is me verder wel duidelijk hoor. Het is voor mij echt nuttig geweest om hier wat ruggespraak te krijgen.
Ik zal de keuze moeten maken of ik het risico durf te nemen en dus in overleg ga met het UWV of ik dan toch maar kies voor de zekerheid van mijn uitkering.
Genoeg om over te denken dus.
Zorg dat alles heel goed op papier staat en laat het nakijken op addertjes, onduidelijkheden enz.
Zoek op internet naar verhalen van ZZP-ers en het UWV, zoals bijv. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=119288
Zoek op internet naar verhalen van ZZP-ers en het UWV, zoals bijv. http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic.php?t=119288
-
Ik kan ook wel drie beroepen opnoemen die ik niet kan uitvoeren, (piloot, profvoetballer en naar ik aanneem ook politicus), maar ben ik daardoor 100% afgekeurd ?witte Angora schreef:Iemand die een WAO-uitkering krijgt, is afgekeurd voor minimaal drie beroepen die hij in loondienst kan doen
Mocht u stelling al feitelijk correct zijn, dan is het systeem nog slechter dan ik dacht. 100% afgekeurd betekent voor mij gewoon dat iemand helemaal geen inkomsten kan verwerven.
Als TS wel degelijk (enige) commerciele arbeid kan verrichten zou dit in het afkeurprecentage tot uiting moeten komen
Ik ben niet zozeer tegen de actie TS, hoewel ik de suggestie om frauduleus een bedrijf te beginnen verwerpelijk vindt, maar omdat ik wel vind dat iedereen wel voor zichzelf mag opkomen. Het geeft echter aan hoe krom ons uitkeringen-systeem is.
Het is blijkbaar veel slimmer om de "hangmat" te blijven liggen dan om iets nieuws te beginnen, immers de kans is groot dat een persoon met durf er financieel slechter uitkomt.
-
Je hebt er niet voor geleerd, dat is wat anders...Ik kan ook wel drie beroepen opnoemen die ik niet kan uitvoeren, (piloot, profvoetballer en naar ik aanneem ook politicus), maar ben ik daardoor 100% afgekeurd ?
Onzin natuurlijk.Iemand die een WAO-uitkering krijgt, is afgekeurd voor minimaal drie beroepen die hij in loondienst kan doen.
Er word gekeken naar 3 beroepen die je met je beperking nog zou kunnen doen.
Van deze beroepen word het gemiddelde uurloon genomen en vergeleken met je oude uurloon.
Aan de hand van dit vergelijk word je afkeuringspercentage bepaald.
Voorbeeld: iemand die eerst € 16,- per uur verdiende en als gemiddelde van de beroepen die hij nog uit kan oefenen nog € 10,- kan verdienen word voor 37,5 % afgekeurd.
Aan de hand van dit percentage word de hoogte van de uitkering bepaald.
m.vr.gr.
Ton