Ik moet bekennen dat ik niet de gehele topic gelezen hebt. Maar wil graag mijn duit in het zakje doen. Maar begin ik wel even van voor af aan. De uitleg welke volgt is alles behalve 'doorsnee', en is gebaseerd op jaren ervaring. Ervaring welke je niet nodig hebt om te kunnen beginnen binnen een organisatie welke MLM als marketing methode hanteert.
Wanneer een klant van een willekeurig product (of dienst) enthousiast is over de kwaliteit of werking? Dan praat met daarover met anderen. Tegenovergesteld netzo. Als je een slechte ervaring over iets hebt deel je dat ook met anderen. Bij veel slechte ervaringen wordt dit vaak collectief aangekaart; Tros Radar is daar een voorbeeld van.
Bedrijven zijn blij met positieve ervaringen. Sommige bedrijven (met traditionale mass marketing) zijn daar dusdanig blij mee, en belonen hun klanten (bij tele2 b.v. noemen ze het ambassadeurs). Vaak gaat deze vorm van beloning in de vorm van bioscoopbon, korting op een abonnement, enz. Dit zijn vormen van direct marketing.
Trek je dat door naar internet promotie, praat je over affiliate marketing. Voordeel van affiliate marketing is dat je geen klant hoeft te zijn van product/dienst om er toch geld mee te verdienen. Je hoort nooit veel over slechte affiliate marketing bedrijven, omdat de meest een affiliate marketing compensatie plannen bestaan uit 1 of 2 referral niveaus. En omdat er doorgaans geen geld geinvesteerd hoeft te worden, om toch te verdienen. Nadeel is dat je over het algemeen niet deelt uit je eigen gebruikers ervaring. En je dus met name aangewezen bent op je Internet Marketing skillset. Dit is door iedereen te leren, maar is niet makkelijk. En wanneer je vandaag guru bent (wat je doorgaans toch wel 3-6maand 2FTE kost qua tijdsinvestering)? Dan kan dat volgende maand weer volledig anders zijn, omdat zoekmachines constant hun algoritmes 'verfijnen'. Om die reden verdienen 'de meeste mensen' in affiliate marketing zakgeld. En wanneer je stopt met promotie (op Internet), slinkt je inkomen.
Een andere vorm van zakgeld verdienen is MLM aka netwerk marketing. Bestaat al ruim 70 jaar. Grondlegger is Amway, later zijn er 1000'n andere bedrijven bijgekomen. MLM is een marketing methode. Het wordt gebruikt door een bedrijf omdat ze meer klanten willen (net als bij ieder andere marketing vorm), en omdat ze weten dat klanten graag praten over hun goede ervaring met een product. In tegenstelling tot affiliate marketing, wordt je in deze vorm van direct marketing over meerdere lagen ... een netwerk beloond. Zonder jantje, geen pietje, zonder pietje geen klaasje. De bedragen welke verdient worden liggen vast in een zgn. "compensatie plan". MLM als sleutelwoord zegt echter niets over de kwaliteit (doorgaans hoger) & prijs (doorgaans lager) van het product, bedrijf, ethiek, management, enz. Deze kan dus wijd uiteen lopen. Gelukkig zijn er wereldwijd een aantal organisaties (netals Tros Radar) welke e.e.a. in de gaten houden. Een voorbeeld van een dergelijke organisatie is de Direct Selling Association. Hou je van details? Bezoek dan dus
http://www.dsa.org or
http://www.directsellingnews.com
Wil je concrete voorbeelden over succesverhalen of producten? DSA Top100:
http://www.directsellingnewsproducts.co ... s_id=11037
Het is slechts een greep van 100 bedrijven uit 1000'n. Zijn er ook slechte MLMs? Ja genoeg. Ook genoeg piramidespelen welke zich voordoen als solide MLM organisatie. Betekent niet dat de marketing methode slecht is, maar het bedrijf in kwestie het niet goed voor elkaar heeft. Na verloop van tijd vallen die bedrijven om, of worden zeg gesloten door wetsinstanties.
Waar het vaker verkeerd gaat is wanneer iemand als onafhankelijk distributeur onderdeel wordt van een organisatie welke ze gerefereerd hebben gekregen door een vriend of collega, met het doel om geld te verdienen, zonder daadwerkelijk het enthousiasme te delen voor een product of dienst. Die mogelijkheid is er wel, maar dan ben je al snel aangewezen op sales en internet marketing technieken. Welke tijd kosten om te leren, en niet voor iedereen is weggelegd. Kies dan ook een bedrijf met een product of dienst wat bij je past. Anders hou je jezelf en je eigen netwerk aan vrienden, familie en collega's voor de gek.
Deel je enthousiasme en je verdient zakgeld. Deel je meer? Verdien je mogelijk meer. De serieuzere inkomens worden verdient wanneer je het aanpakt als je eigen business. Daar ligt een uitdaging. Veel mensen kunnen niet omgaan met de vrijheid van een eigen zaak vanuit huis (met vrijwel geen verplichtingen t.o.v. ZZP). MLM heeft wel overeenkomsten met traditioneel ondernemerschap of 'mini-franchising', maar het blijft een andere vorm van marketing. Die is te leren. Sneller dan affiliate marketing. Je hoeft niet te googlen naar ebooks of experts. De ervaren guru's zitten in je team (boven, naast, soms zelf onder je). Wanneer ze dan onder je zitten? Heb je vaak mazzel (of goede training geboden). Ik schrijf mazzel omdat je soms mensen treft welke direct de juiste 'hard werken' mentaliteit hebben. Doorgaans kost het 2-3 jaar binnen eenzelfde bedrijf om succesvol te worden. Niet iedereen is bereid het bloed, zweet en tranen te investeren welke nodig is om succesvol te worden. Zelfs met een coach, zelfs met het meest fantastische compensatieplan, product, enz. Je leert door fouten te maken. Onafhankelijk van je inkomen, is de ervaring 'price less'. Ondernemen leer je niet op het HBO of universiteit, en MLM is dus ook alleen te leren vanuit de praktijk. I.t.t. een vakopleiding heb je geen voorkennis nodig, iedereen kan het, iedereen heeft gelijke kansen, niet iedereen doet zoals het moet, en dus wordt ook niet iedereen succesvol. Waar ligt dat aan? Niet aan het bedrijf, niet aan de marketing methode, maar aan iemands bereidheid om te leren, te investeren, te luisteren, en door te gaan wanneer het tegenzit.
Drommels wat een verhaal weer
Oh ... en de verzadigingsdiscussie? Is zo'n jaren '90 / theoretische discussie. FaceBook bewijst het tegendeel namelijk.