LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gasdruk

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Gasdruk

Ongelezen bericht door bloesem »

Sinds enige maanden heb ik een nieuwe combi CV-ketel. Die heb ik zo ingeregeld dat hij 's nachts geen gas verbruikt.

Als ik 's morgens het gasfornuis aan steek ontdek ik dat de eerste 10 seconden de gasvlam heel erg groot is. De druk is dus erg groot. Dat zal voor de metalen leidingen niet zo'n probleem zijn, maar wat te denken van de flexibele slang naar het fornuis. Wanneer kan de hoge gasdruk kwaad/ Moet ik de energie-maatschappij bellen??

boef530
Berichten: 455
Lid geworden op: 25 feb 2012 13:50

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door boef530 »

Het is wel aan te raden om de gasmeter na te laten kijken.De kans is aanwezig dat er een reduceer ventiel defect is.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bloesem schreef:Sinds enige maanden heb ik een nieuwe combi CV-ketel. Die heb ik zo ingeregeld dat hij 's nachts geen gas verbruikt.

Als ik 's morgens het gasfornuis aan steek ontdek ik dat de eerste 10 seconden de gasvlam heel erg groot is. De druk is dus erg groot. Dat zal voor de metalen leidingen niet zo'n probleem zijn, maar wat te denken van de flexibele slang naar het fornuis. Wanneer kan de hoge gasdruk kwaad/ Moet ik de energie-maatschappij bellen??
Jij hebt zelf het geregeld dat je cv ketel in de nacht geen gas verbruikt ???
Ben je een cv monteur ?

Zou maar oppassen dat er niets gebeurd want dan heb je een groot probleem qua verzekering.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door ruud_a »

een tijdschakelaar die de stroom van de ketel onderbreekt bijvoorbeeld?
mag geen probleem zijn

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

ruud_a schreef:een tijdschakelaar die de stroom van de ketel onderbreekt bijvoorbeeld?
mag geen probleem zijn
Daar is TS nogal onduidelijk in Ruud.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door ruud_a »

Chocomelk schreef:
ruud_a schreef:een tijdschakelaar die de stroom van de ketel onderbreekt bijvoorbeeld?
mag geen probleem zijn
Daar is TS nogal onduidelijk in Ruud.
ik mag toch hopen dat hij het niet moeilijker heeft gemaakt dan dat

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door bloesem »

Het is een Nefit CV-ketel met een Nefit regelaar. In de regelaar kun je aangeven dat 's nachts de warmwatervoorziening niet hoeft te werken (stand economisch). Als er gedurende de nacht geen warmtevraag is voor verwarming en de warmwatervoorziening staat uit wordt er geen gas verbruikt.

Zet ik de regelaar voor warmwater op 'comfort' dan gaat de ketel elke 1,5 uur aan. Dit levert een meerverbruik per week van 5 m3 gas op. Zonde. Vandaar.

De vraag is 'Loop ik gevaar als de druk in de binnenleiding te hoog wordt zodat b.v. de flexible slang zou kunnen knappen?' en 'Is het verstandig om het meterbedrijf in te lichten?'

Dat waren mijn vragen.

Jaap

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door ruud_a »

de kans dat een gasslang knapt lijkt me erg klein
die hebben waarschijnlijk erg veel tolerantie
aan de andere kant wilt u geen te hoge gasdruk in huis, want het probleem zou kunnen verergeren en lasbranders onder uw pannetje soep openen als u er even niet bij bent tijdens het koken
het lijkt me dus een goed idee dit te melden

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door Emmy75 »

bloesem schreef:Zet ik de regelaar voor warmwater op 'comfort' dan gaat de ketel elke 1,5 uur aan. Dit levert een meerverbruik per week van 5 m3 gas op. Zonde. Vandaar.
Is het een ketel met een warmwater voorraad ?
Als dit het geval is, zou ik me kunnen voorstellen dat het bijvoorbeeld bij de eerste opwarming van het warm water in de ochtend weer juist iets langer duurt tot het water op temperatuur is waardoor dat juist weer meer gas en water verbruikt. Mogelijk is de effectieve besparing dat minder tov het extra comfort ervan.
bloesem schreef: De vraag is 'Loop ik gevaar als de druk in de binnenleiding te hoog wordt zodat b.v. de flexible slang zou kunnen knappen?' en 'Is het verstandig om het meterbedrijf in te lichten?'

Dat waren mijn vragen.
Vooropgesteld ik heb werkelijk geen flauw idee.
Lijkt het u niet beter die vragen eens voor te leggen aan een gedegen CV / gas installateur ?
Stel een willekeurig iemand (die u niet kent) zegt op het forum dat dit geen enkel probleem is. Na verloop van tijd blijkt dat deze het bij het verkeerde eind had omdat de keuken is opgeblazen en dan ? Dan zit u toch echt zelf met de gebakken peren. Gas lijkt me nu niet iets om enig risico mee te lopen (als die er dus is).

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door bloesem »

Besparing: Die is gemeten aan de gasmeter op zondagmorgen. Het is dus een gemeten besparing.
Ik dacht dat de voorraad 2 liter was, voldoende om de opstarttijd van de ketel te overbruggen.

Gevaar: Inderdaad is de volgende stap naar de installateur. Zou eigenlijk het meterbedrijf moeten zijn, maar de communicatieve vaardigheid van deze lieden is niet om naar huis te schrijven.

Hartelijk dank voor de reacties,

Jaap

P.S. Dit onderwerp is nu voldoende beantwoord.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door Jefdus »

bloesem schreef:Zet ik de regelaar voor warmwater op 'comfort' dan gaat de ketel elke 1,5 uur aan. Dit levert een meerverbruik per week van 5 m3 gas op. Zonde. Vandaar.
5 m3 lijkt me toch wel erg overschat voor een moderne combiketel om het water warm te houden. Wij verbruiken in de zomermaanden rond de 10 kuub per maand (koken + warm water, geen verwarming normaal gesproken). Jouw ketel zou dan alleen aan het 's nachts warmhouden van wat water in een geisoleerd vat al 20 kuub per maand kwijt zijn?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jefdus schreef:5 m3 lijkt me toch wel erg overschat voor een moderne combiketel om het water warm te houden. Wij verbruiken in de zomermaanden rond de 10 kuub per maand (koken + warm water, geen verwarming normaal gesproken). Jouw ketel zou dan alleen aan het 's nachts warmhouden van wat water in een geisoleerd vat al 20 kuub per maand kwijt zijn?
Die besparing lijkt me ook haast onmogelijk te controleren aan de hand van de gasmeter ook al volgt men het gebruik op hetzelfde moment in de week.

Iedereen in het huishouden zou gedurende zo'n periode exact even lang en even vaak moeten douchen. Ik douche me nu niet echt met een douchetimer ernaast dus de ene keer is het iets langer dan de andere keer. Op snikhete dagen douche ik me al snel een keer vaker op een dag.

Daarnaast kookt TS ook op gas, zoals hij aangeeft. Dan zou hij ook gedurende die periode exact even lang, exact hetzelfde en exact evenveel gaspitten aan moeten hebben gehad. De ene groente kookt vaak langer dan de andere, de ene keer gaat er meer water bij dan de andere waardoor het langer duurt, het ene stuk vlees heeft weer langer nodig dan de andere. Dan zijn er dagen dat ik 1 of 2 pansgerechten, of lekker makkelijk en snel kook en de andere keer weer uitgebreid. De ene week kook ik soms een keer vaker een ovenschotel dan de andere week. Wat dat betreft zijn geen twee weken hetzelfde.

bloesem
Berichten: 23
Lid geworden op: 07 apr 2006 21:45

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door bloesem »

Hoewel de vraag voor mij reeds afgesloten was vind ik dat ik de diverse mensen toch even wat meer historie moet vertellen.

De oude Nefit Combi HR ketel werd in 1990 aangeschaft. De ketel leverde zowel warm water voor de keuken als voor het douchen. Alle vertrekken van het huis zijn op de begane grond. De afstand vanaf de ketel tot de douchekop is 14 meter. Vanaf de ketel omlaag is 2 meter, van de ketel naar de badkamer is 10 meter en van onder de vloer naar de douchekop is 2 meter. D.w.z. dat we lang moesten wachten eer het warme water bij de douchekop was. Bij hergebruik van de douche komt dan eerst het reeds iets afgekoelde water. Niet erg comfortabel dus. Vandaar dat we later een elektrische boiler hebben aangeschaft gecombineerd met zonnewarmte.

De oude en de nieuwe CV ketel lever(d)en dus nu alleen warm water voor de keuken. De oude Nefit combi had bovendien als gebrek, ook na herhaalde reparaties, dat de warmwaterverwarming nooit geheel dicht was bij gebruik van de centrale verwarming, dus om de 1,5 uur moest de boiler van 25 liter (?) weer geheel opgewarmd worden.

Als ik nu in de zomer aan geef dat ik in plaats van 9 m3 maar 4 m3 gebruik is dat de besparing op de warmwater voorziening. Het gasgebruik voor koken is peanuts.

Ik sluit deze discussie nu af, tot ziens,

Jaap

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Sorry ik wil niet het laaste woord hebben maar onderstaande wel graag kwijt en was hiermee al bezig terwijl TS zijn laatste reactie leverde!

Sinds een jaar beschik ik over een Intergas Kombi Kompa HRE ketel. Bij deze ketel wordt de warmwatervoorziening automatisch in werking gesteld zodra er meer dan 2 liter warwater getapt wordt. Mede ook hierdoor heb ik het afgelopen verbruikersjaar meer da 300 m3 gas gespaard, zie gemiddeld verbruik van TS Shine!

Ten behoeve van een snelle levering van warm tapwater is een tapcomfortfunctie in de automaat aangebracht. Door deze functie wordt de warmtewisselaar op temperatuur gehouden. De tapcomfortfunctie kent de volgende instellingen:
Aan: ( LED aan) De tapcomfortfunctie van het toestel is continue ingeschakeld. De warmtewisselaar wordt continue warm gehouden. Het toestel levert altijd direct warm water.
Eco: ( LED aan) De tapcomfortfunctie van het toestel is zelflerend. Het toestel zal zich aanpassen aan het gebruikspatroon van het warm tapwater. Hierdoor zal de warmtewisselaar alleen op temperatuur gehouden worden in periodes waarin op voorgaande dagen warmwater getapt is.
Uit: (Beide LED’s uit.) De warmtewisselaar wordt niet warm gehouden waardoor de levering van warm tapwater even op zich laat wachten. Als er geen behoefte is aan snelle levering van warm tapwater, kan de tapcomfortfunctie uitgeschakeld worden.

Niet alle huizen zijn uitgevoerd met een b-klep, de voorschriften verschillen per gasbedrijf. De gasgebrekbeveiliging is veelal gecombineerd met de drukreduceer die voor de gasmeter in de meterkast is aangebracht.

Een gasgebrekbeveiliging, ook wel B-klep genaamd, is een gasklep die de gastoevoer afsluit als de gaslevering faalt terwijl toestellen aanstaan.
De druk welke door de energieleverancier aangeboden wordt, afhankelijk van het gasnet is in de meeste gevallen 30 mbar of 100 mbar.

De mogelijkheid bestaat dat geen optimale verbranding plaatst vindt, omdat de combinatie van gas en zuurstof in de eerste 10 sec. niet optimaal is. Dit heeft met ’s nachts geen gas verbruiken niets te maken volgens mij. Liggen de branders ook goed op het gasfornuis?
Indien er een gekeurde aansluitslang tussen de aansluitleiding en het gasfornuis is gebruikt en voor de gasmeter een reduceerventiel zal de slang niet (snel) knappen.
Ga deze zaken na voordat je het netwerkbedrijf informeert. Overigens na de gasmeter is jouw verantwoordelijkheid en ben je aangewezen op een particulier installateur.

Het gasverbruik in de zomer zal, afhankelijk van het gebruik, tussen de 0,2 en 1 m3 gas per ertmaal liggen.
:)

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Gasdruk

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik zou mijn vraag plaatsen op http://www.klusidee.nl/Forum/
Daar zitten ook wat verwarmingsmonteurs.

Gesloten