LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door nevermind »

Iets wat soms nog ingrijpender kan zijn dan de kwaal waarvoor het middel geslikt werd.
Dan is jouw keuze toch snel gemaakt.
Je wil sex, dan moet je stoppen met de medicatie en met de kwaal leven, of andersom.
Blijkbaar is er geen alternatief, dus wat wil je dan nog.
Het is dat ene of het andere.

elnuar
Berichten: 126
Lid geworden op: 20 jan 2012 14:00

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door elnuar »

nevermind schreef:
Iets wat soms nog ingrijpender kan zijn dan de kwaal waarvoor het middel geslikt werd.
Dan is jouw keuze toch snel gemaakt.
klopt, maar dan moet het wel van te voren al bekend zijn.
Maar ik vraag me wel af of deze bijwerking bekend is bij dit medicijn en hoe vaak het optreed. Of het altijd optreed of soms tot zeer zelden maakt dat een groot verschil.

Daarbij vind ik het persoonlijk ook nog eens moeilijk om na te gaan of deze bijwerking, daadwerkelijk permanent is en of het ook een bijwerking van het medicijn is.
Verminderde seksuele behoefte kan ook door andere omstandigheden veranderen, daarnaast neemt het meestal ook in de loop der jaren af. Een oudere persoon is over het algemeen seksueel minder actief als een jong volwassen persoon.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door nevermind »

elnuar schreef:
nevermind schreef:
Iets wat soms nog ingrijpender kan zijn dan de kwaal waarvoor het middel geslikt werd.
Dan is jouw keuze toch snel gemaakt.
klopt, maar dan moet het wel van te voren al bekend zijn.
Maar ik vraag me wel af of deze bijwerking bekend is bij dit medicijn en hoe vaak het optreed. Of het altijd optreed of soms tot zeer zelden maakt dat een groot verschil.

Daarbij vind ik het persoonlijk ook nog eens moeilijk om na te gaan of deze bijwerking, daadwerkelijk permanent is en of het ook een bijwerking van het medicijn is.
Verminderde seksuele behoefte kan ook door andere omstandigheden veranderen, daarnaast neemt het meestal ook in de loop der jaren af. Een oudere persoon is over het algemeen seksueel minder actief als een jong volwassen persoon.
Volgens TS is de bijwerking permanent en veroorzaakt door het medicijn.
Soms krijg je medicijn voor een kwaal, om deze te bestrijden, maar tevens nog een pilletje erbij voor de maag.
Dus je moet dan kiezen, wat jouw voordeel is.
Of oudere personen minder actief zijn dan jongere, neemt niet weg, dat ook oudere recht op sex hebben. :wink:

lotgenotenPSSD
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:22

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door lotgenotenPSSD »

Prozac

In de recente herziening van de bijsluiter van Fluoxetine (Prozac) in de Verenigde Staten is de volgende toevoeging door de producent Eli Lilly gemaakt:

"Symptoms of sexual dysfunction occasionally persist after discontinuation of Fluoxetine treatment."

Deze toevoeging is terug te vinden op pagina 14 van de bijsluiter met hierbij de bijbehorende link: http://pi.lilly.com/us/prozac.pdf

De producent van de meest voorgeschreven anti depressiva geeft hiermee dus aan dat deze medicatie blijvende seksuele consequenties kan hebben.

In principe hebben alle SSRI’s dezelfde werking; Wereldwijd is Fluoxetine (Prozac) is verreweg de bekendste en meest voorgeschreven SSRI. In Nederland wordt Paroxetine(Seroxat) vaak als alternatief gebruik.

LAREB

LAREB is de Nederlandse autoriteit die verantwoordelijk is voor de veiligheid van medicatie in Nederland. Zij vangt meldingen op van patienten. In haar rapportage voor 3e kwartaal 2012 vermeld zij dat voor alle SSRI’s meldingen zijn ontvangen van permanente seksuele disfuncties na het gebruik van een SSRI. Daarbij verwijst het Lareb naar verschillende onderzoeken waarin dit wordt bevestigd. Deze rapportage ligt momenteel bij het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen, welke verdere acties zal uitzetten.

Wij roepen daarbij iedereen op met dezelfde ervaringen dit ook te melden bij het LAREB. http://www.lareb.nl

Het is belangrijk dat deze schadelijke werking van deze medicatie bekendheid krijgt!

Voor mensen met dezelfde klachten, reageer, of stuur een mailtje als je liever niet in het openbaar reageert....
Laatst gewijzigd door lotgenotenPSSD op 04 sep 2012 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

thecure
Berichten: 2724
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door thecure »

PSSD schreef:..Ieder mens heeft recht op sexualiteit..
ai ai daar dacht mijn buurvrouw gisteren anders over... nu een blauw oog auww!!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Niet alleen deze medicatie hebben daar invloed op..er is wel meer medicatie soorten/ namen die invloed hebben.
Als ik alle bijsluiters mag geloven dan uh....laat maar

En dan zou ik bv u een pb moeten sturen ,met mijn problemen,wat denk je zelf :lol: daar hebben we nu een huisarts voor...

Ik geef even een voorbeeld hè!!!.BETREK NIKS OP MEZELF VOOR GOEDE ORDE!!!

Beetje raar idee dat je wild vreemd iemand gaat schrijven met je problemen,ach je ziet hier steeds gekkere dingen :lol:

PSSD
Berichten: 6
Lid geworden op: 24 aug 2011 10:28

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door PSSD »

Veel mensen slikken anti depressiva zonder dat ze goed zijn voorgelicht over de gevolgen.
de werking van deze middelen is nog steeds niet duidelijk, laat staan dat men kan begrijpen hoe het permanent lichaamsfuncties kan aantasten.

Op het moment dat deze medicatie die bedoelt is om iemand zich beter te laten voelen,
aan de andere kant daarmee lichamelijk dingen kapot maakt is het belangrijk dat mensen dit weten.

Bagetaliseren hiervan door het weg te wuiven getuigd van weinig inlevings vermogen.

En voordat een bijwerking in een bijsluiter komt zullen heel wat stappen genomen zijn.
Vooral de erkenning van blijvende schade bij anti depressiva, heeft heel wat schakels gezien, zeker in de VS.

In Nederland zijn deze bijwerkingen nog niet opgenomen. belangrijk dat dit gebeurd, het is belangrijk dat mensen weten waar ze aan toe zijn bij het gebruik van medicijnen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door Chocomelk »

PSSD schreef:Veel mensen slikken anti depressiva zonder dat ze goed zijn voorgelicht over de gevolgen.
de werking van deze middelen is nog steeds niet duidelijk, laat staan dat men kan begrijpen hoe het permanent lichaamsfuncties kan aantasten.

Op het moment dat deze medicatie die bedoelt is om iemand zich beter te laten voelen,
aan de andere kant daarmee lichamelijk dingen kapot maakt is het belangrijk dat mensen dit weten.

Bagetaliseren hiervan door het weg te wuiven getuigd van weinig inlevings vermogen.

En voordat een bijwerking in een bijsluiter komt zullen heel wat stappen genomen zijn.
Vooral de erkenning van blijvende schade bij anti depressiva, heeft heel wat schakels gezien, zeker in de VS.

In Nederland zijn deze bijwerkingen nog niet opgenomen. belangrijk dat dit gebeurd, het is belangrijk dat mensen weten waar ze aan toe zijn bij het gebruik van medicijnen.
Als men die medicijnen nodig heeft is dat belangrijker als sex neem ik aan. :oops:

Jezebel
Berichten: 93
Lid geworden op: 10 aug 2010 19:57

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door Jezebel »

Veel mensen slikken tegenwoordig maar klakkeloos wat men ze voorschrijft. En de farmaceutische industrie vaart er wel bij.

Google eens WAT je slikt!

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

denk dat ik dat beter weet als jij :wink:

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door Jolijn »

Jezebel schreef:Veel mensen slikken tegenwoordig maar klakkeloos wat men ze voorschrijft. En de farmaceutische industrie vaart er wel bij.

Google eens WAT je slikt!
En hoe lang.
Kan me voorstellen dat je nog depressiever wordt als je seksuele problemen krijgt.
Een gevaar van teveel, te lang antidepressiva lijkt me dat je te veel gefocust bent op hoe je je voelt. Een dipje is niet meteen een depressie waar je niet meer uitkomt, een periode van verdriet hoeft niet perse te lijden tot opname op de paaz.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

nou ja ken iemand die is al blij dat hij zich wat lekkerder in zijn vel voelt..en daar eigenlijk niet zoveel moeite mee heeft op het moment..

idd je hoofd staat wel naar andere dingen,maar oke,het hoort bij het leven en iemand zal het best gaan missen.
maar daar heb je dokters voor om het daar mee te bespreken..

en wat ik al zei,niet alleen deze middelen geven deze klachten er is zoveel,medicatie wat dte kan veroorzaken..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Blijvende sexuele problemen na gebruik SSRI Anti Depressiva

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Jolijn schreef:
En hoe lang.
Kan me voorstellen dat je nog depressiever wordt als je seksuele problemen krijgt.
Een gevaar van teveel, te lang antidepressiva lijkt me dat je te veel gefocust bent op hoe je je voelt. Een dipje is niet meteen een depressie waar je niet meer uitkomt, een periode van verdriet hoeft niet perse te lijden tot opname op de paaz.
Het kan een cirkeltje zijn Jolijn.
Zwaar depressief is vaak ook geen zin hebben in sex.
Gaat he wat beter door de medicijnen dan komt de bijwerking erbij
kijken eventueel, geen zin in sex.

Gesloten