LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] provisiesysteem op de helling?

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
beernt

provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door beernt »

Ik wil hier graag een discussie starten.
Elke tussenpersoon (tp) ontvangt provisie op de door hem gesloten produkten. Omdat ik zelf 15 jaar bij een tp heb gewerkt weet ik dat je de produkten sluit die het meeste opbrengt. Uiteraard zou je bijna zeggen. De consument weet die niet en dat willen de tp's natuurlijk ook zo houden. Om het hekele punt van de beleggingshypotheek maar even te noemen, hier werd veelal 2% provisie door de bank aan de tp betaald! Natuurlijk was het voor de klant vaak ook voordelig, maar de provisie was "leading" en niet de kwaliteit van het advies.
Hoe kan een tp zich onafhankelijk noemen als hij door een ander dan zijn klant wordt betaald. Zou het een idee zijn om adviseurs op uurtarief te laten werken en (een deel van) de betaalde provisies naar de klant terug te laten komen? Ik zeg een deel, omdat er ook kosten door maatschappijen etc worden verrekend met de premie.
Reageer eens.

totaaloneens

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door totaaloneens »

ten 1e,

Zonder afsluit provisie is 90 % failliet.

2e
Uur tarief? dus als je als TP werkt doe je niet alleen levensverzekeringen en hypotheken maar ook schade verzekeringen.

Wat doe je nu als een vrouw(of man) van bv. 80 jaar belt over een rekening van zijn AVP of een andere vraag daarover? een rekening sturen voor het opnemen van de telefoon? kun je net zo goed een nieuwe afsluiten.

Als je uurtarief rekend voor hypotheken wat wordt dat uur tarief dan?
Marktconform? a minimaal € 75,= p/u (minimaal 15 uur voor alleen de hypotheek) dan komen de verzekeringen er nog bij, maar je mag niet meer bij de klant thuis komen en gezellig praten want dat kost geld.


Conclusie,

Slecht idee

Jan 1

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door Jan 1 »

Dat een Hypotheek adviseur provisie van de bank krijgt daar is niets mis mee. Dat betreffende adviseur zegt dat hij onafhankelijk is, dat dien je met een grote zak zout te nemen. Hij is m.i. afhankelijk van de bank die hem het meest betaalt, het is mogelijk dat dit voor de client ook de voordeligste geldlening is. Het beste is misschien om ook eens bij een andere adviseur je licht op te steken.

ajvdbrug
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 apr 2004 16:25

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door ajvdbrug »

Een bedrijf: HOmeCAre Formule.nl biedt alle kosten voor één vast tarief, want waarom is een hypotheekafsluitprovisie, makelaar, notaris taxatie duurder omdat het huis meer waard is?? Werkzaamheden zijn hetzelfde toch!? Ze schijnen het er voor te kunnen doen!! Werkt prima met gerenommeerde bedrijven!! Alles naar keuze klanT!!!

Succes met de discussie

AJ

beernt

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door beernt »

ik blijf erbij dat als je de provisie uit het advies haalt, het advies ineens meer wordt beoordeeld op kwaliteit door de adviseurs, dan op kwantiteit. Overigens, ik deed/doe geen schadeverzekeringen, maar dat terzijde. Zou een vast tarief van € 500,-- voor het regelen van een hypotheek niet mooi zijn? Een belangrijk deel van de verdiende provisie naar de klant terug? Kan aardig oplopen voor de klant.

bas122

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door bas122 »

Laat de klant 1% van de hypotheeksom betalen. Vervolgens onderhandel je met de bank of verzekeraar over de afsluitprovisie. De rest is voor de adviseur. Conclusie: je verdient en een goede boterham en je bent echt onafhankelijk.

Gast

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door Gast »

volgens mij is er al een tussenpersoon die de adviseurs geen provisie meer uitkeert, als ik mij niet vergis is dat Gelink geld en advies.

MG70

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door MG70 »

De onafhankelijkheid is zeker discutabel. Het is natuurlijk we zo dat ook de betaalde afsluitprovisie aftrekbaar is. Onderstaand wat de belastingdienst hierover bij de aangite 2004 op de website heeft vermeld:

afsluitprovisie.
Hiervoor geldt: u mag niet meer dan 1,5% van de schuld en maximaal € 3.630 aftrekken. Als u meer afsluitprovisie betaalde, kunt u van het meerdere het deel dat betrekking heeft op 2004 in 2004 aftrekken. Het overgebleven deel kunt u vanaf 2005 tijdens de looptijd van de lening jaarlijks in gelijke delen aftrekken

gebruiker

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door gebruiker »

Raar eigenlijk die discussie.

Als de burger een auto gaat kopen dat stapt deze meestal meerdere showrooms in en zoekt een auto. Hij weet dat een verkoper van autos niet echt objectief is. Verkoop telt. Daar valt de burger eingelijk niet over. Ook wordt de autoverkoper niet gevraagd wat hij verdient aan de auto.

Datzelfde verhaal gaat op voor caravans, stereo's etc.

Dat verhaal gaat ook voor een groot gedeelte op als de burger naar de handelsbank stapt voor een hypotheek. Hij vraagt niet bij de Rabo, ing, sns, abnamro, etc of de verkoper objectief is.

Plotseling komen er mensen om de hoek kijken die intermediair heten.
Die mensen heten plotseling niet meer objectief en moeten maar meedelen wat ze verdienen. De meeste intermediairs zijn meer begaan met hun klantenkring dan wie dan ook. Dat is hun kapitaal. Al die andere instellingen zijn productverkopers die vooral voor de winst gaan.

Ten tweede :
Klanten shoppen soms veel. En terecht. Een vast bedrag per hypotheek is al vrij snel te hoog als je weet dat de verkoper soms drie keer het werk moet doen om 1 hypotheek te sluiten. De beste adviseur, namelijk die echt begaan zijn met de klant vallen dan als eerste af.
Die trekken dan financieel niet.

De oplossing ligt niet in het afpakken van de winst van het intermediai maar meer in het goed informeren van een klant. Als een klant heel goed weet wat hij wil wordt het advies vanzelf goedkoper en objectiever.

MG70

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door MG70 »

Gebruiker,

In hoofdlijnen mee eens...
Van belang is het product dat het beste past bij de klantwensen en de situatie.
In mijn hypotheekonderhandelingen (tot nu toe steeds via een tussenpersoon) heb ik dus ook nooit een punt gemaakt van de afsluitprovisie.

Wel blijf ik vragen hebben over de kwaliteit en de diepgang van het advies. Zeker de laatste keer blijkt de werkelijkheid behoorlijk anders dan geschetst.
Het uiteindelijke productadvies is voor mij geen aanleiding om discussie te hebben over de provisie, maar de kwaliteit van het advies wel.

Je mag wel een dienstverlening (dus meer dan sec. productadvies) verwachten die in verhouding staat tot de provisie. In mijn geval bleek het advies en de te verwachte werkzaamheden in elk geval onvolledig. Ik heb dus veel uiteindelijk zelf geregeld.

De toegevoegde waarde is voor mij op zo'n moment te beperkt geworden. Meerdere offertes opvragen bij verschillende maatschappijen kan iedereen (net als bij meerdere autodealers onderhandelen).

Het is juist de extra dienstverlening waar je bereid voor bent te betalen.

Gast

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door Gast »

Onafhankelijk betekent dat de adviseur verschillende banken met elkaar kan vergelijken i.p.v. van meerdere produkten van 1 bank. Er is zelf een apart logo voor.

Ik heb me al jaren geergerd aan de ingewikkelde kostenstructuur van hypotheken en levensverzekeringen daaraan gekoppeld. Door het provisiesysteem loop je grote kans als klant het duurste advies te krijgen in plaats van het beste, over het algemeen meer voordelige, advies.

Wat mij betreft gaat een adviseur op uurtarief werken. Afsluitprovisies en ingewikkelde kostenstructuren kunnen dan afgeschaft worden wat resulteert in transparante produkten. Iedere adviseur kan afhankelijk van de expertise een hoger uurtarief vragen. De klant moet daarbij wel de expertise kunnen herkennen door middel van een logo etc.

Helemaal leuk zou het zijn als deze kosten voor financieel advies ook aftrekbaar zouden kunnen zijn van de inkomstenbelasting.

mr t

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door mr t »

Waarom zou je tussenpersonen nog laten profiteren van partijdig advies wanneer je de zaken ook goed kunt regelen met een directe aanbieder. Is vaak goedkoper en je wordt tenminste geen poot uitgetrokken door lieden die vrijwel niets bieden

Petra12

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door Petra12 »

Het grootste probleem met tussenpersonen is dat ze zeggen onafhankelijk te zijn terwijl ze dit in praktijk totaal niet zijn.

De klant denkt te maken te hebben met een onafhankelijk adviseur, maar in de praktijk doet een tp 90% van zijn zaken met minder dan 5 aanbieder en is hij dus eerder een eenvoudige verkoper dan een onafhankelijk adviseur.

Ik hoop dat de tussenpersonenbranche nu, met de Wfd in aantocht, eens inziet dat het afgelopen moet zijn met het misbruiken van het woord "onafhankelijk".

Blond en slim
Berichten: 86
Lid geworden op: 30 mar 2005 00:22

Re: provisiesysteem op de helling?

Ongelezen bericht door Blond en slim »

:D Tussenpersonen zijn wat mij betreft inderdaad volledig afhankelijk van hun provisie afspraken. Praktisch hebben ze wel meer vrijheid in hun product keuze dan medewerkers bij banken. Voledige afhankelijkheid is alleen wat mij betreft geen enkel probleem. Een Benz dealer schaamt zich er ook niet voor dat hij geen VW verkoopt. Zeg alleen niet dat je onafhankelijk bent.

Wat die provisies aan gaat ............ kijk aanstaande zondag maar naar Harry Mens.

Voorspelling: binnen 2 jaar werkt 50% van de adviseurs (deels) op uurtarieven.

Gesloten