LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Transportgordel voor katten?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
basdegroot
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:52
Locatie: Amsterdam

Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door basdegroot »

Onze kat is best een een pittig beestje, en met veel pijn (letterlijk) en moeite krijg ik hem in de transportbox als we weer eens naar de dierenarts moeten. Nu las ik op http://dieren.vraaglink.nl/22/hoe-moet- ... in-de-auto over een transportgordel voor katten. Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt dit makkelijker dan zo'n box? En is het veilig?

witte angora
Berichten: 31020
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door witte angora »

Van die gordels heb ik nooit gehoord. Het zou een alternatief kunnen zijn, maar of het veilig is? Misschien als je haar daarmee in een open doos kunt houden, dat ze daar niet uit kan springen. Maar gaat het wel lukken om haar in de auto te krijgen dan? Dat kan net zo'n crime zijn, en dan is ze wel buiten...

Dat het een drama is om een kat in die doos te krijgen weet ik uit ervaring, ze zijn er vaak niet blij mee. Niet alleen vanwege die kleine doos, maar ze weten dat ze uit hun omgeving weg worden gehaald.

Misschien een gekke tip, heb je het al eens met kattesnoepjes geprobeerd? Om haar eerst te ontstressen? En dan een dekentje of een kussentje waar ze graag op ligt?
Laatst gewijzigd door witte angora op 07 sep 2012 11:20, 1 keer totaal gewijzigd.

basdegroot
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:52
Locatie: Amsterdam

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door basdegroot »

vogels schreef: @TS: je zet de transportbox met de deuropening naar boven, pakt de kat in zijn nekvel en het lukt zonder probleem. Zo doe ik het al 'tig' jaar.
Tja, ook al geprobeerd. Hij houdt gewoon zijn poten helemaal breed zodat hij op de rand komt te 'staan'.

basdegroot
Berichten: 13
Lid geworden op: 02 jan 2012 11:52
Locatie: Amsterdam

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door basdegroot »

vogels schreef: Dan EN in zijn nekvel EN zijn achterpoten stevig beet pakken. Als een kat aan zijn nekvel bungelt, kan hij nauwelijks nog wat doen.
Maar stap 1: dikke handschoenen aandoen :) Door schade en schande geleerd :wink:

Anyway, ben nog steeds benieuwd of er mensen ervaring hebben met die band...

witte angora
Berichten: 31020
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door witte angora »

vogels schreef:
Dat het een drama is om een kat in die doos te krijgen weet ik uit ervaring, ze zijn er vaak niet blij mee. Niet alleen vanwege die kleine doos
Doos? Wie doet een kat nou in een (nog te kleine ook!) doos?
Dat bedoel ik dus met die transportbox.

Dofolo
Berichten: 58
Lid geworden op: 14 mei 2012 21:21

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door Dofolo »

Een volwassen kat in zijn/haar nekvel pakken en optillen is dierenmishandeling. De kat zal gigantisch veel pijn voelen. En vandaar waarsch. ook direct je polsen en al het andere in de buurt openkrabben.

Investeer in een goede reismand, laat die reismand ook op een bereikbare plek staan zodat de kat niet elke keer als het ding tevoorschijn komt weet dat hij stress van reizen//dierenarts gaat krijgen.

Als je een kat optilt en erin schuift dan gewoon doorzetten,evt. lange mauwen of een lederen tuinhandschoen (wat ook weer problemen geeft, handschoen aan = oh ****, ik moet die bak in)

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door tenormin »

Basdegroot, zo'n transportgordel is prima om een kat te vervoeren. Alleen één probleempje: ze schijnen te "ruiken" dat de dierenarts eraan zit te komen. Maar dat terzijde. Je kunt het beest net zo goed in de reismand vervoeren (die kun je ook in de riemen zetten). Als iemand schrijft dat het dierenmishandeling is een kat in zijn nekvel te pakken vraag ik me in gemoede af waarom de kat dit nekvel heeft. Want daar doe je de kat geen pijn mee. Hier was het grootste probleem de kat eerst te pakken te krijgen; daar ging een ritueel van deuren dicht en geen "vluchtwegen" meer voor de poes. Heb er zelfs eens een afspraak voor af moeten zeggen: kreeg hem niet te pakken. Succes.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Onze katten moeten thuis ook helemaal niets hebben van de transportbox en naar de dierenarts gaan. Maar ik krijg ze er ook thuis wel altijd in zonder al te veel problemen. Nu moet ik wel zeggen dat wij een box hebben die een opening aan de bovenkant heeft. Dat gaat wat makkelijker omdat "het gat" wat groter is.
tenormin schreef:Alleen één probleempje: ze schijnen te "ruiken" dat de dierenarts eraan zit te komen.
Soms komt dit ook door de specifieke routine van het personeel dat net even afwijkt van normaal, zoals soms eerst de reisbox klaarzetten en dan de kat proberen te vangen. Als we het zo zouden doen zou het ook een heel probleem zijn.

Wij zetten de transportbox ergens (of in de gang of in de garage) klaar met de klep open zonder dat ze het meekrijgen. Vervolgens pak ik ze gewoon normaal op zoals ik dat vaker doe en hoef ik ze niet eens bij het nekvel te grijpen. Ik til ze op en zet ze als het ware op mijn arm en aai ze even al aaiend loop ik rustig met ze op de arm naar de plek waar de box staat en zorg ervoor dat ze die pas op het laatste moment zien en dan heel snel erin. Doordat ze op de arm zitten kan ik de achterpoten controleren als ze beginnen tegen te spartelen. Voor ze goed en wel weten wat los is zitten ze er al in.
Nu moet ik wel zeggen dat we ze van jongs af aan heb geleerd dat we ze regelmatig oppakken en even op de arm aaien en soms even rondlopen. Dus dat zijn ze gewend.

Bij de dierenarts zelf is het overigens helemaal geen probleem daar lopen ze er al vrijwillig in. De dierenarts zegt wel altijd dat we hele lieve poezen hebben. Ze halen niet uit krabben niet en laten het allemaal wel over zich heenkomen met ietwat tegenzin dat wel, maar ze zijn goed te handelen. Misschien ligt het dan wel een beetje aan de aard van het beestje.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door Jolijn »

basdegroot schreef:Onze kat is best een een pittig beestje, en met veel pijn (letterlijk) en moeite krijg ik hem in de transportbox als we weer eens naar de dierenarts moeten. Nu las ik op http://dieren.vraaglink.nl/22/hoe-moet- ... in-de-auto over een transportgordel voor katten. Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt dit makkelijker dan zo'n box? En is het veilig?
Als je kat dat tuigje alleen om krijgt als 'ie in de auto mee moet naar de dierenarts, zou je wel eens geworstel met dat tuigje kunnen krijgen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Waarom de transportbox niet een weekje vantevoren ergens neerzetten met
een lekker dekentje erin van de kat en natuurlijk met het deurtje open zodat ze
erin en eruit kan, kan ze toch wennen.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Jolijn schreef: Als je kat dat tuigje alleen om krijgt als 'ie in de auto mee moet naar de dierenarts, zou je wel eens geworstel met dat tuigje kunnen krijgen.
Grote kans dat dit klopt, omdat het tuigje dan geassocieerd wordt met een bezoekje dierenarst. Als ik hier ga rondlopen met de reisbox zullen onze poezels ook met een grote boog om me heen lopen.

Als de katten niet aan zo'n tuigje gewend zijn, is het al bijna niet te doen om dit fatsoenlijk om te krijgen. Als ze eenmaal weten dat dit hoort bij de dierenarts lijkt me dit veel moeilijker om te doen dan in een box stoppen. Toen onze poes daags na de sterilisatie naar de dierenarts moest voor controle had ze op weg daarnaartoe in de auto de box ondergeplast van angst. Dat is de enige keer dat het gebeurd is, maar dan heb ik toch liever dat ze dat in de box doen dan op de achterbank van de auto.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Chocomelk schreef:Waarom de transportbox niet een weekje vantevoren ergens neerzetten met
een lekker dekentje erin van de kat en natuurlijk met het deurtje open zodat ze
erin en eruit kan, kan ze toch wennen.
Heb het wel eens geprobeerd maar bij die van ons werkt het niet. Ze bleven gewoon een paar dagen nerveus van het ding in huis ook als er geen bezoek aan zat te komen. Zelfs geprobeerd eten erin te zetten of een lekkernij maar nee hoor dan aten ze gewoon helemaal niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja, poezen en katten kunnen behoorlijk arrogant zijn of, een ander woord te gebruiken: behoorlijk intelligent. De mijne was een Birmaan (was, heb hem niet meer, leeftijd hé?) een schat van een kater, maar zijn enige "uitje" was toch de dierenarts en dan was die schat totaal geen schatje meer om zonder handschoenen aan te pakken. Zo heeft ieder levend wezen een manier om kenbaar te maken wat hem/haar niet zint. 'k Ga bijvoorbeeld echt niet lachen als ik hard mijn teen gestoten heb :lol: (vraag maar aan onze lieve heer).

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Transportgordel voor katten?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Dofolo schreef:Een volwassen kat in zijn/haar nekvel pakken en optillen is dierenmishandeling. De kat zal gigantisch veel pijn voelen. En vandaar waarsch. ook direct je polsen en al het andere in de buurt openkrabben.
Wat een falikante onzin.
Zelfs dierenartsen pakken katten die tegenstribbellen zo op.
Mijn kat wil nooit in het bakje en rent de hele toko door.
Door hem in zijn nekvel te pakken (met een klein beetje steun onder zijn achterste) hangt hij slap en als ik zijn achterpoot in de transportbox doe, kan ik hem er zo van boven indroppen.
Maar mishandeling?
Kom nou toch!

Gesloten