LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] opzeggen levensverzekering Erasmus

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
Annedek
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2009 00:02

opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Annedek »

Goedemiddag,

mijn vriend heeft een levensverzekering bij Eramsus - leven. Nu wil hij deze opzeggen. Maar we hebben geen idee waar je op moet letten/hoeveel geld hij terug kan krijgen/hoe het zit met de belasting etc. De verzekering is destijds aangesmeerd door iemand van de Burghthuys groep, inmiddels failliet verklaard, en zit nu dus bij Erasmus.

De verzekering liep vanaf juni 2010 en de maandelijkse premie bedraagt nu €75,- pm.

Wij hebben dus geen idee wat de rechten/plichten zijn. Is er iemand die ons kan helpen?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Frantic2 »

wat voor verzekering heb Je? Waarom wil je je geld Terugkrijgen? Dat is niet logisch hoor.....

Misscien eerst maar eens googlen met de juiste benaming van je verzekering

Annedek
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2009 00:02

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Annedek »

Zoals hierboven gezegd, gaat het om een levensverzekering. Zie er nu ook bij staan dat het om een winstdelende levensverzekering draait. Hij wil stoppen met deze verzekering en nu lees je overal op internet allerlei dingen, over alleen stoppen met de premie betaling en je geld laten staan en hen er mee laten beleggen. Of je afkoopvrije waarde hebt of premie vrije waarde. Ook lezen we over dat het belasting technisch beter kan zijn het bedrag in gedeeltes te laten betalen, maar dat je dan een hogere boete hebt bij het voortijd stopzetten van de verzekering? Het zegt ons allemaal niks, maar willen wel van de verzekering af.

Daarom vragen we het hier, in de hoop dat er iemand is die hier advies bij kan geven/ons verder kan helpen :-)

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik weet er ook niet veel vanaf, maar zo ver ik weet ben je verplicht om een levensverzekering te hebben wanneer je een hypotheek hebt..

Paljas de eerste
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2012 20:06

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Paljas de eerste »

Ik geef een voorbeeldje:

Ik hoop dat dit uitleg simpel genoeg is (het is en blijft actuariële wiskunde):
Het verschil lijkt me duidelijk: nu, direct 6.500,00 of je laat dit bedrag staan en dan "groeit"het nog aan tot 12.500,00 op de einddatum ergens in 2031.
M.a.w. als je 6500 naar de 'bank' brengt dat na zo'n 20 jaar 12.500 op. Een gemiddelde rente van ca. 3,6% per jaar (lijkt me niet verkeerd in een periode als deze).
Dat je geen 28.200 krijgt maar slechts 12.500 lijkt me ook duidelijk:
je betaald immers geen premies meer over de komende 20 jaar èn alle nog te betalen kosten (verwerkt in dié premies over de komende 20 jaar) worden uiteraard wel verrekend. Hetzij in de waarde op de einddatum (+ natuurlijk het 'verlies' dordat je geen premies meer betaald), dan wel in het af te kopen bedrag direct.
Nb. indien (bij een zgn. 'harde' levensverzekering; d.w.z. met een deel ïn leven zijn" op de einddatum, cq. eventueel ook nog winstdelend) de resterende looptijd méér is dan 1/3 van de totale looptijd zal de afkoopwaarde vaak minder zijn dan de tot dan ingelegde premies.
Een verzekeraar is natuurlijk geen bank en loopt risico's. Bijv. bij voortijdig overlijden moet de verzekeraar een onevenredig hoog bedrag uit betalen (onevenredig hoog t.o.v. de tot dan ingelegde premies minus jaarlijkse kosten).
Een bank loopt nooit risico's (daar kijken ze wel voor uit) !

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door nevermind »

Nicky_The schreef:Ik weet er ook niet veel vanaf, maar zo ver ik weet ben je verplicht om een levensverzekering te hebben wanneer je een hypotheek hebt..

Alleen als je de levensverzekering gebruikt om af te lossen.

Waarom vraagt TS niet bij de verzekering , hoeveel bij afkoop er wordt uitgekeerd ?
De meest simpele oplossing.

henk51
Berichten: 1679
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door henk51 »

Paljas de eerste schreef
Ik hoop dat dit uitleg simpel genoeg is (het is en blijft actuariële wiskunde):
Het verschil lijkt me duidelijk: nu, direct 6.500,00
Zo zo je betaald zeg 2 jaar en 2 maanden 75 euro per maand inleg 26 maal 75 euro inleg 1950 euro.
Is levensverzekering dus van de inleg is een gedeelte bestemd voor overlijdensrisico ,en dan groeit het aan tot 6500 euro in 2 jaar?
Zoals algemeen bekend gaat de premie de eerste jaren grotendeels op aan kosten en premie risicoverzekering

Ik weet niet waar je die wijsheid vandaan haalt je maakt nu TS blij met een dooie mus.Ik denk dat hij vrijwel niets terug krijgt na aftrek kosten als het zowizo al mogelijk zou zijn volgens de produkt voorwaarden.


gr Henk

Paljas de eerste
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2012 20:06

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Paljas de eerste »

Dan zal TS meer info moeten geven dan kan hij een beter antwoord krijgen.
Waarom vraagt TS niet bij de verzekering , hoeveel bij afkoop er wordt uitgekeerd ?
De meest simpele oplossing.
Dat is natuurlijk nog beter !

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door nevermind »

Paljas de eerste schreef:Dan zal TS meer info moeten geven dan kan hij een beter antwoord krijgen.
Waarom vraagt TS niet bij de verzekering , hoeveel bij afkoop er wordt uitgekeerd ?
De meest simpele oplossing.
Dat is natuurlijk nog beter !

Het antwoord kan hij/zij van zijn verzekeraar krijgen.
Waarom met dit soort vragen op en forum komen, waar iedereen maar iets schrijft. :lol:

Annedek, stel jou vragen bij de verzekeraar, daar word alles haarfijn uitgelegd, tenminste als je een goede hebt! :wink:

Paljas de eerste
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 sep 2012 20:06

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Paljas de eerste »

Dat is gewoon de beste oplossing die nevermind aandraagt.

Annedek
Berichten: 10
Lid geworden op: 22 aug 2009 00:02

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Annedek »

De reden dat wij niet direct naar de verzekeraar willen gaan is dat we weinig vertrouwen hebben in een eerlijk antwoord. Deze verzekering is hem aangesmeerd toen hij 19 was, door het inmiddels failliet verklaarde burghthuys. Zie ook dit artikel: http://www.acom.nl/default.aspx?pageId=24&newsId=377

Hij is militair en bij opkomst is destijds door de vakbond info verstrekt aan burghthuys over nieuwe militairen. Helaas is hij een van de velen die allerlei verzekeringen is aangesmeerd middels verhalen over niet verzekerd zijn bij uitzending etc, wat allemaal onzin bleek te zijn. Via allerlei overnames is de levensverzekering uiteindelijk bij erasmus terecht gekomen. De reden dat we dus hier advies vragen is dat niemand in onze omgeving een dergelijke verzekering heeft/weet hoe er mee om te gaan. En gezien bovenstaand artikel (slechts 1 van de vele negatieve verhalen over oplichting/misleiding) hebben wij er weinig vertrouwen in direct naar de verzekeraar te gaan, omdat we dus totaal niet weten waar je recht op (kan) hebben. Maar in ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden!

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door nevermind »

En gezien bovenstaand artikel (slechts 1 van de vele negatieve verhalen over oplichting/misleiding) hebben wij er weinig vertrouwen in direct naar de verzekeraar te gaan, omdat we dus totaal niet weten waar je recht op (kan) hebben. Maar in ieder geval alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Je kan toch eerst de verzekeraar vragen, wat en hoeveel uitgekeerd wordt.
Dan kan met deze uitkomst een juridisch loket bezoeken, en daar laten kijken, of dit rechtens is.
Denk eraan, als je vroegtijdig opzegt/afkoopt, krijg je minder.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door vroem »

je kan zo op de polis zien of hij al dan niet verpand is, en dat zijn toch zaken waar een verzekeraar eerlijk antwoord op moet geven. Zeker wanneer je geen vertoruwen hebt: doe alles schiftelijk of per mail, niets telefonisch...

Lisjan
Berichten: 40
Lid geworden op: 20 okt 2012 13:13

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door Lisjan »

Annedek, van belang is wat er precies in de polisvoorwaarden staat, wat de afgesproken looptijd van de levensverzekering is, wie zijn er meeverzekerd, waar de uitkering voor bedoeld is (aflossing hypotheek?) of aanvulling op pensioen? Is de betaalde premie opgevoerd als aftrekpost of niet (want als dat wel zo is, dan komt de belasting ook nog om de hoek kijken en dan blijft er helemaal niks meer over.) En 2 jaar zit er nauwelijks waarde in een polis, dus reken dan maar nergens op.
Het feit dat de polis nu via Erasmus loopt, hoeft niet te betekenen dat zij jullie belangen niet goed zullen behartigen (nee, geen aandelen, geen werknemer, geen belangen), dus stuur ze gewoon een mailtje met al je vragen.
Succes.

De adviseur
Berichten: 4
Lid geworden op: 16 jun 2011 11:12

Re: opzeggen levensverzekering Erasmus

Ongelezen bericht door De adviseur »

Dag Annedek.
Wil je 150 euro in je knip houden. Ga dan onmiddelijk de premie van september en oktober storneren via je bank. Ik heb vele "spaar"polissen gezien die via Burghthuys zijn gesloten , waaronder REAAL,Interlloyd, Onderlinge s'-Gravenhage, Generali, Erasmus en als laatste ERGO.
De provisie afspraken met deze instellingen waren super gunstig voor de firma Burghthuys.
Je mag niet meer raden wie dat gaat betalen. :twisted:
Je verzekering bij Erasmus ( GarantiePlan) geeft naar 15 jaar bij afkoop misschien je inleg terug. Dit staat ook wel in je polisoverzicht.Op pagina 1 van je offerte staan de kosten :wink:
Het is een eenzijdige overeenkomst. Dus je kunt Erasmus rechtstreeks een brief sturen met een opgave van de afkoop en premievije waarde. Aan de hand van deze gegevens moet je maar een keuze maken. Succes.

Gesloten