bprosman schreef:Wat ik me afvraag is waarom het vroeger wel allemaal in de familie, of kennisenkring geregeld kon worden. Toen was er nog geen regiotaxi, Valys etc.
Omdat je vroeger niet vanuit Limburg naar Friesland werd gestuurd voor de beste arts/behandeling, dan ging je naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis en als die je niet konden helpen had je pech.
Vroeger zaqten ouderen en gehadnicapten achter de geraniums.
Ook werken nu steeds meer mensen, vroeger bleven moeders vaker thuis.
Die konden dan met hun (schoon)ouders op stap, maar als je werkt kan dat niet.
Bazen geven minder vrij, want 'er zijn toch voorzieningen?', dus even vrij nemen om je partner/ouder/broer/zus te rijden kan niet.
'Vroeger' waren dingen nu eenmaal anders geregeld, vroeger stierven mensen eerder, er werd minder gebruik gemaakt van de zorg etc. etc.
We kunnen wel terug blijven kijken naar vroeger (zoals eerder over het zorgstelsel werd gezegd m.b.t. prijzen en vergoedingen), maar we zijn nu in 2012.
Nu zijn die voorzieningen wel.
Dan is het toch niet gek dat er mensen gebruik van maken?
Gelukkig maar, anders geef je het signaal af dat mensen met een beperking zonder netwerk/mantelzorgers maar lekker thuis moeten gaan zitten zonder hulpmiddellen.
We hebben het wel over mensen, die vaak ook nog een waardevolle bijdrage aan de samenleving leveren.
Denk aan (vrijwilligers)werk, oppassen op (klein)kinderen al dan niet van anderen, sociale werkvoorziening....
Ik denk dat het meer kost aan uitkeringen, gaten opvullen die vrijwilligers achterlaten en zorg (bij afleiding voel je je pijn minder) dan de vervoersvoorzieningen in stand houden.