LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorg in Nederland

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
ciske

Re: Zorg in Nederland

Ongelezen bericht door ciske »

Wat denk je wat meer kost, een traplift weghalen bij iemand die er geen recht op heeft (en zonder toewijzing heb je er geen recht op), of nog jaren onterecht de huur gaan betalen
In het geval van de vrouw die het nodig heeft kost het niks meer, ja als ze het opnieuw aanvragen krijgen ze weer geld.

Hier worden ze meestal ( wat ik hoorde dus) vernietigd, waar verschillende mensen vol onbegrip over zijn.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

ciske schreef:
Wat denk je wat meer kost, een traplift weghalen bij iemand die er geen recht op heeft (en zonder toewijzing heb je er geen recht op), of nog jaren onterecht de huur gaan betalen
In het geval van de vrouw die het nodig heeft kost het niks meer, ja als ze het opnieuw aanvragen krijgen ze weer geld.

Hier worden ze meestal ( wat ik hoorde dus) vernietigd, waar verschillende mensen vol onbegrip over zijn.
Niemand krijgt geld bij het aanvragen.
En of mevrouw er recht op heeft, moet toch wel eerst vastgesteld worden?
Of gaan we nu spullen gewoon maar uitdelen aan iedereen boven de 65?
Stel dat mevrouw er geen recht op had, dan zou er jaren huur betaald worden en dat kost klauwen vol geld.

En inderdaad, trapliften vernietigen is doodzonde.
Waar is jullie Wmo-raad?
Die moet toch héél luid protesteren lijkt mij!

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

je kan niet iedere keer iemand vragen! dat gaat vervelen...
Dus moet de gemeenschap het maar betalen ?

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

het zijn wel mensen die doodziek zijn waar het nog aangegeven wordt...

bprosman

Wat ik me afvraag is waarom het vroeger wel allemaal in de familie, of kennisenkring geregeld kon worden. Toen was er nog geen regiotaxi, Valys etc.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

ja dat was vroeger...
wat ik weet is dat je moet echt iets ergs mankeren krijg je ziekenvervoer,ik weet dan kanker?
en dan nog moet het aangevraagd worden etc gaat ook niet 123

en die andere vervoers diensten wat ik daarvan weet is dat je dat ook moet betalen?

ja en,ik heb gelukkig een man die mee kan..
maar ook geen fam?vrienden wil je ook niet lastig vallen?

en zo heb je meer mensen dus ja?
vroeger,tja maar brosman de wereld is een beetje veranderd,iedereen heeft het druk met zich zelf?
en zomaar iemand tegenwoordig helpen dat is er niet veel meer bij,

is ook niet gek ,mensen hebben het tegenwoordig druk druk druk...is ook zo,werken allebei(moeten wel,)de kids...
vroeger was dat anders?

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:Wat ik me afvraag is waarom het vroeger wel allemaal in de familie, of kennisenkring geregeld kon worden. Toen was er nog geen regiotaxi, Valys etc.

Vroeger sliepen mensen beneden als je de trap niet op kon.

Vroeger hadden mensen gewoon meer voor elkaar over, zowel familie als buren/vrienden.

@VP , ik bedoel niet dat die vrouw geld krijgt , maar opnieuw voor de aanvraag moet betalen.

VioletPrue

ciske schreef:VP , ik bedoel niet dat die vrouw geld krijgt , maar opnieuw voor de aanvraag moet betalen.
Een aanvraag kost niets.
Pas als zij veel inkomen heeft en de aanvraag wordt toegewezen komt de eigen bijdrage om de hoek kijken.
Tot die tijd is zij geen geld kwijt.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 09 sep 2012 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue

bprosman schreef:Wat ik me afvraag is waarom het vroeger wel allemaal in de familie, of kennisenkring geregeld kon worden. Toen was er nog geen regiotaxi, Valys etc.
Omdat je vroeger niet vanuit Limburg naar Friesland werd gestuurd voor de beste arts/behandeling, dan ging je naar het dichtsbijzijnde ziekenhuis en als die je niet konden helpen had je pech.
Vroeger zaqten ouderen en gehadnicapten achter de geraniums.
Ook werken nu steeds meer mensen, vroeger bleven moeders vaker thuis.
Die konden dan met hun (schoon)ouders op stap, maar als je werkt kan dat niet.
Bazen geven minder vrij, want 'er zijn toch voorzieningen?', dus even vrij nemen om je partner/ouder/broer/zus te rijden kan niet.
'Vroeger' waren dingen nu eenmaal anders geregeld, vroeger stierven mensen eerder, er werd minder gebruik gemaakt van de zorg etc. etc.
We kunnen wel terug blijven kijken naar vroeger (zoals eerder over het zorgstelsel werd gezegd m.b.t. prijzen en vergoedingen), maar we zijn nu in 2012.
Nu zijn die voorzieningen wel.
Dan is het toch niet gek dat er mensen gebruik van maken?
Gelukkig maar, anders geef je het signaal af dat mensen met een beperking zonder netwerk/mantelzorgers maar lekker thuis moeten gaan zitten zonder hulpmiddellen.
We hebben het wel over mensen, die vaak ook nog een waardevolle bijdrage aan de samenleving leveren.
Denk aan (vrijwilligers)werk, oppassen op (klein)kinderen al dan niet van anderen, sociale werkvoorziening....
Ik denk dat het meer kost aan uitkeringen, gaten opvullen die vrijwilligers achterlaten en zorg (bij afleiding voel je je pijn minder) dan de vervoersvoorzieningen in stand houden.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Vroeger was er nog geen chemo, toen hoefde je niet tig keer daarvoor naar het ziekenhuis, misschien hoefde je vroeger sowieso niet zo vaak naar het ziekenhuis, mensen gingen jonger dood, niet alles werd zo behandeld als nu, was je 1maal in het ziekenhuis, bleef je er doorgaans veel langer ipv nu zo gauw mogelijk ontslaan met een afsprakenlijstje voor diverse vervolgafspraken mee. Vroeger werkten de vrouwen minder, hadden meer tijd om te zorgen.
Ik denk dat iedereen het liefst met familie enzo mee rijdt, maar dat kan ook als een afhankelijkheid gevoeld worden.
Bij chemo van bijv. een week of 6, in een ziekenhuis op bijv 50 km kan ik me goed voorstellen dat het niet makkelijk is een passend schema onder familie op te stellen, een taxibedrijf rijdt gewoon, ook als chauffeur Jan ziek is.

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

Vanuit welke behoefte zouden de regiotaxi, Valys, traplift e.d. ontstaan zijn?

VioletPrue

Jolijn schreef:Vanuit welke behoefte zouden de regiotaxi, Valys, traplift e.d. ontstaan zijn?
Vanuit het feit dat er rolstoelen, scootmobiels en rollators zijn uitgevonden die goed werken.
Vroeger woog een rolstoel 40 kilo, die van mij met wielen 9 en zonder 6 kilo.
Dan ben je dus veel mobieler.
De technologie helpt ons steeds langer zelfredzaam te zijn, ook met beperkingen.
Kijk naar Marc de Hond die met een soort robot binnenkort weer kan lopen!
En mensen worden ouder, willen meer waarde hebben in de samenleving en de zorg is veel beter geworden.
Mensen willen langer zelfstandig functioneren, omdat je dan echt gelukkig bent.
Dat alles bijelkaar opgeteld maakt dat die voorzieningen nuttig werden geacht en in het leven zijn geroepen.

bprosman

En mensen worden ouder, willen meer waarde hebben in de samenleving en de zorg is veel beter geworden.
Mensen willen langer zelfstandig functioneren, omdat je dan echt gelukkig bent.
Helemaal mee eens maar dan moeten we ook niet gaan zitten miepen dat het allemaal duurder geworden is qua premie.
Iedereen roept wel dat de zorgpakketten uitgekleedt worden/zijn maar tov "vroeger' zit er een heleboel meer in.
Laatst gewijzigd door bprosman op 09 sep 2012 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.

VioletPrue

bprosman schreef:
Helemaal mee eens maar dan moeten we ook niet gaan zitten miepen dat het allemaal duurder geworden is qua premie.
Op het zittend ziekenvervoer na, komt geen van deze dingen uit de premie voor de zorgverzekering.

bprosman

Op het zittend ziekenvervoer na, komt geen van deze dingen uit de premie voor de zorgverzekering.
Uit een ander potje dan, maar nog steeds opgebracht door de belastingbetaler.

Paljas de eerste

Ongelezen bericht door Paljas de eerste »

Nederland en de EU wordt ook betaald door ons allemaal toch. Je zult er maar van afhankelijk moeten zijn als gehandicapte. 1 voor allen allen voor 1.

bprosman

Nederland en de EU wordt ook betaald door ons allemaal toch.
Verschil is dat we per saldo aan de EU verdienen en aan de zorg niet maar dat is een andere discussie.

Paljas de eerste

Welnee is gisteren nog uitgelegd bij 1 vandaag we betalen iets van 5 miljard en we ontvangen circa 3 miljard terug. Kijk de uitzending maar na via uitzending gemist.

bprosman

Komt omdat 1 vandaag de import/export (die we zonder EU niet of minder zouden hebben) niet meeneemt maar puur naar subsidies kijkt.

http://nieuwsuur.nl/onderwerp/413587-fa ... st-eu.html
Laatst gewijzigd door bprosman op 09 sep 2012 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Paljas de eerste

Als we uit de EU stappen dan zijn we de klos. De zorg moet betaalbaar blijven hoe kunnen we dat volgens jou het beste oplossen ?

Gesloten