LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Student & samenwonen, wel of niet huurtoeslag?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Afstandsbediening

Student & samenwonen, wel of niet huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Afstandsbediening »

Hoi allemaal,

ik heb een vraag. Heb al op toeslagen.nl gekeken maar kon er moeilijk wijs uit. Ik zal eerst de situatie uitleggen.

Ik woon nu een jaar op kamers en ben 20 jaar, mijn vriend is 22 en woont bij zijn ouders. Hebben al enige tijd plannen om samen te gaan wonen en na hard zoeken eindelijk een appartement gevonden waar we onszelf echt zien zitten. Het past in de begroting maar is nog altijd niet heel goedkoop, €750 inclusief g/w/l, €675 kale huur, dus hopen we op huurtoeslag. We zijn tenslotte allebei maar studenten en moeten het dus van studiefinanciering (wat overigens niet meetelt in de berekening van huurtoeslag begreep ik), bijbaantjes en ouders (hoewel de mijne nauwelijks bijdragen, staat tegenover dat ik 2 baantjes heb). We willen liever nog geen samenlevingscontract, eerst maar eens zien of we het met elkaar uithouden en ik vind het onnodig zo vroeg al én het kost voor ons relatief een bak geld (echter wordt het serieuzer dan willen we dat mogelijk wél doen). Betekent als ik het goed begrijp, dat wij medebewoners zijn van elkaar en géén toeslagpartners (maar dat kan ik ook verkeerd hebben begrepen uit de abracadabra die voor mij belastingtaal heet).

Nou begrijp ik al dat we wel recht hebben op huurtoeslag als we samenwonen, maar wat dan de bovengrens is van de huur is me onduidelijk. Daarover wordt nml gezegd dat die voor mensen tussen 18 en 23 €336,37 is. Lijkt me nogal vreemd als dit slaat op de huur die je sámen betaalt - zou je beter een doos onder een brug kunnen zetten, voor dat geld is er geen appartement te krijgen in onze stad - lijkt me eerder dat dit het bedrag is wat we pp zouden betalen als elkaars medebewoners. Toch? Of zit ik er dan naast? Dan nog zou de huur nèt iets te hoog zijn maar servicekosten zitten daar bij en die tellen geloof ik niet mee. Aangezien het particulier is kan ik misschien nog wel een dealtje sluiten dat meneer de verhuurder de kale huur verlaagt met een paar euro en dat bedrag bij g/w/l gooit om wél onder die grens te komen van (als ik het bij elkaar optel uitgaand v h medebewonersverhaal) €672,74.

Kortom lang en ingewikkeld verhaal... Ik kom er maar niet aan uit! Kan iemand dit een beetje verhelderen en de mogelijkheden noemen?

Paljas de eerste

Re: Student & samenwonen, wel of niet huurtoeslag?

Ongelezen bericht door Paljas de eerste »

Natuurlijk hebben jullie recht op huursubsidie :lol: :lol: :lol: kwestie van gevoel voor humor :D

Afstandsbediening

Ongelezen bericht door Afstandsbediening »

Paljas de eerste schreef:Natuurlijk hebben jullie recht op huursubsidie :lol: :lol: :lol: kwestie van gevoel voor humor :D
Ik hoor liever serieuze antwoorden met toelichting dan een zinnetje waar ik weinig informatie uit kan halen. Dan ben ik maar even degene zonder humor.

Paljas de eerste

Ongelezen bericht door Paljas de eerste »

Zal een voorbeeld geven over AOW-ers die een uitkering krijgen van € 1000,00 netto als ze alleenstaand zijn en willen gaan samenwonen die denken dan dat ze € 2000,00 netto krijgen.
Dat werkt niet want als ze eerlijk zijn dan krijgen ze samen maar € 1400,00 netto als ze niet opgeven dat ze gaan samenwonen dan frauderen ze en krijgen een boete en moeten dan het verschil terugbetalen. Wat denk jezelf in deze tijd dat je huursubsidie krijgt met zo'n hoge huur?

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Afstandsbediening schreef:Hoi allemaal,

ik heb een vraag. Heb al op toeslagen.nl gekeken maar kon er moeilijk wijs uit. Ik zal eerst de situatie uitleggen.

Ik woon nu een jaar op kamers en ben 20 jaar, mijn vriend is 22 en woont bij zijn ouders. Hebben al enige tijd plannen om samen te gaan wonen en na hard zoeken eindelijk een appartement gevonden waar we onszelf echt zien zitten. Het past in de begroting maar is nog altijd niet heel goedkoop, €750 inclusief g/w/l, €675 kale huur, dus hopen we op huurtoeslag. We zijn tenslotte allebei maar studenten en moeten het dus van studiefinanciering (wat overigens niet meetelt in de berekening van huurtoeslag begreep ik), bijbaantjes en ouders (hoewel de mijne nauwelijks bijdragen, staat tegenover dat ik 2 baantjes heb). We willen liever nog geen samenlevingscontract, eerst maar eens zien of we het met elkaar uithouden en ik vind het onnodig zo vroeg al én het kost voor ons relatief een bak geld (echter wordt het serieuzer dan willen we dat mogelijk wél doen). Betekent als ik het goed begrijp, dat wij medebewoners zijn van elkaar en géén toeslagpartners (maar dat kan ik ook verkeerd hebben begrepen uit de abracadabra die voor mij belastingtaal heet).

Nou begrijp ik al dat we wel recht hebben op huurtoeslag als we samenwonen, maar wat dan de bovengrens is van de huur is me onduidelijk. Daarover wordt nml gezegd dat die voor mensen tussen 18 en 23 €336,37 is. Lijkt me nogal vreemd als dit slaat op de huur die je sámen betaalt - zou je beter een doos onder een brug kunnen zetten, voor dat geld is er geen appartement te krijgen in onze stad - lijkt me eerder dat dit het bedrag is wat we pp zouden betalen als elkaars medebewoners. Toch? Of zit ik er dan naast? Dan nog zou de huur nèt iets te hoog zijn maar servicekosten zitten daar bij en die tellen geloof ik niet mee. Aangezien het particulier is kan ik misschien nog wel een dealtje sluiten dat meneer de verhuurder de kale huur verlaagt met een paar euro en dat bedrag bij g/w/l gooit om wél onder die grens te komen van (als ik het bij elkaar optel uitgaand v h medebewonersverhaal) €672,74.

Kortom lang en ingewikkeld verhaal... Ik kom er maar niet aan uit! Kan iemand dit een beetje verhelderen en de mogelijkheden noemen?
Komt u er echt niet uit of wil u er niet uitkomen omdat u beiden het appartement zo ziet zitten ?

Bij mijn weten is een kale huur van 675 te hoog om voor huurtoeslag in aanmerking te komen. Zomaar even een handjeklap met de verhuurder kan mogelijk ook falen omdat ook de servicekosten in verhouding moeten zijn. Anders zouden appartementen verhuurd kunnen worden net onder de maximale grens met servicekosten die hoger zijn dan de kale huur. Ok beetje gechargeerd dit voorbeeld maar om een idee te geven.

Nee die bedragen van 366 kunnen niet zomaar even opgeteld worden omdat het beter uitkomt. Als dit wel zou kunnen, zouden dus ook mensen met zijn vijven in een riante woning gaan zitten van 2000 euro en huurtoeslag krijgen. Het is de bedoeling dat mensen een beetje wonen naar het budget dat ze hebben. Zolang mensen nog geen 23 zijn krijgen ze vaak ook nog geen volledig loon. Dus dat er een lagere maximale huurgrens is, is best te begrijpen.

In deze brochure van de belastingdienst staat meer informatie over oa huurtoeslag.
http://download.belastingdienst.nl/toes ... 1z22fd.pdf

U kunt het ook eens navragen bij de belastingdienst.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Die huurgrens geldt simpelweg voor de huur van de woning/appartement, ongeacht het aantal bewoners. De huurtoeslag wordt berekend over het (gezamenlijke) inkomen van de bewoner(s). Zo moeilijk kan het toch niet zijn?

De huurgrens voor 23 en ouder is 664,66 per maand. Uitgaand van jouw redenering zou een samenwonend stel van 23+ dus over een huur van 1329-nog-wat huurtoeslag kunnen krijgen. En als het stel uit elkaar gaat, heeft de achterblijver een probleem, want die krijgt ineens geen huurtoeslag meer. Dat geloof je toch zeker zelf niet? Dan zou bovendien iedereen die nu op een wachtlijst staat particulier gaan huren, en volgende week al kunnen verhuizen.

Dat je in jullie stad geen appartement kunt krijgen voor dat geld zal wel waar zijn - of niet, maar dan is er een gigantische wachtlijst. Misschien dat je dat bedoeld? Je bent de enige niet die woonruimte zoekt.

Je schrijft dat 750 euro binnen de begroting valt. Dan vraag ik me af of je vanwege het inkomen wel huurtoeslag zou kunnen krijgen. Ook dat is aan grenzen gebonden namelijk.

Wat jullie voor constructie proberen te bedenken is me ook onduidelijk. Of je gaat samenwonen, of je wordt voordeurdeler. Maar allebei, of een combinatie daarvan, lijkt me toch niet mogelijk, belastingtechnisch gezien.

Heb je trouwens al een proefberekening gemaakt bij de belastingdienst? Dan ben je er in een paar tellen achter wat je wel of niet zou kunnen krijgen. Makkelijker is het toch niet om er uit te komen, of wel dan?

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Je schrijft dat 750 euro binnen de begroting valt. Dan vraag ik me af of je vanwege het inkomen wel huurtoeslag zou kunnen krijgen. Ook dat is aan grenzen gebonden namelijk.
ik denk dat die 750 gebaseerd zijn op baantje, ouders + stufi.
Stufi is een lening (ook de basisbeurs die later kwijtgescholden kan worden) dus die telt niet mee voor het inkomen van de huurtoeslag maar die ontvangen ze natuurlijk wel.

verder voor TS: punt is dat je gewoon geen huurtoeslag krijgt, je huur is te hoog. Nog even op kamers blijven wonen, en als je straks afgestudeerd bent en aan het werk kun je verder kijken.

Isabel

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

hallo, afstandsbediening, misschien nog een infootje waar je iets aan hebt:
http://www.stichtinglat.nl/v8/node/27

Gesloten