LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
prissy
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 sep 2012 12:02

vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door prissy »

ik wilde het graag weten wat ik nu moet doen .
6 jaar geleden hebben wij een beneden woning gekocht ,met een slappende vve .
inmiddels is de vve opgestart maar er zit maar een krappe 500 euro in de pot.
na de afgelopen regen val is er lekkage geweest bij de buren boven .
hun hebben een expert laten komen om te kijken waar het vandaan komt nu blijkt het dak lek .
(wij hebben onderste verdieping buren hebben 1e en 2e etage,op de 2e en dus laatste etage is een dak teras daar komt de lekkage vandaan )
bedrag van laten maken is ongeveer 6500 euro exc btw.
omdat er in de pot niet voldoende geld zit kan het daar van niet betaald worden .
maar wij hebben dus ook geen geld om het te laten maken .
kunnen ze ons dwingen ??
ik bedoel ik kan geen lening meer opnemen of ergens anders geld vandaan halen .
van een kale kip kun je niet plukken toch ?? het is niet dat ik niet wil betalen maar het gewoon niet kan betalen .

het volgende is dat de buurman naast ons een aanbouw balkon heeft gemaakt zn 3 jaar terug en hij heeft geen afwatering aangelegd maar het balkon een centimeter of 5 over het balkon/dakterras van de boven buren heeft laten lopen en dus op die manier afwatert op "ons" balkon/dakterras.
hierdoor heeft het dak dus 2 keer meer water te voorduren dan normaal .
de boven buren hebben de buurman toestemming gegeven om zijn balkon op ons balkon te laten afwateren .
maar hebben dit nooit aan ons gevraagd .
de vraag is dus kan het zijn dat door de zij-buurman ons dak lekt ?? en kan ik dus de rekening bij hem neer leggen ?? en hoe zit het met het feit dat wij er nooit toestemming voor hebben gegeven ?
want het leek ons toen al logisch dat dat voor problemen ging zorgen .
mvg priscilla

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door crazyme »

Het lijkt mij dat de aanpassing van uw buren toestemming van de vve vereist. In het regelement van de VVE leest u meer over wat is toegestaan en wat niet.

Wanneer de VVE besluit -binnen de regels van het reglement- dat het geld er moet komen moet u gewoon ophoesten.

Bij de aankoop van uw appartement had u zich beter kunnen verdiepen in de financiële staat van de VVE en de technische staat van het gebouw.

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Het dak is een typisch voorbeeld van een gemeenschappelijk deel in de VvE, en is dus voor uw beiden rekening en risico. De kosten voor reparatie worden daarom verdeeld via de percentages zoals die in de splitsingsakte staat vermeld.

Een lekkend dak is echt niet acceptabel en uw buurman kan u met recht dwingen om uw gedeelte in de kosten bij te dragen. Uw buurman kan hiervoor een rechterlijke machtiging vragen en de kosten hiervoor bij u incasseren. Het kan zijn dat u hiervoor een extra lening of krediet dient af te sluiten, of als dat niet kan dreigt eventueel zelfs executieverkoop.

Gezien het feit dat er maar 500 euro in de pot zit verwacht ik ook niet dat u in de afgelopen jaren veel heeft betaald aan de VvE, en krijgt u dus in zekere zin nu de rekening gepresenteerd voor achterstallig onderhoud.

Als uw buurman op het dakterras loost kan die inderdaad overlopen en lekkage veroorzaken, maar dat betekent dan niet direct dat het dak vernieuwd hoeft te worden. Dit is blijkbaar wel het geval, waardoor het goed kan zijn dat het dak gewoon aan het einde van zijn levensduur is. Het is wel verstandig om het rapport wat de reparatie aanbeveelt door te lezen , om te zien wat er precies aan het dak mankeert.

Het is beter om vanaf nu (door beiden) maandelijks wat in de pot te storten zodat in de toekomst andere delen van het huis ( schilderwerk, gevel, ramen/kozijnen, lift, ... etc) wel gewoon uit de pot betaald kunnen worden

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Leo The Emperor schreef:Gezien het feit dat er maar 500 euro in de pot zit verwacht ik ook niet dat u in de afgelopen jaren veel heeft betaald aan de VvE, en krijgt u dus in zekere zin nu de rekening gepresenteerd voor achterstallig onderhoud.
Als dat wel het geval is, is er iets anders heel erg mis.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door sjohie »

prissy schreef:ik wilde het graag weten wat ik nu moet doen .
6 jaar geleden hebben wij een beneden woning gekocht ,met een slappende vve .
inmiddels is de vve opgestart maar er zit maar een krappe 500 euro in de pot.
na de afgelopen regen val is er lekkage geweest bij de buren boven .
hun hebben een expert laten komen om te kijken waar het vandaan komt nu blijkt het dak lek .
(wij hebben onderste verdieping buren hebben 1e en 2e etage,op de 2e en dus laatste etage is een dak teras daar komt de lekkage vandaan )
bedrag van laten maken is ongeveer 6500 euro exc btw.
omdat er in de pot niet voldoende geld zit kan het daar van niet betaald worden .
maar wij hebben dus ook geen geld om het te laten maken .
kunnen ze ons dwingen ??
ik bedoel ik kan geen lening meer opnemen of ergens anders geld vandaan halen .
van een kale kip kun je niet plukken toch ?? het is niet dat ik niet wil betalen maar het gewoon niet kan betalen .

het volgende is dat de buurman naast ons een aanbouw balkon heeft gemaakt zn 3 jaar terug en hij heeft geen afwatering aangelegd maar het balkon een centimeter of 5 over het balkon/dakterras van de boven buren heeft laten lopen en dus op die manier afwatert op "ons" balkon/dakterras.
hierdoor heeft het dak dus 2 keer meer water te voorduren dan normaal .
de boven buren hebben de buurman toestemming gegeven om zijn balkon op ons balkon te laten afwateren .
maar hebben dit nooit aan ons gevraagd .
de vraag is dus kan het zijn dat door de zij-buurman ons dak lekt ?? en kan ik dus de rekening bij hem neer leggen ?? en hoe zit het met het feit dat wij er nooit toestemming voor hebben gegeven ?
want het leek ons toen al logisch dat dat voor problemen ging zorgen .
mvg priscilla
Ja, de VvE is niet een hobbyclubje oid, en kan tot aan een incasso en executieverkoop aan toe deze bedragen op u verhalen, als het bovenliggende VvE besluit conform alle bepalingen is genomen.

Verder ben ik wel benieuwd naar dat aangebouwde balkon, aangezien de VvE daarvoor toestemming had moeten verlenen, maar dat zal met een comateuze VvE als dit ook wel niet gebeurd zijn.

Een bewoner kan nooit op individuele titel toestemming voor een ver/aanbouw van de buitengevel etc geven aan een andere bewoner, en dus ook niet voor een dakterras, dat is strikt het territorium van de VvE.

Maar goed, dit juridisch uitvechten is geen sinecure, niemand wil ergens voor opdraven zo te lezen, en het bij voorkeur afschuiven op een ander. Een recept voor een leuke gallerij-guerrilla en een woongenot wat tot het nulpunt zal zakken door alle haat en nijd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door nevermind »

Gezien het feit dat er maar 500 euro in de pot zit verwacht ik ook niet dat u in de afgelopen jaren veel heeft betaald aan de VvE, en krijgt u dus in zekere zin nu de rekening gepresenteerd voor achterstallig onderhoud.
Mogen wij weten wat je, en je medebewoners als maandelijkse bijdrage hebt betaald?

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door sjoegel »

Er is een oplossing. Eye works. De productiemaatschappij van Reinout Oerlemans. Je bent er gelukkig vroeg bij. Het conflict is nog in het begin stadium. Camera's op het bakon, het trappenhuis en in de kamers ! Reinout gooit wel wat olie (of water!) op het vuur door ergens een dakje lek te steken.

Natuurlijk is dit een optie maar ik neem aan dat deze niet je voorkeur heeft. Wat ik maar wil zeggen is dat je niet de enige bent. Slapende VVE's zijn er heel veel. Geen enkele reserve. Daar gaan nog heel veel problemen van komen. Het kan bijna niet anders of mensen zullen elkaar ook te lijf gaan.

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door agnesm »

Hoort het pand van de buren waar het balkon is gebouwd ook to dezelfde VVE?
Ik vermoed van niet.

Een VVE is een vereniging van alle eigenaren van de appartementen, slapend of niet. Ieder lid is naar rato verantwoordelijk voor alle kosten die gezamenlijk gemaakt worden. Als u uw deel niet kunt betalen, kan er beslag op uw appartement worden gelegd en evt. gedwongen verkoop. Uw zin "van een kale kip kunnen ze niet plukken" is natuurlijk wel zo, maar u heeft een appartement , dus eigendom en u zult ook salaris hebben, dus loonbeslag kan gelegd worden. Gewoon maar voorbeelden om aan te geven dat u weldegelijk uw deel zult moeten betalen.

Overigens als de lekkage nu veroorzaakt is door de buren, dan zult u als VVE de buren aansprakelijk moeten stellen, uiteraard wel met de diverse bewijzen.

Kalhorn VVE
Berichten: 4
Lid geworden op: 15 nov 2012 11:32
Contacteer:

Re: vve pot leeg ,daklek geen geld voor reparatie

Ongelezen bericht door Kalhorn VVE »

prissy schreef:...hun hebben een expert laten komen om te kijken waar het vandaan komt nu blijkt het dak lek .
(wij hebben onderste verdieping buren hebben 1e en 2e etage,op de 2e en dus laatste etage is een dak teras daar komt de lekkage vandaan )
Beste Priscilla,

Wat een vervelende situatie.
Voordat iemand kan oordelen of je wel of niet moet meebetalen. Zou je moeten uitzoeken welke delen van het gebouw gemeenschappelijk zijn. Gemeenschappelijk voor jou en je buren.
Is het dak gemeenschappelijk? Is het dakterras gemeenschappelijk?

Waarschijnlijk is het dak wel en het dakterras niet gemeenschappelijk. Welke afspraken zijn er destijds gemaakt in de VvE of op de ALV over het onderhoud aan het dak nadat er een privé-dakterras is aangelegd?

Daarna is de volgende stap om niet de locatie van de lekkage te bepalen, maar de oorzaak van de lekkage. Is de oorzaak van de lekkage gewoon normale slijtage of komt de oorzaak door het dakterras. (of door de afwatering van de buren.)

Indien het normale slijtage is en het dak is gemeenschappelijk, dan zal de VvE moeten betalen (en jij dus daarmee jouw breukdeel)
Indien de oorzaak van de lekkage komt door het dakterras en het dakterras is privé, dan zal de eigenaar van dat dakterras de kosten moeten betalen. (Formeel stelt de VvE de eigenaar van het dakterras aansprakelijk voor de geleden schade)


Groeten,
Laurens

N.B. Overigens is het normaal dat indien het dak moet worden gerepareerd en er ook kosten moeten worden betaald voor het verwijderen van het privé-dakterras, dat die extra kosten voor het verwijderen daarvan voor de eigenaar van het dakterras zelf zijn.

Gesloten