alfatrion schreef:Wanneer de koper een keuze maakt uit de specificaties van de verkoper, dan worden dit niet zijn specificaties door het gegeven dat de fabrikant het product nog moet maken.
Vergelijk dit eens met product TV's. Een fabrikant als Philips maakt honderden modellen en types. Ieder model en type wordt gemaakt volgens een bepaalde specificaties. Kiezen voor een bepaald model en type is kiezen voor een set aan specificaties.
TV's worden seriematig geproduceerd en je gaat naar de winkel en kiest daar een TV uit het assortiment dat er is. Het deurtje wordt pas geproduceerd na een bestelling van een klant conform de kleurspecificaties van de klant. Zonder onderliggende bestelling wordt er niet geproduceerd.
alfatrion schreef: Ook handgrepen hebben standaard lengtes. Deuren worden in de fabriek voorgeboord en de winkel zoekt er een greep bij die hier op past.
Enig idee hoeveel soorten en maten handgrepen het geeft ? Van heel lange grepen zo lang als de breedte van de deur tot minuscule knopjes en alles wat er tussenzit. Een blokje van 6cm heeft 2 schroefgaten een knopje vaak maar 1. Een heel lange heeft 2 gaten behoorlijk ver uit elkaar zitten ivm de stabiliteit en dat blokje heeft ze vlak bij elkaar zitten. Overigens afhankelijk van de keukenleverancier kan men wel degelijk een deurtje kopen van een afwijkende maat, alleen is het dan wel stukken duurder.
alfatrion schreef: Alles is gestandaardiseerd, dus ook de maat van de deurtjes. Een deurtje dat een breette heeft van 76,4 cm kun je niet krijgen. Een klant hoeft dus niet dezelfde keuken te hoeven bestellen om de deur te kunnen plaatsen.
Wat dacht u van de kleur ? Stap voor de lol eens een keukenzaak binnen en bekijk eens in hoeveel kleuren een en dezelfde keuken te leveren is. Een klant die een witte keuken besteld gaat echt niet akkoord met ineens een chocoladebruin deurtje ertussen. Het geeft zoveel verschillende kleuren waarbij heel veel kleuren slechts 1x of niet verkocht worden. Zelfs als het een wit deurtje is van fabrikant A kan deze niet gebruikt worden in ee witte keuken van fabrikant B. Het is nog makkelijker om een speld in een hooiberg te vinden dan een klant die wat heeft aan dit deurtje.
De kans dat de winkelier het deurtje nog kan doorverkopen is 0,0 en dat ding blijft gewoon als winkeldochter plek innemen.
alfatrion schreef:De consument kan een brief sturen waarin hij aangeeft het beding te vernietigen. Daarbij kan hij een zin gebruik als "Mocht u van mening zijn dat het beding wel redelijk is dan wijs ik u op de omgekeerde bewijslast en verzoek ik u om dit aan mij te specificeren." Maar de praktijk toont aan de verkoper dergelijke informatie niet graag gegeven.
Het is mogelijk maar een gok die ik niet zou willen nemen. Mogelijk dat deze bij een rechtzaak wel de informatie aanlevert en dat het veel duurder is voor de consument. En dan zal de consument in kwestie toch echt zelf op de blaren moeten zitten.
Daarbij is het ronduit onfatsoenlijk gedrag van een consument en dat zal toch meewegen in de afweging. Misschien komen consumenten er soms wel eens mee weg, maar als dit al te vaak voor gaat komen worden deze mazen ook weer gedicht en dan zijn wij allen als consument verder van huis. Knap staaltje van hoe schiet ik mijzelf in mijn voet.