LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] nieuwe wetgeving 2013 sociale huren woningcorporaties

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
dietelinde

nieuwe wetgeving 2013 sociale huren woningcorporaties

Ongelezen bericht door dietelinde »

Ik ontving een brief van mijn woningcorporatie . Ik heb hier enige vragen over. Eerst komt er een samenvatting van de brief en dan mijn vragen:

>>>>>>>>.... corporatie heeft als sociale huurder altijd al de verantwoordelijkheid gehad om een deel van haar woningen te verhuren aan bewoners van organisaties die intensievere zorg aanbieden. Ook in de ..... werd en wordt een deel van de woningen aan deze doelgroep verhuurd. De regelgeving voor deze bewoners/organisaties gaat drastisch veranderen in 2013. Er komt een bijeenkomst bij u waar u vragen kunt stellen, daar zijn ook vertegenwoordigers van zorginstellingen bij aanwezig.<<<<<<<<<

Ik woon in een 55+ complex en vrijkomende woningen worden nu aan een instelling verhuurd. Een van de woningen (2 kamers) is nu in gebruik als eetkamer met een capaciteit van 16 eetplaatsen. Deze bewoners hebben dus intensieve begeleiding nodig en er zijn al schermutselingen geweest met "eigen bewoners" en nieuwkomers. Hier wonen veel ouderen boven de 70 jaar.
Toen het gebouw klaar was 30 jaar geleden was het een rustige woonomgeving, maar de laatste jaren komen er steeds meer mensen die overlast veroorzaken, zoals: dronken, geen vloerbedekking op de grond (beton), overlast hond enz.
Iedereen moet een nieuwe kans krijgen, maar het gaat nu een beetje (erg) uit de hand lopen.

Mijn vragen zijn de volgende:
- Wat betekend deze wetgeving nu precies.
- Wat zijn onze rechten/plichten.
- Mag een huis onttrokken worden aan de woningmarkt en gebruikt worden als eetkamer
-Hebben wij als bewoner nog inspraak.
- Kunnen wij actie ondernemen.

Dank u alvast voor een antwoord.

tenormin

Re: nieuwe wetgeving 2013 sociale huren woningcorporaties

Ongelezen bericht door tenormin »

Ik zie dat het hier wel is gelukt uw vraag te stellen :wink: . Wordt er in de brief een wet genoemd, want zo één, twee, drie kan ik er niet veel over vinden. Zou iets helpen met de in de brief genoemde wet/veranderingen. Het is inderdaad gebruikelijk (ook hier) dat enige woningen worden vrijgehouden voor mensen met een bepaalde "handicap" en die onder begeleiding wonen, eten en slapen. Uiteraard behoort overlast daar niet bij. Daarover kunt u misschien met andere medebewoners eens in gesprek gaan met de Woningbouw die deze flat (huis) verhuurt en de Sociale Gemeenschap die het weer huurt.

witte angora

Re: nieuwe wetgeving 2013 sociale huren woningcorporaties

Ongelezen bericht door witte angora »

Er komt een bijeenkomst bij u waar u vragen kunt stellen, daar zijn ook vertegenwoordigers van zorginstellingen bij aanwezig.
Je kunt twee dingen doen: naar die bijeenkomst gaan en daar je vragen stellen, of je vragen op schrift stellen, inleveren, en vragen of het op die bijeenkomst besproken kan worden.

Laatste heeft misschien de voorkeur omdat je je punten dan rustig op een rijtje kan zetten, er door de wbv en de instelling rustig naar gekeken kan worden, en de antwoorden dan gestructureerd tijdens de bijeenkomst besproken kunnen worden.

Gesloten