LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door tenormin »

sephora30 schreef:Denk trouwens dat dit geen echt geval is maar weer een studievraag oid.
Nou, "meneers" antwoord gelezen hebbend zou je daar wel eens gelijk in kunnen hebben: een echte corpsbal vraag. Mijn advies, wat ie niet wil lezen natuurlijk: huur Bram M. in, je weet wel, die bekende advocaat met zijn abjecte uitingen :lol:

witte angora
Berichten: 31207
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door witte angora »

sephora30 schreef:Denk trouwens dat dit geen echt geval is maar weer een studievraag oid.
En dan mogen wij het met zijn allen zeker oplossen.

En het resultaat was dus een hele rij niet-ter-zake doende antwoorden ( :mrgreen: ), tenminste, in de beleving van KHS.

Gezien de manier van vragen en het totaal niet beantwoorden van zelfs relevante vragen mag hij/zij/het lekker zelf uit zoeken, wat mij betreft.
Voor de rest.... succes met mensen veroordelen voordat alle feiten bekend zijn.
Hoe zou het toch komen dat niet alle feiten bekend zijn? :lol: :lol:

En wat voor antwoorden kun je verwachten als niet alle feiten bekend zijn? :wink:

KSH
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2012 21:02

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door KSH »

Chocomelk schreef:
sephora30 schreef:En, heb je al met het juridisch loket gebeld :?:
Ja inderdaad, wat zeiden ze KSH ?
Ik heb als antwoord gekregen dat voordat eigendom over kan gaan van partij A naar B, er voldaan moet worden aan een aantal voorwaarden: Titel, Levering en Beschikkingsbevoegdheid (Voor de niet-kenners zie link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Overdracht_(recht).

Er is nergens gebleken dat hier sprake van is. Daarom is de kans groot dat het colbertje nog steeds mijn bezit is.

Ook blijkt niet dat ik met hun handelswijze (algemene voorwaarde (stilzwijgend) akkoord ben gegaan. Ik heb deze algemene voorwaarde ook nooit onder ogen gekregen.

Kortom...de kapsalon gaat een brief krijgen waarin ik dreig met een procedure bij de rechter.

Kijken of ze daar zin in hebben :D

KSH
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 sep 2012 21:02

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door KSH »

witte angora schreef:
sephora30 schreef:Denk trouwens dat dit geen echt geval is maar weer een studievraag oid.
En dan mogen wij het met zijn allen zeker oplossen.

En het resultaat was dus een hele rij niet-ter-zake doende antwoorden ( :mrgreen: ), tenminste, in de beleving van KHS.

Gezien de manier van vragen en het totaal niet beantwoorden van zelfs relevante vragen mag hij/zij/het lekker zelf uit zoeken, wat mij betreft.
Voor de rest.... succes met mensen veroordelen voordat alle feiten bekend zijn.
Hoe zou het toch komen dat niet alle feiten bekend zijn? :lol: :lol:

En wat voor antwoorden kun je verwachten als niet alle feiten bekend zijn? :wink:
Als TS'er kan ik zelf inschatten welke feiten ik nodig vind om te delen. Mocht blijken dat je je mening niet kan geven obv van de feiten die ik verstrek, geef je mening dat niet of geef aan dat je tot een bepaalde hoogte advies kan geven. Ik hoef in ieder geval geen mening van mensen die zelf de 'kleurplaat inkleuren'. Mensen die dat wel willen doen, begin lekker je eigen topic ok.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door ciske »

Als TS'er kan ik zelf inschatten welke feiten ik nodig vind om te delen. Mocht blijken dat je je mening niet kan geven obv van de feiten die ik verstrek, geef je mening dat niet of geef aan dat je tot een bepaalde hoogte advies kan geven. Ik hoef in ieder geval geen mening van mensen die zelf de 'kleurplaat inkleuren'. Mensen die dat wel willen doen, begin lekker je eigen topic ok
Voor iemand die net op het forum is, advies vraagt ...het ook krijgt , maar dat het je niet aanstaat is duidelijk.
Je hebt te veel babbels, trekt je geen barst aan van wat iemand doet om je eventueel te helpen.

Je hebt je vergoeding gehad, volgens mij wil je dubbel.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door ciske »

Kortom...de kapsalon gaat een brief krijgen waarin ik dreig met een procedure bij de rechter
Mag ik effe lachen? :lol: :lol: Je zou zo'n klant hebben. :mrgreen:

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door Frantic2 »

lachen? Geef mij maar een teiltje! Zum kotsen! Wat een dwaas is deze TS.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door ciske »

Frantic2 schreef:lachen? Geef mij maar een teiltje! Zum kotsen! Wat een dwaas is deze TS.
:lol: Dat is duideljk, dat is die ook.

witte angora
Berichten: 31207
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door witte angora »

Kortom...de kapsalon gaat een brief krijgen waarin ik dreig met een procedure bij de rechter.
Voor een verruineerd colbertje van 50 euro, waarvoor een vergoeding van 50 euro is gegeven?

Sommige klanten wens je je grootste concurrent toe. :lol: :lol:

Zeg het ff wanneer de rechtszaak dient, ik wil het gezicht van de rechter graag zien op het moment dat jij je eis indient. :mrgreen:
door Frantic2 » 25 sep 2012 17:45
lachen? Geef mij maar een teiltje! Zum kotsen! Wat een dwaas is deze TS.
Yups.
Als TS'er kan ik zelf inschatten welke feiten ik nodig vind om te delen. Mocht blijken dat je je mening niet kan geven obv van de feiten die ik verstrek, geef je mening dat niet of geef aan dat je tot een bepaalde hoogte advies kan geven. Ik hoef in ieder geval geen mening van mensen die zelf de 'kleurplaat inkleuren'. Mensen die dat wel willen doen, begin lekker je eigen topic ok.
Bepaal ik helemaal zelf. Dit is een openbaar forum, mijn antwoorden zijn on-topic, precies volgens de gedragsregels, alleen niet wat jij horen wilt. Jammer dan. Als je daar niet tegen kan, en je nota bene blijkbaar op het juristenforum het antwoord hebt gekregen dat je horen wil, wat doe je hier dan nog?

Overigens heb ik even naar die wikipedialink ( :lol: ) gekeken, ik weet nog zo net niet of er niet aan die drie vereisten voldaan is. JIJ vind dat er niet aan voldaan is, ik denk dat de rechter daar wel eens heel anders over zou kunnen denken...

witte angora
Berichten: 31207
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik ga er toch even inhoudelijk op in, op die link.
Een geldige titel
Het begrip een geldige titel is de juridische term voor een geldige (juridische) reden voor de overdracht. Die geldige reden kan bestaan uit bijvoorbeeld een koopovereenkomst.

De geldige titel kan bestaan uit een koopovereenkomst - maar kan ook een volledige schadevergoeding zijn, naar mijn mening. Zoals eerder gesteld, in verzekeringskwesties mag er geen sprake zijn van verrijking. Dus een volledige vergoeding + colbertje = je gaat nat.

Een beschikkingsbevoegde vervreemder
De eis van een beschikkingsbevoegde vervreemder houdt in, dat degene die het goed overdraagt ook daadwerkelijk bevoegd is om dat te doen. De bekendste bevoegdheidsreden is dat de vervreemder de eigenaar is van het over te dragen goed. Niet iedere houder of bezitter (zie ook Bezit) is echter bevoegd om over te dragen: een dief is daartoe niet gerechtigd, evenals een lener of een huurder.

Aangezien je zelf de eigenaar bent/was, ben je de beschikkingsbevoegde vervreemder - oftewel, aan dit vereiste is voldaan.

Een leveringshandeling
De leveringshandeling is het complex van gedragingen die nodig zijn om de nieuwe eigenaar de macht over het goed te verschaffen. Wat wettelijk is vereist om een geldige leveringshandeling tot stand te laten komen, hangt af van het soort goed dat wordt overgedragen. Zo kunnen de meeste zaken (bijvoorbeeld een boek of een fiets; zie ook Goederen en zaken) worden geleverd door de nieuwe eigenaar de zaak in bezit te laten nemen. Het kan echter ook nodig zijn dat er (bijvoorbeeld voor de overdracht van een onroerende zaak) een notariële akte moet worden opgemaakt welke moet worden ingeschreven in de openbare registers of dat er (bijvoorbeeld voor de overdracht van een vorderingsrecht) een mededeling moet worden gedaan. De wet schrijft voor alle soorten goederen voor hoe de levering dient te geschieden (zie ook Levering).

De volledige schadevergoeding zou uitgelegd kunnen worden als een deel van een leveringshandeling; de kapsalon heeft, door de volledige aankoopprijs te vergoeden, jouw colbertje gekocht, en is daarmee eigenaar. Het accepteren van de volledige schadevergoeding is mijns inziens ook een deel van de leveringshandeling; je had ook kunnen zeggen dat je het colbertje terug wilt, en en ruil daarvoor een gedeeltelijke schadevergoeding. Daarbij ligt het colbertje ook nog eens bij de kapsalon, dus ja...
Het blauw is van mijn hand.

Ik denk (weet wel zeker, mede gezien de hoogte van het bedrag) dat je geen enkele kans maakt bij de rechter. Succes ermee.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door tenormin »

Witte Angora, goed gestelde diagnose.

SHS_Inc
Berichten: 130
Lid geworden op: 05 jun 2012 19:20

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Hij heeft vast een mannetje ergens in een turkse boetiek die er nog wel iets van kan maken voor 5 euro en dan steek je de rest in je zak maarja DAT plannetje werkt nu niet jammer joh :twisted:

Zeuren om het zeuren

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door tenormin »

SHS_Inc schreef:Hij heeft vast een mannetje ergens in een turkse boetiek die er nog wel iets van kan maken voor 5 euro en dan steek je de rest in je zak maarja DAT plannetje werkt nu niet jammer joh :twisted:

Zeuren om het zeuren
KSH beantwoord alleen serieuze, onderbouwde reacties, dus uw en mijn bijdrage zal niet eens meer worden gelezen. 't Is is een gebed zonder, maar voor mij, met einde.....
Succes met uw rechtszaak :lol: gosshie, kon ik dáár maar bij zijn (bij die fictieve zaak dan).

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door ciske »

tenormin schreef:
SHS_Inc schreef:Hij heeft vast een mannetje ergens in een turkse boetiek die er nog wel iets van kan maken voor 5 euro en dan steek je de rest in je zak maarja DAT plannetje werkt nu niet jammer joh :twisted:

Zeuren om het zeuren
KSH beantwoord alleen serieuze, onderbouwde reacties, dus uw en mijn bijdrage zal niet eens meer worden gelezen. 't Is is een gebed zonder, maar voor mij, met einde.....
Succes met uw rechtszaak :lol: gosshie, kon ik dáár maar bij zijn (bij die fictieve zaak dan).

Maar ondertussen leest die ze wel :lol:

TS mag wel opletten dat de kapper hem niet gaat dagen, voor laster en smaad. :mrgreen:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door sephora30 »

KSH schreef:
Kortom...de kapsalon gaat een brief krijgen waarin ik dreig met een procedure bij de rechter.

Kijken of ze daar zin in hebben :D
Wow spannend, kan niet wachten op de uitslag :roll:

Leo The Emperor
Berichten: 4625
Lid geworden op: 12 dec 2010 16:19

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

KSH schreef:Mijn colbert is tijdens dit bezoek onder de verf gekomen
TS heeft er vast niet aangedacht dat deze verf eigendom is en blijft van de kapsalon.
Hoe wil TS, mocht hij het colbertje ooit terugkrijgen, deze verf leveren aan de kapsalon?

Of denkt TS, dat hij automatisch eigenaar van de verf wordt.. :mrgreen:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door vroem »

TS moet vooral een zaak starten. Leuk, jammer dat ik de kapsalon niet vertegenwoordig, die op dat moment gerechtigd is tegeneisen in te dienen!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

KSH schreef:
Kortom...de kapsalon gaat een brief krijgen waarin ik dreig met een procedure bij de rechter.

Kijken of ze daar zin in hebben :D
Sorry hoor...... :)
100% vergoed gekregen maar nog willen eisen..... :shock:

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:TS moet vooral een zaak starten. Leuk, jammer dat ik de kapsalon niet vertegenwoordig, die op dat moment gerechtigd is tegeneisen in te dienen!
Dan had je ons toch wel allen uitgenodig om bij die zitting aanwezig te zijn,
word een gezellig leuk dagje.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Schadevergoeding leidt tot bezit product?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

KSH schreef:
Als TS'er kan ik zelf inschatten welke feiten ik nodig vind om te delen. Mocht blijken dat je je mening niet kan geven obv van de feiten die ik verstrek, geef je mening dat niet of geef aan dat je tot een bepaalde hoogte advies kan geven. Ik hoef in ieder geval geen mening van mensen die zelf de 'kleurplaat inkleuren'. Mensen die dat wel willen doen, begin lekker je eigen topic ok.
Elk lid hier kan zelf beslissen of hij/zij hier wat wil schrijven in dit topic en of jou
dat nu aanstaat of niet.

En of jou van de ene persoon wel een mening wil horen en van de ander niet is jou probleem.

Gesloten