LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] contractverlenging met minder uren en recht op ww

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
lunatic

contractverlenging met minder uren en recht op ww

Ongelezen bericht door lunatic »

Hallo,

Ik had een contract voor onbepaalde tijd, ben nu met zwangerschap verlof, en ze willen mijn contract wel verlengen, maar met minder uren namelijk 16 ipv 24. Heb ik recht op ww over de andere uren? Of hoe werkt dat?

Nicky_The

Re: contractverlenging met minder uren en recht op ww

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Naar mijn weten heeft u geen recht op ww. U bent immers niet ontslagen en zit niet zonder werk en dus ook niet zonder inkomsten.
Het is immers ook niet zo dat als u nu een andere baan zou nemen bij een ander bedrijf met minder uren, u de overige uren alsnog vergoed zou gaan krijgen van de ww.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

lunatic schreef:Hallo,

Ik had een contract voor onbepaalde tijd, ben nu met zwangerschap verlof, en ze willen mijn contract wel verlengen, maar met minder uren namelijk 16 ipv 24. Heb ik recht op ww over de andere uren? Of hoe werkt dat?
Waarom zou een contract voor onbepaalde tijd verlengd moeten worden ? Of bedoelt u een contract voor bepaalde tijd ?

Volgens mij is er voor die 8 uren wel recht op WW, als u genoeg arbeidsverleden heeft. U bent dan immers voor die 8 uur werkloos geworden. Ik denk dat het dan ook niet veel uitmaakt of het een contract voor onbepaalde dan wel bepaalde tijd is.

Voor die 8 uur zult u dan wel aan alle verplichtingen moeten voldoen die de WW stelt, zoals sollicitatieplicht, het accepteren van passend werk (hetgeen een rekbaar begrip kan zijn) enz.

Emmy75

Nicky_The schreef:Naar mijn weten heeft u geen recht op ww. U bent immers niet ontslagen en zit niet zonder werk en dus ook niet zonder inkomsten.
Het is immers ook niet zo dat als u nu een andere baan zou nemen bij een ander bedrijf met minder uren, u de overige uren alsnog vergoed zou gaan krijgen van de ww.
Toch zijn het twee totaal verschillende dingen. Als iemand namelijk zelf (uit eigen beweging) van baan wisselt en minder uren gaat werken of bij dezelfde werkgever minder uren gaat werken is er geen WW recht omdat er dan sprake is van de verwijtbare werkloosheid van die uren.

Als iemand op initiatief van de werkgever minder gaat werken, bv het nieuwe contract heeft minder uren o.i.d. of bij het wijzigen van een contract voor onbepaalde tijd voor minder uren is men als het ware ontslagen voor die uren die minder gewerkt worden.

Toen ik ooit werd weggereorganiseerd, heb ik later een parttime baan geaccepteerd. Deze baan betaalde per uur meer als mijn vorige. Toch kreeg ik het verschil in uren (en niet in geld) nog aangevuld vanuit de WW omdat ik nog WW-recht had.

Nicky_The

Emmy75 schreef:
lunatic schreef:Hallo,

Waarom zou een contract voor onbepaalde tijd verlengd moeten worden ? Of bedoelt u een contract voor bepaalde tijd ?

Volgens mij is er voor die 8 uren wel recht op WW, als u genoeg arbeidsverleden heeft. U bent dan immers voor die 8 uur werkloos geworden. Ik denk dat het dan ook niet veel uitmaakt of het een contract voor onbepaalde dan wel bepaalde tijd is.

Voor die 8 uur zult u dan wel aan alle verplichtingen moeten voldoen die de WW stelt, zoals sollicitatieplicht, het accepteren van passend werk (hetgeen een rekbaar begrip kan zijn) enz.
Dit klopt echt niet. Men krijgt alleen ww wanneer zij ontslagen worden. In dit geval is er geen sprake van ontslag.

Emmy75

Nicky_The schreef: Dit klopt echt niet. Men krijgt alleen ww wanneer zij ontslagen worden. In dit geval is er geen sprake van ontslag.
En waarom niet ?

Als het op initiatief van de werknemer is het geen ontslag inderdaad. Men kan ook gedeeltelijk "ontslagen" worden voor een bepaald aantal uren.

Nicky_The

wellicht is dit van toepassing bij u:
http://www.uwv.nl/Particulieren/ik_ben_ ... rting.aspx

lunatic

Dat dacht ik dus ook, ik krijg een nieuw contract aangeboden voor bepaalde tijd, en als ik die niet accepteer dan heb ik volgens mij geen recht op ww, maar als il het accepteer dan krijg ik toch ww voor die acht uur ?

Nicky_The

Emmy75 schreef:
Nicky_The schreef: Dit klopt echt niet. Men krijgt alleen ww wanneer zij ontslagen worden. In dit geval is er geen sprake van ontslag.
En waarom niet ?

Als het op initiatief van de werknemer is het geen ontslag inderdaad. Men kan ook gedeeltelijk "ontslagen" worden voor een bepaald aantal uren.
U beantwoord uw eigen vraag.

Nicky_The

lunatic schreef:Dat dacht ik dus ook, ik krijg een nieuw contract aangeboden voor bepaalde tijd, en als ik die niet accepteer dan heb ik volgens mij geen recht op ww, maar als il het accepteer dan krijg ik toch ww voor die acht uur ?
Alleen wanneer uw werkgever een vergunning van werktijdverkorting heeft (die slechts 6 weken geldig is) en de werkgever u hiervoor aanmeld, zie mijn eerdere link.

Emmy75

Nicky_The schreef:wellicht is dit van toepassing bij u:
Nee dat was het niet, want toen ik dat had was het nog voordat deze regelingen allemaal in het leven geroepen werden. Deze regelingen zijn in het leven geroepen toen de crisis zo langzamerhand grotere vormen begon aan te nemen. Waar ik het nu over heb is nog van voor die tijd.

Emmy75

Nicky_The schreef:
Emmy75 schreef:
En waarom niet ?

U beantwoord uw eigen vraag.
Nee hoor, er zijn 2 dingen die gescheiden dienen te worden:
1. De werknemer gaat minder uren werken op eigen initiatief -> verwijtbaar werkloos dus geen WW.
2. De werknemer gaat minder uren werken op initiatief van de werkgever -> dit is heel wat anders dan 1 en volgens mij is er dan wel WW recht.

Emmy75

lunatic schreef:Dat dacht ik dus ook, ik krijg een nieuw contract aangeboden voor bepaalde tijd, en als ik die niet accepteer dan heb ik volgens mij geen recht op ww, maar als il het accepteer dan krijg ik toch ww voor die acht uur ?
Stel de vragen ook eens aan het UWV, zij gaan uiteindelijk over de WW en zij kunnen het aangeven.

lunatic

Ik weet niet waarom er over arbeidstijdverkorting wordt gesproken, maar ik heb nu een contract voor bepaalde tijd, dit loopt af, en ze bieden me een contract aan voor minder uren, niet omdat het slechter gaat maar omdat ze er iemand bij aangenomen hebben. Ben ook wel wat ziek geweest vanwege de zwangerschap daarom.
Dus arbeidstijdverkorting is niet van toepassing

Nicky_The

Emmy75 schreef:
Nicky_The schreef:wellicht is dit van toepassing bij u:
Nee dat was het niet, want toen ik dat had was het nog voordat deze regelingen allemaal in het leven geroepen werden. Deze regelingen zijn in het leven geroepen toen de crisis zo langzamerhand grotere vormen begon aan te nemen. Waar ik het nu over heb is nog van voor die tijd.
Pfff.. Niet alles is naar u toe bedoeld ;) Die link was voor Lunatic bedoeld.

Nicky_The

lunatic schreef:Ik weet niet waarom er over arbeidstijdverkorting wordt gesproken, maar ik heb nu een contract voor bepaalde tijd, dit loopt af, en ze bieden me een contract aan voor minder uren, niet omdat het slechter gaat maar omdat ze er iemand bij aangenomen hebben. Ben ook wel wat ziek geweest vanwege de zwangerschap daarom.
Dus arbeidstijdverkorting is niet van toepassing
In dat geval heeft u geen recht op ww. Wel wanneer ze uw contract niet zouden verlengen en u dus zouden ontslaan.
Wanneer u deze verlenging weigert, heeft u ook geen recht op ww.

lunatic

Dus stel ik had een contract voor bepaalde tijd van 40 uur, en ze bieden me daarna een contract aan van 1 uur, dan kan ik gewoon fluiten ? Lijkt me een beetje raar toch

doradora456

Ongelezen bericht door doradora456 »

Voorwaarden WW
U heeft recht op een WW-uitkering als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

u heeft nog geen recht op AOW.
U bent werkloos: u verliest minimaal 5 werkuren per week. Als u minder dan 10 uur per week werkte, verliest u minimaal de helft van uw uren.
U krijgt de verloren uren niet doorbetaald.
U kunt direct aan de slag als u een baan vindt of krijgt aangeboden.
U heeft minimaal een half jaar gewerkt: in de 36 weken voor u werkloos werd, heeft u minimaal 26 weken gewerkt. Voor musici en artiesten geldt een andere wekeneis.
U bent niet verwijtbaar werkloos: u heeft niet zelf ontslag genomen en u bent niet om een dringende reden ontslagen. Een dringende reden voor ontslag is bijvoorbeeld dat de werknemer zich heeft misdragen.
U bent verzekerd voor de WW.
Verder is het belangrijk dat u zich tijdig heeft ingeschreven als werkzoekende bij het UWV WERKbedrijf.

Emmy75

lunatic schreef:Dus stel ik had een contract voor bepaalde tijd van 40 uur, en ze bieden me daarna een contract aan van 1 uur, dan kan ik gewoon fluiten ? Lijkt me een beetje raar toch
Volgens mij heeft u dan ook wel recht op ww mits u ook genoeg arbeidsverleden heeft.

Sorry nicky dacht dat de link reageerde op mijn post. Excuus.

lunatic

Vandaag contact gehad met het UWV, en heb gewoon recht op ww

Gesloten