LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verplicht warm eten op kdv?

Discussieer hier over kinderopvang.
Isabel1

Re: Verplicht warm eten op kdv?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Dat melk niet goed zou zijn vanwege een slechte opname van ijzer heb ik ooit ook geleerd. Daarom drinken wij hier thuis sinaasappelsap (en water) bij het warm eten.
(Dat schijnt de opname juist te bevorderen).
Het zit zo, koemelk remt de opname van ijzer. Dat komt omdat het maagzuur minder zuur wordt door die koemelk waardoor ijzer minder goed opgenomen wordt.

Er bestaan echter 2 grote misvattingen:
1) calcium helpt net bij ijzeropname. Dus het is NIET zo dat alle zuivel de ijzeropname remt, alleen de koemelk producten.
2) het sinasappelsap verhaal is ook bedacht omdat men dacht dat als koemelk het maagzuur minder zuur zou maken en dat ijzer dan niet goed opgenomen kon worden, het omgedraaid ook wel zou werken. Sinasapelsap smaakt zuur dus dat zou (dacht men) het maagzuur ook zuurder maken en dan zou ijzer dus beter opgenomen worden. Inmiddels zijn we erachter dat dat een fabeltje is. MAAR vitamine C zorgt wel voor een betere ijzeropname. Dus een glas sinasappelsap kan dus wel helpen, niet door het zuur maar door de vitamine C.

Opzich is er ook helemaal geen groot drama, melk remt alleen de opname, dus iemand die geen ijzertekort heeft door een andere oorzaak (ziekte etc) en die graag een glas melk bij het eten drinkt hoeft zich geen zorgen te maken. Deze persoon zou bij een normaal voedingspatroon gewoon genoeg ijzer moeten hebben.

groetjes

Isabel

Pat73

Ongelezen bericht door Pat73 »

Wat ontzettend fijn, jouw verhelderende bijdragen, Isabel, is echt leerzaam.

Je zegt "bij een normaal voedingspatroon", maar als je als kdv vegetarisch eten aan biedt en geen noten en/of soms ook weinig luncht, is het dan niet handiger om te zeggen dat er bij de lunch geen melk gegeven wordt?
Bv onze dochter zit net aan de ondergrens van de groeicurve, we zijn het laatste cb bezoek aleens 'gewaarschuwd' om dochter niet te veel melk te drinken te geven, maar dan liever een boterham extra. Dus geef ik haar in de ochtend brinta met melk en savonds yoghurt. Het zijn redelijke porties, hiermee krijgt ze al snel zo'n 400cc binnen plus alle kaas waar ze geen genoeg van krijg als ik niet op let. Ondanks dat ik op het kdv heb aangegeven dat ik liever niet heb dat ze daar veel zuivel krijgt, krijgt ze daar dus ook nogeens een beker melk en twee bakjes yoghurt er bovenop... Ze heeft ook al maanden peuterdiarree en volgens het cb kon dat daar ook aan liggen.

Tianne

Ongelezen bericht door Tianne »

Ha, ja inderdaad Isabel, dat was het! De vitamine C in combinatie met ijzer! Wij hebben toen de sinaasappelsap daar zelf voor ingevuld. Kregen onze "slechte fruiteters" daarmee ook alvast "1 stuks" fruit binnen....

Pat; ik verbaas me wel elke keer over zo weinig medewerking van het KDV als je iets vraagt..... "geef mijn kind niet teveel melkproducten" (zeker in combinatie met die diarree) is toch niet zo ingewikkeld? Ik zou er ook niet vrolijk van worden als het om mijn kind ging....

Isabel1

ai, kijk, dan heb je een aantal dingen waarvoor het zou kunnen dat koemelk de oorzaak is, maar dat weet je natuurlijk niet zeker. Voor een ijzer tekort zou je kunnen prikken natuurlijk.

Ik zou op het advies afgaan van het cb, zij kennen je kind en hebben haar gezien (en ik natuurlijk niet) Je kunt gewoon rustig tegen het kdv zeggen dat je kind geen melk meer mag, daar moeten ze zich gewoon aan houden.

Ik vind overigens de keuze om vegetarisch te eten van het kdv een beetje vreemd. Heeft het te maken met voedselveiligheid of meer met voorkeuren van ouders (om gedoe te voorkomen bij kinderen die thuis vegetarisch eten krijgen of moslim of joodse kinderen)?

Isabel

Pat73

Tianne: fijn hé de uitleg van Isabel, ik vind het ook zo prettig te weten hoe het nu precies zit .. 
Maar de weinige medewerking maakt mij ook niet vrolijk. 

Isabel, de keuze voor vegetarisch eten heeft slechts zeer ten dele met het welzijn van de kinderen te maken. Het is een keuze voor een duurzame samenleving. En vooral is de directrice zelf ook vegetarisch. 

Ik zal morgen maar inderdaad weer ter sprake brengen dat onze dochter niet zoveel melk mag. Ik hoop dat ze er nu wel iets mee kunnen. Inmiddels hebben ze volgens mij een gloeiende hekel aan die lastige moeder :)

Boeiend ook trouwens dat het dus echt om alleen koemelk gaat, al zal ik dat op het kdv nooit vertellen want echt,  voor je het weet moeten ze dan vanaf aankomende week geitenmelk drinken ;)

Bedankt weer! Grts, Patricia

Pat73

Het blijft een wonderlijk gebeuren daar ... Vanmorgen weer een gesprekje gehad met de directrice: kort gezegd komt het er op neer dat ze per direct nu dan inderdaad geen zuivel meer geeft aan mijn dochter, maar ze pertinent ook geen vervanging mag. Waar dan de andere kinderen nu na de maaltijd een bakje yoghurt krijgen als toetje en in de middag weer yoghurt als snack, mag mijn dochter diksap. Ze was er erg verdrietig over, snapt er niks van dat ze geen yoghurt mocht en ik sta met mijn rug tegen de muur.  Ik denk erover haar iig woensdag thuis te houden in afwachting van die bijeenkomst en sws een klacht in te dienen. 

Toen ik haar vroeg wat dan rechtvaardigde mijn dochter geen alternatief te bieden en of het mss niet sowieso beter voor iedereen zou zijn iets anders te 'snacken' ipv zoveel zuivel waren haar woorden: " omdat dit project niet alleen over voeding maar ook over OPvoeden gaat, kinderen gaan toch wel eten". 

Isabel1

Dat vind ik dus echt schandalig. Er wordt al vegetarisch gegeten en vervolgens wordt er geen zuivel vervanger aangeboden. Uitgezonderd een paar andere voedingsmiddelen wordt je dochter dus echt veganist.

Dit kan niet, dit is echt niet gezond. Op deze manier krijgt je kind echt te weinig binnen, voornamelijk B12,A, D, E, K, B8, calcium en ijzer. B12, A en D vind ik in deze echt een groot probleem. (niet zelf gaan bijslikken met preparaten, is ook niet altijd goed) A en D is zo ontzettend belangrijk op jonge leeftijd.
Dit moet je echt opnemen met het consultatie bureau en vertellen dat je kind op het kdv geen dierlijk vet meer binnenkrijgt, en daardoor risico loopt op tekorten. hier gaat echt geen consultatie bureau mee accoord.

Maakt mij niet zo veel uit of het nou over voeding of opvoeding gaat, maar als je kind daar de hele dag zit is het toch wel de bedoeling dat je kind daar niet ziek en met tekorten uitkomt. Ik vind dit als dietist echt heel kwalijk. Ik zou overigens ook contact opnemen met de inspectie voor kdv's (ik weet dat die bestaan maar effe niet meer hoe ze heten) Dit is niet verantwoord.

groetjes, en veel succes

Isabel

Pat73

Hoi Isabel, nou.. Dat ze op het kdv geen zuivel meer krijgt is min of meer mijn schuld.  Ik had vanmorgen dat gesprek met die directrice, ze was echter zo rigide dat ik heb afgesloten met de opmerking dat ik vind dat haar zgn. Pedagogisch beleid een flater is, en heb haar verder een goeie dag gewenst. Er niet vanuit gaande dat ze per direct naar de groep van mijn dochter zou stappen en de leidsters zou zeggen mijn dochter niks meer te geven. Domdomdom.... Ik kan mezelf wel voor mijn hoofd slaan. Op zich krijgt ze wel de aanbevolen hoeveelheid binnen, en vandaag had ze redelijk gegeten, maar zij voelt zich echt gestraft als alle kindjes vervolgens yoghurt mogen en zij niet. Dat was duidelijk merkbaar.

Het gesprek ging mij erom tot een compromis te komen maar is totaal de verkeerde kant uit gegaan. 
Een kind overdag melk en 2x yoghurt aanbieden om een warme maaltijd erdoor te drukken vind ik niet kloppen. Voorheen miste ze het niet maar ging het alleen om de melk bij de broodmaaltijd, maar nu gaat het om veel meer.

Dankjewel weer trouwens voor je reactie!
Grts Patricia

a.evertze

Ongelezen bericht door a.evertze »

Bij ons op het KDV is sinds 2 weken ook warm eten tussen de middag. Hiervoor is ook alleen een mededeling gekomen dat deze "pilot" gestart werd.
In eerste instantie waren wij sceptisch, maar na de proef middag bleek het eten wel smaakvol. Ook werd er toe gezegd dat wanneer een kind echt iets niet wil of lust hij/zij dan gewoon brood krijgt.
Ok met deze melding, konden wij ons er in vinden. Totdat afgelopen onze dochter totaal oversttur begon te raken, omdat ze niet meer naar de kindjes wilde. Ze wilde geen aardappeltjes eten bij de kindjes.
Ik ben vervolgens gaan vertellen dat wij dit dus niet meer wilde. 'S middags toen mijn vrouw onze dochter ophaalde bleek dat ze inderdaad geen warm eten had gekregen. Ipv daarvan heeft ze, toen de meeste kindjes op bed lagen, ALLEEN een boterham gekregen.

Volgens mij heeft iemand het dan niet begrepen. Dit lijkt mij pedagogisch niet verantwoordt. Uiteraard hierover ons beklag gedaan en dinsdag a.s is er een gesprek.

Er werd geschets dat wanneer de boterham gelijktijdig werd gegeven, andere kinderen dan ook brood willen. In mijn ogen moet je de proef dan als "niet geslaagd" beschouwen en er lekker mee stoppen.

Wordt vervolgd....

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

a.evertze schreef:
Er werd geschets dat wanneer de boterham gelijktijdig werd gegeven, andere kinderen dan ook brood willen. In mijn ogen moet je de proef dan als "niet geslaagd" beschouwen en er lekker mee stoppen.

Wordt vervolgd....
Hoeveel kindjes zijn er die geen warm eten op KDV ?
Als het alleen jou kindje is dan kunnen ze de proef toch niet als niet geslaag beschouwen ?

Nicky_The

Ongelezen bericht door Nicky_The »

a.evertze schreef:Bij ons op het KDV is sinds 2 weken ook warm eten tussen de middag. Hiervoor is ook alleen een mededeling gekomen dat deze "pilot" gestart werd.
In eerste instantie waren wij sceptisch, maar na de proef middag bleek het eten wel smaakvol. Ook werd er toe gezegd dat wanneer een kind echt iets niet wil of lust hij/zij dan gewoon brood krijgt.
Ok met deze melding, konden wij ons er in vinden. Totdat afgelopen onze dochter totaal oversttur begon te raken, omdat ze niet meer naar de kindjes wilde. Ze wilde geen aardappeltjes eten bij de kindjes.
Ik ben vervolgens gaan vertellen dat wij dit dus niet meer wilde. 'S middags toen mijn vrouw onze dochter ophaalde bleek dat ze inderdaad geen warm eten had gekregen. Ipv daarvan heeft ze, toen de meeste kindjes op bed lagen, ALLEEN een boterham gekregen.

Volgens mij heeft iemand het dan niet begrepen. Dit lijkt mij pedagogisch niet verantwoordt. Uiteraard hierover ons beklag gedaan en dinsdag a.s is er een gesprek.

Wordt vervolgd....
Ik denk dat er eerder gekeken moet worden naar waarom uw kind geen aardappels met de andere kinderen wil eten.
Ik vind het eerder pedagogisch onverantwoord om uw kind geen warm eten te geven.. Zo leert u uw kind dat hoe meer je protesteerd, hoe meer je voor elkaar krijgt en dát lijkt mij niet de bedoeling..

a.evertze

Wij eten s'avonds gewoon warm en dan eet zij (niet altijd) met de pot mee. Van ons hoeft ze inderdaad geen 2x warm op een dag.
In het pedagogisch beleid van ons kdv staat duideljk omschreven dat de maaltijd als sociale bezigheid wordt hezien, kinderen welke apart moeten eten worden dus buitengesloten. En dat komt dan toch echt door de beslissing om deze "pilot" te voeren.
Als mijn kind, wie al jaren metleier nasr het KDV gaat, nietwil vanwege een andere maaltijd hoeft ze van mij niet mee te eten. Geef haar gewoon een boterham met de rest van de groep.

Tijdens de proef avond waren er erg veel ouders die het concept niet zien zitten, maar ook zij krijgen geen keus. Je moet wel.

Ik vind het niet ok dat ons kind gestraft word (lees alleen eten), omdat ze geen warm eten wil.

a.evertze

Chocomelk schreef:
a.evertze schreef:

Wordt vervolgd....
Hoeveel kindjes zijn er die geen warm eten op KDV ?
Als het alleen jou kindje is dan kunnen ze de proef toch niet als niet geslaag beschouwen ?

Er zijn er inderdaad meer.
Vorige week heeft ze in totaal bij het kdv 3 hapjes vlees gekregen. De toegezgde boterham is toen nooit gegeven. Heb inmiddels ook andere ouders gesproken en die delen mijn mening.

Pat73

Hallo a.everze, jammer dat je als ouder zo weinig inbreng hebt in deze zaken. Je zou kunnen vragen bij de OC hoe eea tot stand is gekomen en kijken hoe je misschien wat meer inbreng en openheid krijgt in dezen.

In principe zijn wij persoonlijk nog steeds geen "fan" van de warme maaltijden, maar dat heeft puur te maken met de opzet en de maaltijden op zich. Pedagogisch vind ik op zich wel goed dat de kinderen ook andere dingen leren eten. Maar.. Ook onze dochter eet nog steeds vaak slecht op het kdv. Dat heeft in ons geval vaak ook te maken met nogal bijzondere smaakcombinaties. Zo hadden ze vanmiddag rijst met kikkererwten en doperwten en rozijnen (alles door elkaar fijn gesneden) Tja, ik vind dat ook niet heel smakelijk, eerlijk gezegd. Hier geen boterhammen, maar wel een soepstengel, pretzel, yoghurt, fruit etc rond snacktijd.

Onze dochter vond het een tijdje lang ook erg vreselijk, dat gedoe met eten op het kdv. Inmiddels is ze er wel aan gewend. Ze ging echter altijd met zeer.veel plezier naar haar vriendjes, dat was voor ons de overweging om het op een bepaald ovenblik los te laten. Er is op ons initiatief wel een enquete geest na afloop van de proef. De meerderheid vd ouders was echter voor de warme maaltijd.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

geen alternatief voor zuivel producten?

lekker voor de lactose intoleranten of koemelk allergie kindjes...

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

a.evertze schreef:

Er zijn er inderdaad meer.
Vorige week heeft ze in totaal bij het kdv 3 hapjes vlees gekregen. De toegezgde boterham is toen nooit gegeven. Heb inmiddels ook andere ouders gesproken en die delen mijn mening.
Hoe weet u dat als ik mag vragen ?
Mischien wilde je kindje het andere eten niet eten.

Waarom niet met de andere ouders een gesprek vragen met directie van KDV ?

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

a.evertze schreef: Volgens mij heeft iemand het dan niet begrepen. Dit lijkt mij pedagogisch niet verantwoordt. Uiteraard hierover ons beklag gedaan en dinsdag a.s is er een gesprek.
Het lijkt mij pedagogisch onverantwoord dat het kind de baas is en zelf bepaalt wat ze wel of niet eet. Ze moet gewoon leren dat ze moet eten wat de pot schaft en anders eet ze maar niet. Goede les voor later, dan krijg je immers ook niet altijd je zin.

Nicky_The

a.evertze schreef:Wij eten s'avonds gewoon warm en dan eet zij (niet altijd) met de pot mee. Van ons hoeft ze inderdaad geen 2x warm op een dag.
In het pedagogisch beleid van ons kdv staat duideljk omschreven dat de maaltijd als sociale bezigheid wordt hezien, kinderen welke apart moeten eten worden dus buitengesloten. En dat komt dan toch echt door de beslissing om deze "pilot" te voeren.
Als mijn kind, wie al jaren metleier nasr het KDV gaat, nietwil vanwege een andere maaltijd hoeft ze van mij niet mee te eten. Geef haar gewoon een boterham met de rest van de groep.

Tijdens de proef avond waren er erg veel ouders die het concept niet zien zitten, maar ook zij krijgen geen keus. Je moet wel.

Ik vind het niet ok dat ons kind gestraft word (lees alleen eten), omdat ze geen warm eten wil.
Tja, ik lees hier toch echt uit dat uw kunt altijd haar zin krijgt. Ik wens u veel plezier de komende tijd, zeker in de toekomst wanneer zij hormonen gaat krijgen..

Nicky_The

bianca82 schreef:geen alternatief voor zuivel producten?

lekker voor de lactose intoleranten of koemelk allergie kindjes...
Ik heb ook op een kdv gewerkt en daar hing gewoon en lijst met kinderen die allergisch waren (uiteraard ook waarvoor ze allergisch waren). De kinderen die bijvoorbeeld geen melk mochten, kregen limonade.
Het lijkt mij dat elk kdv hier rekening mee houdt.

bianca82

Ongelezen bericht door bianca82 »

die lijst wordt nog wel is vergeten heb ik aan den lijve ondervonden..

mijn kind kreeg toen smeerkaas.. ze vond het heerlijk... wij vonden het snachts ook heerlijk om hele nacht met een krijsend kind van de pijn rond de lopen..

hebben daarna wel excusses gekregen de inval had niet op het lijstje gekeken...

Gesloten