LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tarieven tandartsen 2012

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Zeker dat er in andere landen ook goede tandartsen zijn, klopt helemaal. Alleen of een patiënt tevreden is, is dat de enige norm? Of het werk goed gedaan is , lijkt mij zeker zo en zelfs eigenlijk nog belangrijker. En helaas heb ik, overigens ook van nl tandartsen zo veel tevreden patiënten gezien die geen flauw benul hadden van wat er zich in de mond en onder dat op het oog mooie gebit afspeelden. Punt is wanneer het dan in nl misgaat kan de patiënt gewoon een klacht indienen en met redelijk lage drempel zijn gelijk halen en ook krijgen, wanneer het over de grens gebeurt verval je gelijk in een civiele procedure want de bemiddelaar is dan niet thuis en formeel niet eens een partij in de discussie. En probeer via de rechter maar een tandarts in Turkije aansprakelijk te stellen voor wanprestatie.... Nog even afgezien van verhaal van kosten voor herstel... Maar zoals gezegd, gewoon doen, we leven in een vrij land ( iets te vrij misschien zelfs...?)

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

natuurlijk zijn er goede tandartsen in buitenland!
maar de dingen die er daarna nog kunnen gebeuren daar staan mensen vaak niet bij stil...
ik heb nl vaak dingen waarvoor ik dus nog terug moet....onsteking ?toch nog last,weer terug,kroon blijkt toch nog te hoog te zijn...noem maar op..

nou zie mezelf niet elke week op rdm airport staan voor tripje turkije...
wat nevermind zegt er zijn goede en slechte verhalen,maar die heb je in ned ook,
je moet alleen er wel bij stil staan,wat ik zeg dat er complicaties kunnen zijn...en dan tja...is Turkije ineens heeeeeeeeeeeeeeeel ver weg,en kan de ned tand het oplossen en dan ben je weer een hoop geld kwijt..

over prijzen,ja ach...elke land hanteert andere prijzen,dat is met alles...
denk dat je naar het algehele totaal plaatje moet kijken,en dat doen journalisten niet..

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

Punt is wanneer het dan in nl misgaat kan de patiënt gewoon een klacht indienen en met redelijk lage drempel zijn gelijk halen en ook krijgen, wanneer het over de grens gebeurt verval je gelijk in een civiele procedure want de bemiddelaar is dan niet thuis en formeel niet eens een partij in de discussie.
Tenminste als de patiënt het kan bewijzen, dat de fout bij de tandarts ligt.
Vele gevallen hier op het forum spreken van het tegendeel.
Nogmaals ik ben er geen voorstander van tandartsreizen naar het buitenland.
Dat daar de prijzen goedkoper zijn, heeft alleen met de lagere lonen te doen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Zal die vele gevallen wel gemist hebben... De enkele gevallen die ik hier voorbij heb zien komen hadden nog niet eens de normale klachtenprocedure in gang gezet. En in het gezondheidsredenen is het niet zo zwart wit geregeld dat de eiser/ klager ook alle bewijs moet leveren, maar dat soort zaken weet je pas als je toegang hebt tot die gegevens. Nu worden wij via vakliteratuur regelmatig geïnformeerd over van belang zijnde zaken en uitspraken, en ik kan je zeggen dat de klager daarnet wel een beschermde positie heeft.

Klagen is makkelijk, alleen doe het dan niet (alleen) op een forum als dit, maar ook via de geëigende weg... Van die zaken die hier voorbij gekomen zijn zou ik graag het vervolg lezen, want om een of andere reden laat iemand die klaagt dat meestal na.... Ik vrees meestal omdat de soep niet zo heet gegeten wordt als je beide versies kent. Overigens zijn veel fouten heel makkelijk te herleiden aan de hand van foto's voor en na dus bewijs is meestal erg eenvoudig.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Minister Schippers van Volksgezondheid mag de proef met vrije tandartstarieven stopzetten. De rechter in Den Haag wees bezwaren van de tandartsen van de hand.
Schippers besloot in juli onder druk van de Tweede Kamer de proef stop te zetten nadat was gebleken dat de tarieven met bijna 10 procent waren gestegen. Per 1 januari volgend jaar worden de tarieven weer door de overheid vastgesteld.

Drie jaar
Tandartsenvereniging NMT vindt dat met de stopzetting sprake is van onbehoorlijk bestuur en wilde dat de proef zou doorgaan. Oorspronkelijk zouden tandartsen drie jaar de tijd krijgen om zelf de prijs van hun behandelingen te bepalen

bron: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... spraak.xml

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

ja dat was te verwachten. was ook de enige mogelijkheid de onbetrouwbaarheid van de politiek aan de kaak te stellen. Met dank aan de PVV die partijpolitiek boven andere zaken stelt. maar ook dat was te verwachten.
Want dankzij de stem van de PVV kon het ingevoerd worden.
zwalkende politiek, echt wat we nodig hebben in dit land..
Alleen weer jammer dat er dan gelinkt wordt naar d eprijs van trekken, nu net zo`n beetje de enige evrrichting waar men he tin he toude systeem over eens was dat die prijs niet klopte, en ook hier helaas weer een onduidleijke conversie. Maar boeit niet echt meer toch? per 1 januari terug en dan langzaam aan op naar een hernieuwd tekort aan tandartsen, en verdere verschraling van niet alleen de mondzorg. de zorgverzekeraars zijn er in ieder geval blij mee, en de niet verder dan zijn neus lang is vooruitkijkende patient/consument wellicht ook (nu nog wel....). eens kijken waar de NZA mee komt..

overigens zijn de tarieven voorzover ons bekend niet eens met 10% gestegen. Alleen geeft de NZA haar manier van berekenen niet prijs, en handelt daarmee in strijd met de WOB, wat het onderzoek nog eens extra discutabel maakt, dubbele agenda wellicht toch?
Ook was het bij start geen eis dat de tarieven niet zouden mogen stijgen, alleen zou een stijging verklaarbaar moeten zijn (eigen stelling van d eminister die iedereen in deze discussie die geen discussie meer is lijkt te vergeten). Leuk ook dat er grof wordt afgerond naar boven, terwijl d etandartsen op een zelfde percentage al met de grond gelijk gemaakt werden..(toch een afrondingsfout van een ruime 5%.., is op de totale begroting mondzorg een leuk bedrag waar mee gegooid wordt..de dubbele moraal van de media...)

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Vroem als het allemaal niet waar is waarom heeft de rechter dan
de tandartsen niet in het gelijk gesteld ?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

lees de hele uitspraak maar eens door. om de eenvoudige reden dat de politiek dit kan doen wanneer de politiek dit wil, beleid wijzigen kan altijd tussendoor, en daarbij doen belangen van deze of gene en zelfs van complete sectoren in de maatschappij eigenlijk niet ter zake. ook al staan de argumenten waarom ter discussie.
eigenlijk geeft de rechter de overheid dus vrijbrief tot zwalkend beleid. is niet anders dan verwacht hoor.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Ik weet dat het voor jou l*llig klinkt Vroem maar ik ben blij
dat het word terug gedraaid eindelijk weer normale prijzen
bij vele tandartsen die wel extreem omhoog zijn gegaan met de prijzen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

ik kan je 1 ding bijna garanderen: ik denk niet dat de zorgverzekeraars hun kant van het verhaal terug gaan draaien...Ik ben ook benieuwd hoe de situatie is over een paar jaar, of patienten die nu blij zijn met de beslissing dat straks ook nog zijn. want er speelt nog heel veel meer, of eigenlijk opnieuw nu de tarieven weer door de overheid vastgesteld gaan worden (wat wellicht ook nog eens in strijd is met europees recht, in ieder geval voor boven de 18. Want zoals de minister terecht stelde: dat is privaatrechterlijk toen de tandartsen vroegen om de verzekeraars aan te pakken op hun absurde tariefverhogingen voor de aanvullende polissen, dan is de andere kant , wat er onder die polissen valt, dus ook privaatrechterlijk, en dus buiten overheidsbemoeienis ...)

conclusie :
De dagvaarding van de mondzorgkoepels omvatte 2 punten:
- de minister heeft een vormfout gemaakt, want de aanwijzing van de minister aan de NZa om maximumtarieven per 1 januari 2013 in te voeren, had bij Eerste en Tweede Kamer dienen te worden voorgehangen.
- onzorgvuldig handelen om opdracht te geven om experiment te stoppen.

Uit een eerste lezing van het vonnis blijkt dat de voorzieningenrechter oordeelt dat het niet volgen van de voorhangprocedure een zaak is tussen de minister en het parlement, en dat de stopzetting van het experiment wel vragen oproept maar niet onmiskenbaar onrechtmatig is. De NMT neemt nu eerst tijd om de motivatie van de rechter nader te bestuderen.
bron beroepsgroep.eigenlijk zegt hij dat het hem aan middelen /mogelijkehden ontbreekt de minister terug te fluiten maar dat het wel discutabel is, maar dat wisten we al....

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vroem schreef:ik kan je 1 ding bijna garanderen: ik denk niet dat de zorgverzekeraars hun kant van het verhaal terug gaan draaien...
Nee dat denk ik eerlijk gezegd ook niet... :?

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

In dit forum wordt bijna altijd gesproken over verzekerde tandartsenzorg. Maar juist de tandartsen hebben afgeraden om een tandartsverzekering te nemen. De tandartsen zouden meer rekening moeten houden met zelfbetalende patiënten, bij wie zij de factuur rechtstreeks moeten innen.( dus de betaling niet via de zorgverzekeraar laten lopen) .

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Mathilde D. schreef:In dit forum wordt bijna altijd gesproken over verzekerde tandartsenzorg. Maar juist de tandartsen hebben afgeraden om een tandartsverzekering te nemen. De tandartsen zouden meer rekening moeten houden met zelfbetalende patiënten, bij wie zij de factuur rechtstreeks moeten innen.( dus de betaling niet via de zorgverzekeraar laten lopen) .
Dat weet ik niet of tandartsen het mensen afraden om een tandartsverzekering te nemen, ik vind het niet slim om dat te doen (tenminste niet als je zo af en toe wat hebt) want anders word het helemaal onbetaalbaar.

Deborah75
Berichten: 4
Lid geworden op: 29 mar 2012 15:20

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Deborah75 »

Er zijn websites die de prijzen van tandartsen vergelijken. Bijvoorbeeld op www.123tandarts.nl staan prijzen van tandartspraktijken per plaats geordend.

Zie bijgaande link: http://www.123tandarts.nl/prijs

Ik heb nog nergens gelezen wat er in 2013 gaat gebeuren met de tarieven van tandartsen.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door Creatura »

Ik heb nog nergens gelezen wat er in 2013 gaat gebeuren met de tarieven van tandartsen.
Je mag uitgaan van:

Oude tarievenstelsel 2011 (met de oude codes)
+ verhoging voor 2012 met 3,3%
+ verhoging voor 2013 met ????

Voor veel tandartspraktijken zal dit inhouden dat de tarieven gelijk blijven, of zelfs omhoog gaan t.o.v. 2012.
Dan zullen de discussies wel weer losbarsten over de prijzen, het is namelijk nooit goed :?

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

www.vergelijkmondzorg.nl is ook een heel goede vergelijkingsite.

Ik ben ook benieuwd wanneer de NZA met de tariefbeschikking komt. Dat was ook altijd pas eind december. Vorig jaar liep de NPCF heel hard te klagen toen de tandartsen hetzelfde deden als de NZA alle jaren ervoor, ineens was het moeilijk om een keus voor de AV te maken. Benieuwd wat nu de opstelling van de NPCF gaat worden, die heeft afgelopen jaar wel heel erg duidleijk laten zien erg aan het handje van de zorgverzekeraars te lopen. Harde kritiek op de forse winsten van de zorgverzekeraars waar DSW nota bene zelf over begonnen is hoor ik vanuit de NPCF ook nog steeds niet. En ook de media houden zich zowel absoluut als relatief gezien verdacht koest op dit punt.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Mathilde D. schreef:In dit forum wordt bijna altijd gesproken over verzekerde tandartsenzorg. Maar juist de tandartsen hebben afgeraden om een tandartsverzekering te nemen. De tandartsen zouden meer rekening moeten houden met zelfbetalende patiënten, bij wie zij de factuur rechtstreeks moeten innen.( dus de betaling niet via de zorgverzekeraar laten lopen) .
Tandartsen hebben nooit afgeraden om een tandartsverzekering te nemen, wij raden alleen aan om heel kritisch te kijken of je het wel nodig hebt.... er zijn bv heel veel mensen met een voleldige prothese die nog steeds een (vaak zeer uitgebreide) AV voor tandartskosten hebben en dat is dus weggegooid geld...
Want je hebt er niets meer aan aangezien alles voor de VP onder de basisverzekering valt, en alleen de eigen bijdrage voor een nieuwe van een 250-300,- wellicht (deels) uit de AV komt maar een nieuwe mag hooguit elke 5-6 jaar...
Zo zijn er meer voorbeelden te noemen.
Er bestaan tandartspolissen waar het rendement slechts een 10-20 euro is maar dan meot je de ruimte wel volledig benutten.. Vaak is het slimmer zelf te reserveren voor tandartskosten. En wanneer je echt forse kosten hebt bv door een ongeval is geen enkele tandartspolis toereikend... (persoonlijk ben ik van mening dat dat onder de basisverzekering zou moeten vallen, maar goed, dat is een politieke beslissing).

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

http://financieel.infonu.nl/verzekering ... -niet.html

consumentenbond heeft trouwens een vergelijkbaar advies gegeven.
@Mathilde: wil je ajb zorgen dat de info die je geeft gewoon klopt?? Ik heb dit al vaker gevraagd ...
In dit geval was het namelijk weer onjuist.
Er is nogal een verschil tussen advies niet te verzekeren of advies kritisch te kijken of je het eigenlijk wel nodig hebt en zo ja hoever je ermee moet gaan.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door nevermind »

De tarieven die tandartsen volgend jaar mogen hanteren, zullen een paar procent lager liggen dan de prijzen die dit jaar worden gehanteerd.


Dit heeft een zegsvrouw van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) aan De Telegraaf gemeld.

De tariefverlaging is afhankelijk van de behandeling en de tandarts.

Minister Schippers van Volksgezondheid besloot deze zomer op verzoek van de Tweede Kamer, het experiment met vrije tarieven te stoppen. De NZa moet daarom van de overheid nieuwe tarieven bepalen voor de tandartsen.

Het doel van het experiment met vrije tarieven was om te zorgen voor een betere kwaliteit tegen een scherpere prijs. Binnen een paar maanden bleek alleen dat de prijzen met ruim zes procent waren gestegen. Met inflatie kwam het tarief nog hoger uit, op 9,6 procent.

De NZa moet snel met nieuwe prijzen komen en de zorgautoriteit heeft daarom besloten om de tarieven van 2011 te indexeren.


http://www.nugeld.nl/portemonnee/293112 ... mlaag.html

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Tarieven tandartsen 2012

Ongelezen bericht door vroem »

Menzis is de eerste die met (voorlopige) vergoedingen tandartsverzekeringen komt, en wat blijkt: niet alleen geen terugkeer naar oude systeem net als de behandelcodes en systeem, maar nog verdere inperking vergoedingen en voorwaarden . hier en daar lastig te bepalen opmdat er nu een percentage komt ipv een max bedrag..

Wat mij ook verbaasd is dat er nu gesproken wordt over een max-max bedrag: tandartsen die aan bepaalde voorwaarden voldoen mogen wellicht 10% boven max bedrag vragen... Typische is dus dat wanneer wij het zelf doen het niet mag, maar wanneer het van bovenaf opgelegd wordt wel.. Ik snap het niet meer . En zorgverzekeraars die roepen dat men van de (absurd hoge) vergoedingen voor bestuurders af moet blijven want dat is "'particulier segment". nu ja dat is de tandarts voor mensen boven de 18 ook....http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... e-norm.xml

Gesloten