LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woekerpolis naar Banksparen

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
Leo1234
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2012 23:07

Woekerpolis naar Banksparen

Ongelezen bericht door Leo1234 »

Sinds 2005 heb ik een beleggingspolis bij Delta Lloyd. Deze heb ik met behulp van De Hypotheker afgesloten.

De polis blijkt een woekerpolis. Ik heb via Delta Lloyd ook informatie hierover gehad, en in de laatste jaarlijkse overzichten staat een post "tegemoetkoming op einddatum".

Ik wilde mijn huis verkopen, en dat zal ook wel gebeuren, maar met deze markt zal dat nog wel even duren.
Ik heb daarom besloten de verkoop van mijn huis niet af te wachten, en om de beleggingspolis om te laten zetten naar een bankspaarvorm - gewoon bij Delta Lloyd, mij best, ga wel iets meer betalen, mij best - ik koop daarmee een stukje zekerheid dat het bedrag er over x jaar is.

MAAR, twee dingen:
1) - er worden kosten gerekend ivm rente. Mijn 10-jaar vaste periode loopt nog 2 jaar. Delta Lloyd vergelijkt mijn hypotheek rente met huidige rente oid. die is lager dus zou ik ca. 300 EUR moeten betalen daarvoor.
Wat ik daarbij niet snap is dat ik met de bankspaarvorm dezelfde rente blijf betalen per maand. Dus waarom moet ik dan extra betalen... ze krijgen gewoon dezelfde rente elke maand.

2) - De Hypotheker vraagt 995 EUR voor deze overzetting.

Mijn vraag:
Zijn deze twee kosten terecht? Vooral punt 2 steekt me; ik betaal volgens de huidige overzichten ca. 60 EUR per jaar qua "kosten bemiddelaar"... en ik dacht dat vanuit de AFM was afgesproken dat bij omzetting van woekerpolis naar betere polis geen kosten zouden moeten worden gerekend door de tussenpersoon.
Ik snap dit dus niet.

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Woekerpolis naar Banksparen

Ongelezen bericht door woekerprofi »

@Leo1234

1. Er is sprake van "oversluiten" als je een bestaand product vervangt door een ander product; bij het oversluiten van je hypotheek kun je te maken hebben met boeterente, vanwege vervroegde aflossing, bij opzeggen beleggingsverzekering speelt "rente" niet, maar kunnen er wel andere kosten zijn. Die zogenaamde "afkoopkosten" zouden inderdaad niet gerekend worden bij oversluiten van een woekerpolis naar een degelijker product.
2. Een advies voor nieuw product brengt advieskosten met zich mee. Die advieskosten zijn geen afkoopkosten, dus vallen buiten de regeling voor "kosteloos" oversluiten.
3. Die kosten van Hypotheker kun je vermijden door zelf de oversluiting telefonisch te regelen. Bij Delta Lloyd kan dat bijvoorbeeld door gebruik te maken van OHRA bankspaarproduct. Delta Lloyd stort dan vervolgens de afkoopwaarde rechtstreeks naar de bankspaarrekening.
4. Maar in dat geval heb je geen advies gekregen en ben je dus helemaal zelf verantwoordelijk voor je besluit.

Leo1234
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 sep 2012 23:07

Re: Woekerpolis naar Banksparen

Ongelezen bericht door Leo1234 »

@ woekerprofi - dank voor je antwoord

ad punt 1:
- stel ik heb nu een rente van 4,4% op de huidige beleggingspolis die 10 jaar vast staat en nog 2 jaar moet op dat punt. De Hypotheker zocht op zijn computer op dat de huidige marktrente ca. 3,9% is.
Daarom zou Delta Lloyd voor dat verschil dus ca 300 EUR rekenen bij overgang naar Banksparen (iets van rente die gecompenseerd dient te worden omdat ze minder rente binnenkrijgen).
Echter bij overgang naar banksparen zou ik 4,4% blijven betalen voor de resterende 2 jaar.

Dus... ik blijf dezelfde rente betalen maandelijks, maar moet toch 300 EUR betalen voor een zeker verlies bij Delta Lloyd... klopt dit?

ad 2:
Ik lees hier:
http://kassa.vara.nl/tv/afspeelpagina/f ... s/speel/1/
o.a. het volgende:
Tussenpersonen brengen honderden euro's in rekening
Het lijkt dus helder. De tussenpersoon heeft voor zijn werk zowel een eenmalige provisie ontvangen als vele jaren een doorlopende provisie. Voor dat geld is hij verplicht onderhoud te leveren en de klant behulpzaam te zijn bij aanpassing of het oversluiten van de woekerpolis naar een goedkoper product. In de praktijk gaat het niet altijd soepel. Tussenpersonen berekenen – tegen alle afspraken in - opnieuw honderden euro's voor hun advies. Verzekeraars staan niet automatisch klaar voor hun klanten, zoals wel zou moeten. Bas Millenaar is commercieel directeur van de 166 vestigingen van de Hypotheker. Hij reageert in Kassa op enkele klachten van klanten die bij een omzetting een bedrag van €995 moesten betalen. Hij benadrukt in de uitzending dat de grondhouding van de Hypotheker ook moet zijn dat reparatie van een woekerpolis kosteloos moet.
Wat is het verschil tussen mijn geval en de mensen bij Kassa?

woekerprofi
Berichten: 88
Lid geworden op: 26 mei 2011 15:54

Re: Woekerpolis naar Banksparen

Ongelezen bericht door woekerprofi »

@Leo1234

De boeterente speelt alleen voor het hypotheekaspect, niet voor de beleggingsverzekering.
Bij "hybride" product, dwz beleggingsverzekering & hypotheek ineen, kun je met beide aspecten tegelijk te maken hebben. Wel in je oversluiten proberen te "ontvlechten", maar gecombineerde oversluiting kan ook.

Dat laatste komt neer op oversluiten naar banksparen met hypotheekrente (=bijna gewone spaarhypotheek); bij verhuizing uiteraard oversluiten hypotheek onvermijdelijk. Kijk ook rustig eens hier rond: http://www.bank-sparen.nu/bankspaarhypotheek/intro.aspx

Ook rubrieken als Kassa en TrosRadar hebben vaak de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel hangt.

Verzekeraars hebben slechts toegezegd geen afkoopkosten te berekenen bij oversluiten beleggingsverzekering. Adviseurs werken "gratis" voor beteringen binnen de polis. Voor oversluiten naar een ander product is op grond van Wet Financieel Toezicht een nieuw advies nodig. Dat advies is niet gratis.

Maar ik heb al uitgelegd hoe je de kosten van Hypotheker kunt omzeilen: zelf telefonisch met OHRA banksparen de kosteloze opening van een bankspaarrekening regelen en Delta Lloyd verzoeken poliswaarde naar die rekening over te boeken. Bij oversluiten naar bankspaarhypotheek datzelfde met Delta Lloyd regelen.

Uiteraard ook kijken naar de schade uit het verleden.
Schakel een claim expert in!

In de claim kan dan ook het oversluiten worden opgenomen.

DHA-klachten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:36

Re: Woekerpolis naar Banksparen

Ongelezen bericht door DHA-klachten »

Goedemorgen,

Ik ben klachtbehandelaar bij De Hypothekersassociatie, het hoofdkantoor van De Hypotheker. Ik begrijp dat u een klacht heeft over kosten die in rekening gebracht worden door o.a. De Hypotheker. Vriendelijk nodig ik u uit uw klacht aan mij kenbaar te maken zodat ik uw klacht kan onderzoeken. Hiervoor kunt u gebruiken: https://mijn.hypotheker.nl/over-de-hypo ... reden.aspx

DHA-klachten
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jun 2010 16:36

Re: Woekerpolis naar Banksparen

Ongelezen bericht door DHA-klachten »

Beste Leo1234,

Op 19 september heb ik u uitgenodigd om uw klacht kenbaar te maken. Tot op heden heb ik nog niets van u ontvangen en kan ik niets voor u betekenen (op alleen de naam leo1234 kan ik helaas niet zoeken).

De uitnodiging staat nog steeds maar dit item zal vanaf vandaag niet meer actief gevolgd worden op dit forum. Zodra uw klacht (via onze site) alsnog binnenkomt pak ik deze direct op.
Het leek mij correct om dit nog even op deze manier aan u te melden.

Met vriendelijke groet,
De Hypothekers Associatie BV

Gesloten