LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] belabberde service bij baby-cards.nl
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 mar 2008 22:16
belabberde service bij baby-cards.nl
Hoi,
We zijn al een tijdje in conflict met baby-cards.nl en zijn benieuwd of jullie hier nog ideeen over hebben. We hebben op 31 oktober 2011 een bestelling gedaan voor geboortekaartjes van onze zoon. We hebben toen alles vooraf betaald om alvast de enveloppen toegestuurd te krijgen. De kwaliteit daarvan (en ook van het voorbeeldkaartje) beviel ons echter niet, waardoor we de bestelling van de kaartjes wilden cancelen (de enveloppen hadden we al, dus het ging alleen om de kaartjes). Hier hebben we ze 20 november 2011 een mail over gestuurd, maar we kregen nul op het rekest. Vervolgens nog een aantal keer heen en weer gemaild, maar men bleef pertinent weigeren.
Ik vraag mij sterk af of ze dit zomaar kunnen doen? Het gaat om een product wat nog niet gefabriceerd was op het moment van cancelen van de bestelling, dus naast het opsturen van de enveloppen hebben ze geen kosten gemaakt (voor de enveloppen waren we zondermeer bereid te betalen). De enige optie die ze ons geven is om het uitstaande bedrag te besteden aan kaartjes voor een ander doel, maarja we waren niet tevreden met de kwaliteit van hun product...
Iemand nog een idee of we hier nog iets aan kunnen doen??
We zijn al een tijdje in conflict met baby-cards.nl en zijn benieuwd of jullie hier nog ideeen over hebben. We hebben op 31 oktober 2011 een bestelling gedaan voor geboortekaartjes van onze zoon. We hebben toen alles vooraf betaald om alvast de enveloppen toegestuurd te krijgen. De kwaliteit daarvan (en ook van het voorbeeldkaartje) beviel ons echter niet, waardoor we de bestelling van de kaartjes wilden cancelen (de enveloppen hadden we al, dus het ging alleen om de kaartjes). Hier hebben we ze 20 november 2011 een mail over gestuurd, maar we kregen nul op het rekest. Vervolgens nog een aantal keer heen en weer gemaild, maar men bleef pertinent weigeren.
Ik vraag mij sterk af of ze dit zomaar kunnen doen? Het gaat om een product wat nog niet gefabriceerd was op het moment van cancelen van de bestelling, dus naast het opsturen van de enveloppen hebben ze geen kosten gemaakt (voor de enveloppen waren we zondermeer bereid te betalen). De enige optie die ze ons geven is om het uitstaande bedrag te besteden aan kaartjes voor een ander doel, maarja we waren niet tevreden met de kwaliteit van hun product...
Iemand nog een idee of we hier nog iets aan kunnen doen??
Laatst gewijzigd door zwendelplus op 07 okt 2012 14:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Waren de enveloppen optioneel of was het een kaart inclussief enveloppe? In dat laatste geval maakt het niet uit dat het wel of niet gedrukt is.
Heeft u geen proefdruk besteld? Dan had u dit kunnen voorkomen, dat is namelijk wel zo verstandig bij het bestellen van drukwerk via internet. Maar u heeft dus de kaarten geannuleerd omdat de enveloppen niet goed waren?
Heeft u geen proefdruk besteld? Dan had u dit kunnen voorkomen, dat is namelijk wel zo verstandig bij het bestellen van drukwerk via internet. Maar u heeft dus de kaarten geannuleerd omdat de enveloppen niet goed waren?
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 mar 2008 22:16
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Beste berndv,
De enveloppen kwamen er gratis bij zie ik. We hebben in onze eerste mail van 20 november 2011 voorgesteld om deze terug te sturen, maar hier gingen ze niet op in.
We hadden inderdaad ook een proefdruk ontvangen en hadden hier al een beetje twijfels over. De slechte kwaliteit van de enveloppen die we vervolgens ontvingen was de aanleiding om de bestelling te cancelen...
De enveloppen kwamen er gratis bij zie ik. We hebben in onze eerste mail van 20 november 2011 voorgesteld om deze terug te sturen, maar hier gingen ze niet op in.
We hadden inderdaad ook een proefdruk ontvangen en hadden hier al een beetje twijfels over. De slechte kwaliteit van de enveloppen die we vervolgens ontvingen was de aanleiding om de bestelling te cancelen...
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Voor zover ik weet kan je een internet bestelling van artikelen die op maat zijn gemaakt niet cancelen. Of de kaartjes al dan niet gedrukt zijn doet niet ter zake.
Je hebt ondanks het proefkaartje toch de bestelling gedaan, de webwinkel heeft door middel van de proefdruk zijn best gedaan om jullie een goede keuze te laten maken.
Naar mijn mening staat de webwinkel in zijn recht om anulering te weigeren.
Je hebt ondanks het proefkaartje toch de bestelling gedaan, de webwinkel heeft door middel van de proefdruk zijn best gedaan om jullie een goede keuze te laten maken.
Naar mijn mening staat de webwinkel in zijn recht om anulering te weigeren.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 mar 2008 22:16
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Beste sephora,
Het argument van op maat gemaakte artikelen voert baby-cards.nl inderdaad ook op. Als dat zo is dan zullen we ons er inderdaad bij neer moeten leggen. Toch blijf ik het zeer vreemd vinden dat dit ook zou gelden voor 'op maat gemaakte artikelen' die nog helemaal niet gemaakt zijn, of waarvoor er, zoals in ons geval, überhaupt nog geen ontwerp klaar ligt.
Geldt de wettelijke bedenktijd die je normaalgesproken hebt dan helemaal niet voor dit soort bestellingen?
Het argument van op maat gemaakte artikelen voert baby-cards.nl inderdaad ook op. Als dat zo is dan zullen we ons er inderdaad bij neer moeten leggen. Toch blijf ik het zeer vreemd vinden dat dit ook zou gelden voor 'op maat gemaakte artikelen' die nog helemaal niet gemaakt zijn, of waarvoor er, zoals in ons geval, überhaupt nog geen ontwerp klaar ligt.
Geldt de wettelijke bedenktijd die je normaalgesproken hebt dan helemaal niet voor dit soort bestellingen?
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Hoewel ts hier een (relatief) eenvoudige vraag lijkt te stellen, is dat niet zo: de verkoper is gevestigd in Frankrijk. De eerste vraag die je je moet stellen is of Nederlands recht van toepassing is of misschien het Franse. Volgens art. 6 van de verordening 593/2008/EU (Rome I) en art. 11 van de algemene voorwaarden van baby-cards.nl is Frans recht van toepassing, maar geniet de ts alle bescherming van het dwingend Nederlands recht. Van art. 7:46a e.v. BW (de 'Wet Koop op Afstand') mag dus niet ten nadele van de ts worden afgeweken.
Afgaande op wat de ts zelf heeft gepost ga ik ervan uit dat:
1. de hele aankoopsom vooruit is betaald;
2. de enveloppen en een proefkaartje zijn geleverd;
3. de daadwerkelijke kaartjes niet zijn gedrukt en ook niet geleverd.
Zoals inderdaad opgemerkt is het herroepingsrecht uitgesloten voor "van zaken die zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper en/of duidelijk persoonlijk van aard zijn" (art. 7:46d lid 4 BW). Duidelijk is ook dat de koper al van zijn herroepingsrecht gebruik kan maken vóór aflevering (oa. Rb Alkmaar 16 november 2011, Prg. 2012/36). Leg je dus de geciteerde passage van art. 7:46d lid 4 BW in zijn grammaticale betekenis uit, dan kun je de overeenkomst dus ontbinden (herroepen) zolang de zaken nog niet 'tot stand zijn gebracht'. Ik zie ook niet in waarom de belangen van de verkoper erger zijn geschaad in een dergelijk geval, dan wanneer het een niet-persoonlijke bestelling betreft.
Overigens kun je dit geschil voorleggen aan de Nederlandse rechter, ondanks art. 12 van de algemene voorwaarden (art. 16 verordening 44/2001/EG).
Afgaande op wat de ts zelf heeft gepost ga ik ervan uit dat:
1. de hele aankoopsom vooruit is betaald;
2. de enveloppen en een proefkaartje zijn geleverd;
3. de daadwerkelijke kaartjes niet zijn gedrukt en ook niet geleverd.
Zoals inderdaad opgemerkt is het herroepingsrecht uitgesloten voor "van zaken die zijn tot stand gebracht overeenkomstig specificaties van de koper en/of duidelijk persoonlijk van aard zijn" (art. 7:46d lid 4 BW). Duidelijk is ook dat de koper al van zijn herroepingsrecht gebruik kan maken vóór aflevering (oa. Rb Alkmaar 16 november 2011, Prg. 2012/36). Leg je dus de geciteerde passage van art. 7:46d lid 4 BW in zijn grammaticale betekenis uit, dan kun je de overeenkomst dus ontbinden (herroepen) zolang de zaken nog niet 'tot stand zijn gebracht'. Ik zie ook niet in waarom de belangen van de verkoper erger zijn geschaad in een dergelijk geval, dan wanneer het een niet-persoonlijke bestelling betreft.
Overigens kun je dit geschil voorleggen aan de Nederlandse rechter, ondanks art. 12 van de algemene voorwaarden (art. 16 verordening 44/2001/EG).
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Dus als je zin hebt, hup naar de rechter, met het risico dat de rechter je in het ongelijk stelt en het je een hele hoop geld gaat kosten.
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Of je wordt in je gelijk gesteld en dan heb je een vordering op een Frans bedrijf, mag je daar je geld gaan halen.sephora30 schreef:Dus als je zin hebt, hup naar de rechter, met het risico dat de rechter je in het ongelijk stelt en het je een hele hoop geld gaat kosten.
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Ja ook dat nog
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Frankrijk is geen bananenrepubliek hoor. Die geeft echt wel uitvoering aan de vordering van een Nederlandse rechter. Anders zou het hele beginsel van gelijke consumenten rechten en bescherming in klap teniet zijn gedaan, ga je gewoon in frankrijk zitten en hoef je je nooit meer aan de wet te houden.berndv schreef:Of je wordt in je gelijk gesteld en dan heb je een vordering op een Frans bedrijf, mag je daar je geld gaan halen.sephora30 schreef:Dus als je zin hebt, hup naar de rechter, met het risico dat de rechter je in het ongelijk stelt en het je een hele hoop geld gaat kosten.
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Dat lijkt me wel. Het is immers nog niet op maat gemaakt en dan kun je je daar niet op beroepen. Tevens zou je nog een andere weg kunnen bewandelen, namelijk, niet je herroepingsrecht wegens koop op afstand, maar het feit dat het product niet is wat je er normalitair van mag verwachten. Je mag immers van een drukkerij verwachten dat hij goede kwaliteit drukwerk levert, anders kun je netzo goed zelf een paar printjes maken. Je kunt dus stellen dat het product niet conform de overeenkomst was en dien ten gevolge de koop wordt ontbonden.zwendelplus schreef:Het argument van op maat gemaakte artikelen voert baby-cards.nl inderdaad ook op. Als dat zo is dan zullen we ons er inderdaad bij neer moeten leggen. Toch blijf ik het zeer vreemd vinden dat dit ook zou gelden voor 'op maat gemaakte artikelen' die nog helemaal niet gemaakt zijn, of waarvoor er, zoals in ons geval, überhaupt nog geen ontwerp klaar ligt.
Geldt de wettelijke bedenktijd die je normaalgesproken hebt dan helemaal niet voor dit soort bestellingen?
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Je zou denken dat executie van een Nederlands vonnis makkelijk gaat hè, maar dat is dus niet (altijd) zo. Dat heeft iets te maken met het recht om voor gerechten van je vaderland te mogen verschijnen enzo. Om een vonnis te verkrijgen dat in de hele EU tenuitvoergelegd kan worden kun je 3 paden belopen:olaf79 schreef:Frankrijk is geen bananenrepubliek hoor. Die geeft echt wel uitvoering aan de vordering van een Nederlandse rechter. Anders zou het hele beginsel van gelijke consumenten rechten en bescherming in klap teniet zijn gedaan, ga je gewoon in frankrijk zitten en hoef je je nooit meer aan de wet te houden.berndv schreef:Of je wordt in je gelijk gesteld en dan heb je een vordering op een Frans bedrijf, mag je daar je geld gaan halen.sephora30 schreef:Dus als je zin hebt, hup naar de rechter, met het risico dat de rechter je in het ongelijk stelt en het je een hele hoop geld gaat kosten.
1. dagvaardingsprocedure + exequatur. De ouderwetste methode waarbij je het Franse equivalent van de Nederlandse deurwaarder een dagvaarding (+ evt. officiële vertaling) laat betekenen aan baby-cards.nl. Vervolgens moet je dan de Franse rechter verlof vragen om het Nederlandse vonnis van de (in dit geval) kantonrechter tenuitvoer te mogen (laten) leggen in een aparte exequaturprocedure. De Franse rechter toetst dan of de Nederlandse procedure aan een aantal vereisten heeft voldaan, bijv. het beginsel van hoor en wederhoor.
2. dagvaardingsprocedure + ETT. Bij deze methode laat je ook de Franse deurwaarder een dagvaarding betekenen. Hier vraag je echter tijdens of na de rechtszaak de Nederlandse rechter om een Europese executoriale titel (Verordening 805/2004/EG). Honoreert de rechter dit verzoek dan krijg je bij het Nederlandse vonnis een in het Nederlands of Engels gesteld standaardformulier. Accepteert men de taal waarin het vonnis en het EET-formulier zijn dan kun je deze combinatie in de hele EU executeren.
3. Europese betalingsbevel (EBB; 861/2007/EG) of geringe vorderingen (GV; 1896/2006/EG) procedure. De eenvoudigste methode. Bij de Nederlandse of Franse rechtbank lever je een ingevuld standaardformulier in. De rechtbank verzorgt vervolgens de correcte betekening/kennisgeving aan de gedaagde/verweerder. In beginsel is de EBB hier niet geschikt, omdat die bedoeld is voor onbetwiste vorderingen. Voor beide procedures heb je in principe geen juridische kennis nodig: het is de rechter verboden om naar de rechtsgronden (de juridische onderbouwing) te vragen. Het formulier voor de GV-procedure kan in Frankrijk zowel in het Frans, Engels, Duits, Italiaans als Spaans ingeleverd worden en zowel per (gewone) post als e-mail. Deze procedure levert ook direct een Europese executoriale titel op en met het executeren van een in Frankrijk verkregen uitspraak heb je in Frankrijk natuurlijk absoluut geen probleem.
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Ts had een proefdruk ontvangen en is daarna tot koop overgegaan, dit gaat dus niet op.olaf79 schreef:Tevens zou je nog een andere weg kunnen bewandelen, namelijk, niet je herroepingsrecht wegens koop op afstand, maar het feit dat het product niet is wat je er normalitair van mag verwachten. Je mag immers van een drukkerij verwachten dat hij goede kwaliteit drukwerk levert, anders kun je netzo goed zelf een paar printjes maken. Je kunt dus stellen dat het product niet conform de overeenkomst was en dien ten gevolge de koop wordt ontbonden.
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
De ts zegt alleen enveloppen en een proefdruk te hebben ontvangen (na te hebben besteld) en toen voor levering te hebben ontbonden. Waar jouw conclusie vandaan komt weet ik niet of je weet meer dan de rest.sephora30 schreef:Ts had een proefdruk ontvangen en is daarna tot koop overgegaan, dit gaat dus niet op.
-
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 04 mar 2008 22:16
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Hartelijk dank voor alle reacties!
Ik ga me met bovenstaande informatie nogmaals tot baby-cards.nl richten, wie weet zijn ze nog voor rede vatbaar...
Ik ga me met bovenstaande informatie nogmaals tot baby-cards.nl richten, wie weet zijn ze nog voor rede vatbaar...
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
TS geeft alleen aan dat ze een proefdruk heeft ontvangen, daarna heeft ze de enveloppen ontvangen, en omdat de enveloppen niet naar wens waren en ze twijfel hadden over de proefdruk is geannuleerd. Er wordt nergens genoemd waar in het traject de bevestiging van de order is gedaan, alleen wanneer de annulering is gedaan.ArneLH schreef:De ts zegt alleen enveloppen en een proefdruk te hebben ontvangen (na te hebben besteld) en toen voor levering te hebben ontbonden. Waar jouw conclusie vandaan komt weet ik niet of je weet meer dan de rest.sephora30 schreef:Ts had een proefdruk ontvangen en is daarna tot koop overgegaan, dit gaat dus niet op.
Het in ontvangst nemen van de (gratis) enveloppen, nadat de proefdruk was geweest zou nog wel eens het probleem kunnen zijn. Ook al zijn ze inbegrepen, maken ze wel onderdeel uit van de overeenkomst. Het was voor TS zelfs zo belangrijk om de gehele order te annuleren om de enveloppen. Het in ontvangst nemen van een deellevering, onderdeel van een op maat gemaakt iets, maakt alle argumenten moeilijk te verdedigen.
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
Vermeldenswaardig is m.i. ook dat zowel richtlijn 97/7/EG, als de richtlijn 2011/83/EU (die de huidige 'Wet Koop op Afstand' gaat vervangen) spreken over over goederen die naar specificatie van de koper vervaardigd zijn (en dus niet 'zullen worden' oid).
Re: belabberde service bij baby-cards.nl
ArneLH schreef:De ts zegt alleen enveloppen en een proefdruk te hebben ontvangen (na te hebben besteld) en toen voor levering te hebben ontbonden. Waar jouw conclusie vandaan komt weet ik niet of je weet meer dan de rest.sephora30 schreef:Ts had een proefdruk ontvangen en is daarna tot koop overgegaan, dit gaat dus niet op.
Weet niet of je wel eens geboortekaartjes hebt laten maken maar het is heel normaal dat je bij dit soort kaarten een proefdruk kunt bestellen. Op basis daarvan ga je dan tot koop over. Zo werkt het dus ik weet inderdaad meer dan jij in dit geval