LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Discussieer hier over kinderopvang.
zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

@Misterrecht: u gaat een overeenkomst aan met een gastouderbureau voor de opvang van uw kinderen. U wist niet dat voor gastouderopvang ook een eigen bijdrage betaald moest worden maar u wist blijkbaar wel dat u hiervoor een tegemoetkoming in de kosten kon krijgen. Van de hoogte van deze tegemoetkoming hebt u in de aanvraag kinderopvangtoeslag indertijd een berekening kunnen zien.
Eerlijk gezegd zie ik nog steeds hoe het (een) gastouderbureau hierbij in gebreke is kunnen blijven. Zij leveren u een dienst, namelijk bemiddeling in opvang en hebben feitelijk niets te maken met uw kinderopvangtoeslag, dit is echt een aangelegenheid die de ouder als aanvrager aangaat. Zij mogen ook gerust bemiddelen in opvang als de ouder, om wat voor reden ook, niet in aanmerking komt voor kinderopvangtoeslag. Of hebben zij zwart op wit verklaard dat u recht heeft op kinderopvangtoeslag voor het volledige bedrag van de kosten?

Ik snap heel goed hoe verschrikkelijk zuur het is voor ouders die nu moeten terugbetalen maar eerlijk gezegd heb ik wel het gevoel dat veel ouders alleen de bedragen hebben gezien die ze zouden kunnen ontvangen aan toeslag en zich onvoldoende op de hoogte hebben gesteld van de voorwaarden waaraan voldaan moet worden. Voor die voorwaarden heb je echt niet ver hoeven zoeken. Alleen al het aanvraagprogramma of formulier van de toeslag geeft veel informatie hierover in de toelichtingen.

misterrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door misterrecht »

Het is door het gastouderbureau nooit gebracht als tegemoetkoming anders was er wel een lichtje gaan branden. Het bureau heeft ook geen berekening gemaakt maar wel aangegeven wat er per kind aan toeslag uitbetaald zou worden, zij hebben dit vervolgens aangevraagd op hun rekening laten storten en met inhouding van de bemiddelingskosten het restant doorgestort naar de rekening van de gastouder.

Zij leveren een dienst mede op basis van de opvangtoeslag, immers, hierdoor hebben zij recht op bemiddelingskosten. In theorie zouden ze ook kunnen bemiddelen zonder toeslag maar dat is onlogisch gezien deze gastouderbureaus er juist moeten zijn om in aanmerking te komen voor een toeslag. Dus geen bureau geen toeslag zegt de Wet. Zij maken per maand een rekening op basis van uren en het recht hebben op de toeslag. De aanvrager is wel verantwoordelijk voor de toeslag maar op basis van deze toeslag moet er een bureau zijn welke ook toezicht houdt op het gastgezin. Het bemiddelingsbureau bemiddeld niet alleen maar doet ook de controle en stelt overeenkomsten op. Als later deze overeenkomst niet juist zijn heeft de ouder een probleem zo ook met de eigen bijdrage. Als je nu gaat kijken naar de gastouderbureau wordt heel duidelijk aangegeven wat de eigen bijdrage is. Indertijd bij het gastouderbureau is hier niet over gesproken. Dus zij hebben hun adviesverplicht laten liggen en een onjuiste overeenkomst opgemaakt dit is voldoende om het bureau in gebreke te stellen dus aansprakelijk op gronde van nalatigheid/onrechtmatige daad.

Wellicht hadden de ouders verder moeten kijken naar de voorwaarden maar het feit blijft dat een gastouderbureau deskundig behoort te zijn en de ouders hierop moet wijzen. Immers, dit behoort een hypotheekadviseur ook te doen want daarvoor neem je deze persoon net zoals je een gastouderbureau neemt op de opvang te regelen maar ook de advieskant.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Correctie: gastouderbureaus bestonden en bemiddelden in gastouderopvang lang voordat de kinderopvangtoeslag werd ingevoerd. Dat hun functie vanaf 2005 mede is gelinkt aan de toeslag doet daar niet aan af.

Correctie: niet het gastouderbureau vraagt de kinderopvangtoeslag aan, dit doet de aanvrager zelf. Dat de aanvrager dit overlaat aan het gastouderbureau (het gastouderbureau machtigt dit namens hem te doen) maakt dit niet anders, het blijft de verantwoordelijkheid van de aanvrager. Als de aanvrager zelf even de moeite had genomen het aanvraagformulier of programma te bekijken was hij wel degelijk op de hoogte geweest dat hij ook zelf nog een deel van de kosten had moeten betalen.

Ik ben met u eens dat het bijzonder spijtig is dat er gastouderbureaus zijn geweest die ouders blijkbaar onvoldoende hebben geinformeerd. M.i. Is dit echter niet voldoende om ze in gebreke te stellen maar dat is een juridische kwestie die ik graag aan een jurist als u overlaat. Ik wens u in ieder geval succes hiermee.

misterrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door misterrecht »

Uiteraard ben je als aanvrager van de toeslag zelf verantwoordelijk ook als je het uitbesteed aan een derde. Ik heb samen met een medewerker van het gastouderbureau het aanvraagformulier ingevuld en nergens iets gelezen van een eigen bijdrage, anders had ik deze wel betaald. Er bestaat geen programma die aangeeft hoeveel eigen bijdrage je moet betalen maar wel hoeveel toeslag je krijgt.

Het feit blijft het gastouderbureau moet een juiste overeenkomst opstellen welke aan de zoals nu blijkt wettelijke eisen voldoet. Dit is niet gebeurd en alleen hierop kan je stellen dat een gastouderbureau nalatig is geweest dus in gebreke gebleven dus aansprakelijk voor vermogenschade op gronde van nalatigheid/onrechtmatige daad. Immers al had ik de eigen bijdrage toch betaald ook dan had ik de toeslag moeten terugbetalen want de overeenkomst was niet conform de wettelijke eisen opgesteld. Daarnaast blijf ik bij mijn standpunt dat het bureau mij, en vele andere ouders welke niets wisten van een eigen bijdrage, had moeten informeren over deze eigen bijdrage. Als ik een zaak doe voor een client dien ik ook volledig te adviseren doe ik dat niet dan ben ik wettelijke aansprakelijk. Zwabbertje je brengt het leuk maar het is juridisch onjuist en daar help je de mensen die het probleem hebben niet mee. Zoals ik vaker heb gezegd schoenmaker houdt je bij je leest!

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Kinderopvang is mijn leest dus ik ga nog even door.

U hebt dus samen met het gastouderbureau het formulier (op papier begrijp ik) ingevuld en opgestuurd. Hierin hebt u dus opgegeven hoeveel uur opvang per maand u ging afnemen en wat de uurprijs van die opvang was. Door het aantal uren te vermenigvuldigen met de uurprijs wist u dus de kosten van de opvang per maand. Vervolgens kreeg u een beschikking van de belastingdienst waarop stond aangegeven hoeveel kinderopvangtoeslag per maand zou worden uitbetaald.
Het is u toen nooit opgevallen dat het bedrag aan kinderopvangtoeslag lager was dan het bedrag dat u als kosten had opgegeven en dat u het restant dus uit eigen zak zou moeten betalen? Merkwaardig....

Maar ik begrijp dat u uw recht gaat halen bij het gastouderbureau op basis van gebreken in de overeenkomst die u, naar ik aanneem, indertijd klakkeloos hebt ondertekend? Ik ben benieuwd wat er dan wel in die overeenkomst staat.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

zwabbertje schreef:Kinderopvang is mijn leest dus ik ga nog even door.

U hebt dus samen met het gastouderbureau het formulier (op papier begrijp ik) ingevuld en opgestuurd. Hierin hebt u dus opgegeven hoeveel uur opvang per maand u ging afnemen en wat de uurprijs van die opvang was. Door het aantal uren te vermenigvuldigen met de uurprijs wist u dus de kosten van de opvang per maand. Vervolgens kreeg u een beschikking van de belastingdienst waarop stond aangegeven hoeveel kinderopvangtoeslag per maand zou worden uitbetaald.
Het is u toen nooit opgevallen dat het bedrag aan kinderopvangtoeslag lager was dan het bedrag dat u als kosten had opgegeven en dat u het restant dus uit eigen zak zou moeten betalen? Merkwaardig....

Maar ik begrijp dat u uw recht gaat halen bij het gastouderbureau op basis van gebreken in de overeenkomst die u, naar ik aanneem, indertijd klakkeloos hebt ondertekend? Ik ben benieuwd wat er dan wel in die overeenkomst staat.
Precies. Bovendien is de toeslag afhankelijk van het inkomen. Dat zou, geredeneerd vanuit het standpunt van misterrecht, dus betekenen dat hoe hoger je inkomen is, hoe goedkoper de opvang wordt. Als dingen er te mooi uitzien om waar te zijn, dan is het hoogstwaarschijnlijk ook niet waar.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik ben het helemaal eens met de twee reacties boven mij...Ik heb er minder verstand van maar ik kan wel logisch nadenken...Er staat al jaren in kranten dat de kinderopvang steeds duurder wordt, dat OUDERS het niet meer kunnen betalen, dat het soms niet eens loont om (een dag meer) te gaan werken als je een paar kids hebt...

En dan blijven denken o ik hoef niets bij te betalen want bij mij betaald de belasting alles....tja

misterrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door misterrecht »

Inderdaad is het mij nooit opgevallen dat de toeslag lager was dan het uurloon, dom he! Voordat ik een overeenkomst tekent lees ik deze eerst door of ik mij hierin kan vinden en er geen vreemde zaken staan vermeld. Er stond niets vreemd derhalve ondertekend dus niet klakkeloos. Als later blijkt dat de overeenkomst niet voldoet aan de Wet Kinderopvang omdat gegevens ontbreken dan kan ik hier niets aan doen en gaat mijn onderzoeksplicht te boven. Je moest eens weten hoeveel, misschien jullie wel, overeenkomsten ondertekenen omdat je er vanuit gaat dat deze deskundig zijn opgesteld. Wellicht had ik de overeenkomst eerst naar de belastingdienst moeten sturen maar zo werkt het niet in de werkelijkheid. Hoeveel mensen ondertekenen een overeenkomst voor een lening, verzekering, hypotheek zonder deze eerst naar een jurist te sturen ter controle, ik denk een heel klein aantal.

De aangifte/aanvraag was correct alleen de uitwerking niet en dit is een toch echt een verantwoordelijkheid van een gastouderbureau. Jullie blijven maar hamer op ook een eigen verantwoordelijkheid....nogmaals lees mij eerste bericht daar beschrijf ik dit ook. Nogmaals jullie voegen niets toe aan dit forumitem maar zeuren de getroffenen af met hoe dom ze wel niet zijn blabla. Ik zou zeggen ga lekker door maar ik ga mij bezighouden met mijn eigen zaken waarmee ik mijn geld verdien.

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Als er een topic wordt aangemaakt op een openbaar forum, dan wordt daar op gereageerd,
zo simpel is het, en de reden waarom al van het begin af aan door meerdere forumleden gesproken wordt over de eigen schuld, is dat de meeste gedupeerde (om ze zo even te noemen) denken dat ze niets verkeerd hebben gedaan, dat de belasting er naast zit en dat hun niets te verwijten valt.

Als je alleen lotgenoten wilt zoeken en geen reacties van andere mensen dan
kan dat ook op deze site, maar als je een topic aanmaakt op een forum (of daar op reageerd) dan krijg je reacties.

zwabbertje
Berichten: 343
Lid geworden op: 01 sep 2010 00:10

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door zwabbertje »

Misterrecht, met alle respect maar u blijft maar hameren op de gebreken van het gastouderbureau en de rigide houding van de belastingdienst. U heeft de overeenkomst zorgvuldig bestudeerd alvorens deze te tekenen en meent dat u daarmee aan uw onderzoeksplicht hebt voldaan.
U heeft zich blijkbaar op dat moment niet gerealiseerd dat aan de toekenning van een toeslag of subsidie voorwaarden zijn verbonden en u op enig moment, op verzoek van de belastingdienst, zou moeten aantonen dat u aan die voorwaarden hebt voldaan. Zou u zich dat wel bewust zijn geweest dan was bij het bestuderen van de overeenkomst wellicht een belletje gaan rinkelen, zeker voor u als jurist. Als namelijk in de overeenkomst gegevens ontbreken die essentieel zijn om uw recht op kinderopvangtoeslag aan te tonen, en ik begrijp uit uw berichten dat dit het geval is, dan zou u de overeenkomst niet hebben ondertekend.

Ik begrijp uw frustratie maar u, en andere gedupeerden, schieten er echt niets mee op als in reactie op uw berichten alleen maar meegegaan wordt in klagen over gastouderbureau en belastingdienst. Met medeleven betaalt u de rekening niet.

Helaas kost het erg veel moeite om ouders te laten inzien welke rol zij ook zelf gehad hebben in het geheel, dan wel hadden moeten hebben. Mij bekruipt naar aanleiding van de berichten hier op het forum steeds meer het gevoel dat veel mensen indertijd, met uitzicht op een zak geld van de overheid, zich niet of onvoldoende hebben afgevraagd waarom de overheid voor Sinterklaas zou spelen. Maar ja, met dollartekens in de ogen wordt nu eenmaal vaak weinig nagedacht.

misterrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door misterrecht »

"Als namelijk in de overeenkomst gegevens ontbreken die essentieel zijn om uw recht op kinderopvangtoeslag aan te tonen, en ik begrijp uit uw berichten dat dit het geval is, dan zou u de overeenkomst niet hebben ondertekend."

Nogmaals en nu echt voor het laatst ik ben ook medeverantwoordelijk voor de situatie waarin ik zit.
Ik wist niet, voor de duidelijkheid een jurist kan niet alles weten, dat de ontbrekende gegevens zo belangrijk zouden zijn voor de waarde van de overeenkomst.... als ik dit had geweten, ik weet dit nu pas, dan had ik niet ondertekend. Je moet goed lezen wat ik schrijft....ik wist niet dat in de getekende overeenkomst belangrijke gegevens ontbraken anders had ik niet getekend....ik ging uit van de deskundigheid van het bureau net zoals mijn clienten uitgaan van mijn deskundigheid....mijn clienten tekenen ook alles wat ik voor hun op papier zet maak ik hierbij fouten of vergeet ik gegevens op te nemen dan ben ik aansprakelijk en niet mijn clienten....juridisch ligt dit ook bij de overeenkomst opgesteld door een gastouderbureau. Ik verwijs je graag naar de Burgerlijk wetboeken waarin veel beschreven staat over aansprakelijkheid. Gegroet en veel succes met jullie afzeiktocht, get a life!

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Misterrecht: zou u uw huurtoeslag ook rechtstreeks op de rekening van uw verhuurder laten storten en uw zorgtoeslag op de rekening van uw zorgverzekeraar? Lijkt me niet de bedoeling en ook niet slim.

Maar als u daadwerkelijk jurist bent, vraag ik mij af hoe het komt dat u zo weinig verdient dat u uberhaupt recht zou hebben op een vergoeding, laat staan op 100% vergoeding..

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Nicky_The schreef:Misterrecht: zou u uw huurtoeslag ook rechtstreeks op de rekening van uw verhuurder laten storten en uw zorgtoeslag op de rekening van uw zorgverzekeraar? Lijkt me niet de bedoeling en ook niet slim.

Maar als u daadwerkelijk jurist bent, vraag ik mij af hoe het komt dat u zo weinig verdient dat u uberhaupt recht zou hebben op een vergoeding, laat staan op 100% vergoeding..
Een hele goede vraag Nicky :!:

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Idd , hele goede vraag...

misterrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door misterrecht »

Ik ben geen advocaat maar jurist in loondienst mijn jaarloon is 58.000,- dus ik kom gewoon in aanmerking voor kinderopvangtoeslag......doe de berekening maar eens....

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Nicky_The »

misterrecht schreef:Ik ben geen advocaat maar jurist in loondienst mijn jaarloon is 58.000,- dus ik kom gewoon in aanmerking voor kinderopvangtoeslag......doe de berekening maar eens....
En wat is het inkomen van uw partner?

Is dat alles inclusief bonussen, toeslagen vakantiegeld etc etc?

Hoeveel kids heeft u en hoe oud zijn die?

Hoeveel uur hebben zij opvang nodig (dat ze er dus daadwerkelijk zijn)?

Hoeveel betaald u per uur per kind inclusief de kosten van het gastouderbureau?

Zijn allemaal vragen die ik niet kan beantwoorden ;)

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Maar dit staat gewoon op de site:

Kan ik kinderopvangtoeslag krijgen?

U krijgt kinderopvangtoeslag als u aan de volgende voorwaarden voldoet:

U krijgt kinderbijslag of een pleegouderbijdrage voor het kind. Of u onderhoudt uw kind in belangrijke mate.
Uw kind staat op uw woonadres ingeschreven.
Het kindercentrum of gastouderbureau is geregistreerd. Bij gastouderopvang moet ook de gastouder zelf geregistreerd zijn.
U hebt met het kindercentrum of gastouderbureau een schriftelijke overeenkomst afgesloten.
Het kind waarvoor u kinderopvangtoeslag vraagt, zit nog niet op het voortgezet onderwijs.
U of uw partner betaalt mee aan de kosten voor kinderopvang.
U en uw partner hebben de Nederlandse nationaliteit of een geldige verblijfsvergunning.
U werkt, studeert, volgt een traject of inburgeringscursus. Dit geldt ook voor uw partner.

misterrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door misterrecht »

Ik ga niet mijn hele hebben en houden op dit forum parkeren maar mijn vrouw is overleden.
Wat er nu op de website van de Belastingdienst staat stond er niet in 2007 nogmaals vanaf 2010 is alles duidelijker en strenger geworden.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door Chocomelk »

misterrecht schreef:Ik ga niet mijn hele hebben en houden op dit forum parkeren maar mijn vrouw is overleden.
Wat er nu op de website van de Belastingdienst staat stond er niet in 2007 nogmaals vanaf 2010 is alles duidelijker en strenger geworden.
Misterrecht u bent niet 1 van de domste mensen zou men denken als men jurist is maar dan zou je dus ook moeten weten ook al in 2007 dat je een eigen bijdrage hebt.
Op tv te zien, op radio etc etc etc, ook toen al.

misterrecht
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 sep 2012 12:27

Re: Gastouderbureau Bebegim te Haarlem

Ongelezen bericht door misterrecht »

Is mij niet duidelijk geworden in 2007, noch of TV noch elders (noot: ik kijk geen TV en luister alleen klassieke radioprogramma's heb dit daar nooit gehoord). Als ik dit had geweten dan had ik dit gewoon betaald. Nogmaals ook juristen maken fouten ik ging mee in het verhaal van het gastouderbureau en deze hebben niets gemeld ook niet in de jaaropgaven. Noem het dom maar wellicht hebben jullie koopsom-polissen en die heb ik weer niet. Zo maken we allemaal fouten en trappen in onduidelijk constructies ook laagopgeleiden maar ook hoogopgeleiden. Zullen we nu stoppen ik weet het nu wel dat ik niet geheel bewust heb gehandeld en daarvoor moet ik nu een prijs betalen. Maar mijn vraag aan jullie hebben jullie nooit fouten gemaakt....zo ja steun de medemens die in een vervelende positie terecht zijn gekomen en ze.k deze niet af. Mij maakt het niet uit maar sommige mensen kunnen hier niet tegen en voelen zich nog triester en dommer/schuldiger
Laatst gewijzigd door misterrecht op 14 okt 2012 18:55, 2 keer totaal gewijzigd.

Gesloten