LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Realistisch pensioen?
Realistisch pensioen?
Jaarlijks krijg je een pensioenoverzicht op de mat dat je een beeld moet geven van wat je mag verwachten als je straks met pensioen gaat. Maar hoe realistisch zijn de bedragen op dit overzicht? Rekenen we ons terecht rijk? En staan de risico's die we lopen wel goed op dit overzicht vermeld? Radar neemt het Uniforme Pensioen Overzicht (UPO) onder de loep.
Maandag 15 oktober in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1
Maandag 15 oktober in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1
Re: Realistisch pensioen?
pensioenoverzicht was t.m dit jaar realistisch maar m.i.v. 1.1.2013 niet meer ivm kortingen op pensioenen. Ik zit onder pensioenfonds PMT waar so wie so gekort gaat worden in 2013 dus inkomen wordt minder!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1
Ik denk dat het goed is om mensen die met pensioen zijn te laten praten. Groepen die 5 die 10, die 15, 20 en 25 jr met pensioen zijn. Dan zzie je de grote lijnen.
Ik meen dat mensen die veel risico hebben genomen en niets hebben opgebouwd naast hun pensoen veelal in de problemen komen, met name mede door de inflatie. IK herinner me verhalen van collega's die vroeg met pensioen gingen in ca. 1980 en die 10-15 jaar later fors in de problemen kwamen door de inflatie. Ik zag dat en dan onvoldoende schulden waren afgelost.
Dat plaatje van je pensoen werkt verder niet omdat het bedrag heel erg veel lijkt, omdat je met de ogen van nu kijkt, maar over 25 jaar is dat volledig anders. Daar zit een enorme vertekening in.
IK denk dat onvoldoende bewustzijn bij mensen aanwezig is omdat ze geld niet kunnen stabiliseren. Ze kunnen het wel uitgeven maar niet vasthouden en er een (innerlijke) waarde over opbouwen waardoor er een innerlijke rust en zekerheid ontstaat. Dat daardoor veel mensen onzeker blijven en als het moeilijk wordt gaan klagen. Maar klagen werkt alleen als je andern vindt die jouw willen gaan dragen. Ik denk dat die tijd voor bij is en dat er een andere realisteit geleerd moet gaan worden. Leren omgaan met minder (dan je dacht of verlangde) is daar een factor in. Ik denk dat dat realistisch is en dat daar bewustzijn over kan ontstaan als je het durft te zien.
HB
Ik meen dat mensen die veel risico hebben genomen en niets hebben opgebouwd naast hun pensoen veelal in de problemen komen, met name mede door de inflatie. IK herinner me verhalen van collega's die vroeg met pensioen gingen in ca. 1980 en die 10-15 jaar later fors in de problemen kwamen door de inflatie. Ik zag dat en dan onvoldoende schulden waren afgelost.
Dat plaatje van je pensoen werkt verder niet omdat het bedrag heel erg veel lijkt, omdat je met de ogen van nu kijkt, maar over 25 jaar is dat volledig anders. Daar zit een enorme vertekening in.
IK denk dat onvoldoende bewustzijn bij mensen aanwezig is omdat ze geld niet kunnen stabiliseren. Ze kunnen het wel uitgeven maar niet vasthouden en er een (innerlijke) waarde over opbouwen waardoor er een innerlijke rust en zekerheid ontstaat. Dat daardoor veel mensen onzeker blijven en als het moeilijk wordt gaan klagen. Maar klagen werkt alleen als je andern vindt die jouw willen gaan dragen. Ik denk dat die tijd voor bij is en dat er een andere realisteit geleerd moet gaan worden. Leren omgaan met minder (dan je dacht of verlangde) is daar een factor in. Ik denk dat dat realistisch is en dat daar bewustzijn over kan ontstaan als je het durft te zien.
HB
Het pensioenoverzicht is een brij van getallen waar voor een leek niet uit te komen is. Het is onmogelijk om op een makkelijke manier te bekijken hoeveel ik aan mijn pensioen heb op het moment dat mijn pensioen in 2039 vrij komt.
Nu word er al sinds lange tijd een index gebruikt om de welvaart per land aan te geven. Dit gebeurd door de prijs van een big mac te vergelijken met die in andere landen. De big mac index.
Kunnen we niet zo een soort index maken voor ons pensioenoverzicht? In deze index kan dan de gemiddelde toekomstige verwachte inflatie, de huidige indexatie, korting, enz opgenomen worden. Als ze me dan kunnen laten weten hoeveel pakken half volle melk ik kan kopen in het jaar 2039 dan heb ik iets tastbaars om mijn toekomstige pensioen mee te vergelijken.
Het is maar een voorbeeld en ik begrijp dat het moeilijk is om een representatief verbruiksmiddel te vinden. Liefst moet het een verbruiksmiddel zijn die gemiddeld gelijk blijft met de inflatie.
Zijn er mensen die zo'n index wel zien zitten?
Kunnen jullie andere voorbeelden geven van betere verbruiksartikelen?
mzzl
Nu word er al sinds lange tijd een index gebruikt om de welvaart per land aan te geven. Dit gebeurd door de prijs van een big mac te vergelijken met die in andere landen. De big mac index.
Kunnen we niet zo een soort index maken voor ons pensioenoverzicht? In deze index kan dan de gemiddelde toekomstige verwachte inflatie, de huidige indexatie, korting, enz opgenomen worden. Als ze me dan kunnen laten weten hoeveel pakken half volle melk ik kan kopen in het jaar 2039 dan heb ik iets tastbaars om mijn toekomstige pensioen mee te vergelijken.
Het is maar een voorbeeld en ik begrijp dat het moeilijk is om een representatief verbruiksmiddel te vinden. Liefst moet het een verbruiksmiddel zijn die gemiddeld gelijk blijft met de inflatie.
Zijn er mensen die zo'n index wel zien zitten?
Kunnen jullie andere voorbeelden geven van betere verbruiksartikelen?
mzzl
Ik betaal al 28 jaar pensioenpremie en ik moet er nog minimaal 15. Dan ben ik 68. Het zal wel 70 worden trouwens, maar dat terzijde.
Ik verwacht echter, gezien de huidige ontwikkelingen, dat dat pensioen misschien 10% op gaat brengen van wat ik nodig zou hebben. Ik maak me daar helemaal geen illusies meer over. Het erge vind ik in dit geval dat ook de generatie na mij verplicht pensioen moet sparen en daarnaast 'zelf sparen voor het tekort'. Waarvan dan? Wie heeft er tegenwoordig nog enige duizenden euro's per jaar over? En zo ja, dan krijg je daar nauwelijks rente over maar moet je ook met dat fictieve rendement van 4% rekening houden zodat je nog een keer belasting betaald over je eigen spaargeld.
Het duidelijker maken van het UPO ben ik helemaal voor maar het is tegelijk zinloos want dan kan je alleen maar zien hoe je per jaar verliest op je ingelegde premie... En daar wordt niemand vrolijk van.
Ik verwacht echter, gezien de huidige ontwikkelingen, dat dat pensioen misschien 10% op gaat brengen van wat ik nodig zou hebben. Ik maak me daar helemaal geen illusies meer over. Het erge vind ik in dit geval dat ook de generatie na mij verplicht pensioen moet sparen en daarnaast 'zelf sparen voor het tekort'. Waarvan dan? Wie heeft er tegenwoordig nog enige duizenden euro's per jaar over? En zo ja, dan krijg je daar nauwelijks rente over maar moet je ook met dat fictieve rendement van 4% rekening houden zodat je nog een keer belasting betaald over je eigen spaargeld.
Het duidelijker maken van het UPO ben ik helemaal voor maar het is tegelijk zinloos want dan kan je alleen maar zien hoe je per jaar verliest op je ingelegde premie... En daar wordt niemand vrolijk van.
In de uitzending gaande over pensioenen heb ik me vreselijk geergerd aan de tot twee maal toe gemaakte uitspraak van de dame met € 700,00 netto maandpensioen.
Ze zou nog maar 2x in de week vlees kunnen eten i.p.v. iedere dag.
Nog maar enkele minuten daarvoor was er een man met een netto maandpensioen van € 300,00 als voorbeeld, hij zou dus nooit geen vlees meer kunnen eten.
Deze man moet zich volgens mij ook geergerd hebben aan deze uitspraak.
Dat Nederland veel klagers kent weten we maar dat radar zich verlaagd tot uitzenden van dit soort valse opruiende uitspraken stoort me het meest.
groeten guust
Ze zou nog maar 2x in de week vlees kunnen eten i.p.v. iedere dag.
Nog maar enkele minuten daarvoor was er een man met een netto maandpensioen van € 300,00 als voorbeeld, hij zou dus nooit geen vlees meer kunnen eten.
Deze man moet zich volgens mij ook geergerd hebben aan deze uitspraak.
Dat Nederland veel klagers kent weten we maar dat radar zich verlaagd tot uitzenden van dit soort valse opruiende uitspraken stoort me het meest.
groeten guust
Ach, die dame die minder vlees ging eten wilde waarschijnlijk geld overhouden voor de kapper... Niet iedereen heeft hetzelfde bestedingspatroon en niet iedereen is er even goed in om de tering naar de nering te zetten. Bovendien is vegetarisch eten duurder...
Zover wilde ik niet gaan om dit te typen, maar dacht het welMiepje1 schreef:Ach, die dame die minder vlees ging eten wilde waarschijnlijk geld overhouden voor de kapper... Niet iedereen heeft hetzelfde bestedingspatroon en niet iedereen is er even goed in om de tering naar de nering te zetten. Bovendien is vegetarisch eten duurder...
Wat me eigenlijk tegen viel is dat zeker Radar de gemanupuleerde cijfers van de inflatie
wel hierin zou meenemen. Die 2% die Brussel (en dus heel Europa) hanteerd zijn erg misleidend
en ver van de waarheid......Daarom komen de mensen (in de uitzending) ook niet met duidelijke voorstellen.
Het zou voor iedereen goed zijn om zich eens te aboneren op de nieuwsbrief
van de dagelijkse standaard.
Als men de werkelijke inflatie zou berekenen dus alles meetellen dan.......
Hieronder de link omtrent de werkelijke inflatie.
http://www.ftm.nl/followleader/het-cbs- ... jfers.aspx
Deze link komt weer voort uit de onderstaande link van de dagelijkse standaard
http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/ ... dium=email
wel hierin zou meenemen. Die 2% die Brussel (en dus heel Europa) hanteerd zijn erg misleidend
en ver van de waarheid......Daarom komen de mensen (in de uitzending) ook niet met duidelijke voorstellen.
Het zou voor iedereen goed zijn om zich eens te aboneren op de nieuwsbrief
van de dagelijkse standaard.
Als men de werkelijke inflatie zou berekenen dus alles meetellen dan.......
Hieronder de link omtrent de werkelijke inflatie.
http://www.ftm.nl/followleader/het-cbs- ... jfers.aspx
Deze link komt weer voort uit de onderstaande link van de dagelijkse standaard
http://www.dagelijksestandaard.nl/2012/ ... dium=email
-
Vanaf het moment dat wij wisten dat het "aanrechtgeld" eraf ging en de aow voor een jongere partner niet meer wordt uitgekeerd (ik ben mantelzorger en heb daardoor geen baan en geen inkomen) zijn wij naar een pensioenconsulent geweest.
Woedend waren wij te horen dat die rekensleutel nog helemaal niet van toepassing was en zij ons niet konden vertellen hoe mijn mans pensioen er uit zou gaan zien.
Wij gingen daarom er al van uit dat mijn man met 65 geen pensioen kon gaan houden (ondanks 48 jaar gewerkt te hebben) omdat ik dan moest gaan werken. Nu moet mijn man dus tot 67 werken (ja,ja, 50 jaar werken en bij de bond terwijl je nog werkt, vieren) en dan zal ik een baan moeten gaan zoeken en mijn man de mantelzorgtaken overnemen.
Wij lopen dus nu bij een psycholoog en een psychiater; volgens de rechter heeft het uwv gelijk en kan ik makkelijk een 40-urige werkweek aan.
Woedend waren wij te horen dat die rekensleutel nog helemaal niet van toepassing was en zij ons niet konden vertellen hoe mijn mans pensioen er uit zou gaan zien.
Wij gingen daarom er al van uit dat mijn man met 65 geen pensioen kon gaan houden (ondanks 48 jaar gewerkt te hebben) omdat ik dan moest gaan werken. Nu moet mijn man dus tot 67 werken (ja,ja, 50 jaar werken en bij de bond terwijl je nog werkt, vieren) en dan zal ik een baan moeten gaan zoeken en mijn man de mantelzorgtaken overnemen.
Wij lopen dus nu bij een psycholoog en een psychiater; volgens de rechter heeft het uwv gelijk en kan ik makkelijk een 40-urige werkweek aan.