LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
bianca82
Berichten: 771
Lid geworden op: 24 nov 2010 15:36
Locatie: nederland

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door bianca82 »

ah nu hopen dat het ook zo blijft volgend jaar..

daarom vind ik het ook zo raar dat ts dat wel moest betalen en ik niet (al is van mij natuurlijk alweer 2 jaar terug)

sylviahooiveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2011 21:02

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door sylviahooiveld »

Wat een goed antwoord, ik heb vier kinderen gekregen in 2005, 2006 2010 en 2012 en alleen bij de laatste eigen risico moeten betalen. De regels zijn niet veranderd, en er was die andere keren ook eigen risico.

Vandaar dat ik tegengas ga geven, waar ik recht op heb wil ik graag achter aan.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door VioletPrue »

sylviahooiveld schreef:Wat een goed antwoord, ik heb vier kinderen gekregen in 2005, 2006 2010 en 2012 en alleen bij de laatste eigen risico moeten betalen. De regels zijn niet veranderd, en er was die andere keren ook eigen risico.

Vandaar dat ik tegengas ga geven, waar ik recht op heb wil ik graag achter aan.
Dat snap ik dan ook wel weer.
Als het volgens de regels niet onder het eigen risico hoort te vallen, dan hoort u geen rekening te krijgen, simpel.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door Brainless »

witte salie schreef:[offtopic verwijderd door moderator]

Als ik het verhaal lees van TS en onderstaand hier dan heeft TS ten onrechte het eigen risico moeten betalen.

http://www.pmazorgverzekering.nl/verpli ... en-risico/

Verloskundige zorg en kraamzorg
Zorg rond zwangerschap en bevalling valt niet onder het verplicht eigen risico. Het gaat om:
- kraamzorg
- echografie voorgeschreven door huisarts, verloskundige of gynaecoloog
- ziekenhuisopname tijdens zwangerschap in verband met complicaties bij de zwangerschap
- verloskundige hulp door een huisarts en een verloskundige
- medisch noodzakelijke verloskundige hulp door een gynaecoloog
- gebruik van de verloskamer
- ziekenhuisopname bij bevalling in het ziekenhuis

Geneesmiddelen, laboratoriumonderzoek, prenataal onderzoek (vlokkentest) en de ambulance naar het ziekenhuis in verband met de bevalling vallen wel onder het verplicht eigen risico.
Dit klopt niet volgens de regels van de rijksoverheid:
Daar geldt nl alleen het volgende:
Zorg die niet onder het eigen risico valt

Niet alle zorg valt onder het verplichte eigen risico. U betaalt geen eigen risico voor:

de huisarts;
verloskundige zorg en kraamzorg;
nationale bevolkingsonderzoeken, zoals het borstkankeronderzoek;
de griepprik (als u behoort tot 1 van de risicogroepen);
zorg die uw aanvullende verzekering vergoedt.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ering.html

Daarnaast geldt het volgende:
Een ziekenhuisopname gaat dus ten laste van uw verplicht eigen risico. Overigens kan een zorgverzekeraar bepaalde zorg niet ten last laten komen van het eigen risico, bijvoorbeeld als u gaat naar een door de zorgverzekeraar aangeven aanbieder van zorg.
http://financieel.infonu.nl/verzekering ... isico.html

Dus het kan per verzekering wel verschillen of je wel of niet alsnog een ER moest betalen toentertijd.

sylviahooiveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2011 21:02

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door sylviahooiveld »

Nu even de afloop van mijn onderwerp:

ik heb nog een keer gebeld en werd mij weer verteld dat alles uit de basisverzekering een eigen risico moest betalen toen ben ik erg boos geworden en werd ik direct met iemand van de klachtencommissie doorgeschakeld, die zou het doorspelen naar afdeling declaraties.

Ik werd de volgende dag terug gebeld en ik had natuurlijk gelijk.
Over verloskundige zorg hoef je geen eigen risico te betalen. Dus niet alleen thuis bevallen maar ook in het ziekenhuis. de welgemeende excuses van VGZ.

Wel aangegeven dat ze de klantenservice wel eens mogen scholen. met al die stomme antwoorden. Het helpt toch niet ze doen daar toch niks mee. Maar ik heb het wel lekker gezegd.

Ik had het bedrag al gestoneerd, omdat ik zo zeker van was dat ik ten onrechte betaald had.

Dus dan zoals die onzin antwoorden van de eerste en tweede pagina van mijn onderwerp, GA IK NU GENIETEN VAN MIJN BABY.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door sephora30 »

Toch raar want je bent niet alleen in het ziekenhuis geweest voor de bevalling, je bent van tevoren opgenomen geweest. En ziekenhuisopname valt wel onder het eigen risico.

Denk dat ze toch een foutje maken daar bij VGZ en hoop voor je dat je niet in de toekomst alsnog moet betalen.

sylviahooiveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2011 21:02

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door sylviahooiveld »

Verloskundige zorg en kraamzorg
Zorg rond zwangerschap en bevalling valt niet onder het verplicht eigen risico. Het gaat om:
- kraamzorg
- echografie voorgeschreven door huisarts, verloskundige of gynaecoloog
- ziekenhuisopname tijdens zwangerschap in verband met complicaties bij de zwangerschap
- verloskundige hulp door een huisarts en een verloskundige
- medisch noodzakelijke verloskundige hulp door een gynaecoloog
- gebruik van de verloskamer
- ziekenhuisopname bij bevalling in het ziekenhuis

dit heeft de tweede kamer besloten, dit gaat buiten de zorgverzekeringen om.
Dus geen fout, wel om het in rekening te brengen bij mij natuurlijk.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door vroem »

zorgverzekeraars worden steeds meer bedreven in het ten onrechte in rekening brengen van van alles wat wel gewoon gedekt is.
Controleer elke declaratie, en laat je niet te snel afwinpelen.
En meld dit soort "'fouten"" ook gewoon bij de NZA, ook al is het (met veel stress...) uiteindelijk wel geregeld.. Als iedereen dat doet raken de verzekeraars misschien eindelijk eens iets van hun overmatige macht kwijt namelijk. Nu blijven het bij de NZA incidenten, maar als de stapel klachten groter en groter wordt gaan ze misschien iets doen.

Mathilde D.
Berichten: 2156
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Bij CVZ , http://www.cvz.nl/zorgpakket/zvw-kompas ... +zorg.html staat echter dat het ziekenhuisgedeelte WEL onder eigen risico valt.Kijk onderaan de pagina onder het kopje " eigen risico ja". Maar hoewel het CVZ de autoriteit zou moeten zijn, maken zij ook fouten. Ook hoeven zorgverzekeraars zich hieraan niet te houden. Maar ik zou zeggen dat een zorgverzekeraar dus normaal WEL eigen risico rekent over een medisch (geworden)bevalling. Maar.... eerlijk vind ik het niet.

Je zou eens rond moeten vragen bij andere zorgverzekeraars.( informatief) wel interessant.

Naast PMA zegt Salland hetzelfde over het eigen risico.
http://www.salland.nl/Consumenten/Verze ... risico.htm

Dus men spreekt tegen.

sylviahooiveld
Berichten: 6
Lid geworden op: 07 mar 2011 21:02

Re: eigen risico voor bevallen in het ziekenhuis

Ongelezen bericht door sylviahooiveld »

@matilde ik heb het gezien, alleen bij de overheidssites staat wat anders. Het is wel een melding waard bij de organisatie hierboven.

Gesloten