LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplicht baan aan te nemen op commissiebasis?
Verplicht baan aan te nemen op commissiebasis?
Beste medeforummers,
Ik heb me net aangemeld op dit forum, nadat ik al dagen heb zitten lezen en tot de conclusie ben gekomen, dat er aardig veel kennis is.
Na 15 jaar met plezier gewerkt te hebben als buitendienstadviseur, ging het bedrijf failliet in 2008 en dus moest ik snel op zoek naar een andere job.
Dat is ook gelukt, maar helaas, helaas, door slechte bedrijfscijfers werd mijn contract niet verlengd en ik zit nu al een dik jaar in de WW.
Nu kwam mijn coach met een vacature bij een bedrijf, die werkt met "beloning op commissiebasis/netwerkmarketing/multilevelmarketing".
Mijn concrete vraag is: ben ik verplicht zo'n baan aan te nemen?
Ik wil graag een nieuwe baan, maar ik wil ook graag aan het eind van de maand een vast salaris gestort krijgen, zodat ik mijn rekeningen kan betalen.
Overigens gaat het over een baan waarbij ik een markt voor IT infrastructuur zou moeten opzetten. Vreemd dat een bedrijf mij op basis van mijn cv benadert, want ik ben al blij dat ik kan facebooken. Ik weet niet eens wat IT infrastructuur is!!!
Graag zou ik dus reactie krijgen op mijn vraag: moet ik zo'n baan accepteren?
Ik heb me net aangemeld op dit forum, nadat ik al dagen heb zitten lezen en tot de conclusie ben gekomen, dat er aardig veel kennis is.
Na 15 jaar met plezier gewerkt te hebben als buitendienstadviseur, ging het bedrijf failliet in 2008 en dus moest ik snel op zoek naar een andere job.
Dat is ook gelukt, maar helaas, helaas, door slechte bedrijfscijfers werd mijn contract niet verlengd en ik zit nu al een dik jaar in de WW.
Nu kwam mijn coach met een vacature bij een bedrijf, die werkt met "beloning op commissiebasis/netwerkmarketing/multilevelmarketing".
Mijn concrete vraag is: ben ik verplicht zo'n baan aan te nemen?
Ik wil graag een nieuwe baan, maar ik wil ook graag aan het eind van de maand een vast salaris gestort krijgen, zodat ik mijn rekeningen kan betalen.
Overigens gaat het over een baan waarbij ik een markt voor IT infrastructuur zou moeten opzetten. Vreemd dat een bedrijf mij op basis van mijn cv benadert, want ik ben al blij dat ik kan facebooken. Ik weet niet eens wat IT infrastructuur is!!!
Graag zou ik dus reactie krijgen op mijn vraag: moet ik zo'n baan accepteren?
Re: Verplicht baan aan te nemen op commissiebasis?
moet je een baan aannemen zonder vast salaris maar op basis van commissie voor de verkoop van iets waar je totaaaaaal geen verstand van hebt? nee dat denk ik niet.
dat zijn wurgcontracten van hele sneue bedrijven die jouw situatie proberen uit te buiten. Verkoop je niks dan kost je ook niks. alles wat je dan wel verkoopt is dan voor hun mooi meegenomen.
gewoon weigeren.
sterkte
dat zijn wurgcontracten van hele sneue bedrijven die jouw situatie proberen uit te buiten. Verkoop je niks dan kost je ook niks. alles wat je dan wel verkoopt is dan voor hun mooi meegenomen.
gewoon weigeren.
sterkte
Dank voor je reactie Kokka.
Mijn eerste reactie was ook: doe effe normaal. Maar... komt mijn WW uitkering in gevaar als ik deze baan weiger?
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat ik word aangenomen, want zulke bedrijven nemen iedereen aan, het kost ze toch niets, zoals u ook al zegt.
Mijn eerste reactie was ook: doe effe normaal. Maar... komt mijn WW uitkering in gevaar als ik deze baan weiger?
Ik ga er gemakshalve maar vanuit dat ik word aangenomen, want zulke bedrijven nemen iedereen aan, het kost ze toch niets, zoals u ook al zegt.
Die coaches hebben nergens zelf verstand van. Daarom zijn ze 'coach'. Mijn wederhelft, die al 30 jaar zijn brood verdient in de IT, moest van de coach maar gaan solliciteren in de financiële dienstverlening. En de 'coach' begon de sessies met uitleggen hoe je op het internet naar banen kan zoeken.
Misschien moet jij ook maar even een 'opleiding coach' volgen
Heel veel succes trouwens hoor, het is niet niks, al zo lang zonder werk.
Ik zou wel even heel goed overleggen met het UWV!
Misschien moet jij ook maar even een 'opleiding coach' volgen
Heel veel succes trouwens hoor, het is niet niks, al zo lang zonder werk.
Ik zou wel even heel goed overleggen met het UWV!
@Miepje: ja, ze begrijpen het prima allemaal, die coaches, maar niet heus.
Eigenlijk ben ik een beetje benauwd om het UWV teveel in vertrouwen te nemen hieromtrent, omdat ik bang ben dat ze me negatief zullen vinden of zelfs wel niet gemotiveerd.
Dat klopt niet, ik ben wel gemotiveerd, maar ik zoek wel een baan, die mij financiële zekerheid biedt.
Eigenlijk ben ik een beetje benauwd om het UWV teveel in vertrouwen te nemen hieromtrent, omdat ik bang ben dat ze me negatief zullen vinden of zelfs wel niet gemotiveerd.
Dat klopt niet, ik ben wel gemotiveerd, maar ik zoek wel een baan, die mij financiële zekerheid biedt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Multi-level_marketing
Lees dit maar eens goed door en denk daarna nog eens een dag of 2 heeeeel goed na.
Lees dit maar eens goed door en denk daarna nog eens een dag of 2 heeeeel goed na.
@Puma73, dat had ik al gedaan, ook in dit forum de Blackwater wetenswaardigheden al doorgeworsteld.
Als ik 20 zou zijn, zou ik zelfs nog denken: kan mij het schelen, ik probeer het.
Maar ik ben bijna 60 en ik voel me niet geroepen om op basis van niks hierin te springen.
De prangende vraag blijft natuurlijk: kan het UWV mij verplichten zo'n baan te accepteren? Of noemen ze dat werkweigering?
Als ik 20 zou zijn, zou ik zelfs nog denken: kan mij het schelen, ik probeer het.
Maar ik ben bijna 60 en ik voel me niet geroepen om op basis van niks hierin te springen.
De prangende vraag blijft natuurlijk: kan het UWV mij verplichten zo'n baan te accepteren? Of noemen ze dat werkweigering?
Ze bedoelen toch niet deze blackwater ?de Blackwater wetenswaardigheden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Academi
Ik wil niet de advocaat van de duivel spelen, maar is er nog een reële kans om op je 60ste een baan te vinden, laat staan met een vast inkomen
Ik zou zeggen grijp deze "kans" aan om in iedergeval een "vast" basissalaris, gelijk aan je uitkering, rond te krijgen, alles wat je daarboven "verdient" is mooi meegenomen en je bent weer aan het werk.
Zolang je een sollicitatieplicht hebt, kan je in je uitkering gekort worden
Ik zou zeggen grijp deze "kans" aan om in iedergeval een "vast" basissalaris, gelijk aan je uitkering, rond te krijgen, alles wat je daarboven "verdient" is mooi meegenomen en je bent weer aan het werk.
U kunt na een bepaalde periode verplicht worden buiten uw kennis en werkgebied een baan te accepteren, dit is geen baan die u vastigheid biedt. De vacature is zeker op basis van beloning dubieus te noemen.beloning op commissiebasis/netwerkmarketing/multilevelmarketing".
Computert, natuurlijk is er een reële kans om een baan te vinden. Als ik dat niet meer geloof, wordt het helemaal niks. Maar er wordt helemaal niks gemeld over vast basissalaris. Alleen over commissie.Computert schreef:Ik wil niet de advocaat van de duivel spelen, maar is er nog een reële kans om op je 60ste een baan te vinden, laat staan met een vast inkomen
Je kan natuurlijk kijken of het UWV genegen is je commissie aan te vullen? En terwijl je dan braaf begint - zou overigens niet weten waarmee, als je zelf toegeeft niet te weten waar het over gaat - kan je direct gewoon doorzoeken naar iets anders.
Maar misschien zit er bij het UWV wel een heldere geest die begrijpt dat als jij nog niet eens weet waar het over gaat, je er ook geen geld mee kan verdienen.
Anders kunnen ze je ook wel een baan als neurochirurg aanbieden .
Overigens... die 'coach' maakt toch niet uit wat jij gaat doen? Of is het iemand van het UWV die echt heeft gezegd: het is dit of geen uitkering?
Maar misschien zit er bij het UWV wel een heldere geest die begrijpt dat als jij nog niet eens weet waar het over gaat, je er ook geen geld mee kan verdienen.
Anders kunnen ze je ook wel een baan als neurochirurg aanbieden .
Overigens... die 'coach' maakt toch niet uit wat jij gaat doen? Of is het iemand van het UWV die echt heeft gezegd: het is dit of geen uitkering?
De aangeboden baan hoeft u niet te accepteren als er geen basis salaris aan gekoppeld is. U dient minimaal het cao loon te verdienen op contractbasis.
Wat betreft werk vinden op oudere leeftijd zijn er voldoende opties als je bereid bent weer laag te starten en met je kennis weer opbouwen.
Wat betreft werk vinden op oudere leeftijd zijn er voldoende opties als je bereid bent weer laag te starten en met je kennis weer opbouwen.
@Miepje: nee, dat heeft niemand gezegd....
En als voormalig buitendienstadviseur, ben je niet meer mondig genoeg om het een en ander bespreekbaar te maken ? Van die "coach" zal je niet veel wijzer worden.Lisjan schreef:Computert, natuurlijk is er een reële kans om een baan te vinden. Als ik dat niet meer geloof, wordt het helemaal niks. Maar er wordt helemaal niks gemeld over vast basissalaris. Alleen over commissie.Computert schreef:Ik wil niet de advocaat van de duivel spelen, maar is er nog een reële kans om op je 60ste een baan te vinden, laat staan met een vast inkomen
Je maakt je zorgen over wat het UWV ervan zal vinden ?
Ik hoef jou toch niet uit te leggen dat je met goede argumenten, het UWV zal moeten overtuigen, waarom je deze kans niet zou hebben aangepakt.
Maar waarom maak je je eigenlijk zorgen, je hebt toch zo weer een baan met een vast inkomen..toch
Laatst gewijzigd door Computert op 20 okt 2012 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Boefje: dat was/is precies mijn punt: geen basissalaris.boef530 schreef:De aangeboden baan hoeft u niet te accepteren als er geen basis salaris aan gekoppeld is. U dient minimaal het cao loon te verdienen op contractbasis.
Overigens heb ik na het faillissement een baan aangenomen, waarbij ik 2x zoveel uren ging werken en voor die 2x zoveel uren werken ongeveer de helft ging verdienen, vanuit het oogpunt, dat ik die branche niet goed kende en ook niet veel eisen kon stellen. maar ook onder het mom: niet zeuren, werken. Soms verdien je veel, soms niet.
@Vogels: geen idee of het een jong kind is. Ik heb haar 1x aan de telefoon gehad, zo klonk ze wel.
In ieder geval lijkt me wat je adviseert geen slecht idee.
Lees eens goed wat de baan inhoud, netwerk/mutlilevel marketing is niet anders dan vriendjes en kennissen producten aan smeren en proberen ze enthousiast te maken dat ook te gaan doen. Hoe meer klantjes des te groter de provisie. Ik zie Ts geen Tupperware party presenteren.
Er is geen sprake van een "baan" in de zin van een arbeidsovereenkomst. Als er al een overeenkomst tot stand komt dan is dat hooguit een franchise-achtige constructie, een vorm van ondernemerschap dus.
UWV kan je verplichten een baan (in loondienst) aan te nemen, niet om zelfstandig ondernemer te worden en geld te investeren om "binnen" te komen bij zo'n bedrijf.
'k Ben alleen bang dat de UWV-coach dat niet uit de "vacature" kon halen (zegt wat over 't niveau...)
UWV kan je verplichten een baan (in loondienst) aan te nemen, niet om zelfstandig ondernemer te worden en geld te investeren om "binnen" te komen bij zo'n bedrijf.
'k Ben alleen bang dat de UWV-coach dat niet uit de "vacature" kon halen (zegt wat over 't niveau...)
-
valt me nog mee dat je je coach aan de telefoon krijgt.Ik heb haar 1x aan de telefoon gehad, zo klonk ze wel
ik vind het tegenwoordig niet meer normaal dat een coach wel ff bepaald wat je gaat doen zonder je ooit maar 1 keer gezien te hebben.
ook kun je alleen maar via werk.nl naar je coach mailen als je een vraag hebt (mijn ervaring) en dan moet de website nog niet plat liggen ook.
1 ding weet ik wel zeker, ze heeft ee aanrdige fout gemaakt want dit ziet er echt uit als multi leveling en dat is iets wat UWV/werk.nl niet eens mag aanbieden omdat er geen basissalaris aan gekoppeld is.
gelukkig heb ik vrijstelling van solliciteren, (niet dat ik het niet doe) en hoef ik geen verantwoording aan hun af te leggen.
en ik behoud mijn volle WW ook nog eens.