LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Chrisbm
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:20

Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Chrisbm »

Ik ging 3 maanden geleden voor mijn halfjaarlijkse gebitsreiniging naar tandartsenpraktijk Brandenburg Tandartsen in Bilthoven. Ik nam plaats in de stoel en de preventieassistente begon met de behandeling. Na ca. 8 minuten zei ze dat ze het beetje tandsteen dat er zat had verwijderd en dat ze kon zien dat ik mijn gebit goed verzorgde. Na het polijsten zei ze dat ze klaar was en dat ik er nu weer een half jaar tegenaan kon. Binnen 15 minuten stond ik weer buiten.
Een paar weken later krijg ik van mijn zorgverzekeraar het bericht dat zij €69,- aan mijn tandarts hebben betaald en het verzoek dit aan hun over te maken, ik heb geen tandartsdekking. Op de nota staat naast €48,- voor een 'gebitsreiniging uitgebreid' ook nog €21,- voor 'Preventieve voorlichting en/of instructie' (code C112).
Omdat ik geen seconde voorlichting heb gehad en er ook geen enkele aanleiding was om dit aan mij te geven heb ik de praktijk een mail gestuurd met het verzoek die €21,- te crediteren.
Na 3 weken kreeg ik een reactie van de praktijeigenaar dhr. Albert Roks waarin hij zegt dat ik geen credit krijg omdat ik bekend ben met het feit dat zij dit bedrag standaard in rekening brengen. Hij meldt me ook direct dat als het me niet bevalt ik maar een andere praktijk moet gaan zoeken.
Het klopt dat ik bekend was met deze code omdat die ook op mijn vorige nota had gestaan. Destijds gaf ik aan hier niet voor te willen betalen omdat ik nauwelijks instructie had gehad (slechts een tip over nieuwe tandenstokers) en ook niet wist dat dergelijk advies in rekening gebracht zou worden. Dit verzoek werd toen, volgens dhr. Albert Roks uit 'coulance', wel ingewilligd.


Omdat ik het er niet bij wilde laten zitten heb ik vervolgens contact opgenomen met de Nederlandse Zorgautoriteit en hun gevraagd of deze manier van factureren is toegestaan. Hun reactie was heel stellig. De code C112 Preventieve voorlichting en/of instructie mag alleen in rekening worden gebracht als de patiënt deze instructie heeft gehad gedurende een periode van minimaal 10 minuten. Er moet dus sprake zijn van een gedegen instructie waarvoor mogelijk ook een aanleiding moet zijn geweest, zoals bijvoorbeeld hevig ontstoken tandvlees. Een paar zinnetjes over hoe je je tandenborstel moet vasthouden of hoe je een tandenstoker gebruikt zijn dus niet voldoende om C112 op de rekening te zetten en vallen onder de standaard taak van de behandelaar waar geen kosten mee gemoeid zijn.

Met deze kennis op zak heb ik weer een mail gestuurd naar dhr. Albert Roks. Ik heb hem wederom gezegd dat ik geen instructie heb gehad, ik heb hem verteld over de mening van de NZa en ik heb het vermoeden uitgesproken dat hij zijn facturen ongegrond voorziet van de code C112. Bij mijn dochter was dit namelijk ook al op de rekening gezet zonder dat er een woord aan instructie was gegeven. Die kosten zijn toen wederom na ons verzoek gecrediteerd. Helaas hield dhr. Albert Roks voet bij stuk en vertelde hij mij zelfs doodleuk dat hij mij niet meer serieus kon nemen omdat ik volgens zijn interpretatie onduidelijk was in mijn klacht (??). Ik heb toen meerdere malen verzocht tot telefonisch contact om het dan mondeling te bespreken maar daar werd niet op in gegaan. Vervolgens heb ik voorgesteld om dan maar even bij de preventieassistente langs te komen zodat zij kon vaststellen dat ik van haar geen instructie heb gehad. Maar ook dat voorstel werd weggewimpeld en afgedaan als onzinnig.
Nadat ik voor de zoveelste keer heb verzocht om dit probleem mondeling toe te lichten kreeg ik de reactie dat dhr. Albert Roks niet verder op de zaak in wil gaan en dat hij wil crediteren als ik naar een andere praktijk zou gaan.
Aangezien ik de handelswijze van dhr. Albert Roks onacceptabel vond en ons gezin al reeds had aangemeld bij een andere praktijk heb ik dit voorstel aangenomen.

Naast het contact met de NZa heb ik ook wat navraag gedaan over hoe andere praktijken hiermee omgaan. Het blijkt dat er praktijken zijn die de regels naleven en deze code nauwelijks hanteren of er een heel laag tarief voor hanteren. Maar er zijn ook tandartsen die deze code C112 zonder enige vorm van tegenprestatie op de rekening zetten en dan tegen het volle tarief van 20 tot 27 euro.
Ik denk dat de meeste patiënten het bedrag gewoon maar betalen omdat ze niet beter weten maar in feite worden ze stuk voor stuk een beetje opgelicht.
Laatst gewijzigd door Chrisbm op 24 okt 2012 09:28, 2 keer totaal gewijzigd.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door vroem »

ik begrijp even niet waarom u geen probleem heeft met de code voor tst uitgebreid waar niet de 20 min die daarvoor staat aan besteed is als ik het verhaal goed begrijp. Helemaal eens met de aanpak verder (voor de duidelijkheid: ik ben tandarts), minder met de stelling dat "'er heel veel tandartsen "" zijn die dit standaard op hun rekening zetten, vind dat nogal een generaliserende uitspraak.

Deze tandarts (die ik de term collega niet waard vind) hoort opgehangen aan d ehoogste boom, maakt de hele beroepsgroep te schande, net zoals andere die het net zo doen...die moeten aangepakt, jammer dat u niet de officiele weg bewandeld heeft, want wat hij gedaan heeft is een economisch delict (iets declareren wat niet gedaan is).

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Veel mensen zullen niet klagen, omdat het bedrag vergoed wordt binnen hun aanvullende tandartsverzekering. Zolang ze er geen aparte rekening van hun zorgverzekering van krijgen, zal het hun worst zijn.

manondoris
Berichten: 1700
Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door manondoris »

Gizmo© schreef:Veel mensen zullen niet klagen, omdat het bedrag vergoed wordt binnen hun aanvullende tandartsverzekering. Zolang ze er geen aparte rekening van hun zorgverzekering van krijgen, zal het hun worst zijn.
precies!!! ik heb er ook nog nooit op gelet :)

Chrisbm
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:20

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Chrisbm »

vroem schreef:ik begrijp even niet waarom u geen probleem heeft met de code voor tst uitgebreid waar niet de 20 min die daarvoor staat aan besteed is als ik het verhaal goed begrijp. Helemaal eens met de aanpak verder (voor de duidelijkheid: ik ben tandarts), minder met de stelling dat "'er heel veel tandartsen "" zijn die dit standaard op hun rekening zetten, vind dat nogal een generaliserende uitspraak.

Deze tandarts (die ik de term collega niet waard vind) hoort opgehangen aan d ehoogste boom, maakt de hele beroepsgroep te schande, net zoals andere die het net zo doen...die moeten aangepakt, jammer dat u niet de officiele weg bewandeld heeft, want wat hij gedaan heeft is een economisch delict (iets declareren wat niet gedaan is).
De praktijk is eind vorig jaar overgenomen door dhr. Roks. Voor de overname kwam ik altijd voor een 'gebitsreiniging standaard' van €24,-. Toen ik na de overname viel over de rekening waarin een 'gebitsreiniging uitgebreid' werd gefactureerd, i.p.v. de gebruikelijke 'gebitsreiniging standaard', kreeg ik direct van dhr. Roks de boodschap dat dat bij hem niet mogelijk was en dat ik voor een dergelijke behandeling maar naar een ander moest gaan. Omdat ik me er wel iets bij voor kon stellen dat een praktijk niet kan leven van behandelingen van €24,- heb ik me daar maar bij neergelegd. Ondanks dat de feitelijke behandeling niet is gewijzigd.
Verder is het niet mijn bedoeling om te generaliseren maar ik ben bij kennissen en familie te rade gegaan en kreeg vaak bevestigd dat zij ook C112 op de nota hadden zonder instructie te hebben gehad. Ook een onderzoekje op internet levert voorbeelden op van deze praktijken.
Maar u heeft een punt, ik zal 'heel veel' weghalen..
Laatst gewijzigd door Chrisbm op 21 okt 2012 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Chrisbm
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:20

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Chrisbm »

Gizmo© schreef:Veel mensen zullen niet klagen, omdat het bedrag vergoed wordt binnen hun aanvullende tandartsverzekering. Zolang ze er geen aparte rekening van hun zorgverzekering van krijgen, zal het hun worst zijn.
Ja, dat werkt het ook in de hand maar ondertussen verbruikt iemand wel zijn declaratie tegoed en stijgen de premies..

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

Heb die code nog nooit gehad!!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Emmy75 »

rozemarijntje schreef:Heb die code nog nooit gehad!!
Ik ook niet, terwijl we wel soms ook van dit soort adviezen krijgen tijdens tandartsbezoek.
Chrisbm schreef:
Gizmo© schreef:Veel mensen zullen niet klagen, omdat het bedrag vergoed wordt binnen hun aanvullende tandartsverzekering. Zolang ze er geen aparte rekening van hun zorgverzekering van krijgen, zal het hun worst zijn.
Ja, dat werkt het ook in de hand maar ondertussen verbruikt iemand wel zijn declaratie tegoed en stijgen de premies..
eens en daarom ben ik het wel met vroem eens dat mensen die dit meemaken eigenlijk de officiële wegen moeten bewandelen.

Chrisbm
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:20

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Chrisbm »

Emmy75 schreef:
rozemarijntje schreef:Heb die code nog nooit gehad!!
Ik ook niet, terwijl we wel soms ook van dit soort adviezen krijgen tijdens tandartsbezoek.
Chrisbm schreef:
Gizmo© schreef:Veel mensen zullen niet klagen, omdat het bedrag vergoed wordt binnen hun aanvullende tandartsverzekering. Zolang ze er geen aparte rekening van hun zorgverzekering van krijgen, zal het hun worst zijn.
Ja, dat werkt het ook in de hand maar ondertussen verbruikt iemand wel zijn declaratie tegoed en stijgen de premies..
eens en daarom ben ik het wel met vroem eens dat mensen die dit meemaken eigenlijk de officiële wegen moeten bewandelen.
Ik heb het met naam en toenaam aanhangig gemaakt bij de NZa maar zij bemiddelen niet in individuele consumentenzaken, mijn melding werd wel doorgespeeld aan hun signalenteam. Daarna heb ik mijn klacht ingediend bij het NMT maar daar heb ik nog niets van gehoord.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Gizmo© schreef:Veel mensen zullen niet klagen, omdat het bedrag vergoed wordt binnen hun aanvullende tandartsverzekering. Zolang ze er geen aparte rekening van hun zorgverzekering van krijgen, zal het hun worst zijn.
Ik ben er blijkbaar ook in gestonken, maar bij mij werd het ook niet vergoed (ik heb wel een tandartsverzekering). Ik kreeg een whitening behandeling (waar mijn tanden niet wit van werden wat wel beloofd was. De assistente zei toen dat dit gewoon in mijn tanden zit, dat meer mensen het hebben en dat het vaak de sterkste tanden zijn) en kreeg toen nog onzinnige voorlichting hoe ik een tandenborstel vast moet houden terwijl ik dat heel goed weet en doe en mijn tandarts mij ook zei dat ik een mooi gebit had en dat er goed te zien was dat ik het goed verzorgde.
Wel heb ik door een onbekende oorzaak ontstoken tandvlees, wat dus niets met mijn mondhygiene te maken heeft, aldus mijn tandarts.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er wel vreemd van op keek, maar er verder niet mee aan de slag ben gegaan. Ik heb het betaald en was er weer vanaf. Het gaat om 20 euro..

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door vroem »

welke behandelcode? raar dat er geen vergoeding is terwijl je wel een AV hebt...maar goed daar worden verzekeraars steeds beter in: zoeken van manieren om valse schijn mbt ""goed verzekerd zijn"" te wekken terwijl het eigenlijk een sigaar uit eigen doos is.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Nicky_The »

vroem schreef:welke behandelcode? raar dat er geen vergoeding is terwijl je wel een AV hebt...maar goed daar worden verzekeraars steeds beter in: zoeken van manieren om valse schijn mbt ""goed verzekerd zijn"" te wekken terwijl het eigenlijk een sigaar uit eigen doos is.
Ik weet niet meer welke code.

Ik heb voor mezelf al besloten dat ik volgend jaar alleen een basis verzekering neem (puur omdat dat verplicht is) en vervolgens het eigenrisico helemaal open gooi. Zo betaal ik zo min mogelijk voor een verplichte verzekering, waar ik toch niets uit haal van wat ik gebruik. Die paar medicijntjes per jaar haal ik er namelijk echt niet uit! Dit jaar al niet met 220 euro eigen risico, dus volgend jaar met 350 euro eigen risico al helemaal niet!
Die 2 controles per jaar voor de tandarts haal ik ook niet uit die 20 euro per maand van mijn aanvullende verzekering.
Mocht ik in het ziekenhuis komen, betaal ik dat van de reserve pot die ik altijd voor onverwachte dingen achter de hand heb.

Chrisbm
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:20

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Chrisbm »

Inmiddels alweer 8 maanden later..en dhr. Roks vertikt het om zijn belofte in te willigen. Oftewel, hij houdt zijn centen lekker op zak die hij mij heeft afgetroggeld. Mijn verzoeken tot restitutie worden genegeerd. Wat moet ik doen?

witte angora
Berichten: 32032
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door witte angora »

Joh, dan ga je toch naar een andere tandarts? Ik ben begin dit jaar ook overgestapt. Ik had er eentje die als laatste in 40 minuten tijd drie kleine gaatjes vulde, en daar per stuk iets van 80 euro voor rekende (dat is een 4/5 vlaks vulling). Buiten de andere kiezenmelkerij van de afgelopen 4 jaar.

Die praktijk loopt aardig leeg trouwens, op het ogenblik, en niemand maar snappen hoe dat kan. :wink:

Chrisbm
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 jan 2012 15:20

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door Chrisbm »

Dat overstappen heb ik allang gedaan, ik zit al 8 mnd tevreden en wel bij een andere praktijk. En die paar tientjes die ik nog van mijn oude tandarts tegoed heb kan ik ook missen..maar uit principe zal ik ze hoe dan ook terug krijgen. Ik laat me gewoon niet bestelen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Wees kritisch op je tandartsnota: code C112

Ongelezen bericht door vroem »

ik begrijp dat de nota wel betaald is. Dan kan je een incassobureau inschakelen om het terug te vorderen. Je moet wel bewijzen dat je in je recht staat uiteraard, iets wat wel heel lastig is.
Kosten incassobureau en eventuele procedures stijgen natuurlijk ver uit boven het bedrag waar het om gaat...en dan heb ik het nog niet eens over alle negatieve energie wat dit met zich mee gaat brengen, maar dat mag ieder voor zich beslissen.

De klacht bij de NMT is niets uitgekomen begrijp ik? was hij daar wel aangesloten überhaupt?
Dat de NZA geen individuele zaken kan behandelen lijkt mij sterk...ze pakken als het ze uitkomt ook individuele zorgverleners aan. En het gaat over iets waar zij wel de hoofdrol in hebben. Wel het zoveelste voorbeeld dat ze zich op heel veel vlakken er makkelijk vanaf willen maken.

Gesloten