LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] afkoop aanbod levensplan "miljonair" NBG ,falcon, ASR

Bespreek hier de ontwikkelingen in de woekerpolis-affaire
JS-sand

afkoop aanbod levensplan "miljonair" NBG ,falcon, ASR

Ongelezen bericht door JS-sand »

hallo

Heb sinds 1992 een levensplan miljonair dat mijn ouders toen der tijd voor mij afsloten.
De totale inleg is ver boven de 5000 euro de huidige waarde is iets onder de 5000 (de ooit voorgerekende eindwaarde was meer dan 17.000 !! ) . Er is een soort van compensatie geweest paar jaar geleden .

Nu kreeg ik van NBG finace (huidige firma ) het aanbod om kosteloos mijn polis af te kopen,
het afgelopen jaar gaf een nette opbrengst dus ik heb niet gelijk ja gezegd wilde eerst het een en ander na zoeken.

mijn vragen ,
- kosteloos opzeggen is dat verstandig op dit moment?
- het ondertekenen van een meegestuurde "verklaring en vrijwaring" ( bij afkoop) is dat op dit moment aan te raden en gebruikelijk ?
- loont het om ontwikkelingen rond de woekerpollisen af te wachten ?

bij voorbaat dank

Meerheuvel

Re: afkoop aanbod levensplan "miljonair" NBG ,falcon, ASR

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste JS-Sand,

Vooropgesteld, ik ben leek, maar weet er door een paar gekke maanden nu toch een en ander van:

Deze beleggingsverzekeringen hadden altijd de opzet om veel en hoge kosten te verdoezelen. Dus overstappen naar een nieuwe generatie producten waar de kosten helderder en kleiner zijn (bijvoorbeeld bij Brand New Day) is bijna altijd interessant, hetgeen de reden is dat de AFM dit nu zo sterk aanraadt, tenzij:
-je afkoopkosten moet betalen (maar is nu vaak gratis)
-de omzetkosten hoog zijn (afhankelijk van de polissen en de financieel adviseur)
-je een belastingvoordeel kwijtraakt
-je product een garantie heeft
Maar om dat allemaal goed in te kunnen schatten heb je een financieel adviseur nodig. Daarvan zijn er veel slechte. Een van de weinige keurmerken voor een nieuwe generatie adviseurs is lidmaatschap van Odin. Zelf doen, stopzetten en bij Brand New Day beleggen (als je wilt blijven beleggen) is natuurlijk goedkoper, en zou ik voor de grootte-orde van jouw bedrag misschien doen. Maar andere forumgebruikers kunnen misschien beter commentaar geven.

Meer verstand heb ik inmiddels van het terugclaimen van woekerpolisgeld. Er zijn instanties die dat op grond van no cure no pay basis doen, dus het risico ligt dan (qua tijd en moeite) volledig bij hen. Er zijn twee zulke instanties, New Flame en Odin (Odin is hier vertegenwoordigt door Woekerprofi, een forumpseudoniem), die waarschijnlijk alle toetsen der kritiek kunnen doorstaan http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6#p1644176
Als je over beiden wat meer wilt weten moet je de hele topic http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 6&t=121458 maar lezen, daar komen beiden ook aan het woord en wordt het claimen gediscussieerd.
Voor mijn gevoel zit je polis op de grens om voor een claimer interessant te zijn (hun uren moeten opwegen tegen ongeveer 20% van het geld dat zij succesvol voor je kunnen terugclaimen), want het bedrag waar het bij jou om gaat is niet zo groot (vergeleken bij sommige andere polissen, het is natuurlijk wel veel) maar 1992 is lekker vroeg. Als een van de twee het bedrag misschien te klein vindt om interessant te zijn moet je de andere claimexpert maar vragen. Zoals gezegd, jij hebt niets te verliezen, behalve eventueel 50 euro voor een intake bij Odin (New Flame doet dat gratis, maar wijst misschien meer polissen af). Die kans om te claimen moet je jezelf niet ontnemen.

Meerheuvel

hakra

Ongelezen bericht door hakra »

@Meerheuvel

van de site van Brand New Day
Meerdere fondsen
U belegt standaard in een staatsobligatiefonds en het Wereld Indexfonds. Zodra u de rekening geopend hebt, kunt u kosteloos andere fondsen selecteren
Het uitgangspunt van BND is primair, zo niet uitsluitend, lagere kosten. De beperking vind je in het bovenstaande.
Het track-record van BND is mijns inziens nog te kort om daarover verbindende uitspraken te doen en enige voorzichtigheid is mijns inziens op zijn plaats.

JS-sand

allereerst bedankt voor uw reacties.
een nieuw beleggingsproduct ( met een risico hoe klein ook ) zie ik niet meer zo zitten na het maken van enkele afwegingen ik denk dus sterk aan stoppen. Zal zeker eens informeren bij een organisatie om te zien wat er uit te halen valt , maar inderdaad het gaat hier over relatief lage bedragen. tekenen van die vrijwaring zal ik ook niet doen daarmee verspeel ik dus mijn kansen.

mvg

Meerheuvel

Ongelezen bericht door Meerheuvel »

Beste JS-Sand,

Zag dat ik vergeten was op twee van je vragen te reageren.
- het ondertekenen van een meegestuurde "verklaring en vrijwaring" ( bij afkoop) is dat op dit moment aan te raden en gebruikelijk ?
Je bent dus sowieso niet van plan om zoiets te ondertekenen, maar het is inderdaad ook niet gebruikelijk en af te raden. Zie bijvoorbeeld https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -2285.html
- loont het om ontwikkelingen rond de woekerpollisen af te wachten ?
Duidelijk nee. De opzet was dat er een hele geringe generieke compensatie uitgekeerd werd (de "compensatieregelingen") en dat individuele klanten nu eventueel zelf nog verder actie kunnen ondernemen. De hoop van de verzekeraars/regering was/is dat weinig mensen dat zullen doen. En hoewel ze het nog niet aankondigen is het logisch dat er op een gegeven moment een stop op deze mogelijkheid tot procederen komt wegens verjaring. We zitten nu in een relatieve luwte waarin we hele goede kansen hebben bij processen die over de KIFID route gaan, vandaar dat er claimexperts zijn die dit op no cure no pay basis doen. Maar na een jaar zijn de kaarten misschien al weer anders geschud, dus daar absoluut niet mee wachten. En voor ons klanten heeft dat claimen niets om handen, in principe gaat het voor ons alleen om papieren kopieren en afwachten.

Volgens mij heb je voor het gratis anders inrichten van de fondsen die bij je polis horen drie maanden of zo nadat je compensatiebrief gekregen hebt, maar voor het gratis stopzetten tot 2014 (iemand moet me maar corrigeren als ik daar fout zit). Dus eigenlijk heb je wel de tijd om rustig om je heen te kijken, vooral als de absurde lasten van je polis reeds betaald zijn. Na die eerste absurde kosten blijft er bij de meeste polissen ook geen goed product over, maar het is meestal niet zo dramatisch slecht dat je niet rustig tot 2014 kunt overleggen wat je gaat doen (iemand moet me maar weer corrigeren als ik fout zit). Het paniek-voetbal dat de AFM recent aan het spelen is "snel polis omzetten!" is volgens mij vooral politiek gemotiveerd, ze hopen dat als de mensen de polissen niet meer hebben Nederland de woekerpolisaffaire af kan sluiten. En natuurlijk dat de mensen zich dan echt realiseren dat ze het voorgespiegelde eindresultaat voor hun hypotheek en/of pensioen bij lange na niet kunnen halen en maatregelen gaan treffen. Maar veel mensen zitten met de excuses van de verzekeraars in het achterhoofd dat "het komt door de slechte beurzen, mijnheer/mevrouw" en dromen dat door toekomstige goede beurzen het tij voor hen ten goede zal keren. Om het maar niet te hebben over de 50% van de mensen die helemaal geen compensatie gekregen hebben en misschien daarom meegaan in de definitie van het Verbond van Verzekeraars dat ze dus helemaal geen woekerpolis hebben en niets hoeven te veranderen (leuke grap trouwens van de VvV!). Dat komt dus niet goed met de Nederlandse economie!

Er zij trouwens polissen waar de "eerste kosten" (vetmesten van verzekeraar en tussenpersoon) over de hele periode verspreid zijn. Maar ook bij stopzetten moeten die soms nog betaald worden. Ten minste, dat bericht de populaire Jan Driessen van AEGON http://amweb.nl/-/-vette-streep-onder-w ... isaffaire- (hij reageert in een ingezonden brief)
Dat AEGON apart afkoopkosten in rekening brengt is echt een misverstand. Bij de meeste beleggingsverzekeringen worden de eerste kosten (afsluitkosten, advies etc.) in de eerste 5 tot 10 jaar van de looptijd verrekend. Hierdoor wordt er in het begin van de looptijd een kleiner deel van de inleg daadwerkelijk belegd. Bij een deel van onze totale portefeuille zijn de eerste kosten over de GEHELE looptijd van de polis verdeeld in plaats van over de eerste 5 of 10 jaar. Bij dit deel van de portefeuille, nu nog 10%, wordt bij afkoop de nog te verrekenen eerste kosten in rekening gebracht, want deze kosten heeft AEGON gewoon al gemaakt.

Terug naar de AFM, jouw polis en claimen. Luister naar dit recente radioverslag http://nos.nl/audio/428564-afm-woekerpo ... nemen.html van de woordvoerder van de AFM die mensen oproept om beleggingspolissen om te zetten Hij heeft het over "voorspiegelen" en "beloven" van eindkapitalen in de toendertijdse polisvoorwaarden. Dat mag hij juridisch waarschijnlijk helemaal niet zo zeggen (als die eindkapitalen echt "beloofd" waren, waarom heeft de AFM of de rechter dan niet veel harder ingegrepen?), maar waarschijnlijk is het een econoom die de polissen op een manier beschrijft die ook gewone mensen doen. En de rechters, zeker die van het KIFID, gaan hier trouwens een heel eind in mee, waarbij de vroege polissen zoals die van jou uit 1992 dichter bij "beloofd" zitten en de latere polissen dichter bij "voorgespiegeld". Voor de claimexperts zijn die vroege polissen dus het makkelijkst.

Dus gewoon snel vragen. Baat het niet dan schaadt het niet.

Meerheuvel

JS-sand

bedankt zal er achter aan gaan en als ik nog wat interessants te melden heb zal ik het hier neerzetten mvg

Gesloten