Ben ik mooi klaar mee!! Dan zijn die philips spaarlampen dus duurder geweest EN heb ik er risico's mee gelopen mbt de kwik en de meterkast en andere apparaten! Lekker dan..Chocomelk schreef:ciske schreef:
@choco, ik geloof ook niet dat die lampen echt besparen, zowel dan ben je het bij aanschafprijs al weer kwijt.
Terugverdientijd
Bij de berekening van de terugverdientijd van de inhoud van uw winkelwagen gaan we uit van een prijs van 22 eurocent per kWh en een aanschafprijs voor de oude lamp van 1,50 euro. Hieronder wordt de berekening weergegeven voor 1 lamp.
We vervangen een gloeilamp van 60W voor een spaarlamp van 11W. Deze kost 9,95 euro en deze brand gemiddeld 4 uur per dag (is ook de waarde als u niet invuld). Per jaar is de elektrabesparing 49W (60-11) maal 4 maal 7 maal 52 gedeeld door 1000 is 34,3 kWh. De financiele besparing is dus 34,3 maal 0,22 is 7,55 euro per jaar, terwijl de eenmalige meerprijs voor deze lamp 8,45 euro is (9,95 min 1,50). De terugverdientijd is dan 8,45 gedeeld door 7,55 is 1,12 jaar oftewel 13,5 maanden.
bron: http://spaarlampenhuis.nl/spaarlampen.html
Ik heb de lampen echt niet 4 uur per dag aan staan en ze zijn zeker ongeveer 1 of 2 maanden mee gegaan..