Maar helaas zijn het niet de antwoorden waar ik om vroeg. De reactie bestaat voornamelijk uit het bekende verhaal waarom zuivelproducten en gluten slecht zijn. Maar waar dit op gebaseerd wordt blijft afwezig. Om niet selectief te citeren of te reageren hier de volledige reactie:
Mijn reactie daarop:Annemieke schreef:* Het consumeren van melkproducten:
De stoffen uit die producten die problemen geven zijn lactose en caseïne, veel mensen reageren hier slecht op.
Lactose = melksuiker, bij een slechte afbraak gaat dit vergisten in de dikke darm
Caseine = het belangrijkste dierlijke melkeiwit, dit bevat veel vet en lactose, het verhinderd mineraalopname, kleeft en is moeilijk verteerbaar.
Melkproducten triggeren candida-overgroei (in je darmflora). Dit leidt tot een lagere progesteronhormoon-concentratie in je bloed en zorgt ervoor dat verkeerde stoffen buiten de darm komen en het immuunsysteem wordt daarbij geactiveerd. Door het triggeren van ontstekingen krijgen mensen vage klachten, ook reumaklachten verergeren, slijmproblemen en holte-ontstekingen kunnen ontstaan en het vermindert je energie.
Ik zou je willen aanraden om voor jezelf eens te testen wat het met je doet door 2 weken geen zuivelproducten te eten.
Er is wel wetenschappelijk onderzoek dat bovenstaande ondersteunt, maar het grootste gedeelte is gebaseerd op praktijkervaringen. Het is ongelofelijk welke verbeteringen je bij mensen gaat zien als ze geen melk, kaas, yoghurt, biogarde of kwark meer eten.
Hier kun je nog een filmpje zien die over zuivel en granen.gluten gaat: http://www.youtube.com/watch?v=Nb4kl3p2 ... re=related
* Het consumeren van eiwitten:
Mensen die hun ideale gewicht hebben bereikt kunnen zich houden aan de 40-30-30 regel: 40% complexe koolhydraten, 30% eiwitten en 30% groente en daarbij de gezonde vetten.
Als men gewicht wil verliezen is het noodzakelijk die 40% te reduceren. Dan leggen we de focus meer op eiwitten en gezonde vetten en zullen die percentages hoger zijn en daarbij ook de inname van groenten, wat logisch is. Naarmate je je gewichtsdoel hebt bereikt kun je weer langzaam de complexe koolhydraten toe gaan voegen.
* Het consumeren van gluten:
Vroeger aten mensen sporadisch granen. Tegenwoordig loopt het de spuigaten uit: 2x per dag brood, daarnaast pasta, koekjes, melen en allerlei andere producten waar tarwe in is verwerkt. Ons lichaam is daar niet op gebouwd. Het aantal ziektes was vroeger ook een stuk lager dan nu, en denk vooraal aan de welvaartsziektes, die komen bijna allemaal voort uit stress (stress uit werk, relaties, verkeerde voeding, verkeerde vorm of te weinig beweging etc.)
Granen die gluten bevatten (tarwe, spelt, rogge, kamut, gerst, bulgur) triggeren ook candida-overgroei en lekkende darm. Daarnaast bevat het fytinezuur: dit remt de opname van verschillende mineralen, het is een anti-nutrient. Als je verder kijkt naar brood en de inhoud daarvan komt dat neer op: gist, gluten, broodverbetermiddelen, suikers, transvetten (margarine) en fyrinezuur. Je lichaam moet dat dag in dag uit allemaal maar verwerken. Dit veroorzaakt op de lange duur problemen.
Probeer het eens voor jezelf uit, om gluten een paar weken te laten staan en merk het verschil op. Wij, Nederland, vinden dit maar moeilijk te accepteren omdat we een echt broodland zijn, dat is begrijpelijk. We zien bij mensen die we aanraden geen gluten meer te eten fybromyalgie, ontstekingen, andere gewrichtsproblemen zelfs helemaal verdwijnen. Uit ervaring kunnen we hier ook weer zeggen dat het zeker resultaten geeft en levens van mensen veranderen.
* Robjee: Maar toch heb jij een visie waarbij je bepaalde voedingsmiddelen niet adviseerten ontmoedigt. Denk aan zuivel, gluten en geraffineerde producten. Je zegt ook dat het eten van chocolade bij jouw methode mag mits het maar bestaat uit rauwe cacao. Dat wil dus zeggen dat er geen plaats is voor chocolade die niet gemaakt is van rauwe cacao. Ook heb je een artikel geschreven met als titel: Welke voedingsmiddelen gooi je vanaf vandaag echt de deur uit? Dat richt zich ook duidelijk op voedingsmiddelen die je niet mag.
--> Het is niet zozeer dat je het niet meer MAG eten, als je eenmaal weet hoe het is en hoe het voelt om die 'gefabriceerde troep' vol e-nummers, gif- en zoetstoffen etc. niet meer in je lichaam te hebben, dan wil je daar ook niet meer naar terug en is het totaal geen probleem om deze nieuwe levensstijl te blijven volgen. Bovendien veranderen je smaakpapillen, waardoor je weer het pure van de natuur gaat proeven en waarderen en dan merk je al gauw hoe zoet alles is wat in de winkels ligt. Je krijgt daar vanzelf geen behoefte meer aan.
* Robjee: Los van het nut van deze adviezen zijn het aanpassingen waar mensen moeite mee kunnen hebben. Juist omdat ze daardoor (vertrouwde) dingen niet meer “mogen” eten. Waarom zou het bij jouw methode wel mogelijk zijn om dit vol te houden?
--> met de Gezonde Gewoontes en Superverbrandermethode nemen we de mensen stapje voor stapje mee in een nieuwe levensstijl die wel bij hen blijft passen. We roepen niet dat ze stoppen moeten met bepaalde gewoontes, we bieden nieuwe gewoontes aan die ze erbij kunnen gaan leren toepassen. Zo stapelt dat per week op en zullen ze vanzelf oude gewoontes laten varen omdat ze verbetering in hun gezondheid gaan merken. We hebben al zoveel mensen geholpen hiermee en die weten nu allemaal hoe anders het kan zijn en hoe fijn dat is en hoe vanzelf het op den duur allemaal gaat.
* Over de reacties kan ik niet zoveel zeggen. Als mensen reacties schrijven komen ze meestal gewoon onderaan het bericht te staan.
Heb je nog een vraag over die 3 onderwerpen? Dan hoor ik dat graag.
Ik hoop dat je tevreden bent over de antwoorden,
mocht je nog vragen hebben, dan licht ik die graag toe.
ik wens je nog een hele mooie dag!
Jammer ook dat Jesse van der Velde zelf niet dergelijke vragen beantwoordt.De kern van mijn kritiek op de adviezen van Jesse van der Velde is dat ze niet onderbouwd zijn, terwijl ze wel zo gepresenteerd worden.
Gluten en zuivelproducten worden in verband gebracht met de meest uiteenlopende ziekten en aandoeningen, terwijl positieve berichten daarover geheel niet aan het licht komen (zie bijvoorbeeld ref 1, 2). Volgens mij is het selectief zoeken naar en aandikken van negatieve effecten van zuivel en gluten niet de manier om aan waarheidsvinding te doen en de gezondheid van mensen te verbeteren. Ineens zijn er alleen maar nadelen en zou er geen enkel voordeel aanwezig zijn.
Ook nu ik heb gevraagd naar een onderbouwing van enkele uitspraken (voor zowel zuivel als gluten) maar blijft deze afwezig, komen de bekende redeneringen voorbij en wordt er verwezen naar praktijkervaringen. Hiermee is natuurlijk gemakkelijk kritiek te beantwoorden, maar de bewijskracht ervan voor een causaal verband is laag. Op internet zijn over elk dieet of behandeling wel ervaringsverhalen te vinden.
De redenering van Frits Muskiet dat in Nederland geen osteoporose zou moeten voorkomen wanneer melk goed voor de botten zou zijn klopt natuurlijk niet. Er zijn talloze factoren die van invloed zijn op het ontstaan van osteoporose (erfelijkheid, lichaamsbouw, lichaamsgewicht, geslacht, leeftijd, geslachtshormonen, gebrek aan lichaamsbeweging, voedingstekorten, onvoldoende blootstelling aan zonlicht, roken, alcoholgebruik, bepaalde ziekten) en er zijn ook andere verschillen tussen landen dan alleen de melkconsumptie. Daar selectief melk eruit te halen en er een causaal verband aan te verbinden is daarom niet juist. Het drinken van melk is geen garantie dat er geen osteoporose zal optreden, noch noodzakelijk voor een goede botgezondheid.
Bij een eiwit-inname van 30 en% kan het geschaard worden onder een eiwitdieet. Daar is niets mis mee, maar volgens Jesse van der Velde is zijn methode dat nadrukkelijk niet en vergelijkt met eigenschappen die niet kenmerkend zijn voor een eiwitdieet (3). Daarmee is het geen eerlijke vergelijking.
Hetzelfde geldt dat Jesse van der Velde kritiek heeft om andere dieten die zich baseren op voedingsmiddelen die ze niet "mogen". Hierin verschilt de methode van Jesse van der Velde echter niet. Natuurlijk kan de methode van Jesse van der Velde mensen niet verplichten dat ze bepaalde voedingsmiddelen moeten laten staan. Maar het advies wordt wel gegeven, net zoals dat bij andere diëten het geval is.
Wat betreft mijn reacties op de site van Jesse van der Velde constateer ik dat mijn laatste reacties niet geplaatst zijn en die van anderen later wel. Wanneer dit tot drie keer toe gebeurt vind ik dat vreemd en zelfs verdacht.
1) Kliem KE, Givens DI. Dairy products in the food chain: their impact on health. Annu Rev Food Sci Technol. 2011;2:21-36.
2) Jones JM, Engleson J. Whole grains: benefits and challenges. Annu Rev Food Sci Technol. 2010;1:19-40.
3) http://www.youtube.com/watch?v=WEtCa_da81c