LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Goede of slechte ervaringen met meubels? Geef hier jouw mening.
barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

Ik heb 20 maanden geleden een mooie fauteuil/leunstoel gekocht bij de firma Jysk te Enchede. zie link.
http://jysk.nl/woonkamer/fauteuils/leun ... estoffeerd
Waarde €300 maar was voor €200 in de aanbieding. Nog geen gering bedrag vind ik zelf.

De stoel zit goed en is verder heel fijn, echter schoot er na een maand een latje in de linker armsteun los zodat er een kuil ontstond waar je met je linker elleboog in zakte. Dit zat niet fijn, en kreeg i.v.m. garantie een nieuwe stoel. Goeie service en fijn afgehandeld door het winkelpersoneel. Top.

Nu is +- 20 maanden later is bij de vervangende stoel precies hetzelfde gebeurd. Ik heb officieel geen garantie meer. Ik heb Jysk gevraagd wat ze voor me konden betekenen.

Antwoord: "Ik mocht em inruilen, 100 euro bijleggen en dan krijg ik een geheel nieuwe stoel"
Ik vond dit toch geen allerbeste oplossing. Je betaald dan in principe €400(zonder korting) of €300(met korting) voor een stoel die nog betrekkelijk nieuw is die je aanvankelijk wilde voor €200.

Mijn vraag is dan. Wat kan je verwachten van de levensduur van zon stoel? Ik woon alleen. Doe geen gekke dingen. Heb ik nog recht op fabrieks garantie? Ik heb rond gesnuffeld bij CONSUMENTENBOND en OMBUDSMAN maar er is bar weinig over te vinden.

Jysk beweerd echter dat de afschrijving 3 jaar is. Bron was consumentenbond maar ik kan er niks over vinden. Wie kan me helpen en mijn vragen beantwoorden.?

Mvg B.
Laatst gewijzigd door barterie op 29 okt 2012 23:23, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door berndv »

barterie schreef:Ik heb 2 jaar geleden een mooie fauteuil/leunstoel gekocht bij de firma Jysk te Enchede. zie link.
http://jysk.nl/woonkamer/fauteuils/leun ... estoffeerd
Waarde €300 maar was voor €200 in de aanbieding. Nog geen gering bedrag vind ik zelf.

De stoel zit goed en is verder heel fijn, echter schoot er na een maand een latje in de linker armsteun los zodat er een kuil ontstond waar je met je linker elleboog in zakte. Dit zat niet fijn, en kreeg i.v.m. garantie een nieuwe stoel. Goeie service en fijn afgehandeld door het winkelpersoneel. Top.

Nu is +- 20 maanden later is bij de vervangende stoel precies hetzelfde gebeurd. Ik heb officieel geen garantie meer. Ik heb Jysk gevraagd wat ze voor me konden betekenen.

Antwoord: "Ik mocht em inruilen, 100 euro bijleggen en dan krijg ik een geheel nieuwe stoel"
Ik vond dit toch geen allerbeste oplossing. Je betaald dan in principe €400(zonder korting) of €300(met korting) voor een stoel die nog betrekkelijk nieuw is die je aanvankelijk wilde voor €200.

Mijn vraag is dan. Wat kan je verwachten van de levensduur van zon stoel? Ik woon alleen. Doe geen gekke dingen. Heb ik nog recht op fabrieks garantie? Ik heb rond gesnuffeld bij CONSUMENTENBOND en OMBUDSMAN maar er is bar weinig over te vinden.

Jysk beweerd echter dat de afschrijving 3 jaar is. Bron was consumentenbond maar ik kan er niks over vinden. Wie kan me helpen en mijn vragen beantwoorden.?

Mvg B.
Een fauteuil voor een dergelijk bedrag na 2 jaar lijkt me dat redelijk. U betaald niet 400 euro voor de nieuwe stoel. Als de afschrijving daadwerkelijk 3 jaar is, is 100 euro inruil na 2 jaar een mooi aanbod. Het is niet reëel om volledig schadeloos gesteld te worden na 2 jaar. U legt nu weer 200 euro bij, dus betaald de normale prijs van 300 euro voor een nieuwe stoel.

barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

Bedankt voor je reactie maar ik ben niet echt op zoek naar een mening maar een set duidelijke regels, afspraken die verkopers dienen te hanteren. Een stukje consumentenrecht. Ik kan tot op heden geen bron vinden waar ik kan teruglezen welke rechten ik heb. Overigens gaat het niet over de 2 jaar. 20 maanden is minder dan 2 jaar. 24+ is meer dan 2 jaar.

Overigens begrijp ik je zin "U legt nu weer 200 euro bij, dus betaald de normale prijs van 300 euro voor een nieuwe stoel." niet. Wat bedoel je daar mee?
Laatst gewijzigd door barterie op 29 okt 2012 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door crazyme »

barterie schreef:Bedankt voor je reactie maar ik ben niet echt op zoek naar een mening maar een set duidelijke regels, afspraken die verkopers dienen te hanteren. Een stukje consumentenrecht. Ik kan tot op heden geen bron vinden waar ik kan teruglezen welke rechten ik heb. Snappie? Overigens gaat het niet over de 2 jaar. 20 maanden is minder dan 2 jaar. 24+ is meer dan 2 jaar.
Wanneer je het niet eens bent met een antwoord mag je ook gewoon reageren hoor. Het is niet zo dat je betaalt voor antwoorden dus een beetje minder commentaar mag ook wel. Snappie ?

En ik denk ook dat je teveel verwacht van jysk.

barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

zucht.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door Nicky_The »

Ik ben eens de Jysk binnen gelopen omdat ze een mooie tuintafel voor weinig in de aanbieding hadden. Ik schrok van de kwaliteit van ALLE meubelen die ze daar hebben staan! Bijna alles wiebelt of ziet eruit alsof het breekt als je het aanraakt. Ik ben dan ook direct de winkel weer uit gelopen en ben er nooit meer voor meubels wezen kijken.

De Jysk = goedkope troep en mag je dus ook niet veel van verwachten..

Het engiste wat ik er haal zijn van die 'goedkope' deurmatten. Voorheen waren die iets van 15 of 30 cent per stuk, maar inmiddels zitten ze rond de 2 of 3 euro per stuk.
De deurmatten zijn ook niet veel soeps, maar hier worden ze gebruikt als een van onze dieren ziek zijn. Ze doen hun spuug en diarree dan op de deurmat :)

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door berndv »

Ondanks dat jysk goedkoop is, ontslaat hen niet van hun plichten, echter moeten de verwachtingen wel overeenkomen met de gegeven prijs.
barterie schreef:Bedankt voor je reactie maar ik ben niet echt op zoek naar een mening maar een set duidelijke regels, afspraken die verkopers dienen te hanteren. Een stukje consumentenrecht. Ik kan tot op heden geen bron vinden waar ik kan teruglezen welke rechten ik heb. Snappie? Overigens gaat het niet over de 2 jaar. 20 maanden is minder dan 2 jaar. 24+ is meer dan 2 jaar.

Overigens begrijp ik je zin "U legt nu weer 200 euro bij, dus betaald de normale prijs van 300 euro voor een nieuwe stoel." niet. Wat bedoel je daar mee?
Een stukje consumentenbescherming kunt u vinden in het wetboek, met name het burgerlijk wetboek, de delen 6 en 7.

Daars staan helaas geen vaste wettelijke termijnen. De termijnen die gehanteerd worden door rechters kunt u terug vinden in de verschillende relevante juriprudentie. Ik kan u hier wel een kleine interpretatie van geven zoals ik net heb gedaan, maar daar neemt u geen genoegen mee. Dus als u wetteksten wilt, weet u nu waar u moet kijken, wilt u jurisprudentie, kunt u kijken op rechtspraak.nl.

Wat ik bedoel met 200 euro bijleggen en dan op 300 euro uitkomen heeft te maken met afschrijving. Die stoel is nu, na 2 jaar afschrijving nog 100 euro waard, 200 euro erbij, en dan kom ik op 300 euro uit.
barterie schreef:Overigens gaat het niet over de 2 jaar. 20 maanden is minder dan 2 jaar. 24+ is meer dan 2 jaar.
Waarom begint u dan zelf over 2 jaar?
barterie schreef:Ik heb 2 jaar geleden een mooie fauteuil/leunstoel gekocht
Die 2 jaar heb ik niet zelf bedacht, daar bent u zelf mee begonnen. We hebben het hier ook niet om de omgeruilde stoel, we hebben het hier over de originele overeenkomst, dus de aanschaf van de stoel.

Wat betreft het aanbod vaan jysk is binnen de grenzen van de wet, echter kan de ene rechter anders oordelen dan de ander. U heeft hierin absoluut rechten, en daarin komt jysk u absoluut met een mooi aanbod tegemoet. Wilt u meer? Zult u dit moeten aanvechten en door de rechter laten beoordelen, echter is de kans relatief aanwezig dat de rechter in uw nadeel oordeelt, en u een hele dure stoel heeft.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door kokka »

Ik vind het eigenlijk wel een prima aanbod van Jysk,
je heb nu (bijna) twee jaar gedaan met een redelijk goedkope stoel. als je nu 100 euro bijlegt heb je weer een nieuwe.
deze fauteuil is het ( economisch) waarschijnlijk niet waard om te repareren. als ze je een nieuwe zouden geven zou je er in principe beter van worden, je hebt dan na twee jaar weer een geheel nieuwe stoel.
dus dat ze dan 100 euro vragen is in mijn ogen niet geheel onredelijk.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door dhc »

Zullen we niet meer reageren op TS? Meteen een grote bek geven en lekker bijdehand doen, zoek het ff lekker uit met je stoel.

barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

Excuses voor de verwarring over de 2 jaar versie. Ik had daar 20 maanden willen zetten. Anyway.
Allen bedankt voor de opmerkingen. De een vind het een redelijk aanbod, de ander koopt er nooit wat, en weer iemand vind zoals ik dat, zelfs een bedrijf dat crappy deurmatten verkoopt, als Jysk toch aan bepaalde verwachtingen en verplichtingen gehoor hoort geven. Al staat het nergens in de wet?

Persoonlijk verwacht ik dat een stoel van dit kaliber op zijn minst 5 jaar door zou moeten komen zonder al teveel kleerscheuren. Maar die verwachting ligt wellicht te hoog. Wat Jysk me aanbied is ook niet al te onredelijk, alleen begrijp ik niet dat 2 keer precies dezelfde defect op treed. Wie zegt dat stoel 3 ook niet na een paar maanden krak zegt. Je moet wel telkens de stoel heen en weer sjouwen. In en uit elkaar halen. In en uit de auto laden. Of is dat collateral damage? Dat kost me tijd en geld.

Anyway bedankt. Sluit het topic maar. Ik weet voldoende.
kokka schreef:Ik vind het eigenlijk wel een prima aanbod van Jysk,
je heb nu (bijna) twee jaar gedaan met een redelijk goedkope stoel. als je nu 100 euro bijlegt heb je weer een nieuwe.
deze fauteuil is het ( economisch) waarschijnlijk niet waard om te repareren. als ze je een nieuwe zouden geven zou je er in principe beter van worden, je hebt dan na twee jaar weer een geheel nieuwe stoel.
dus dat ze dan 100 euro vragen is in mijn ogen niet geheel onredelijk.

barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

dhc schreef:Zullen we niet meer reageren op TS? Meteen een grote bek geven en lekker bijdehand doen, zoek het ff lekker uit met je stoel.
Hoezo een grote bek? Ik zoek iemand die echt wat weet. Is dat zo erg?

barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

Ok sluit topic maar. Als iemand dat kan.

Nicky_The
Berichten: 804
Lid geworden op: 01 dec 2010 11:51
Locatie: Noord-Holland

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door Nicky_The »

barterie schreef:Ok sluit topic maar. Als iemand dat kan.
Jammer dat het weer zo moet.

Op dit forum lijken wel geen mod's aanwezig te zijn. Niemand kan dus topic's sluiten. Als goed is kan je het zelf middels een kruisje verwijderen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door ruud_a »

ach wat de regels zijn, weet ik niet
ik weet wel dat ik op een 30 jaar oude stoel zit die ondertussen wel aan vervanging toe is, omdat het leer begint te verdrogen en te barsten
verder zit hij nog prima

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door berndv »

barterie schreef:
dhc schreef:Zullen we niet meer reageren op TS? Meteen een grote bek geven en lekker bijdehand doen, zoek het ff lekker uit met je stoel.
Hoezo een grote bek? Ik zoek iemand die echt wat weet. Is dat zo erg?
Topics worden over er het algemeen niet gesloten of verwijderd. Ik vond de grote mond nog wel meevallen, ik weet dat iemand op een forum soms iets neerzet wat hij in spreektaal zo prima kan zeggen, maar getypt heel erg anders over kan komen. Daar heb ik zelf ook wel eens last van, evenals vele andere frequente mede forummers, ik probeer daar meestal doorheen te lezen.

Wilt u een volledig juridisch onderbouwd advies, moet u zich tot een jurist wenden. Hier op dit forum zult u grotendeels mede consumenten vinden die soortgelijke problemen hebben meegemaakt, of zich uit interesse hier in verdiept hebben, of hier vanwege werk of ervaring mee te maken hebben gehad.

Ik hoop dat u wat heeft gehad aan mijn 2e reactie en dat u er iets mee kunt.

Het feit dat u verwacht dat een dergelijke stoel voor een dergelijke prijs 5 jaar mee zou kunnen gaan ligt aan uw verwachting en die vind ik wel ietwat hoog. Mag, kan. Maar ook al zou de stoel 5 jaar mee gaan, wil dat nog niet zeggen dat na 2 jaar u geen rechten meer heeft. Die rechten betekenen niet kosteloos herstel, en een dergelijk voorstel vind ik niet heel slecht. Het feit dat dit de 2e stoel is met exact hetzelfde defect, kan ook een productiefout betekenen. Dat zich dit openbaart na 6 maand betekent juridisch gezien wel dat u dit moet bewijzen dat dit zo is. De eerste 6 maand wordt namelijk aangekomen dat dit een defect was, wat bij aankoop al aanwezig was.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door ruud_a »

berndv schreef:
barterie schreef:
dhc schreef:Zullen we niet meer reageren op TS? Meteen een grote bek geven en lekker bijdehand doen, zoek het ff lekker uit met je stoel.
Hoezo een grote bek? Ik zoek iemand die echt wat weet. Is dat zo erg?
Topics worden over er het algemeen niet gesloten of verwijderd. Ik vond de grote mond nog wel meevallen, ik weet dat iemand op een forum soms iets neerzet wat hij in spreektaal zo prima kan zeggen, maar getypt heel erg anders over kan komen. Daar heb ik zelf ook wel eens last van, evenals vele andere frequente mede forummers, ik probeer daar meestal doorheen te lezen.

Wilt u een volledig juridisch onderbouwd advies, moet u zich tot een jurist wenden. Hier op dit forum zult u grotendeels mede consumenten vinden die soortgelijke problemen hebben meegemaakt, of zich uit interesse hier in verdiept hebben, of hier vanwege werk of ervaring mee te maken hebben gehad.

Ik hoop dat u wat heeft gehad aan mijn 2e reactie en dat u er iets mee kunt.

Het feit dat u verwacht dat een dergelijke stoel voor een dergelijke prijs 5 jaar mee zou kunnen gaan ligt aan uw verwachting en die vind ik wel ietwat hoog. Mag, kan. Maar ook al zou de stoel 5 jaar mee gaan, wil dat nog niet zeggen dat na 2 jaar u geen rechten meer heeft. Die rechten betekenen niet kosteloos herstel, en een dergelijk voorstel vind ik niet heel slecht. Het feit dat dit de 2e stoel is met exact hetzelfde defect, kan ook een productiefout betekenen. Dat zich dit openbaart na 6 maand betekent juridisch gezien wel dat u dit moet bewijzen dat dit zo is. De eerste 6 maand wordt namelijk aangekomen dat dit een defect was, wat bij aankoop al aanwezig was.
los van de reactie, vind ik wel dat een stoel met een originele prijs van 400 euro minimaal 5 tot 10 jaar mee zou mogen gaan
waarschijnlijk is die stoel echter nooit 400 euro waard geweest
gewoon alleen maar ver boven een redelijke prijs verkocht

barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

Bedankt voor je input iig. Fijne avond.
berndv schreef: Het feit dat u verwacht dat een dergelijke stoel voor een dergelijke prijs 5 jaar mee zou kunnen gaan ligt aan uw verwachting en die vind ik wel ietwat hoog. Mag, kan. Maar ook al zou de stoel 5 jaar mee gaan, wil dat nog niet zeggen dat na 2 jaar u geen rechten meer heeft. Die rechten betekenen niet kosteloos herstel, en een dergelijk voorstel vind ik niet heel slecht. Het feit dat dit de 2e stoel is met exact hetzelfde defect, kan ook een productiefout betekenen. Dat zich dit openbaart na 6 maand betekent juridisch gezien wel dat u dit moet bewijzen dat dit zo is. De eerste 6 maand wordt namelijk aangekomen dat dit een defect was, wat bij aankoop al aanwezig was.

barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

Haha, nouja zou kunnen. Maar ga een keer naar Jysk en bekijk em. Ik heb em nu 20 maanden. Stoel zit goed. Kussen en vulling is nog stevig. Stof ziet er goed uit. Klap lig zit mechanisme is solide. Kwaliteit is prima. Behalve dat gelijmde weggeschoten latje in je leuning onder mijn linker elleboog. Laten repareren zou te duur worden denk ik. Ach ik zie het wel.
ruud_a schreef:
los van de reactie, vind ik wel dat een stoel met een originele prijs van 400 euro minimaal 5 tot 10 jaar mee zou mogen gaan
waarschijnlijk is die stoel echter nooit 400 euro waard geweest
gewoon alleen maar ver boven een redelijke prijs verkocht

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door ruud_a »

barterie schreef:Haha, nouja zou kunnen. Maar ga een keer naar Jysk en bekijk em. Ik heb em nu 20 maanden. Stoel zit goed. Kussen en vulling is nog stevig. Stof ziet er goed uit. Klap lig zit mechanisme is solide. Kwaliteit is prima. Behalve dat gelijmde weggeschoten latje in je leuning onder mijn linker elleboog. Laten repareren zou te duur worden denk ik. Ach ik zie het wel.
ruud_a schreef:
los van de reactie, vind ik wel dat een stoel met een originele prijs van 400 euro minimaal 5 tot 10 jaar mee zou mogen gaan
waarschijnlijk is die stoel echter nooit 400 euro waard geweest
gewoon alleen maar ver boven een redelijke prijs verkocht
als de winkel niets kan/ wil betekenen, zou u die stoel niet zelf kunnen repareren?
ik weet niet hoe die stoel er uit ziet, maar bijvoorbeeld op een niet erg zichtbare plek de bekleding open snijden en het plakje met een dosis siliconenenkit [ niet die siliconen van borstvergrotingen ] weer op zijn plaats lijmenen daarna de bekleding weer netjes aan elkaar lijmen/ naaien?
dit laatste misschien met de hulp van een buurman die chirurg is bijvoorbeeld?

barterie
Berichten: 15
Lid geworden op: 29 okt 2012 20:04

Re: Levensduur leunstoel fauteuil van Jysk

Ongelezen bericht door barterie »

Ik met m'n 2 linker handen. Maar ik ga morgen maar eens kijken. Ze hebben iemand op de maan gezet dus.
ruud_a schreef:
als de winkel niets kan/ wil betekenen, zou u die stoel niet zelf kunnen repareren?
ik weet niet hoe die stoel er uit ziet, maar bijvoorbeeld op een niet erg zichtbare plek de bekleding open snijden en het plakje met een dosis siliconenenkit [ niet die siliconen van borstvergrotingen ] weer op zijn plaats lijmenen daarna de bekleding weer netjes aan elkaar lijmen/ naaien?
dit laatste misschien met de hulp van een buurman die chirurg is bijvoorbeeld?

Gesloten