LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door grun »

GJvdZ schreef:En niet zo'n beetje ook. ALs je tussen modaal en 2x modaal verdient mag je binnenkort zo'n beetje een halve bijstandsuitkering aan ziektekostenpremie gaan betalen. En dat terwijl die groep veel minder gebruik maakt van de zorgvoorzieningen....
Die relatie zie ik niet, integendeel. Zijn het niet vaak de ouderen die, aan het eind van hun arbeidsleven, op dergelijke bedragen uitkomen? Die gaan juist wat vaker dan gemiddeld naar de dokter, lijkt me.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door Brainless »

grun schreef:
GJvdZ schreef:En niet zo'n beetje ook. ALs je tussen modaal en 2x modaal verdient mag je binnenkort zo'n beetje een halve bijstandsuitkering aan ziektekostenpremie gaan betalen. En dat terwijl die groep veel minder gebruik maakt van de zorgvoorzieningen....
Die relatie zie ik niet, integendeel. Zijn het niet vaak de ouderen die, aan het eind van hun arbeidsleven, op dergelijke bedragen uitkomen? Die gaan juist wat vaker dan gemiddeld naar de dokter, lijkt me.
Niet gelijk.
Mijn man verdient 58000 per jaar, wij hebben 3 kids (+10jr).
Wij gingen in de afgelopen jaren al (veel) meer betalen voor de lease-auto en bijdrage aan de awbz.
Nu gaan we gekort worden op de kinderbijslag, meer betalen aan de zorg en de hypotheekaftrek daalt.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Zorgpremies van 20 tot 482 euro

Als de premies in de zorg afhankelijk worden van het inkomen, kunnen ze variëren van 20 tot 482 euro per maand. Dat blijkt uit berekeningen op basis van het regeerakkoord van VVD en PvdA.

De 482 euro geldt voor mensen met een bruto jaarinkomen van boven de 70.000 euro. De premie van 20 euro is van toepassing op bijvoorbeeld mensen in de bijstand. Iemand met een modaal salaris, zoals een treinmachinist of een bouwvakker, gaat per maand 140 euro betalen. Nu is de gemiddelde premie nog zo'n 100 euro per maand.

Hogere premies
De hogere premies worden voor een deel gecompenseerd door lagere belastingen. Zo gaat de groep boven de 70.000 euro 126 euro per maand minder inkomstenbelasting betalen. Het nieuwe systeem moet in 2014 ingaan.

VVD-onderhandelaar Blok erkent dat de premies voor sommige groepen fors omhoog gaan. "Een regeerakkoord is een kwestie van geven en nemen." Hij benadrukt dat er belastingverlaging tegenover staat.

Eerlijk delen
PvdA-leider Samsom vindt het systeem van de inkomensafhankelijke zorgpremie een kwestie van eerlijk delen. "Het is eerlijk als je van mensen met meer geld meer vraagt." Net als Blok wijst hij erop dat er ook belastingverlagingen komen. Samsom benadrukt dat mensen met lage inkomens juist minder gaan betalen.

SP-leider Roemer is blij met het principe van de inkomensafhankelijke zorgpremies, maar vindt de uitwerking onacceptabel.

Echte rijken
D66-leider Pechtold zegt dat door de afspraken over de premies niet alleen echte rijken veel meer gaan betalen. Volgens hem worden de kosten vooral bij de werkenden gelegd.

bron: http://nos.nl/artikel/435044-zorgpremie ... -euro.html

Het is niet rechtvaardig vind ik, iedereen zou evenveel moeten betalen voor de zorgpremie.
Iemand die heel hard werkt gaat zich scheel betalen en iemand die bijvoorbeeld geen zin heeft
om te werken die hoeft maar weinig te betalen.

rozemarijntje
Berichten: 6897
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

vogels schreef:
D66-leider Pechtold zegt dat door de afspraken over de premies niet alleen echte rijken veel meer gaan betalen. Volgens hem worden de kosten vooral bij de werkenden gelegd.
En dat is nu precies wat we hier proberen duidelijk te maken. Deze plannen bevorderen op geen enkele manier dat mensen uit de bijstand aan de slag gaan!

Zelfs zo'n linkse rakker als Roemer vindt de uitwerking er van onacceptabel. Nou dat zegt toch wel wat!
Nou idd!!! Maar ze willen gewoon sommige dingen niet zien daar in den haag!!! Rutte niet en samson ook niet!!!

Maar goed gisteren zei iemand al ,dat je zo alles wel negatief kan zien??nou sorry maar positief kan ik alles niet vinden!

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

vogels schreef:
En dat is nu precies wat we hier proberen duidelijk te maken. Deze plannen bevorderen op geen enkele manier dat mensen uit de bijstand aan de slag gaan!

Zelfs zo'n linkse rakker als Roemer vindt de uitwerking er van onacceptabel. Nou dat zegt toch wel wat!
Inderdaad. :(

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door sephora30 »

bprosman schreef:
De kinderbijslag is er juist om die dingen van te doen die je van je maandinkomen niet kan doen, zoals bv naar de fietsenmaker, een nieuwe rits in je jas, een nieuw meubelstuk, een dagje weg enz enz.
Nou dacht ik altijd dat de kinderbijslag een tegemoetkoming is in de kosten van je KINDEREN.
Is het toch ook of gaan de ritsen van kinderjassen niet kapot? En oh ja, een kind hoeft niet op een bank of stoel te zitten die zit gewoon op de grond. En ja, het dagje weg............3x raden voor wie je dat doet :roll:

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door sephora30 »

vogels schreef:
sephora30 schreef:Zo te zien weer de laagste inkomens die de *** zijn :evil: :twisted:
Nee hoor, mensen vanaf middeninkomens zijn de klos, dus maak je geen zorgen. De mensen met de laagste inkomens worden het meest ontzien.
God zij dank, kan ik weer lekker slapen :D

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door bprosman »

Vrijwilligerswerk wordt straks verplicht voor iedereen die in de bijstand zit.
//knuppelindhoenderhok - Goed zo aan het werk voor je uitkering. :mrgreen:

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door Brainless »

sephora30 schreef:
bprosman schreef:
De kinderbijslag is er juist om die dingen van te doen die je van je maandinkomen niet kan doen, zoals bv naar de fietsenmaker, een nieuwe rits in je jas, een nieuw meubelstuk, een dagje weg enz enz.
Nou dacht ik altijd dat de kinderbijslag een tegemoetkoming is in de kosten van je KINDEREN.
Is het toch ook of gaan de ritsen van kinderjassen niet kapot? En oh ja, een kind hoeft niet op een bank of stoel te zitten die zit gewoon op de grond. En ja, het dagje weg............3x raden voor wie je dat doet :roll:
Hier gaat ook een redelijk deel naar school.
De "vrijwillige" bijdrage, schoolreisje, schoolkamp, naschoolse activiteiten en schoolfeestjes.

witte salie
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 dec 2009 21:59

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door witte salie »

Ik zat al in een lichte herfstdepressie :shock: maar deze is omgeslagen in een enorme depressie door deze Haagse toestanden.

Nu zit ik nog met een vraag, mocht dit onzalige plan van inkomensafhankelijke zorgkosten doorgaan, zou ik dan van mijn schamele partime baantje mijn zorgkosten mogen betalen net zoals "het vroeger was" Nu zijn we met het hele gezin collectief verzekerd.

Met vroeger bedoel ik, mijn man was particulier en ik ziekenfonds.Ik ben gaan werken om de kosten te drukken van de toenmalige particuliere verzekering.(De kinderen waren bij mijn man op de polis) De kinderen zijn als alles ingaat beide volwassen De oudste is student en thuiswonend en de jongste zal vanwege haar verstandelijke handicap nooit kunnen werken.


Want als die bedragen kloppen wat ik voorbij zie komen dan krijg ik accuut een hartverzakking......

Ik wacht de slachting af :mrgreen:


Toevallig: http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1#p1682791

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door bprosman »

Nu zijn we met het hele gezin collectief verzekerd.
Er zijn ook hordes mensen die beweren dat het "vroegah' allemaal veel beter was qua premies.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door sephora30 »

vogels schreef:
God zij dank, kan ik weer lekker slapen
Vrijwilligerswerk wordt straks verplicht voor iedereen die in de bijstand zit. :D
Ben ik 100% voor als het maar niet ten koste gaat van reguliere betaalde banen.

witte salie
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 dec 2009 21:59

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door witte salie »

bprosman schreef:
Nu zijn we met het hele gezin collectief verzekerd.
Er zijn ook hordes mensen die beweren dat het "vroegah' allemaal veel beter was qua premies.
Vroegah betaalden we meer dan 800,- guldens per maand aan particuliere verzekering (2001) dus deze dame ging een baantje zoeken voor 3 uur per dag en was ziekenfonds verzekerd voor 46,- guldens

Dus manlief betaalde voor zichzelf en de kinderen toch nog ruim 400,-

Nu zitten we collectief voor 3 personen op 380,- euro en de jongste valt nog onder de gezinsverzekering.

Poehee ik word er echt depri van :oops: zou wel een stevige neut lusten om de vieze smaak weg te spoelen.........

Men kan wel een mooi bedrag per maand binnen brengen maar daar blijft ook bitter weinig van over hoor want je valt overal buiten en dan bedoel ik ook echt overal buiten :?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door bprosman »

Men kan wel een mooi bedrag per maand binnen brengen maar daar blijft ook bitter weinig van over hoor want je valt overal buiten en dan bedoel ik ook echt overal buiten
Niet zeuren , de tendens hier op het forum is dat als je veel verdiend dat je het dan ook "verdiend" om overal de hoofdprijs te betalen :mrgreen: .

Er zijn ook mensen die straks 482 Euro / maand mogen gaan betalen :

http://www.nu.nl/geldzaken/2946488/zorg ... -euro.html

witte salie
Berichten: 35
Lid geworden op: 13 dec 2009 21:59

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door witte salie »

bprosman schreef:
Men kan wel een mooi bedrag per maand binnen brengen maar daar blijft ook bitter weinig van over hoor want je valt overal buiten en dan bedoel ik ook echt overal buiten
Niet zeuren , de tendens hier op het forum is dat als je veel verdiend dat je het dan ook "verdiend" om overal de hoofdprijs te betalen :mrgreen: .

Er zijn ook mensen die straks 482 Euro / maand mogen gaan betalen :

http://www.nu.nl/geldzaken/2946488/zorg ... -euro.html

:mrgreen: :mrgreen: Dan wil ik ook meer privileges hebben net als vroegah want daar betaal ik dan voor :mrgreen: :mrgreen:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door bprosman »

Ja het verschil tussen ziekenfonds en particulier moet natuurlijk ook terug :mrgreen: Als je werkeloos bent of in de AOW zit heb je tenslotte tijd genoeg om in de wachtkamer te wachten. :mrgreen:
Zo, weer even wat voer voor discussie :-)

witte angora
Berichten: 31040
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je werkeloos bent of in de AOW zit heb je tenslotte tijd genoeg om in de wachtkamer te wachten
Een privilege hoeft het van mij niet te worden, maar ik zie nog steeds niet in waarom ik, als ik de tandarts bel voor de controle, alleen tussen 8 en 10 kan komen, gewoon omdat ze nu eenmaal zo werken. Lijkt mij dat dit een mooie tijd is voor degenen die werken, zowel voor de controle als de behandeling, zodat ze geen halve/hele snipperdag vrij hoeven te nemen. Voor mij is het geen probleem halverwege de ochtend of begin van de middag daar binnen te vallen.

Gewoon om eens wat te noemen dus...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij ons hoef je voor dokters- en/of tandartsbezoek (nog) geen uren in te leveren maar ik begrijp je punt

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door Chocomelk »

bprosman schreef:
Er zijn ook mensen die straks 482 Euro / maand mogen gaan betalen :

http://www.nu.nl/geldzaken/2946488/zorg ... -euro.html
Dat is dan per persoon die 482 euro ?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kabinetsplannen op gebied van sociale zekerheid

Ongelezen bericht door bprosman »

Dat is dan per persoon die 482 euro ?
Ja.
Komt wel wat terug via de belasting maar de RTL4 berekening heeft het over 150 Euro in de maand meer.

Gesloten