LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
grun

Re: Refurbished harde schijf tijdens garantieperiode

Ongelezen bericht door grun »

Jolijn schreef:En als een apparaat naar behoren, zonder problemen werkt, niks mee aan de hand, kom je dan op de gedachte 'oh, wacht eens even, wanneer is ook weer de garantie afgelopen?'
Nee, ik niet, en gelukkig de meeste mensen niet, vermoed ik. Ik wil ook niemand op rare ideeen brengen.

Jeroen0494

Ongelezen bericht door Jeroen0494 »

Dank voor uw reacties, ik ga er werk van maken. Te beginnen met een leuke brief en een aantal duidelijke eisen (waaronder mijn volledige aankoopbedrag terug).
Een goedenavond.

Jeroen0494

Ik heb de brief geschreven, waarin ik de koopovereenkomst heb ontbonden en mijn volledige aankoopbedrag heb teruggeëist. Nu is het wachten op de reactie van Alternate.

53o

Ongelezen bericht door 53o »

tuurlijk krijg je weer 2 jaar garantie want je heb immers een nieuw product gekregen en bij een nieuw product krijg je garantie. het zou best wel ***** zijn dat als je aan het eind van je garantie je product kapot gaat. en je vervanging krijgt en die dan net een half jaar later ook kapot gaat en buiten de garantie valt. het is zo geregeld dat je gewoon opnieuw 2 jaar moet krijgen. en ze mogen helemaal geen refurbist harde schijf aanbieden ze moeten jou harde schijf of repareren of vervangen.
Als een non conform product vervangen wordt door een conform product wordt dit beschouwd als een uitgestelde levering. De levering is immers pas compleet vanaf het moment dat u een conform product heeft ontvangen. Pas vanaf die levering gaat de garantie lopen. Bij een vervangend product is het dus alsof u het product pas dan gekocht heeft. U heeft vanaf dat moment de gewone wettelijke garantie en eventuele fabrieksgaranties.
Nee, de garantie wordt niet verlengd met de volledige garantie. Vervanging is in essentie niets anders dan een reparatie waarbij alle onderdelen vervangen worden, en er is geen nieuwe koopovereenkomst. Dan zou volgens jou logica ook bij elke normale reparatie de garantie opnieuw in moeten gaan? Nee dus, dit is niet het geval en staat ook niet in de wet.

Verder raad ik elke consument aan om zich beter te verdiepen in de garantie afhandeling van een winkel voordat deze over gaat tot een koop. Niet alleen je rechten zijn belangrijk, maar ook de afhandeling voordat je daar aanspraak op moet maken.

Even als voorbeeld, bij het concern waar ik voor werk worden seagate harde schijven 3 jaar lang vervangen in de winkel voor een nieuw exemplaar. Bij western digital voor 2 jaar, en het 3e jaar moeten wij deze helaas wel opsturen naar de reparateur (en dan bestaat ook de mogelijkheid dat de klant een refurbished model krijgt). Bij solid state schijven van OCZ worden sommige series 3 jaar lang omgeruild in de winkel, andere 5 jaar.

Als de consument gewoon winkels en merken links laat liggen die slechte garantiebepalingen hebben, dan zou de markt op het gebied van service positief veranderen. Vergelijk niet alleen de prijs van een product, maar ook de garantieafhandeling.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

53o schreef:Nee, de garantie wordt niet verlengd met de volledige garantie. Vervanging is in essentie niets anders dan een reparatie waarbij alle onderdelen vervangen worden, en er is geen nieuwe koopovereenkomst.
Olaf heeft toch een punt. Het Europees Hof van Justitie heeft geoordeeld dat de consument met vervanging het product krijgt dat hij heeft besteld. Dat ondersteunt zijn betoog dat de garantie in beginsel opnieuw in gaat.

Jij vergelijkt een vervanging met een reparatie, maar ik zou deze eerder vergelijken met ontbinding het sluiten van een nieuwe overeenkomst. Beiden gaan overigens niet op. Bij reparatie wordt je eigendom van nieuwe onderdelen door natrekking, het geen bij vervanging niet het geval is. En de verkoper heeft bij ontbinding recht op een gebruiksvergoeding, terwijl dit niet het geval is bij vervanging.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

alfatrion schreef:
53o schreef:Nee, de garantie wordt niet verlengd met de volledige garantie. Vervanging is in essentie niets anders dan een reparatie waarbij alle onderdelen vervangen worden, en er is geen nieuwe koopovereenkomst.
Olaf heeft toch een punt. Het Europees Hof van Justitie heeft geoordeeld dat de consument met vervanging het product krijgt dat hij heeft besteld. Dat ondersteunt zijn betoog dat de garantie in beginsel opnieuw in gaat.

Jij vergelijkt een vervanging met een reparatie, maar ik zou deze eerder vergelijken met ontbinding het sluiten van een nieuwe overeenkomst. Beiden gaan overigens niet op. Bij reparatie wordt je eigendom van nieuwe onderdelen door natrekking, het geen bij vervanging niet het geval is. En de verkoper heeft bij ontbinding recht op een gebruiksvergoeding, terwijl dit niet het geval is bij vervanging.
Je moet het gewoon zien als een uitgestelde / vertraagde levering van iets waar je eigenlijk al voor betaald hebt en dus gewoon recht op hebt. In dat licht bezien is het heel logisch dat de garantie opnieuw ingaat. Voor de wet is het immers alsof het product dan pas geleverd is.

Jeroen0494

Dit is de reactie op de brief die ik heb gestuurd:

"
Vriendelijk dank voor uw brief welke in goede orde is ontvangen.
Naar aanleiding van de voorgaande correspondentie tussen u en verschillende medewerkers van onze klantenservice wil ik u het volgende mededelen:

Ik betreur het feit dat uw harde schijf defect is geraakt. Wij als Alternate zijn verplicht om u volgens de garantievoorwaarden te helpen. Wettelijk behouden wij het recht voor om te kiezen welke garantieafhandeling wij kiezen. In de eerste instantie kiezen wij voor een reparatie. Als dit geen optie is kiezen wij voor het omruilen voor een vervangend product. Indien vervanging geen optie is doordat een bepaald product niet meer leverbaar is, dan is creditering de laatst mogelijke optie.

In uw geval hebben wij ervoor gekozen om de harde schijf om te ruilen voor een vervangend product met dezelfde producteigenschappen omdat reparatie van de harde schijf binnen redelijke periode door de fabrikant niet mogelijk is. Bij dezen moet ik uw stelling ook ontkrachten dat er geen mogelijkheid is tot vervanging van het product waardoor ontbinding van de koop ook niet van toepassing is. Normaliter krijgen wij van de fabrikant een refurbished harde schijf terug als wij een defecte schijf onder garantie naar hen opsturen. Een refurbished harde schijf is een harde schijf die voor reparatie terug is geweest naar de fabrikant. De schijf is echter weer als nieuw en heeft nieuwe fabrieksgarantie gekregen. Omdat wij wilden voorkomen dat u lang moest wachten op het heen en terug zenden van uw defecte schijf naar de fabrikant hebben wij besloten om een refurbished harde schijf direct uit onze eigen voorraad aan u te verstrekken zodat u gelijk geholpen zou zijn. Ook de winkelgarantieperiode van uw harde schijf veranderd niet en blijft gewoon van kracht vanaf de factuurdatum.

Ik verzoek u alsnog om het door u geretourneerde vervangende product alsnog bij onze klantenservicebalie op te komen halen waar deze voor u klaar ligt.

In dezen verblijf ik.

Met vriendelijke groet,

"

Wat nu? Het eerste stuk klopt, zij mogen kiezen wat ze doen, crediteren/repareren/vervangen. De rest kan ik het niet mee eens zijn.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Vooral doorgaan met vechten! :twisted: Huur een advocaat in, start een rechtzaak? Laat ze maar een poepie ruiken!

Of misschien toch gewoon maar de refurb ophalen en doorgaan met je leven? :?:

Jekker

Ongelezen bericht door Jekker »

Was aan het kijken voor een nieuwe PC. Deze zal dus zeker niet bij Alternate worden gekocht.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Jekker schreef:Was aan het kijken voor een nieuwe PC. Deze zal dus zeker niet bij Alternate worden gekocht.
Nou! dàt zal ze een poepie laten ruiken! Na koud 36 maanden een compleet nieuwe PC aanschaffen omdat er een andere harde schijf in moet. Briljante taktiek!

Jeroen0494

newmikey schreef:Vooral doorgaan met vechten! :twisted: Huur een advocaat in, start een rechtzaak? Laat ze maar een poepie ruiken!
Grappig. Helaas kost een rechtszaak al meer dan de harde schijf waard was/is.
newmikey schreef:Of misschien toch gewoon maar de refurb ophalen en doorgaan met je leven? :?:
Has crossed my mind. Maar het was wel een hele goede harde schijf, zeer goed getest met bijzonder goede resultaten voor zijn prijs. Als ik die refurb accepteer weet ik niet welke harde schijf ik krijg.

Jeroen0494

Ik nog een paar keer email contact gehad met Alternate. Ik heb een deal kunnen sluiten. Ik krijg een nieuw product, namelijk de Seagate Barracuda 7200.14 2TB. Deze heeft dezelfde prijs als de refurb die ze mij aanboden en is eigenlijk nog sneller dan mijn oorspronkelijke harde schijf :lol:

Allen hartelijk dank voor uw hulp!

olaf79

Jeroen0494 schreef:Ik nog een paar keer email contact gehad met Alternate. Ik heb een deal kunnen sluiten. Ik krijg een nieuw product, namelijk de Seagate Barracuda 7200.14 2TB. Deze heeft dezelfde prijs als de refurb die ze mij aanboden en is eigenlijk nog sneller dan mijn oorspronkelijke harde schijf :lol:

Allen hartelijk dank voor uw hulp!
Geen dank. Nog wel even een aanvulling. Hetgeen alternate stelt in haar brief, dat het haar keuze is te repareren, vervangen of ontbinden is pertinent onwaar. De wet stelt deze keuze aan u als koper. Daarbij wordt tevens gesteld dat de verkoper overlast voor de koper zoveel als redelijkerwijs mogelijk is moet voorkomen.

alfatrion

In de wet staat nergens dat de verkoper verplicht is om overlast zoveel mogelijk te voorkomen.

alfatrion

Daar staat niet dat de verkoper overlast zoveel mogelijk moet voorkomen, maar dat de verkoper zijn verplichtingen uit lid één zonder ernstige overlast moet uitvoeren. Het eerste geeft een inspanningsverplichting om alle overlast, dus ook niet ernstige overlast, te beperken. Terwijl het tweede geeft een resultaatverplichting geeft om herstel en vervanging zonder ernstige overlast uit te voeren. Met andere woorden de verkoper is niet verplicht om niet ernstige overlast te beperken als dat redelijkerwijs mogelijk is en als ernstige overlast niet redelijkerwijs te voorkomen is dan heb je recht op ontbinding.

olaf79

alfatrion schreef:In de wet staat nergens dat de verkoper verplicht is om overlast zoveel mogelijk te voorkomen.
Nee ik bedoel bij de keuze tussen reparatie, vervanging of ontbinding.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

volgens mij heb je gewoon recht op vervanging van het product. ze moeten gewoon een nieuwe harde schijf opsturen. hierbij krijg je natuurlijk weer 2 jaar garantie op.
Dat is een foute gedachte, die veel mensen maken.
Je krijgt alleen opnieuw 2 jaar garantie als je voor het vervangende product hebt bij betaalt.
ALs je gewoon onder garantie een nadere hdd krijgt die goedkoper of het zelfde is loopt de garantie gewoon door vanaf de eerste aankoop datum.

olaf79

sadfly schreef:
volgens mij heb je gewoon recht op vervanging van het product. ze moeten gewoon een nieuwe harde schijf opsturen. hierbij krijg je natuurlijk weer 2 jaar garantie op.
Dat is een foute gedachte, die veel mensen maken.
Je krijgt alleen opnieuw 2 jaar garantie als je voor het vervangende product hebt bij betaalt.
ALs je gewoon onder garantie een nadere hdd krijgt die goedkoper of het zelfde is loopt de garantie gewoon door vanaf de eerste aankoop datum.
Dat vindt jij. De hoge raad der Nederlanden is het niet met je eens. Een onderdeel wat vervangen wordt geniet de gewone garantie regels alsof het verkocht was op de datum van vervanging.
In nederland is de garantie termijn overigens geen 2 jaar. De garantietermijn is onbepaald en hangt o.a. van de eigenschappen van het product.

alfatrion

Heb je daar een LJN nummer bij?

Gesloten