LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Woonkeus Stedendriehoek/ Woningstichting Ieder1 Zutphen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Ari

Woonkeus Stedendriehoek/ Woningstichting Ieder1 Zutphen

Ongelezen bericht door Ari »

Heb een jong gezin met 2 kinderen en een 3e op komst. We huren en staan sinds 2007(toen 20 jaar) een kleine particuliere bovenwoning in het centrum van Zutphen. Dat om punten op te bouwen om in aanmerking te komen voor '' sociale huurwoning'' van woonbedrijf Ieder1. Reageren moeten wij doen via woonkeus stedendriehoek. Een orgaan waar meerdere woningcoorperaties op zijn aangesloten.

We staan inmiddels meer dan 5 jaar ingeschreven (2007) en een kans op een eengezinswoning hebben wij tot heden niet gehad. Tot grote frustratie van ons omdat niemand maar dan ook niemand in dit kleine kikkerlandje denkt aan jonge gezinnen. Per 1 september hebben ze de maximale punten 84 afgeschaft in plaats daarvan is er geen limiet aan de maximale aantal punten dat je kunt opbouwen. Dus iemand die zich 15 jaar geleden inschreef kreeg na 1 september 2012. 15x12 = 180 punten in plaats van voorheen maximaal van 84 punten. Dus uw moet zich voorstellen dat wij met onze 60 punten nooit aan de beurt komen als ouderen blijven reageren op de woningen. Uitgerekend op het moment dat wij tegen de maximale punten aan het komen waren. Worden de regels weer veranderd. Er word naar mij optiek weinig gekeken naar jonge mensen en al helemaal niet naar jonge gezinnen als wij.

Als uitleg krijg je te horen dat er veel geklaagd werd door mensen met maximale punten omdat dat voorheen 84 was. Werd er vaak geloot om te bepalen wie de woning kreeg. Verder is het hier zo dat je je maar 1x hoeft te inschrijven en daarna nooit meer iets hoeft te doen,bijvoorbeeld blijven reageren. Omdat er namelijk niets veranderd aan je inschrijving. Oftewel mensen die zich 10 jaar geleden of langer hadden ingeschreven kunnen zo 10 jaar later of langer ineens besluiten te reageren. Na al die jaren nooit te hebben ingelogd en zo de woning voor onze neus wegkappen.

Als voorbeeld: We hadden laatst een brief gekregen voor een groepsbezichtiging van een huurwoning. In 1e instantie stonden we 8e op de lijst. Omdat vervolgens kandidaat 1t/m 3 de woning niet accepteerde heeft woonbedrijf Ieder1 te Zutphen. Een groepsbezichtiging ingepland eenmaal daar aangekomen viel me meteen op dat wij de enige jongeren waren dus t/m 27 jaar. De rest waren allemaal boven 35+ oftewel mensen die al vaak jaren staan ingeschreven na in het verleden al een huis te hebben gekregen. Uiteindelijk kom je daar voor niks ondanks de 5e plek want een echtpaar wonend in Amsterdam van ongeveer 45 jaar oud. Die oorspronkelijk uit Zutphen komen en wel weer terug willen hebben de woning genomen en gekregen.

Baal verschrikkelijk dat ik als jonge vader afhankelijk ben van zo'n woonorganisatie als Ieder1 en dat ik niet gewoon een huis kan kopen laat dat voorop staan. Anders was ons veel ellende bespaard gebleven echter vind ik wel dat er eerlijk gehandeld moet worden. Heb ontzettend veel verhalen gehoord van mensen uit Zutphen. Voornamelijk oudere volwassenen dat er af en toe nog wel of weleens mensen voorgetrokken worden door medewerkers van Ieder1 om bekenden/vrienden/relaties aan woningen te helpen hier Zutphen. Voorbeelden zal ik voorlopig maar achterlaten.

Daarnaast komen er ontzettend weinig woningen vrij om te reageren. Vaak 1 woning om te reageren met vaak reacties rondom de 80 mensen. Maakt de kans op een eengezinswoning ontzettend klein ondanks jaren ingeschreven te staan.

We staan op het punt dan ook om urgentie aan te gaan vragen. Mede ook omdat mijn vrouw nu zwanger is van de 3e. Ik mijn baan dreig kwijt te raken wegens bezuiniging en wij particulier wonen en veel betalen voor deze huidige nood kleine woning 600 euro exclusief per maand. We leven van mijn inkomen en dat is ook niet vetpot.

Voel me ontzettend machteloos dat ik mijn kinderen niet eens een kleine eengezinswoning kan bieden. We wonen in de stad waar de kinderen 4 en 1,5 jaar nooit fatsoenlijk buiten kunnen spellen.
Maargoed terug naar de realiteit. Hun kan het niet schelen in wat voor problemen je zit. Ze kennen je niet, je bent "maar" een geval en zij gaan om 5 uur lekker weer naar huis en schuiven weer lekker achter hun bordje eten.

http://www.destentor.nl/regio/zutphen// ... ch-aan.ece

Waarom word in ons land en vooral in mijn woongebied zo weinig rekening gehouden met jonge gezinnen? Waarom als je iemand binnen de woonbedrijf kent je wel snel geholpen word aan een woning?

crazyme

Re: Woonkeus Stedendriehoek/ Woningstichting Ieder1 Zutphen

Ongelezen bericht door crazyme »

Ari schreef:Waarom als je iemand binnen de woonbedrijf kent je wel snel geholpen word aan een woning?
Ik zou maar snel gaan netwerken dan.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

We staan inmiddels meer dan 5 jaar ingeschreven (2007) en een kans op een eengezinswoning hebben wij tot heden niet gehad.
5 jaar is echt niet lang hoor, de wachttijden zijn wel langer.

Waarom zou iemand die 10 jaar ingeschreven staan niet mogen reageren?? Dat is hetzelfde als iemand al behoorlijk lang ergens woont.
Hoe rot het ook klinkt , je zal op je beurt moeten wachten. Er zijn er meer die een woning willen.

Ari

Vriendjespolitiek doe ik niet aan.
Ondanks dat dat vaak de manier is om aan dingen te komen in deze wereld.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

We staan op het punt dan ook om urgentie aan te gaan vragen. Mede ook omdat mijn vrouw nu zwanger is van de 3e. Ik mijn baan dreig kwijt te raken wegens bezuiniging en wij particulier wonen en veel betalen voor deze huidige nood kleine woning 600 euro exclusief per maand. We leven van mijn inkomen en dat is ook niet vetpot.
Ik denk niet dat dit recht geeft op urgentie. Ik heb de folder over urgentie doorgelezen, maar kan daar niets in vinden wat u recht op urgentie zou geven.

Ari

ciske schreef:
We staan inmiddels meer dan 5 jaar ingeschreven (2007) en een kans op een eengezinswoning hebben wij tot heden niet gehad.
5 jaar is echt niet lang hoor, de wachttijden zijn wel langer.

Waarom zou iemand die 10 jaar ingeschreven staan niet mogen reageren?? Dat is hetzelfde als iemand al behoorlijk lang ergens woont.
Hoe rot het ook klinkt , je zal op je beurt moeten wachten. Er zijn er meer die een woning willen.
In het westen is het zo dat als je niet reageert je automatisch je inschrijving vervalt. En waarom iemand niet 10 jaar van mij mag ingeschreven staan is omdat zo iemand puur vanwege de situatie op dat moment wilt verhuizen. En niet omdat ze echt 10 jaar lang heeft zitten wachten op de betreffende woning. Is net als dat wij nu een huis krijgen. En ons maar voor de zekerheid nog een keer inschrijven onder het motto van '' misschien zijn we over 10 jaar of langer niet meer bij mekaar'' en verder nooit reageren tot het moment dat we daadwerkelijk uit mekaar gaan. Dan benadeel je vind ik mensen die zich gewoon keurig 5 jaar lang staan ingeschreven en dat werkelijk ELKE WEEK reageren en niet eens 1x in de 10 JAAR.

Op die manier voorkom je dat mensen op deze manier woningen voor jonge mensen blijven wegkapen in de zo schaarste aanbod. En als jij 5 jaar niet lang vind dan snap ik wel waarom mensen hier in Zutphen zich inschrijven en daarna nooit wat doen met hun woonpas maar pas na 15 jaar op het moment van nood.

ciske

En waarom iemand niet 10 jaar van mij mag ingeschreven staan is omdat zo iemand puur vanwege de situatie op dat moment wilt verhuizen
Dat je een ander huis wilt snap ik nog wel, maar de arrogantie die je hier neergooit , gaat mij te ver.

Ari

puma73 schreef:
Ik denk niet dat dit recht geeft op urgentie. Ik heb de folder over urgentie doorgelezen, maar kan daar niets in vinden wat u recht op urgentie zou geven.
Ik heb een voorbeeld van een urgentiegeval:

Een jonge dame woonde ook in de stad hier met haar vriend ze huurde net als ons particulier. Hij had een goede baan en zij studeerde. Echter ging hij bij haar weg en bleef ze met kind achter in het huis. Aangezien de huur veels te hoog en zei de huur niet meer kon opbrengen en in de schulden dreigde te raken. Ze klopte op gegeven moment bij schuldhulp, heeft ze het toch voor mekaar gekregen om urgentie van Ieder1 te krijgen. Heb de folder ook gelezen en dan zou je toch zeggen dat het ook haar schuld is dan had ze maar niet destijds samen met haar vriend zo duur moeten huren. Inmiddels heeft deze mevrouw een sociale huurwoning van Ieder1. 1 van de voorbeelden die ik heb en dit zijn echt feiten.

Vandaar dat mijn vertrouwen in de woonbedrijf hier ontzettend naar beneden is gedaald.

Ari

ciske schreef:
En waarom iemand niet 10 jaar van mij mag ingeschreven staan is omdat zo iemand puur vanwege de situatie op dat moment wilt verhuizen
Dat je een ander huis wilt snap ik nog wel, maar de arrogantie die je hier neergooit , gaat mij te ver.

Legt uw mij uit waarom dat arrogantie is?
Gaat hier nou om eerlijk verdelen of het gaat hier om wat anders.

Ik leg het misschien verkeerd uit, iemand mag jaren ingeschreven staan absoluut maar dan ook iemand die daadwerkelijk 10 jaar bezig is om aan een woning te komen. Wat nu absoluut vaak niet het geval is en dan voel ik me gewoon benadeeld door de woningstichting. Vandaar dat je bij sommige woonbedrijven na bijvoorbeeld een half jaar niet gereageerd te hebben automatisch word eruit gegooid. Dat voorkomt dit soort gevallen.

Echter weet ik nu wel dat iedere woonbedrijf zijn/haar regels er op houden.

ciske

Nogmaals 5 jaar is kort , te kort en een kind erbij heeft totaal geen urgentie.

Dan zou elk gezin die een kind erbij krijgt voorrang krijgen, dat is totaal oneerlijk.
De inschrijftijd bij het westen is echt meer dan 10 jaar , dus je zal en moeten wachten of weer via particulier moeten huren.
Dat jij zegt het mag van jou niet, dat is arrogant, jij hebt daar namelijk niks over te vertellen.

Je kan ook buiten het westen of je woonplaatst iets zoeken.

Ari

ciske schreef:Nogmaals 5 jaar is kort , te kort en een kind erbij heeft totaal geen urgentie.

Dan zou elk gezin die een kind erbij krijgt voorrang krijgen, dat is totaal oneerlijk.
De inschrijftijd bij het westen is echt meer dan 10 jaar , dus je zal en moeten wachten of weer via particulier moeten huren.
Dat jij zegt het mag van jou niet, dat is arrogant, jij hebt daar namelijk niks over te vertellen.

Je kan ook buiten het westen of je woonplaatst iets zoeken.

Allereerst het gaat hier niet om het westen. Woon zelf in Zutphen(Gelderland).
Wat ik zeg is dat mensen zich niet kunnen inschrijven en pas gaan reageren wanneer het hun uitkomt. Daardoor krijg je namelijk inderdaad dat 5 jaar ingeschreven staan te kort is omdat mensen die 10 jaar of langer die nooit hoefden te reageren in tussentijd genoeg punten gaan opbouwen om spoed en dan mensen die daadwerkelijk 5 jaar bezig zijn om te verhuizen woningen voor hun af te pakken. De aanbod is al zo mini mini klein hier en dan met dit erbij word het helemaal moeilijk inderdaad.
Dus ik ben het absoluut niet met uw eens dat 5 jaar te kort is, integendeel 5 jaar bezig om eindelijk te verhuizen is veels te lang en anders dan ons nu lekker inschrijven en over 10 jaar zien we dan wel wanneer tegen die tijd we pas willen verhuizen.

Sociale huurwoningen moet er zijn voor ons die daadwerkelijk per direct willen en kunnen verhuizen en niet voor mensen die pas over 10 jaar willen verhuizen en binnen 10 jaar. Anders blijft het niet eerlijk en blijft het een corrupt systeem naar mijn optiek.

Wachten doen we al 5 jaar. Maar niet dat huizen elke keer worden weggekapt door mensen die afgelopen 5 jaar nooit gereageerd hebben in tegenstelling tot wij. Maar op het moment dat hun relatie vastliep en daardoor met de woning ervandoor als voorbeeld.

Nogmaals het moet wel eerlijk verdeeld blijven in dit land.

ciske

Sociale huurwoningen moet er zijn voor ons die daadwerkelijk per direct willen en kunnen verhuizen en niet voor mensen die pas over 10 jaar willen verhuizen en binnen 10 jaar
Dat vind jij, maar degene die al 10 jaar staat ingeschreven heeft net zo goed rechten.
Eerlijkheid is niet te vinden, nergens niet. Trouwens een kind er bij is geen urgentie.

puma73

Ari schreef:
puma73 schreef:
Ik heb een voorbeeld van een urgentiegeval:

Een jonge dame woonde ook in de stad hier met haar vriend ze huurde net als ons particulier. Hij had een goede baan en zij studeerde. Echter ging hij bij haar weg en bleef ze met kind achter in het huis. Aangezien de huur veels te hoog en zei de huur niet meer kon opbrengen en in de schulden dreigde te raken. Ze klopte op gegeven moment bij schuldhulp, heeft ze het toch voor mekaar gekregen om urgentie van Ieder1 te krijgen. Heb de folder ook gelezen en dan zou je toch zeggen dat het ook haar schuld is dan had ze maar niet destijds samen met haar vriend zo duur moeten huren. Inmiddels heeft deze mevrouw een sociale huurwoning van Ieder1. 1 van de voorbeelden die ik heb en dit zijn echt feiten.

Vandaar dat mijn vertrouwen in de woonbedrijf hier ontzettend naar beneden is gedaald.

U kunt hier voorbeelden neerzetten en aanhalen, u kent niet de ins en outs van zo'n geval en waarom men urgentie heeft gekregen. Verder bent u behoorlijk arrogant dat u het volgende stelt
mensen die zich 10 jaar geleden of langer hadden ingeschreven kunnen zo 10 jaar later of langer ineens besluiten te reageren. Na al die jaren nooit te hebben ingelogd en zo de woning voor onze neus wegkappen.
U weet niet of die mensen ooit hebben gereageerd en nog minder weet u WAAROM deze mensen zich hebben ingeschreven. Als er niks aan de spelregels is veranderd kunt u niet dit soort nonsenverhalen de wereld inhelpen en ook heeft u niet het recht om te bepalen wie wanneer op welk moment op een woning reageert.
Sociale huurwoningen moet er zijn voor ons die daadwerkelijk per direct willen en kunnen verhuizen en niet voor mensen die pas over 10 jaar willen verhuizen en binnen 10 jaar. Anders blijft het niet eerlijk en blijft het een corrupt systeem naar mijn optiek.
Het systeem werkt uitstekend, en nee er is niet op commando een sociale huurwoning beschikbaar als u met uw vingers knipt. Iedereen die binnen de normen valt heeft rechten.

Ari

Dus ik ben arrogant bezig.
Oftewel het huidige systeem is naar uw mening prima en naar tevredenheid?

Leg hier juist voorbeelden aan de hand van 100% feiten die ik zelf aan de hand heb ervaren inmiddels.
Het blijft me toch verbazen dat op het moment dat je praktijken en systeemm waarneemt van de woningstichting en ze aan het licht brengt met een kritische noot. Je dan opeens heel arrogant bezig bent.

De vraag is en blijft: Gaat het hier om eerlijk verdelen of niet?

ciske

Antwoord ....JA
Dus ik ben arrogant bezig
Antwoord ....JA

Ari

ciske schreef:
Antwoord ....JA
Antwoord ....JA
Typisch geval van iemand die ver van de realiteit afstaat en leeft.
Heb je als burger een kritische noot op het systeem van de woningstichting word je meteen neergezet als arrogant.

Nu snap ik des te meer waarom er zoveel vriendjespolitiek bestaat in ons land.

puma73

Ja, want u bepaalt niet wanner of op welk moment iemand mag reageren. U wilt hele groepen mensen het recht ontzeggen om op een woning te reageren.

U bent zeer arrogant bezig.

essie78

Ongelezen bericht door essie78 »

Met woonkeus stedendriehoek is niks mis, er wordt inderdaad gekeken naar inschrijfduur en de opgebouwde punten, diegene met de langste inschrijfduur/ meeste punten krijgt inderdaad de woning en daar is niks mis mee. En jij weet niet hoe lang ze al aan het reageren zijn. Hou er maar rekening mee met je 60 punten dat het nog wel even kan duren voordat je aan de beurt bent. Ik had het geluk dat ik met 74 punten een eengezinswoning heb, maar het had ook nog langer kunnen duren, stond ingeschreven sinds juni 2006 en heb begin oktober '12 het huurcontract getekend.

Jij geeft aan dat jou kale huur € 600,- is per maand, omdat je onder de grens zit van 664,- kan het nog maar eens zo wezen dat je recht hebt op huurtoeslag, ik zou het gewoon eens proberen.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Ari schreef:
ciske schreef:
Antwoord ....JA
Antwoord ....JA
Typisch geval van iemand die ver van de realiteit afstaat en leeft.
Heb je als burger een kritische noot op het systeem van de woningstichting word je meteen neergezet als arrogant.

Nu snap ik des te meer waarom er zoveel vriendjespolitiek bestaat in ons land.
Jij stelt jouw belang boven dat van anderen.
Hier "in het westen" is het gebruikelijk je op je 18e meteen voor woonruimte in te schrijven. Juist omdat de wachttijd zo lang is. Onze zoon staat bijna 2 jaar ingeschreven nu, en tegen de tijd dat hij zijn opleiding (1 dag per week) afgerond heeft en met een fulltime salaris voldoende heeft dat hij zichzelf kan onderhouden is 't tijd om op woningen te gaan reageren.
Dat kan jij oneerlijk vinden, maar zo werkt het nu eenmaal.

Overigens, hij blijft niet "zomaar" ingeschreven, hij moet dat jaarlijks verlengen en daar ook voor betalen.

kuifcavia

Ongelezen bericht door kuifcavia »

hallo ik heb de oplossing
ik ga mijn zoontje ingeschrijven bij woonkeus
hij is nu 2
als hij straks een huis wil hebben als hij bijvoorbeeld 20 is
heeft hij over de 200 punten
dan kan hij kiezen wat hij wil :wink:

Gesloten