LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

Stekker eruit trekken (zo dat al mogelijk is) moet je dus juist niet doen: dit apparaat werkt 's-nachts, en verbruikt overdag niets.
Niemand adviseert TS om de stekker uit te trekken, maar om een energiemeter ertussen te plaatsen.
Dus volgens jouw, is er overdag geen verbruik, ook niet als er gedoucht wordt.
De boiler wordt dan volgens jouw pas nachts weer opgewarmd.
Dat betekend, als de boiler leeg is, er pas nachts weer warm water is? :shock:

dirkib
Berichten: 75
Lid geworden op: 30 sep 2010 18:51

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door dirkib »

Iemand adviseerde ergens:
De boiler s'nachst uitzetten scheelt 1kWh per dag.Wel uitkijken bij vorst.
In dit geval geen goede tip.
Dus volgens jouw, is er overdag geen verbruik, ook niet als er gedoucht wordt.
De boiler wordt dan volgens jouw pas nachts weer opgewarmd.
Dat betekend, als de boiler leeg is, er pas nachts weer warm water is?
Inderdaad. Meestal worden de grotere elektrische boilers in woonhuizen op deze manier aangesloten in combinatie met een dubbeltariefmeter zodat ze het opwarmen 's-nachts op goedkope stroom doen. In de meterkast hangt dan een schakelautomaat die bediend wordt met een puls van de netwerkbeheerder, daar heb je geen omkijken naar. Stroomproducenten blij omdat er verbruik naar de nacht wordt verplaatst, consumenten blij omdat het opwarmen met daltarief plaatsvindt. En met een aparte schakelaar kan je als de boiler leeg is, deze buiten de nachturen op dure stroom laten opwarmen.

TS heeft het er in de OP ook over,dat de boiler 's-nachts het opwarmen doet, dus ik neem aan dat het in hun woning ook zo is aangesloten.

Overigens moet je met je leverancier wel een contract aangaan met dag/nachtstroom. Anders heb je er geen voordeel aan.

Des81
Berichten: 15
Lid geworden op: 01 sep 2011 15:30

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Des81 »

n.93 schreef:
Fijn! Mij leek het ook niet zo raar om mij druk te maken over mijn/ons eerste huisje.
Ik ga me toevallig vandaag voorstellen aan de buren, mits zij thuis zijn, en ik neem aan dat zij ook een boiler hebben. Dus als de gelegenheid er is zal ik wel even vragen wat hun verbruiken en wat hun patroon zo'n beetje is. Hangt er natuurlijk een beetje van af of de buren zin hebben om een praatje te maken.
Volgens mij maak je je veel te druk, voor 100 kwh betaal je iets meer dan 20 euro. De uiteindelijke kosten bestaan voor een groot gedeelte uit netwerkkosten.

Wat langer douchen is veel meer waard dan die paar centen.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

Dat betekend, als de boiler leeg is, er pas nachts weer warm water is?
Inderdaad. Meestal worden de grotere elektrische boilers in woonhuizen op deze manier aangesloten in combinatie met een dubbeltariefmeter zodat ze het opwarmen 's-nachts op goedkope stroom doen. In de meterkast hangt dan een schakelautomaat die bediend wordt met een puls van de netwerkbeheerder, daar heb je geen omkijken naar. Stroomproducenten blij omdat er verbruik naar de nacht wordt verplaatst, consumenten blij omdat het opwarmen met daltarief plaatsvindt. En met een aparte schakelaar kan je als de boiler leeg is, deze buiten de nachturen op dure stroom laten opwarmen.
Dit is allemaal bekend.
Het gaat om het verbruik.
Dus als de boiler leeg is, moet toch overdag het hoogtarief gebruikt worden, dan gebruikt de boiler volgens de waardes 2150 watt, en wordt niet gewacht tot het avond en het laagtarief is.
Trouwens ook als geen waterverbruik is, moet de boiler toch zij temperatuur halen, en van tijd tot tijd opwarmen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Shine »

Elektrisch koken is duurder dan op gas koken. Het verbruik van dit onderdeel is natuurlijk afhankelijk van hoe vaak u kookt. Dagelijks? Enkele keren per week, of misschien eet u samen wel dagelijks bij uw ouders. Tevens is van invloed wat voor elektrisch fornuis of kookplaat u hebt. Hierin zijn ook grote verschillen en daarbij gepaard gaand verbruik.
Informatie hierover is te vinden:
http://www.apparatenkampioen.nl/tips/kookplaten/

Vrder hebt u en boiler. Deze boiler verzorgd uw warme water tbv douchen, afwassen (indien geen afwasmachine) enz. Dit warme water, oftewel uw boiler draagt niet bij in het warm houden van uw huis.
Ook voor de boiler geldt: het verbruik is afhankelijk hoe vaak u doucht, afwast en niet in de laatste plaats hoe u de boiler instelt.
Als eerste belangrijkste tip: zet er een tijdschakelklok tussen waarop u verschillende tijdstip instellingen kunt doen. Die tijdklok is belangrijk, want hiermee gaat u instellen wanneer de boiler aanspringt om het water te verwarmen en wanneer uit als hij iet hoeft te verwarmen. Voor het instellen van die tijdklok kijkt u wanneer u dagelijks het meeste en vaakst warm water nodig hebt.
S'Morgens, als u samen gaat douchen, of s'avonds als u samen gaat douchen. Hoe laat gaat u meestal douchen. Wanneer de afwas plaatsvindt. S'avonds na het eten.
Voorbeeld: Als u altijd smorgens om 7 uur douchet, stelt u uw tijdklok van die boiler dan in op beginnen verwarmen rond de klok van 3 uur. Afhankelijk van hoeveel warm water u nodigt hebt voor douchen dus hoe lang u doucht. Eigenlijk hebt u smorgens verder niet echt veel warm water nodig, dus stelt u de tijdklok in dat hij rond 6.30 uur stopt met opwarmen. U warmt het water dan ook met het lagere nachttarief op.
Als u verder de hele dag weg bent is het onzinnig dat die boiler continue water op temperatuur gaat houden. Dus, gedurende deze tijd hebt u de tijdschakelklok zo ingesteld dat hij niet meer aanspringt.
Gebruikelijk komt iemand tegen 17 uur weer thuis en gaat dan aan de slag met eten koken. Dit betekent dat u dan wel graag warm water hebt. We plakken hier het warme water voor de afwas aan vast. Dus is het zaak dat als u aan de slag gaat de boiler voor u war, water paraat heeft. U stelt de tijdklok in dat hij tegen een uur of 15 uur begint met opwarmen. Hij moet hiermee stoppen rond 18 uur. Met deze warm water voorziening hebt u voldoende voor deze handelingen. Volgens mij kan er daarna zels nog wel een douche vanaf.
Samenvattend: het is dus zaak goed bij uzelf na te gaan wat de dagelijkse tijdstippen zijn waarop u warm water nodig hebt. Daarop stelt u uw tijdklok van uw boiler op in.
Als u meer niet dan wel thuis bent, wat ik enigszins opmaak, dan zou ik zeggen uit dat ding. Want waarom die boiler in werking stellen als u er toch meer niet dan wel aanwezig bent.
Overigens is 60 graden warm genoeg voor warm water uit de boiler.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

Net gebeld en Eneco mag niet de gegevens van de vorige bewoner geven. Ik heb mij via hun site aangemeld en zelf het aantal kWh ingevuld wat ik denk te gaan verbruiken en hun vergelijken dat met de gegevens van de vorige bewoner. Zo krijg ik dus van hun een optie voor eventuele nieuwe berekening als ik er erg ver naast zit. Ik heb voor nachttarief 2700 kWh ingevuld en voor dagtarief 2100 dus in totaal 4800 per jaar. Ik ben benieuwd.

MilieuCentraal
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 sep 2012 15:48

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door MilieuCentraal »

Een gemiddelde close-in boiler van 10 - 20 liter verbruikt 480 kWh per jaar.
Een grote elektrische boiler van 120 liter verbruikt 1870 kWh per jaar.

Om onnodig water te verwarmen kunt u het volgende doen: sluit de boiler aan op een tijdklok, zodat de close-in boiler 's nachts of als er niemand thuis is geen water verwarmt. Of: verlaag de watertemperatuur van de boiler naar 60 graden Celsius.

Meer informatie nodig? Kijk dan op http://www.milieucentraal.nl/close-in-boiler/

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

n.93 schreef:Net gebeld en Eneco mag niet de gegevens van de vorige bewoner geven. Ik heb mij via hun site aangemeld en zelf het aantal kWh ingevuld wat ik denk te gaan verbruiken en hun vergelijken dat met de gegevens van de vorige bewoner. Zo krijg ik dus van hun een optie voor eventuele nieuwe berekening als ik er erg ver naast zit. Ik heb voor nachttarief 2700 kWh ingevuld en voor dagtarief 2100 dus in totaal 4800 per jaar. Ik ben benieuwd.
Met de buren al gesproken, hoeveel hun verbruik is, tenminste als zij het kwijt willen?

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door n.93 »

Met de buren al gesproken, hoeveel hun verbruik is, tenminste als zij het kwijt willen?
Wel gesproken, maar niet aan toegekomen om dat te vragen. Ga ik zeker nog even proberen als ik ze weer zie.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo N.93

Je hebt geen gasaansluiting en bent dus wat betreft energie geheel aangewezen op elektriciteit. Aangezien je elders doucht vraag je je zo te zien af of je de boiler wellicht buiten gebruik kunt stellen. Warm water heb je alleen nodig voor de vaatwas en dat kun je ook krijgen door water te koken in een waterkoker.

Je hebt het over dag- en nachttarief. Als een energieleverancier tarieven noemt dan heeft hij het over een dagtarief van ca. 6 cent en over een nachttarief van ca. 8 cent. Het verschil daartussen lijkt groot.

Het grootste deel van de elektriciteitsprijs is echter niet dat wat de energieleverancier van je vraagt, maar wat de overheid wil hebben. Dat is 11,4 cent per kWh in 2012. Over de tarieven van de energieleverancier en de energiebelasting betaal je verder ook nog eens BTW. De prijs die de klant moet betalen is dan overdag ca. 23,5 cent en ’s nachts 21 cent per kWh.

Ik heb zojuist eens uitgeprobeerd hoe lang het duurt om een liter water in de waterkoker aan de kook te brengen. Dat bleek 3 minuten en 10 seconden te zijn. Mijn waterkoker heeft een vermogen van 2,2 kW. In die ruim 3 minuten heb ik dan 0,12 kWh verbruikt.

Nu zal je die liter water nog weer opmengen met koud water om de juiste temperatuur te krijgen, maar ik verwacht dat je aan 1 liter kokend water toch niet genoeg hebt. Als je voorzichtig bent kun je met 1,5 liter kokend water volstaan. Je hebt dan per vaatwasbeurt 0,18 kWh nodig.

Doe je de vaat elke dag 1 keer dan gebruik je per jaar voor het vaatwassen 0,18 x 365 = 55 kWh. Uitgaande van vaatwassen tijdens perioden van dagtarief bedragen de warmwaterkosten bij gebruik van de waterkoker dus 55 x 23,5 cent, afgerond 13 euro. Doe je de vaat vaker dan 1 keer per dag, dan betaal je evenredig meer.

Het alternatief is de boiler. Een boiler heeft wel een groot vermogen, maar als het water op temperatuur is slaat hij af. Het grootste deel van de dag gebruik je dus geen energie, zeker als je alleen maar water gebruikt voor de vaatwas. Door water uit de boiler te nemen kan je gebruik maken van het nachttarief. Daar staat wel tegenover dat de boiler warmte verliest. Het elektriciteitsgebruik zal dus groter zijn dan bij de waterkoker. Maar dat zal niet heel veel meer zijn en het comfort van directe beschikbaarheid is heel wat waard.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

Het alternatief is de boiler. Een boiler heeft wel een groot vermogen, maar als het water op temperatuur is slaat hij af. Het grootste deel van de dag gebruik je dus geen energie, zeker als je alleen maar water gebruikt voor de vaatwas. Door water uit de boiler te nemen kan je gebruik maken van het nachttarief. Daar staat wel tegenover dat de boiler warmte verliest. Het elektriciteitsgebruik zal dus groter zijn dan bij de waterkoker. Maar dat zal niet heel veel meer zijn en het comfort van directe beschikbaarheid is heel wat waard.
Dit is er alles al geweest, maar TS wil weten:
Hoeveel verbruikt een boiler (50l) gemiddeld per jaar, om zijn/haar voorschot aan te passen. :wink:

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door e-chec »

Met een berekende prijs van warm water voor de vaatwas van enkele tientjes per jaar heb ik de vraagstelster een indicatie gegeven van de kosten elektra bij gebruik van een waterkoker. Ik was zo’n concreet bedrag nog niet tegengekomen. Deze kosten kan zij meenemen bij het berekenen van het voorschot dat zij maandelijks moet betalen.

De jaarkosten bij gebruik van een boiler schat ik hoger in, maar ik kan die inderdaad niet kwantificeren. Dan moet je je echt verdiepen in het functioneren van boilers, warmteverliesberekeningen maken en niet te vergeten de conditie van de boiler kennen. De ordegrootte van de bedragen zal hoger zijn, maar niet veel hoger.

Daarnaast is het handig om je de prijs van elektra te realiseren voor je kosten gaat maken voor meters en regelingen.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door e-chec »

Graag wil ik mijn bijdrage van gisteren aanvullen. Bij nader inzien geloof ik dat ik de vraagstelling van n.93 verkeerd heb begrepen en wil zij wel degelijk ook douchen in haar nieuwe appartement. Ik meende eerst uit het verhaal te begrijpen dat zij dat in de komende tijd ook bij haar ouders wilde doen, net als ik toen ik mijn eerste appartementje zonder badkamer kreeg.

Het theoretische elektriciteitsverbruik voor opwarmen van douchewater is te berekenen. Daarvoor moest ik mijn kennis natuurkunde ophalen. Ik heb gegoogeld met de woorden Joule en Watt en kwam bij een Wikipedia artikel. Daar heb ik mijn kennis even opgefrist en ben ik gaan rekenen.

Als je doucht verbruik je per minuut ca. 10 liter water van ca. 40 ºC. Kraanwater is gemiddeld ca. 10 ºC, dus het moet 30 ºC worden opgewarmd. Het maakt dan niet uit of je 5 liter water opwarmt tot 70 ºC en dat mengt met 5 liter water van 10 ºC, of dat je de volle 10 liter tot 40 ºC verwarmt. Ook andere temperaturen met bijbehorende mengverhoudingen zijn mogelijk.

Als je om de dag doucht gedurende 10 minuten met een waterhoeveelheid van 10 liter per minuut, dan verbruik je per jaar 18200 liter water. Die 18200 liter moet worden opgewarmd van 10 tot 40 ºC.

Ik laat de berekening van het elektriciteitsverbruik achterwege, maar de uitkomst is dat daarvoor 635 kWh nodig is. Ga je langer of korter onder de douche staan of verbruik je meer of minder dan 10 liter per minuut, dan is het elektriciteitsverbruik evenredig hoger of lager. De kosten van die 635 kWh zijn afgerond 149 Euro bij gebruik van dagstroom en 133 Euro bij gebruik van nachtstroom.

In de praktijk moet je rekening houden met warmteverliezen van de boiler. Hoe goed geïsoleerd ook, een boiler zal altijd warmte aan de omgeving afgeven. Dus het werkelijke verbruik zal iets hoger zijn, hoeveel weet ik niet.

De opmerkingen over de waterkoker blijven onveranderd. Ik heb met de Wikipediagegevens ook het energieverbruik voor opwarming van 1 liter water van 10 ºC tot 100 ºC berekend. Het resultaat was 0,104 kWh. Bij mijn simpele proefje kwam ik gisteren iets hoger uit, op 0,12 kWh. Waarschijnlijk is het vermogen van mijn waterkoker wat minder dan de opgegeven 2,2 kWh of moet mijn waterkoker een keer worden ontkalkt. En o ja, er is natuurlijk ook warmte afgegeven aan de waterkoker zelf.

Overigens, als er geen gasaansluiting is zal een energiebedrijf er waarschijnlijk bij haar verbruiksschattingen van uitgaan dat er ook elektriciteit voor warmwatervoorziening zal worden gebruikt. In dat geval moet je een aanvraag voor verhoging van het termijnbedrag nog eens heroverwegen.
Laatst gewijzigd door e-chec op 13 nov 2012 08:35, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door nevermind »

e-chec schreef:Graag wil ik mijn bijdrage van gisteren aanvullen. Bij nader inzien geloof ik dat ik de vraagstelling van n.93 verkeerd heb begrepen
Ook met veel worden kan man/vrouw weinig zeggen! :wink:

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door e-chec »

nevermind schreef:
Ook met veel worden kan man/vrouw weinig zeggen!
Klopt.

Alphavista
Berichten: 238
Lid geworden op: 12 dec 2009 19:04

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door Alphavista »

Ik heb ook 50L en schrok van de eerste afrekening. Ik schat dat ie zo'n 500 euro per jaar kost. Ik heb nu wel een tijdschakelaar laten plaatsen zodat ie alleen tussen 23:00 - 07:00 u en 16:30 - 17:30 aangaat, heb je 'savonds gewoon warm water en bespaart!

marnix
Berichten: 815
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door marnix »

Ik weet uit het hoofd niet mijn meterstanden maar kan wel een globaal overzicht van mijn kosten geven ,ik heb net als TS een boiler(weliswaar 80 liter) ,verwarming geschiedt hier ook middels blokverwarming.
De vorige bewoner had een stroomrekening van ongeveer 50 euro per maand.
Die leefde in haar eentje in de flat, Wij zijn met twee personen, er wordt ook elektrisch gekookt. Na een jaar kwam de eerste echte afrekening voor ons . Viel erg mee.
Het werd 55 euro per maand. verder valt te melden dat de boiler op nachtstroom opwarmt. We betalen wel 11euro huur voor de boiler iedere maand.
We douchen meestal dagelijks een minuut of 5 ieder. Voor de vaat en koken gebruik ik heet water uit de boiler.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Hoeveel verbruikt een boiler (50L) gemiddeld per jaar?

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Maar voor de boiler heb ik geen idee hoeveel kWh ik extra moet afsluiten met onze dagelijks verbruik.


Er zijn al meerdere reacties geweest. Toch wil graag ook nog reageren. Zoals al eerder opgemerkt is het verbruik van welk apparaat dan ook afhankelijk van de gebruikstijd en natuurlijk het elektrisch vermogen. Immers het verbruik (kWh) is het product van vermogen (P) x tijd (t).
Volgens de natuurkundige wetten is voor het verwarmen van 1 liter water per graden Celsius 1 Kcal nodig. De thermostaat in een boiler staat meestal ingesteld op ± 85 gr Celsius.
Stel dat er dagelijks 50 liter water 75 gr (begin temperatuur water 10 gr) verwarmd moet worden dan volgt de volgende berekening:
50 L x (85-±10) = 3.750 Kcal. (1 kWh = 860 Kcal.) Dan is hiervoor 3.750/860 = 4,36 kWh (rendement even buiten beschouwing gelaten) nodig. X 365 dagen = 1.591 kWh. Kosten x 0,23 = € 366,00 op jaarbasis.

Gesloten