LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onafgewerkte zaken na koop woning

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Maarten01

Onafgewerkte zaken na koop woning

Ongelezen bericht door Maarten01 »

Hallo,

In april heb ik een appartement in Utrecht gekocht. Het gaat om een bestaand pand wat gerenoveerd is en waar tien appartementen in gemaakt zijn. Er zijn heel wat problemen geweest die we deels zelf hebben kunnen oplossen. We zijn nu echter een half jaar verder en er zijn nog steeds wat zaken die niet in orde zijn. Zoals bijvoorbeeld een niet werkend intercomsysteem en een onafgewerkt trappenhuis. Er zou een tweede oplevering hebben moeten plaatsvinden waarin wij de definitieve sleutels zouden krijgen en waarbij alle onafgewerkte zaken in orde gemaakt zouden moeten zijn. Dit is tot op heden niet gebeurd. De makelaar blijft ons doorverwijzen naar de verkoper/aannemer. Deze persoon is failliet en hij kan dus het niet meer afmaken of ons betalen.

Wie is er nu aansprakelijk en kunnen wij in gebreke stellen? De makelaar, of toch verkoper/aannemer?

Mochten jullie meer informatie willen of vragen hebben dan hoor ik dit wel.

Dank voor het meedenken!

Groet,
Maarten

berndv

Re: Onafgewerkte zaken na koop woning

Ongelezen bericht door berndv »

Maarten01 schreef:Hallo,

In april heb ik een appartement in Utrecht gekocht. Het gaat om een bestaand pand wat gerenoveerd is en waar tien appartementen in gemaakt zijn. Er zijn heel wat problemen geweest die we deels zelf hebben kunnen oplossen. We zijn nu echter een half jaar verder en er zijn nog steeds wat zaken die niet in orde zijn. Zoals bijvoorbeeld een niet werkend intercomsysteem en een onafgewerkt trappenhuis. Er zou een tweede oplevering hebben moeten plaatsvinden waarin wij de definitieve sleutels zouden krijgen en waarbij alle onafgewerkte zaken in orde gemaakt zouden moeten zijn. Dit is tot op heden niet gebeurd. De makelaar blijft ons doorverwijzen naar de verkoper/aannemer. Deze persoon is failliet en hij kan dus het niet meer afmaken of ons betalen.

Wie is er nu aansprakelijk en kunnen wij in gebreke stellen? De makelaar, of toch verkoper/aannemer?

Mochten jullie meer informatie willen of vragen hebben dan hoor ik dit wel.

Dank voor het meedenken!

Groet,
Maarten
Je koopt het huis niet van een makelaar maar via een makelaar. Als er zaken of niet opgeleverd zijn of waren, zouden deze zaken door de verkoper, in dit geval dus een aannemer of een projectontwikkelaar. Een aannemer neemt een dergelijk project vaak aan, daar zit vaak een projectontwikkelaar bij. Deze is vaak de verkopende partij. Het is ook de verkopende partij die u in gebreke zult moeten stellen, in het geval van een faillisement zal dit moeilijk gaan worden. Gekeken kan worden of er een doorstart of een overname is. U zult zich dan met uw vordering moeten melden bij de curator. Vraag is dan wel of u nog iets zult ontvangen.

Niekleij

Ongelezen bericht door Niekleij »

Kijk even in je koop- aannemingsovereenkomst of de akte van levering wie de verkoper is. Bij deze partij moet je zijn.... De makelaar heeft slechts een bemiddelende functie.

Succes~!

Maarten01

Ongelezen bericht door Maarten01 »

@Niekleij: we weten wie de verkoper is. Deze persoon is helaas failliet en onbereikbaar.

Weten jullie of de makelaar verplicht is om een tweede oplevering te organiseren?

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

Maarten01 schreef:@Niekleij: we weten wie de verkoper is. Deze persoon is helaas failliet en onbereikbaar.

Weten jullie of de makelaar verplicht is om een tweede oplevering te organiseren?
De makelaar heeft de koop laten geschieden, het werk van de makelaar is daarmee gedaan en daar valt voor u niets te halen. Zoals ik in mijn eerdere post al zei, kunt u het via de curator proberen, deze is het aanspreekpunt voor wat betreft vorderingen jegens de failliete persoon of onderneming.

Gesloten