LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Boete onverzekerde brommer

Heb je vragen omtrent verzekeringen? Of je hebt een duidelijke mening over verzekeraars? Geef hier jouw mening.
aaldrik
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 nov 2010 11:24

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door aaldrik »

Yo

ook ik heb een leuke boete van € 316,-
ze hebben toch een manier gevonden om geld te innen !
Maar goed , ik laat het gewoon voorkomen , tenslotte ligt mn scoot, al 2 jaar op de sloop !!

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@aaldrik,

Ben eens benieuwd hoe dat gaat uitpakken.
Waarom niet gewoon even doorgeven dat ie gesloopt is ?

guegueka
Berichten: 3
Lid geworden op: 03 feb 2011 18:32

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door guegueka »

Help!

Ik heb ook een boete gekregen. Meteen dezelfde dag (29nov) na dat ik de boete kreeg mn brommer geschorst (brommer is letterlijk frame op 2 wielen, wou ik ooit nog opknappe maar helemaal vergete dat hij er nog was)

schorsing is ingegaan op 29 november. Uiteindelijk toch maar de boete van 316 euro betaald.

En wat krijg ik vandaag.. nog een keer dezelfde boete waarop staat dat hij 28 november niet geschorst was.

Ze waarschuwen je dus niet meer.. maar je krijgt ook niet eens meer de kans om je fout te herstellen. Nee meteen nog een boete.

graag jullie mening hierover?

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Emmy75 »

@guegueka,

Ik weet niet hoeveel tijd er precies tussen de 1e en 2e bekeuring zat, maar ik zou u willen adviseren een en ander eens na te vragen bij een juridisch loket.
http://www.juridischloket.nl/Pages/default.aspx
Eerste advies is doorgaans gratis.

divirgilio
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2012 20:29

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door divirgilio »

Helaas is het mij ook overkomen andere scoot gekocht oude op marktplaats en was in principe gelijk verkocht. Helaas na drie dagen heen en weer gemail ziet hij van de koop af en ik vergeet te schorsen,op dat moment wist ik eigenlijk niet waarom je zoiets moest schorsen. 2 maanden erna brief van RDW met mededeling dat bij controle( op hun luie reet uitgevoerd) is gebleken dat kenteken niet is verzekerd en als ik dat niet zou doen in overtreding was en de RDW dit aan justitie zou melden en die mij dan een sanctie op zou leggen.
Oei dat was schrikken en ik gelijk de eerstvolgende gelegenheid naar postkantoor en kenteken laten schorsen,maar helaas 2 weken daarna een brief van CJIB met de mededeling onverzekerd voertuig boete 316,- euries. Je raad het al kwaad en wat al meer, maar ik in beroep met de mededeling dat ik het niet wist en ik wist ook echt niet waarom je moet schorsen,ik bedoel je betaalt geen belasting verzekering heb ik over geschreven en ben vrij close met m'n verzekeringsagent en die zegt ook niets.
RDW had toch gewaarschuwd dacht ik? ja en op de zelfde dag was de boete al geschreven,RDW waarschuwt toch ook als je APK bijna verlopen is? Maar goed met deze argumenten bezwaar aangetekend en na dik 2 maanden bericht gekregen dat de bekeuring is aangepast naar TATAAA 100,00 euries ben van de ene kant opgelucht en van de andere kant voel ik me toch genaaid, nu nog in bezwaar voor de 6,00 euries administratie kosten, volgens uitspraak van een rechter hoef je die niet te betalen,het is het proberen waard

Alziend Oog
Berichten: 20
Lid geworden op: 25 apr 2012 13:32

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Alziend Oog »

Het is niet zo dat je de €6,- administratiekosten niet hoeft te betalen. Door de Kantonrechter is bepaald dat de mogelijkheid moet bestaan om bezwaar te kunnen maken tegen de administratiekosten die in rekening worden gebracht door het CJIB. Dat is iets wezenlijks anders.

divirgilio
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2012 20:29

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door divirgilio »

Rechter verbiedt administratiekosten bij bekeuring
Laatste update: 18 februari 2012 19:02 info
AMSTERDAM – Volgens de rechtbank Amsterdam in een zaak van een hoogleraar Recht mag justitie geen 6 euro administratiekosten vorderen bij verkeersboetes.

Foto: ANP
Omdat justitie stelselmatig burgers heeft misleid kunnen ze betaald geld mogelijk nog steeds terugvorderen.
Dat blijkt uit een vonnis dat professor Recht en Bestuur aan Wageningen Universiteit Bernd van der Meulen voor de rechtbank Amsterdam heeft gewonnen.
Hij kreeg een bekeuring van 99 euro die hij keurig betaalde. Hij weigerde echter de 6 euro administratiekosten te betalen. “Met de bekeuring was ik het eens want ik had echt te hard gereden, maar met de administratiekosten niet”, zegt hij tegenover NU.nl.
Geen beroep
Omdat er op de beslissing stond “u kunt geen beroep instellen tegen de administratiekosten” deed hij dat ook niet. Daarop kreeg hij een verhoging van €24,75 en daarna nog eens €61,88 als extra prikkel om de 6 euro alsnog te betalen. Ook die rekeningen betaalde hij niet.
Pas toen er een dwangbevel op de mat viel kon hij naar de rechter stappen en deed dat ook prompt. Daar betoogde hij vervolgens dat het onacceptabel is dat er tegen een besluit van de overheid niet geprocedeerd kan worden.
Hellend vlak
“Wat mij motiveert is niet de 6 euro, maar het hellende vlak”, vertelt hij aan NU.nl. “Als je een keer begint te zeggen dat er allerhande beslissingen zijn waar je de overheid niet over ter verantwoording kunt roepen, dan is het eind zoek.” Al in juni 2011 kreeg hij op dat punt van de rechter al gelijk.
Ook eerder won Van der Meulen een uitspraak dat er wel degelijk beroep tegen de administratiekosten gevoerd kan worden. Justitie heeft die uitspraak naast zich neergelegd. Het bleef burgers echter vertellen dat beroep niet mogelijk is.
Daarop besloot de hoogleraar opnieuw een bekeuring aan te vechten. “Ze blijven willens en wetens tegen de uitspraak van de rechter in foute informatie verstrekken. Dan moet een rechter een signaal geven: dit kan echt niet”, stelt hij.
Zes euro
Dat signaal heeft de Amsterdamse rechter nu gegeven. Daarbij haakt de rechter aan bij de mening van het parlement dat een burger niet voor straf hoeft te betalen. Voor een werkstraf of gevangenisstraf worden de kosten doorberekend. Volgens de rechter mag er geen uitzondering gelden voor het computersysteem voor het innen van bekeuringen.
Het vonnis legt uit dat een boete ‘moet prikkelen om niet in herhaling te vallen’. Dat is volgens de magistraat dan ook geen dienst. “De boete wordt in feite als belasting gepresenteerd, waarvan de perceptiekosten, anders dan bij de overige belastingen, ook nog eens in rekening worden gebracht.”
Terugvragen
Van der Meulen hoeft dat dus niet te betalen en dat geldt ook voor de incassokosten. “Ik vind het een moedige uitspraak. Ik vind hem goed”, reageert hij enthousiast.
“De rechter past keihard het recht toe ook als dat politiek niet zo goed uitkomt. Ik vind het goed dat justitie, een rechtshandhaver, ook zelf aan het recht gehouden wordt.”

JanTinusPlukvet
Berichten: 438
Lid geworden op: 18 apr 2010 15:03

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door JanTinusPlukvet »

divirgilio schreef:Helaas is het mij ook overkomen andere scoot gekocht oude op marktplaats en was in principe gelijk verkocht. Helaas na drie dagen heen en weer gemail ziet hij van de koop af en ik vergeet te schorsen,op dat moment wist ik eigenlijk niet waarom je zoiets moest schorsen.
Bij vrijwel elke brommerverzekering kan je een overlappingstijd vragen als je een nieuwe scooter koopt. Dan zijn zowel oude als nieuwe scooter beiden verzekerd op 1 polis. Dit kost niets extra's.
Dit is bedoeld om je de gelegenheid te geven om de oude te verkopen danwel te schorsen.
Na die twee weken wil de verzekeringmaatschappij dan wel een bewijs zien dat de scooters verkocht is (vrijwaringsbewijs) of geschorst. deze kan je in de regel scannen en doormailen.
Dit heb ik al meerdere malen op deze wijze gedaan en is nooit fout gelopen.
Brommerverzekering? Guis en partners in Sliedrecht. Service is goed en ook de prijs.

Emmy75
Berichten: 6713
Lid geworden op: 21 jan 2010 04:23

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Emmy75 »

divirgilio schreef:Rechter verbiedt administratiekosten bij bekeuring
Wel even verder lezen...
Het was een uitspraak van een kantonrechter. Er zijn nog een aantal hogere rechters te gaan totdat de uitspraak definitief zo is. De overheid gaat vooralsnog in hoger beroep en mogelijk wordt de uitspraak nog vernietigd.
Nieuwsbericht | 20-02-2012

Veel media-aandacht voor de administratiekosten. Verandert er iets? Nee. De overheid gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de kantonrechter.

Op 9 februari heeft een kantonrechter uitspraak gedaan over de administratiekosten die het CJIB in rekening brengt. De afgelopen dagen is hier in de media aandacht aan besteed.

Het CJIB int in opdracht van het Openbaar Ministerie de administratiekosten op grond van de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv). Een kantonrechter heeft in een uitspraak gezegd dat administratiekosten niet in rekening kunnen worden gebracht. Het betreft hier een uitspraak in een individuele zaak, waar tegen de overheid in beroep gaat.

Om deze reden ziet het Ministerie van Veiligheid en Justitie geen aanleiding te stoppen met het in rekening brengen van administratiekosten. Er worden ook geen administratiekosten teruggestort.

Blogmaster
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2010 11:19

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Blogmaster »

Afgelopen augustus een andere scooter aangeschaft,mijn oude scooter qua verzekering over laten zetten,naar deze nieuwe, werd mij gevraagd door de verzekeringmij. of ik oude scooter qua verzekering kon beëindigen, maar werd niets verteld ,over laten schorsen of vrijwaring..Vandaag vette 330 euro in het voorruitzicht gesteld ,door de brief van RDW, omdat mijn oude scooter, die niet op de openbare weg staat,niet verzekerd is(is sloop scooter,vandaar een andere gekocht).Mijn Mij. gebeld Centraal Beheer, en deze konden niets voor me doen! TROS RADAR , nu vraag ik u, Als mijn auto niet gekeurd is door de RDW(dus dan ook niet verzekerd), krijg ik eerst een herrinering,daarna een aanmaning...En nu gelijk een hoge boete..daar komt nog eens bij als ik de oude scooter ,wil laten schorsen via digitaal kanaal(digi D) me eerst moet aanmelden hiervoor, en de activeringscode pas over 5 dagen in de bus valt, waarmee ik ,dit digitaal zou kunnen oplossen.Wat kunnen wij als burger hier nu tegen doen?

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Frantic2 »

naar het postkantoor gaan en het vandaag nog regelen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door kweenie »

Blogmaster schreef:nu vraag ik u, Als mijn auto niet gekeurd is door de RDW(dus dan ook niet verzekerd), krijg ik eerst een herrinering,daarna een aanmaning...En nu gelijk een hoge boete..
Deze keuring heeft weinig met verzekeren te maken. Als je je auto niet verzekert, dan zul je daar ook gewoon een boete voor krijgen.

Het keuren van een auto is een jaarlijkst terugkerende actie, die centraal bij de RDW wordt bijgehouden. Vanuit de RDW wordt er ter herinnering hieraan inderdaad voor die tijd een brief verzonden, zodat je eraan kunt denken om tijdig je APK te verlengen. Maar als je dat niet tijdig doet, dan zul je ook daar een boete voor krijgen.

Ik vind het trouwens ook niet raar dat de verzekeraar vraagt of de oude verzekering moet worden opgezegd of niet en dat ze die dekking zonder blikken of blozen opzeggen. Het hangt nl. af van of je de oude brommer hebt verkocht of niet, of de verzekering moet doorlopen of niet. Veel mensen zullen de ouder brommer verkopen als ze een nieuwe kopen. Ik vind het juist netjes dat ze dat nog even navragen en dat ze er niet blind vanuit gaan dat als je zegt dat je de verzekering wilt overschrijven, dat de dekking op de oude brommer moet stoppen. Alleen een beetje jammer dat je zelf niet weet/wist dat je je brommer dan ook had moeten schorsen.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door sjoegel »

Scooters zijn behalve zeer gevaarlijk ook nog eens erg duur bij verkeerd gebruik. Neem net als ik de fiets.

meneermertens
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 nov 2012 18:50

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door meneermertens »

Ik stap normaal altijd op de fiets. Door een ontsteking aan de gewrichten ben ik in september dusdanig invalide geraakt dat ik niet meer kon fietsen of met openbaar vervoer. Dus: scooter gekocht op marktplaats. 20 september gekocht en op naam gezet met de garantie dat er verzekering bij zat voor een maand. Na een week dusdanige progressieve ontstekingen dat ook op de scooter reizen onmogelijk was geworden. Van 8 oktober tot 1 november hiervoor in een revalidatiecentrum gezeten. Bij terugkomst twee brieven van RDW op de mat; 1 als waarschuwing, en 1 (twee weken daarna) dat er een boete voor het niet nakomen van de verzekeringsplicht mijn kant op komt. Deze brieven zijn dus langs mij heen gegaan in de periode dat ik afwezig ben geweest.
Meteen een verzekering afgesloten en de dag erna het RDW gebeld en situatie uitgelegd. Antwoord van RDW: Ik kan en bezwaar aan tekenen als de boete binnen is.
Nu is mijn vraag, wat zijn mijn kansen en heeft iemand ervaring hiermee?
Bedankt!

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door berndv »

Natuurlijk is voor u de reden om een scooter te gaan rijden geen leuke, maar dat ontslaat u niet van de plichten die voor de eigenaren
meneermertens schreef:Deze brieven zijn dus langs mij heen gegaan in de periode dat ik afwezig ben geweest.
Maar u wist wel dat u verzekerd moest zijn, gesteld dat u 1 maand verzekering had, ook met een geldig verzekeringsbewijs en polis mag ik dan aannemen. De periode na 20 oktober was u in ieder geval niet meer verzekerd, dus in overtreding. Ik vind het al netjes dat ze een waarschuwing sturen, welke u helaas niet tijdig op heeft kunnen reageren.
meneermertens schreef:Ik kan en bezwaar aan tekenen als de boete binnen is.
Nu is mijn vraag, wat zijn mijn kansen en heeft iemand ervaring hiermee?
Ben bang dat ziekte geen grond voor bezwaar is. De scooter kon gebruikt worden, hetzij niet door u, maar toch. Ik heb hier op her forum dergelijke bezwaren voorbij zien komen voor auto's en motoren, welke in onderdelen in de schuur lagen, en toch moesten de boetes betaald worden.

Martijn T
Berichten: 114
Lid geworden op: 24 nov 2008 21:24

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Martijn T »

"20 september gekocht en op naam gezet met de garantie dat er verzekering bij zat voor een maand"
Daar ging het al fout.
Vanaf het moment dat het kenteken op uw naam gezet werd, eindigde de oude verzekering. U bent immers een andere verzekeringnemer dan de oude eigenaar. Dus per 20-9 had u de bromfiets zelf moeten verzekeren.
Een bromfiets werkt hetzelfde als een auto. Je moet het verzekeren zodra deze op naam staat. Ik geef u geen kans om onder de boete uit te komen.

Pijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 nov 2012 11:45

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Pijl »

ellyhoek schreef:Begin november kon mijn dochter eindelijk een nieuwe scooter kopen. Haar oude tomosje had inmiddels zijn laatste adem uitgeblazen. De verzekering hebben we omgezet en een bedrag bijbetaald omdat de verzekering voor deze scooter duurder was. De kapotte scooter heeft nog wel wat bruikbare onderdelen, dus zijn we op zoek naar een eventuele koper. 29 december 2008 ineens een brief van het RDW dat we in overtreding zijn conform artikel 30, jucto artikel 2 WAM. Ik dacht in eerste instantie "dit is een grap"maar nee en zo toch geen leuke en een heel dure. We hadden het oude ding gewoon moeten verzekeren. Zonder waarschuwing van RDW of wie dan ook krijgen we een bekeuring van € 260,00. Bijna 3x zoveel als dat het scootertje ooit gekost heeft. Ik kan het nog steeds niet geloven en vraag me af of er mensen zijn dit zoiets dergelijks hebben meegemaakt. Zo ja dan hoor ik het graag. Alvast bedankt. groetjes Elly
Onze overheid klust er lekker bij door hoge boetes te heffen. Vroeger werd je er mogelijk van "verdacht onverzekerd rond te rijden". Nu heb je alles te verzekeren of te schorsen. Linksom of rechtsom, betalen zul je. Een schorsing kost geld en is gecompliceerd en verloopt ook nog eens automatisch. De reden daarvoor laat zich eenvoudig raden. Zo zie je maar dat je als bezitter van een auto, motorfiets of scooter gewoon vogelvrij bent. Maar ja, het brengt wel erg makkelijk veel geld op voor onze hypocriete overheid.

Pijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 nov 2012 11:45

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Pijl »

Martijn T schreef:"20 september gekocht en op naam gezet met de garantie dat er verzekering bij zat voor een maand"
Daar ging het al fout.
Vanaf het moment dat het kenteken op uw naam gezet werd, eindigde de oude verzekering. U bent immers een andere verzekeringnemer dan de oude eigenaar. Dus per 20-9 had u de bromfiets zelf moeten verzekeren.
Een bromfiets werkt hetzelfde als een auto. Je moet het verzekeren zodra deze op naam staat. Ik geef u geen kans om onder de boete uit te komen.
Pertinente onzin. Een voertuig is verzekerd of niet. Dat de verzekeringsmaatschappij veelal vereist dat de auto ook op naam staat van diegene die de verzekering afsluit is een ander verhaal. Een verzekering vervalt niet bij het op andere naam stellen van de papieren. Ik kan de auto van de buren ook verzekeren.
Verbazingwekkend dat er zoveel onzin geschreven wordt

Frantic2
Berichten: 1570
Lid geworden op: 13 mar 2012 19:50

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Frantic2 »

Ik kan de auto van de buren ook verzekeren.
Verbazingwekkend dat er zoveel onzin geschreven wordt

Pijl

Inderdaad..... maar goed, jij staat boven de wet, dus jij zal het wel kunnen, zucht

Pijl
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 nov 2012 11:45

Re: Boete onverzekerde brommer

Ongelezen bericht door Pijl »

Frantic2 schreef:
Ik kan de auto van de buren ook verzekeren.
Verbazingwekkend dat er zoveel onzin geschreven wordt

Pijl

Inderdaad..... maar goed, jij staat boven de wet, dus jij zal het wel kunnen, zucht
Ik weet niet wat dat te maken heeft met bovenstaande maar inderdaad, in deze bananenrepubliek staan alleen politici boven de wet. Regels zijn er voor de burgers

Gesloten