LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
rogervdh
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 sep 2007 13:39

Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door rogervdh »

Vandaag heb ik een pakketje ontvangen uit Amerika, met daarin voedingsupplementen. Ik diende BTW en inklaringskosten te betalen. De kosten zijn als volgt:

Douane waarde: EUR 34,00
Goederenomschrijving: Voedingssupplementen (BTW 6 PCT)

BTW bij invoer: EUR 2,04
Totaal belastingen: EUR 2,04
Inklaringskosten: EUR 12,50
Totaal te betalen: EUR 14,54.

Het is toch belachelijk dat ik EUR 12,50 inklaringskosten moet betalen, omdat de Nederlandse Staat zonodig EUR 2,04 van mij wil hebben?! Dat ik die BTW moet betalen is in beginsel prima (die betalen we immers in de winkel ook), maar EUR 14,54 staat mijn inziens niet meer in verhouding tot het goederen bedrag. Vroeger kwamen dergelijke pakketjes continue zonder enige heffing door de douane, maar tegenwoordig komen dergelijk lage bedragen niet meer eens door. Verder vind ik EUR 2,04 BTW en EUR 12,50 inklaringskosten ook niet in verhouding tot elkaar.

Tot bijv. EUR 75,00 of EUR 100,00 zou men gewoon kostenloos moeten kunnen invoeren (zeker op 6% BTW producten), puur vanwege het feit dat de inklaringskosten belachelijk hoog zijn. Het te innen BTW bedrag valt in het niet t.o.v. de inklaringskosten. De richtlijnen die hiervoor gebruikt worden zijn mijn inziens (zwaar) achterhaald. De politiek (of Radar, om het eens onder de aandacht te brengen) mag hier graag aktie op ondernemen.

Brainless
Berichten: 938
Lid geworden op: 23 sep 2011 18:58

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door Brainless »

De inklaringskosten betaal je niet in aan de "Nederlandse staat", maar aan degene die het pakketje voor u inklaart (vaak de vervoerder).

rogervdh
Berichten: 14
Lid geworden op: 13 sep 2007 13:39

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door rogervdh »

Uiteraard betaal ik die inklaringskosten aan de vervoerder, in dit geval PostNL. Maar de Nederlandse Staat zou wellicht eens kunnen stoppen met het heffen van BTW op dergelijk (mijn inziens te verwaarloze) lage bedragen. Puur vanwege het feit dat de Nederlandse Staat (in dit geval) EUR 2,04 wil ontvangen, is de consument maar liefst EUR 14,54 kwijt. Als de Nederlandse Staat geen BTW heft op dergelijk lage bedragen, vervallen de complete kosten.

Verder, dat is volgens mij ook maar weinig mensen opgevallen, waren de inklaringskosten een jaar of 6 á 7 geleden slechts EUR 2,50 bij PostNL (destijds nog TNT Post). Toen werd het EUR 5,00....en inmiddels is het EUR 12,50 per zending. PostNL zal zeggen dat die kosten nodig zijn om de administratieve kosten e.d. te dekken. Vraag me alleen af hoe ze het destijds voor EUR 2,50 hebben kunnen doen. Het open breken van de postmarkt werpt zijn vruchten af!

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door kokka »

welkom in nederland zou ik zeggen.
en hoeveel voordeel heeft het nu uiteindelijk opgeleverd?? dus de totale kostprijs, inclusief transport en invoer vergeleken met de prijs in nederland.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door sjoegel »

Uw boosheid komt voort uit uw ondoordachte handelen. Zoek het bij uzelf inplaats van wild om U heen te slaan en anderen te beschadigen met uw getier.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door sjohie »

rogervdh schreef:Vandaag heb ik een pakketje ontvangen uit Amerika, met daarin voedingsupplementen. Ik diende BTW en inklaringskosten te betalen. De kosten zijn als volgt:

Douane waarde: EUR 34,00
Goederenomschrijving: Voedingssupplementen (BTW 6 PCT)

BTW bij invoer: EUR 2,04
Totaal belastingen: EUR 2,04
Inklaringskosten: EUR 12,50
Totaal te betalen: EUR 14,54.

Het is toch belachelijk dat ik EUR 12,50 inklaringskosten moet betalen, omdat de Nederlandse Staat zonodig EUR 2,04 van mij wil hebben?! Dat ik die BTW moet betalen is in beginsel prima (die betalen we immers in de winkel ook), maar EUR 14,54 staat mijn inziens niet meer in verhouding tot het goederen bedrag. Vroeger kwamen dergelijke pakketjes continue zonder enige heffing door de douane, maar tegenwoordig komen dergelijk lage bedragen niet meer eens door. Verder vind ik EUR 2,04 BTW en EUR 12,50 inklaringskosten ook niet in verhouding tot elkaar.

Tot bijv. EUR 75,00 of EUR 100,00 zou men gewoon kostenloos moeten kunnen invoeren (zeker op 6% BTW producten), puur vanwege het feit dat de inklaringskosten belachelijk hoog zijn. Het te innen BTW bedrag valt in het niet t.o.v. de inklaringskosten. De richtlijnen die hiervoor gebruikt worden zijn mijn inziens (zwaar) achterhaald. De politiek (of Radar, om het eens onder de aandacht te brengen) mag hier graag aktie op ondernemen.
Je betaalt toch evenveel BTW? Dat je vervolgens de BTW (overheid) en inklaringskosten (vervoerder) beiden maar even op conto van de overheid schuift, is je eigen (reken)fout. En zolang een vervoerder voor dit soort orders, extra tijd en moeite kwijt is, zullen die inklaringskosten er gewoon blijven.

Maar goed, die had je toch meegerekend bij het bestellen, als wel-ingelichte consument. Op de site van de douane staat dit namelijk duidelijk vermeld.

grits
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jul 2013 17:57

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door grits »

Dat de betreffende partijen (PostNL, duane) op hun website vermelden dat er hoge kosten zijn, maakt het niet rechtvaardig of terecht. Ik kan namelijk geen alternatieve dienstverlener kiezen als ontvangende partij.

Vandaag nog twee T-shirts ontvangen van $40, of 30 euro. Ik betaal al 11 euro verzendkosten, komt daar nog bijna 20 euro bij voor inklaringskosten en invoerrechten! De goederen kosten mij dus 30 euro, en om het hier in nederland te krijgen nog eens 30 euro.

Hoe je het ook wendt of keert, het kan toch niet zo zijn dat twee T-shirtjes uit de VS mij 60 euro kosten!? Zeg nou zelf, dan is er iets mis. Iemand verdient hier meer aan dan er aan diensten geleverd worden aan mij. En dat lijkt vooral PostNL te zijn.

Gerrit

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door kweenie »

Post nl moet ongeveer de zelfde kosten maken voor het inklaren van twee t-shirts als voor het inklaren van twee dozen t-shirts. Dan is het niet vreemd dat het dus relatief veel kost. Beetje onhandig van je dat je dat niet van tevoren hebt uitgezocht.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door vroem »

in grote lijnen (laat vaker spul uit USA komen) komt het met de huidige koers er grofweg op neer dat wanneer daar iets een dollar kost het na alle extra kosten uiteindelijk een euro kost.
Bij kleinere lichtere pakketten gaat dat inderdaad scheef lopen in het nadeel, bij grotere pakketten klopt het wel ongeveer.
Alternatief zou zijn wellicht de verzender een andere koerier laten kiezen, als met USPS verzonden wordt pakt TNT het hier inderdaad op, bedrijven als DHL en UPS houden het in eigen hand.
Maakt vrees ik voor kosten niets of niet veel uit trouwens, ook zij leven niet van lucht.

Dirkie
Berichten: 2943
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door Dirkie »

Eerste schrijft TS het volgende
Het is toch belachelijk dat ik EUR 12,50 inklaringskosten moet betalen, omdat de Nederlandse Staat zonodig EUR 2,04 van mij wil hebben?! Dat ik die BTW moet betalen is in beginsel prima (die betalen we immers in de winkel ook)
en even verder
Maar de Nederlandse Staat zou wellicht eens kunnen stoppen met het heffen van BTW op dergelijk (mijn inziens te verwaarloze) lage bedragen.
Wil je nu wel of geen BTW gaan betalen?
En los daarvan. Als je voor dat je goedkope producten in het buitenland besteld eerst de site van douane en van de bezorg/koeriers dienst raadpleegt, dan zie je heel snel dat er dus bijkomende kosten kunnen zijn en wat de hoogte daarvan is.
En misschien staat die € 12,50 niet inverhouding tot die € 2,04, maar je vervoerder moet nu eenmaal een formulier invullen en dat kost voor een produkt van bv. € 1000,00 evenveel als voor iets van € 34,00.
Als je dat allemaal weet, dan had je waarschijnlijk hier geen topic voor geopend (en misschien zelfs wel niets besteld in het buitenland).

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Belachelijk hoge inklaringskosten / invoeren pakket.

Ongelezen bericht door newmikey »

Werkt u zelf gratis en voor niets? Is het dan gek dat PostNL (en alle andere vervoerders) ook betaald willen worden voor hun diensten? Aan die BTW kan Nederland zelf niets veranderen zonder daarmee ook de binnelandse BTW aan te pakken aangezien BTW géén onderscheid maakt tussen invoer en locale transacties.

Bovendien is de BTW al sinds jaar en dag Europees geregeld en kan alleen de hoogte ervan binnen een bepaalde bandbreedte worden aangepast. Het principe an sich dat BTW op invoer wordt geheven ligt vast in de WetOB 1968 in Nederland en de 6e richtlijn van de EU.

In plaats van boos te worden op een dienstverlener zou u, goed geinformeerd over de kosten en wel, de keus hebben kunnen maken om zaken lokaal aan te schaffen. Bij spullen die niet in Nederland verkrijgbaar zijn zoals sommige "wondervitaminen" en/of peppoeders kunt u zich afvragen of daar niet een goede reden achter zit.

Gesloten