LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kiptransport

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door crazyme »

a.j.Bandel schreef:In 1 woord...Walgelijk!!
Ik ben geen activist!!! Maar eis als concument..respect voor dieren!!!
Geld geld geld...!!
Iedereen die hieraan mee werkt..Schaam u diep!! :evil: :twisted:
Lekker hypocriet. Of zijn uw eigen financiele middelen oneindig ?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

a.j.Bandel schreef:In 1 woord...Walgelijk!!
Ik ben geen activist!!! Maar eis als concument..respect voor dieren!!!
Geld geld geld...!!
Iedereen die hieraan mee werkt..Schaam u diep!! :evil: :twisted:
Gebruik dan je consumenten-kracht, en koop die kip-kiloknallers niet meer, maar neem eens een biologische kipfilet. Die liggen ~50cm naast de plofkippen in de gevogelte koeling van elke supermarkt, dat is dus geen noemenswaardige extra moeite.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

Alex Scholtens schreef:Heel vervelend die kiptransporten. Nu worden de vervoerders en de boeren aangepakt.
Jammer is dat het probleem vanuit een verkeerde invalshoek wordt benaderd.
Hoofdschuldigen zijn de aandeelhouders van supermarkten.
Zij eisen elk jaar meer winst van de onderneming. Vervolgens komt de druk bij de inkopers van supermarkten te liggen. Zij moeten en zullen goedkoper inkopen om de resultaten voor de aandeelhouders te verbeteren. Voor €0,10 per kilogram minder switchen ze naar een andere leverancier.
Wanneer het balletje op deze manier aan het rollen gaat is het volkomen logisch dat er ergens in de keten op kosten geknepen gaat worden. In het onderhavige geval is dit het transport.
Ook de consument is mede debet aan de verschrikkingen die kippen moeten doormaken.
Alle reclame krantjes worden doorgebladerd om de goedkoopste kipfilet te vinden.
Alleen het verbeteren van controles is een zinloze missie.
Er zal echt een ommekeer in de samenleving moeten komen, anders zal het met onze kippen alleen maar slechter gaan.
De aandeelhouders zijn de grote institutionele beleggers, oa de pensioenfondsen direct, of grote beleggingsfondsen waar wederom de pensioenfondsen óók in beleggen. Die mogen al niet meer beleggen in defensie-aandelen, want daar vielen hun hypocriete klanten ineens over, sinds prinses Diana tegen de landmijnen en clustermunitie op kruistocht ging, de laatste jaren zijn farmaceutische bedrijven ook niet echt meer gewenst in de portefeuilles, want die verkrachten ons zorgsysteem, olie-concerns zijn ook niet echt bon-ton, alle voorheen leuk renderende staatsobligaties (GR, SP, POR, etc) kunnen niet meer, en dan zouden de grote supermarkt concerns er ook nog uit moeten?

Ben benieuwd wat de klanten van die pensioenfondsen zeggen als er nog minder rendement gehaald wordt op hun schijntje aan jaarlijkse pensioenpremie. Maar hey, alles om maar vooral geen eigen verantwoordelijkheid te hoeven nemen, of niet?

Die aandeelhouders, indirect de klanten van de supermarkten dus, hebben een prima instrument in handen, namelijk hun koopgedrag. Geen plofkippen kopen, is geen plofkippen meer maken en transporteren. Gewoon bij een lokale biologische slager de kip kopen, en het probleem wordt gereduceerd tot iets in de marge.

oktober64
Berichten: 40
Lid geworden op: 24 aug 2010 16:33

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door oktober64 »

eerst de plofkip die liggen dus niet in de winkel, en de zogenaamde plofkip die worden echt niet gebruikt voor de kant en klare hapjes en door mac donald deze kleine hapjes en zogenaamde kip schnitsel zijn uitgelegde kippen daar gebruiken ze echt niet de kippen voor waar gisteren het filmpje over ging.
en ik begrijp tros radar helemaal niet dat ze dit nog nooit hebben uitgezocht maar gelijk het gewauwel van wakker dier geloven ( of is het om dat de presentatrice ook vegetarich is en alles wil geloven wat wakker dier zegt) ik zou zeggen wees eerlijk en laat de boeren en anderen eens goed uitspreken ipv steeds te onderbreken

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

Boerin72 schreef:
sephora30 schreef:Moet toch wat eten..........
Kijk, dit vind ik nou jammer: mensen die zélf niet principieel zijn - dus geen kippenvlees zouden horen te eten, omdat ze het zo zielig vinden. Maar wél het voor de boeren weten hoe het moet. Bent u wel eens op een (kippen)boerderij geweest??

Ik eet wat ik wil, ga ik geen verantwoording voor afleggen, en ja, ik vind dat de kipjes vreselijk behandeld worden.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door newmikey »

A. Deze uitzending zat journalistiek slecht in elkaar - was meer een propaganda-spotje
B. De getoonde misstanden zullen zeker voorkomen en dat is verwerpelijk
C. Ik blijf gewoon vlees en kip eten maar koop inderdaad alweer lange tijd bio/scharrel/knuffel etc.
D. PvdD/Wakker Dier en andere one-issue pseudo-linkse hysterische groepjes krijgen bij mij geen poot aan de grond. Ze vervullen echter wel een funktie of ik dat nu leuk vind of niet.
E. Er zijn ergere dingen in de wereld

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Shine »

@ oktober64

Blijf vooral ontkennen! En wie probeert u een rad voor ogen te draaien?

@sephora
Sorrie dat ik het moet zeggen maar uw redenering omtoch voor die kiloknallers te blijven gaan kan ik niet waarderen. Iedere dag vlees of gevogelte is helemaal niet nodig. Dan houd je geld over, wat je in staat stelt om een betere kip te kopen voor een paar duppies meer.

Ron1777
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:54

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Ron1777 »

Bijna grappig om de damagecontrolberichtjes te lezen van de sector. Net of er nog iemand is die oprecht gelooft dat de kippenindustrie ok is of welke andere dierverwerkende industrie dan ook overigens. De enige oplossing is geen vlees meer te eten en dat is ook helemaal niet nodig. Ik eet al ruim 2 jaar geen vlees en heb me nooit beter gevoeld. Als je het al niet doet om niet mee te werken aan marteling/moord op levende wezens ( u weet wel...zo'n wezen als u...levend) dan zou je het kunnen doen, omdat het gezonder is.

Ron1777
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:54

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Ron1777 »

newmikey » 20 nov 2012 10:38
"E. Er zijn ergere dingen in de wereld"

Ergere dingen dan elk jaar weer marteling van/moord op wereldwijd miljarden levende wezens? Noem er eens een paar. Ik ben benieuwd. En kom aub niet aan met dat 1 mens die van honger sterft erger is. Ik denk...weet wel zeker dat u daar heel anders over zou denken als u lid was van een soort die nu het gruwelijke slachtoffer is.

newmikey
Berichten: 4571
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door newmikey »

Ron1777 schreef:Bijna grappig om de damagecontrolberichtjes te lezen van de sector. Net of er nog iemand is die oprecht gelooft dat de kippenindustrie ok is of welke andere dierenverwerkingsindustrie dan ook overigens. De enige oplossing is geen vlees meer te eten en dat is ook helemaal niet nodig. Ik eet al ruim 2 jaar geen vlees en heb me nooit beter gevoeld. Als je het al niet doet om niet mee te werken aan marteling/moord op levende wezens ( u weet wel...zo'n wezen als u...levend) dan zou je het kunnen doen, omdat het gezonder is.
En hier schiet je je doel volledig voorbij. Ik geloof noch in het "ok van de kippenindustrie" noch in jouw volledig uit de lucht gehaalde bewering dat vegetarisme gezond(er) is. Beide zijn volledige nonsens.

Als u uit overtuiging vegetarisch bent kan ik dat begrijpen en zelfs respecteren maar u raakt met dezelfde vaart dat respect weer kwijt door hier onbewezen kretologieen de lucht in te sturen.

Het lijkt er wel op dat mensen die veel vis eten een lagere mortaliteit hebben om maar eens wat te noemen maar verrassend genoeg is de mortaliteit van bijvoorbeeld veganisten net zo hoog als die van mensen die geregeld vlees eten. Vegetariers en incidentele vleeseters hebben ongeveer dezelfde mortaliteit waarbij in de meeste studies genoemd wordt dat vegetariers meestal een groter gezondheidsbewustzijn hebben dus ook minder vaak roken, over het totaal genomen minder calorieën binnenkrijgen etc. en deze faktoren "vertroebelen" de effecten van het niet eten van vlees.

Om dus een betere gezondheid aan het niet eten van vlees te koppelen heb je meer nodig en je stelling is redelijk ongefundeerd. Dat je vanzelf over het geheel gezonder gaat leven als je vegetarisch wordt, wil ik best aannnemen en dàt zal zéker grote effecten op je gezondheid hebben. Méér "lifestyle" dan "dietary habit" dus.

Dan je tweede bericht:
Ergere dingen dan elk jaar weer marteling van/moord op wereldwijd miljarden levende wezens? Noem er eens een paar. Ik ben benieuwd. En kom aub niet aan met dat 1 mens die van honger sterft erger is. Ik denk...weet wel zeker dat u daar heel anders over zou denken als u lid was van een soort die nu het gruwelijke slachtoffer is.
Zulk effectbejag heeft niet zoveel meer met een feitelijke discussie te maken. Nee, ik heb géén enkel probleem met de "moord op wereldwijd miljarden levende wezens", marteling is iets anders - het mag van mij best op grote schaal als het maar binnen de normen valt van wat wij als maatschappij als acceptabel hebben gesteld. Dan heb ik er noch met kippen, paarden, wijngaardslakken, haringen etc. moeite mee.

Suggereren dat ik "daar heel anders over zou denken als u lid was van een soort die nu het gruwelijke slachtoffer is" is puur hysterisch gebral. Als ik lid was van die soort was ik niet capabel om over het onderwerp na te denken en reageerde ik slechts instinctief op pijnprikkels.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

oktober64 schreef:eerst de plofkip die liggen dus niet in de winkel, en de zogenaamde plofkip die worden echt niet gebruikt voor de kant en klare hapjes en door mac donald deze kleine hapjes en zogenaamde kip schnitsel zijn uitgelegde kippen daar gebruiken ze echt niet de kippen voor waar gisteren het filmpje over ging.
en ik begrijp tros radar helemaal niet dat ze dit nog nooit hebben uitgezocht maar gelijk het gewauwel van wakker dier geloven ( of is het om dat de presentatrice ook vegetarich is en alles wil geloven wat wakker dier zegt) ik zou zeggen wees eerlijk en laat de boeren en anderen eens goed uitspreken ipv steeds te onderbreken
Jahoor, die liggen bijvoorbeeld nog (in bevroren onderdelen) bij de Lidl en Aldi, en ook de euroshopper kipfilets zijn wat dat betreft dubieus. Verder zit dat vlees inderdaad in salades, knakworsten, en zo verder.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

Ron1777 schreef:Bijna grappig om de damagecontrolberichtjes te lezen van de sector. Net of er nog iemand is die oprecht gelooft dat de kippenindustrie ok is of welke andere dierverwerkende industrie dan ook overigens. De enige oplossing is geen vlees meer te eten en dat is ook helemaal niet nodig. Ik eet al ruim 2 jaar geen vlees en heb me nooit beter gevoeld. Als je het al niet doet om niet mee te werken aan marteling/moord op levende wezens ( u weet wel...zo'n wezen als u...levend) dan zou je het kunnen doen, omdat het gezonder is.
Tsja, dierlijk eiwit is, en blijft, de makkelijkste voorhanden zijnde bron van eiwit binnen het menselijke dieet. Daarnaast laat een snelle blik op ons tandglazuur zien, dat mensen strikt genomen geen vegetariërs kunnen zijn, aangezien evolutionair gezien, we nog niet zo lang in staat zijn om ons eten te wassen. Echte herbivoren hebben daarom een veel dikkere laag tandglazuur, en nog een andere vorm van de tanden ook.

En gezond is relatief natuurlijk, een biologisch stuk vlees is ook "gezond", in zoverre dat die normaal eten krijgen, geen overbodige medicatie etc etc. Dit nog afgezien van het feit dat sommige mensen simpelweg niet tegen een vegetarisch dieet kunnen, hoe uitgebalanceerd het ook is.

Maar goed, een leuk weetje, Tivall, de groote leverancier van vegetarische vleesvervangers, is een Israëlisch bedrijf, met fabrieken die vlak naast de bezette gebieden liggen, en fors leunen op goedkope palestijnse arbeiders, als ze tenminste de grens over mogen. Niet echt sjiek natuurlijk. Om dit af te vangen hebben ze inmiddels meer fabrieken binnen Europa, maar het is natuurlijk nog steeds niet "gezond" om dat opgewaardeerde sojaschroot vanuit Roemenië naar de schappen van de lokale AH te trucken. Daar zit een net zo zware CO2 balans achter, als waar de dierenbescherming mee zwaait als het om de vleesindustrie/bioindustrie gaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

Ron1777 schreef:newmikey » 20 nov 2012 10:38
"E. Er zijn ergere dingen in de wereld"

Ergere dingen dan elk jaar weer marteling van/moord op wereldwijd miljarden levende wezens? Noem er eens een paar. Ik ben benieuwd. En kom aub niet aan met dat 1 mens die van honger sterft erger is. Ik denk...weet wel zeker dat u daar heel anders over zou denken als u lid was van een soort die nu het gruwelijke slachtoffer is.
Wat ik persoonlijk erger vindt, is het abject hypocriete gedrag van vegetariërs, wetende dat steeds meer medicijnen gekweekt worden op gemodificeerd kippeneiwit, wat vrolijk afkomstig is van de >5 miljard legbatterij eieren die we in Nederland nog steeds jaarlijks produceren.

Als vegetariërs zich het morele recht menen te mogen toe-eigenen om niet vegetariërs te be-, nee zelfs veroordelen, kunnen ze wat mij betreft stikken in hun tofu-burgers als ze evenzogoed lekker medicijnen blijven gebruiken. Idem trouwens een vegetariër hier bij een supermarkt een paar jaar geleden, die stond zijn spandoek te bewerken met verf, en een varkensharen kwast. En dat varkenshaar komt 1 op 1 van de vleesvarkens die in stukjes op schaaltjes lagen in de supermarkt waar ze voor stonden te miepen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sephora30 »

Sorrie dat ik het moet zeggen maar uw redenering omtoch voor die kiloknallers te blijven gaan kan ik niet waarderen. Iedere dag vlees of gevogelte is helemaal niet nodig.

Is heel jammer dan dat je het niet kan waarderen en jij bepaald niet of ik elke dag kip of vlees eet.
Is dat trouwens kiloknallers wat ik koop :?:

Ron1777
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:54

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Ron1777 »

@sjohie : ik stel dan ook voor dat iedereen voortaan alles doet wat god verboden heeft, aangezien je nooit alles kunt vermijden te doen wat god verboden heeft. Heerlijke logica zullen we maar zeggen. Lekker makkelijk ook.
Bedankt voor het Tivallweetje.

@all: sinds ik geen vlees meer eet voel ik me veel beter. Dat is eigen ondervinding. Ik kan vlees prima vervangen zonder moeite, dus ik zie geen reden tot vlees eten (mocht moeite daar al een reden voor zijn wat het niet is uiteraard). Ook al zou mijn eigen levensverwachting wat lager worden dan nog zou ik geen vlees eten. Ik zie het ene wezen niet als waardevoller dan het andere. Dat heb ik altijd al gehad (gelukkig), maar ben pas laat de daad bij de gedachte gaan voegen (gemakzucht). Dat het gezonder is vind ik wel duidelijk. Hart en vaatziekten komen minder voor bv en dat is voor mij persoonlijk wel belangrijk. De slechte vetten in vlees zullen daarvoor verantwoordelijk zijn neem ik aan. Ik kan op internet ongetwijfeld onderzoeken vinden die zeggen dat het gezonder is en ook dat het ongezonder is. Sluitend bewijs zal ik ws niet vinden. In zo'n geval is de eigen ervaring en logisch nadenken de enige mogelijkheid een "conclusie" te trekken en die is overduidelijk in het voordeel van geen vlees eten. YMMV.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door bprosman »

Is dat trouwens kiloknallers wat ik koop
Dat weten wij niet, misschien koop je wel biologischverantwoordknuffelvlees.

En leuk dat iedereen voor de scharrel en "vrije uitloop" kippen is maar houdt er iemand ook rekening mee dat er wel eens kippen kunnen zijn met pleinvrees die nu een trauma oplopen ?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door kokka »

Ik heb de uitzending helaas niet kunnen zien, zit even niet in nederland, maar ondanks dat ik het best wel zielig vind voor die kippen moet ik toegeven dat ik net als de meeste andere mensen in nederland ook gewoon de plofkip koop in de supermarkt, en wel omdat hij het goedkoopst is.
IK haal overigens ook een broodje shoarma die gemaakt is van het vlees van een dier dat halal om zeep is geholpen.
zou er ook halal-plofkip zijn, dan heb je het echt niet getroffen als kip zijnde.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Chocomelk »

De meeste kijken toch allen naar de prijs die we moeten betalen
als we iets kopen.
Ik ga geen biologische kip kopen omdat die gewoon veel te duur is,
daar heb ik er 2 voor.

Klinkt voor andere die wel biologisch kopen waarschijnlijk super egoistisch
maar ik kijk naar mijn eigen portomonee.

Ron1777
Berichten: 20
Lid geworden op: 03 nov 2011 17:54

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door Ron1777 »

@Chocomelk: het klinkt niet alleen egoistisch hoor.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kiptransport

Ongelezen bericht door sjohie »

sephora30 schreef:Sorrie dat ik het moet zeggen maar uw redenering omtoch voor die kiloknallers te blijven gaan kan ik niet waarderen. Iedere dag vlees of gevogelte is helemaal niet nodig.

Is heel jammer dan dat je het niet kan waarderen en jij bepaald niet of ik elke dag kip of vlees eet.
Is dat trouwens kiloknallers wat ik koop :?:
Als je antwoord voor mij bedoelt is, is het misschien handig om even te vermelden dat ik (wij) geen kiloknallers kopen, maar voor het overgrote deel biologisch vlees van een biologische slager, en nu het het wildseizoen is, af en toe een stuk wild eten, wat een jagende collega uit de struikgewassen knalt.. :wink:

Gesloten