LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Main Energie houdt zich niet aan de wet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door Shine »

Ik ben klant van Main Energie. Op 31-12-2012 lopen mijn vaste prijs contracten af.
Vandaag kreeg ik een nieuw aanbod van hun. Een waardeloos aanbod trouwens, waar ik niet op in zal gaan.
Wat me echter het meest stoorde in hun aanbod, is dat de vermelde eenheidsprijzen exclusief de energiebelasting is. En precies hiermee gaat deze leverancier haar boekje te buiten. Althans, als ik naar het stukje wetgeving kijk inzake de wijze waarop eenheidsprijzen vermeld dienen te zijn.
Dit dient altijf incl. de energiebelasting te zijn.
Zie: http://www.nma.nl/images/140909_Richtsn ... 150919.pdf

Voor consumenten is het op deze manier nauwelijks te doen om prijzen te vergelijken. Omdat leveranciers de eenheidsprijzen incl. energiebelasting en btw dienen te vermelden. Main Energie ziet dat dus duidelijk anders.

supercop1973
Berichten: 46
Lid geworden op: 02 nov 2006 10:48

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door supercop1973 »

Ik zit ook tot 31/12 bij MAIN en heb ook een aanbod van hun voor 1 of 2 jarig tarief van stroom, ook zonder energiebelasting. Gas wordt variabel. Het aanbod stroom is wel goedkoper als bij hun op de site maar niet super.

https://www.mainenergie.nl/thuis/tarieven/actietarieven

Wat ik ook zo vreemd vindt is dat op het antwoordformulier standaard staat
aangekruist staat dat ik ook GAS wil. Zij hebben dat even voor mij
beslist!!!

De opmerkingen we willen u graag als klanten behouden en de tarieven zijn de
scherpste in de markt zijn worden niet echt waargemaakt.

Ik ga verder kijken na 3 jaar MAIN energie.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door ruud_a »

waarschijnlijk zou het het beste zijn om alle bedrijven die onduidelijke/ misleidende informatie verstrekken niet in aanmerking te laten komen als toekomstige leverancier
als het namelijk zo al begint, moet je maar afwachten wat je nog meer te wachten staat

Danny819
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2012 15:59

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door Danny819 »

@ Shine: Uit reacties van energieleveranciers blijkt dat de energiebelastingtarieven voor 2013 nog niet bekend zijn. Deze worden later in het jaar bekend gemaakt door de overheid en zijn nu nog niet definitief. Zodoende kan je voor een contract voor aankomend jaar ook niet verwachten dat er met energiebelastingtarieven wordt gewerkt die verouderd zijn en dus niet de juiste weergave geven.

cap
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 sep 2009 20:24

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door cap »

Shine,

Grappig dat wij elkaar weer treffen, dat was 3 jaar geleden ook over dit aanbod van Main, zie http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 51&t=77068

Uiteraard loopt mijn contract nu ook af en ook ik heb een aanbod ontvangen.

Enkel 0,808 per KWh vast met looptijd naar keuze van 1 jaar of 3 jaar.

Gas variabel en dat staat reeds aangekruist, je hebt dus geen keuze om dat niet te nemen...

Ik zit te kijken naar Greenchoice groen 3 jaar vast enkeltarief van de vastelastenbond voor € 0,0737 incl. btw oftwel € 0,2116 incl. energiebelasting.

Heb jij een beter aanbod op het oog, en zo ja welke? Ook voor gas?

Met de aangekondigde prijsverlagingen voor elektra met ingang van 2013 door o.a. Nuon, Essent en Eneco is het wellicht beter om nog wat langer te wachten?

http://www.ad.nl/ad/nl/1100/Consument/a ... jzen.dhtml

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door Shine »

He hoi Cap,

Leuk idd dat onze wegen zich weer kruisen 3 jaren later :-)

Het aanbod van Main, enkeltarief bedoel je 0,0808 excl energiebelasting. Je hebt een nulletje gemist (lacht)
Ik wacht nog even tot na 1 januari, omdat ik de nieuwe variabele prijzen bij de levernaciers wil weten. Gezien de a.s. daling lijkt me dat vaste prijzen er dan ook wat beter uit zullen gaan zien.
Overigens ga ik geen langdurige contracten meer aan. Maximaal 1 jaar, tenzij het aanbod wel héél erg scherp is. M.i.v 1-1-2013 ga ik mij storten op aanbiedingen en vergelijken en dan een keuze maken.
Om te kijkenwelk aanbod voor jou het interessants is, is je verbruik van belang. Maar we kunnen elkaar prima op de hoogte houden en informeren, adviseren. Trouwens ik heb nig een tip voor je, maar die vertel ik je wel middels een pm deze week.
LOL, de oude Elektran, nu Main ploeg verzamelt zich. Klein collectiefje.

Mijn jaar verbruik
2200 kwh
1600 m3

cap
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 sep 2009 20:24

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door cap »

Haha ja leuk, het Elektran / Main collectiefje verzamelt zich weer. Overigens is dat achteraf een prima deal gebleken.

Dat was ook mijn plan i.v.m. de aangekondigde prijsverlagingen van de 3 giganten, in januari gaan shoppen. ;)

Mijn verbruik ligt op zo'n 3500 KWh en 1300 m3, de verhouding is wat anders maar wat totale kosten betreft ligt dat aardig bij jou in de buurt.

Ik ben benieuwd naar je tip, ik houd mijn pm in de gaten!

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door sadfly »

In princiepe maakt het ook niet uit of er energie belasting bij stata of niet. dat bedrag is zove rik weet voor elke leverancier het zelfde. Het enigste wat verschilt is de kwh prijs tussen de leveranciers.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door Shine »

sadfly schreef:In princiepe maakt het ook niet uit of er energie belasting bij stata of niet. dat bedrag is zove rik weet voor elke leverancier het zelfde. Het enigste wat verschilt is de kwh prijs tussen de leveranciers.
Dat klopt want energiebelasting is een overheidsbelasting.
Echter aangezien energieboeren altijd hun eenheidsprijzen incl. de energiebelasting moeten vermelden, is het nu een moeilijk vergelijken met deze excl. gepresenteerde eenheidsprijzen.
De energiebelasting voor 2013 is idd nog niet bekend, maar men had de prijs inicl de huisige energiebelasting kunnen doen met duidelijke notitie dat de energiebelasting voor 2013 nog niet bekend is en dus de e-belasting van 2012 is toegepast. Dan kun je als consument nu namelijk daadwerkelijk vergelijken mocht je dit jaar al een switch willen realiseren.
Daar ligt het probleem.

Overigens, gaan de leveringsprijen in januari wat dalen, heeft de overheid alweer wat nieuws bedacht, namelijk de invoering van een extra heffing. Dit zal ongeveer neerkomen op 8,00 per jaar in 2013. Hiermee wordt dus de leverings prijsverlaging volkomen teniet gedaan.

cap
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 sep 2009 20:24

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door cap »

sadfly,

Was het maar zo. Helaas denken de meeste mensen dat, en die worden dan vervolgens gepakt met een veel te hoog bedrag aan vastrecht, dat is soms meerdere tientjes of zelfs honderden euro's (NEM) per maand. Of erger nog, er staat in kleine lettertjes bij het bedrag vastrecht "per product", waardoor je bij afname van gas en electra in 1 pakket TWEE maal dat veel te hoge vastrecht moet betalen. 9 van de 10 mensen zien dat dus gewoon niet.

Erg jammer dat niet bij wet geregeld is dat behalve de energiebelasting ook het vastrecht een vast bedrag is, op deze manier kunnen de leveranciers toch weer vuile truukjes toepassen om een ogenschijnlijk goedkoop aanbod toch duur te maken.
Laatst gewijzigd door cap op 30 nov 2012 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door e-chec »

Dag Shine,

Er is een aantal mogelijkheden om mee te doen aan een collectieve inkoop van energie. Als je googelt collectieve inkoop energie dan vind je meerdere instanties die landelijk, regionaal of plaatselijk een collectieve inkoop verzorgen.

Voor collectieve inkopen geldt een uiterste inschrijfdatum. Zo kan men op dit moment niet meer inschrijven voor de laatste collectieve inkoop van dit jaar van de Vereniging Eigen Huis. Die inschrijving eindigde op 27 november.

Bij de Consumentenbond https://www.consumentenbond.nl/test/won ... ollectief/ vond ik een collectieve inkoop die nog wel loopt. De daar genoemde prijzen zijn beduidend lager dan die bij energievergelijkers worden gemeld.

Deze prijzen zullen nog enigszins veranderen als de energiebelasting 2013 bekend is. Maar dat geldt in gelijke mate voor alle andere energieprijzen, die op dit moment worden genoemd.

cap
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 sep 2009 20:24

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door cap »

E-chec,

Dat tarief van 0,18/KWh en 0,5726/m3 icm laag vastrecht (2x 21,78 pj) bij het Energiecollectief, dat lijken me inderdaad mooie prijzen. Helaas is het aanbod maar geldig tot 27 december, en vanaf 1 januari komen pas de aangekondigde prijsverlagingen van Nuon, Essent en Eneco.

Zit nu in dubio, lastig... :roll:

e-chec
Berichten: 484
Lid geworden op: 15 jan 2005 15:24

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door e-chec »

Hallo cap

Ik heb zojuist de Energievergelijker van de Consumentenbond laten berekenen wat de goedkoopste energieleveranciers zijn bij een jaarverbruik van elektra en gas van 3500 kWh resp. 1800 m3. Voor het gemak heb ik gekozen voor een enkele meter elektra.

Uit de berekening blijkt dat Essent de goedkoopste leverancier is met een totaalkosten van afgerond € 1785. Tweede is EON/Benelux met € 1805 en derde BudgetEnergie met € 1821. Het verschil tussen nummer 1 en 3 is € 36.

Ik heb de Essent-kosten nagerekend in een Excel-file en kwam daarmee op hetzelfde eindbedrag. Dat gaf mij de overtuiging dat ik de berekening goed had uitgevoerd. Vervolgens heb dezelfde berekening gemaakt met de gegevens van EnergieDirect, de collectieve inkoop van de Consumentenbond, waarbij ik in afwijking van de gegevens van EnergieDirect dezelfde netwerkkosten als bij Essent heb aangehouden.

Het eindresultaat van die berekening is € 1633. Dat is ruim € 150 goedkoper dan Essent. Als je je dit realiseert, moet je als klant voor jezelf inschatten hoe groot de kans is dat de nieuwe tarieven van aanbieders tot een nog lager eindresultaat leiden. En hoe substantieel lager die prijs dan zal zijn. Die kans lijkt mij nihil.

cap
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 sep 2009 20:24

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door cap »

e-chec,

Op basis van de huidige prijs heb je natuurlijk gelijk, ik kwam op basis van wat simpel vergelijk en berekeningen tot dezelfde conclusie.

Maar wat voor aanbond hebben de "collectieven" volgende maand als de energiereuzen hun gas en electra tarieven hebben verlaagd? De kans dat er dan weer zo'n collectieve actie is en dat die dan weer beter is lijkt me eigenlijk helemaal niet zo nihil. Of zijn die collectieve acties er alleen aan het einde van het jaar? Ik heb daar geen inzicht in, want tot nu toe de markt niet gevolgd met mijn 3 jaar vast contract.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door Shine »

Cap,

Collectieven zijn er meermaals per jaar, door verschillende organisaties.
Soms zijn collectieven interessant, soms ook weer niet. Overigens weet ik dat sommige leveranciers niet meer meedingen bij zo'n collectieve actie.
Het huidige collectief bij de consumentenbond is nogal onduidelijk mbt die 100,00. Er staat dat dit bedrag al is verwerkt binnen het bedrag. Je kunt dit echter nergens terugvinden. Ik acht dit als een niet duidelijk communiceren.

Wat bereft vastrecht levering. Hier kan geen vast bedrag voor bepaald worden omdat het leveringskosten zijn. De ene leverancier noemt het vastercht levering, de ander noemt het administratiekosten per product. Maar dat hier grote verschillen in zijn mag duidelijk in zijn. Vaak doet het hoge vastrecht levering een goedkopere eenheidsprijs weer volkomen teniet. NLenergie is hier zo'n voorbeeld van.
Overigens is daarmee iet gezegd dat hiermee NLenergie te allen tijden duurder uitkomt. Je hebt, net als bij auto's altijd te maken met een omslagpunt. En verder hanteren verschillende levernaciers idd ook nog de regel mbt afname van 2 producten of slechts 1. Dan zie je ook prijsverschillen ontstaan.
Iemand die weinig verbruikt is bij Nlenergie duurder uit, dan iemand die veel verbruikt.
Zo heb ik recentelijk een berekening gemaakt tussen 2 leveranciers met een cashback. (terug te vinden in een van de topics hier zoek maar even) Hieruit bleek dat degene met de hoogste cashback een kleine 20,00 per jaar duurder was dan degene met een 100,00 lagere cashback.
M.a.w. opletten dus!

cap
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 sep 2009 20:24

Re: Main Energie houdt zich niet aan de wet

Ongelezen bericht door cap »

Ik heb het even nagerekend en het bedrag van de consumentenbond collectief klopt exact.
De korting van 100 euro is inderdaad meegenomen in het bedrag wat bij "verwachte jaarkosten staat".

Ik kom 100 euro goedkoper uit dan de beste aanbieding (Essent Actie Zekerheids Garantie Stroom en Gas 1 jaar vast) die ik op de overige sites als Energieleveranciers.nl, EasySwitch.nl, PrizeWize.nl, GasenLicht, etc tegenkom. Toch een goede aanbieding dus. Het enige voordeel van Essent is dat het misschien een normaler bedrijf is dan EnergieDirect (maar afwachten) en dat de Essent aanbieding groene stroom betreft.

Vastrecht is geen leveringskosten! Leveringskosten zijn juist de kosten per KWh/m3 met daar desgewenst de energiebelasting bovenop. Althans, die terminologie hanteren bijna alle sites. Vastrecht zijn gewoon administratiekosten die elke leverancier naar eigen inzicht kan bepalen, en dat is precies mijn bezwaar. Zo kunnen leveranciers dus stunten met een KWh / m3 prijs en de klant toch duur uit laten zijn met bijvoorbeeld 300 euro "administratiekosten" per jaar terwijl een bedrag rond de 50 euro normaal is.

De componenten is als volgt:
- Leveringskosten gas en stroom op basis van werkelijke verbruik
- Vastrecht (= Administratiekosten) die de aanbieder verzint
- Netwerkkosten (= Transportkosten) netwerkbeheerder. Deze staan vast per regio, ik val onder Liander en betaal totaal voor stroom en gas: 413,49. Hieronder nog een specificatie van die kosten.
- Heffingskorting die ook vast is en 385,53 bedraagt
- Actiekorting van een aanbieder

STROOM LIANDER Bedrag
Vastrecht transport € 21,78
Capaciteitstarief € 162,62
Periodieke aansluitvergoeding € 23,23
Meterkosten € 31,92
Systeemdiensten € 5,03
GAS LIANDER Bedrag
Vastrecht transport € 21,78
Capaciteitstarief € 101,28
Periodieke aansluitvergoeding € 22,51
Meterkosten € 23,34
Totaal € 413,49

Gesloten