LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vragen samenwonen & huurtoeslag

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Elisah1
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2012 23:57

Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door Elisah1 »

Hallo,

Mijn vriend en ik willen in de lente volgend jaar gaan samenwonen. Ik ben alvast wat dingen aan het uitzoeken en aan het kijken of het überhaupt financieel haalbaar voor ons is. Mijn vriend en ik zijn beide student. Ik ontvang nog studiefinanciering, mijn vriend niet meer. Hij heeft een bijbaan, maar we verdienen samen niet meer dan het maximaal toegestane 29.125 euro. Volgens mij komen we in dit geval dus in aanmerking voor huurtoeslag.

Na het een en ander gelezen te hebben zijn deze dingen mij nog onduidelijk:

- Mijn vriend en ik willen geen samenlevingscontract, we willen eerst gewoon kijken hoe het samenwonen ons bevalt. Ik kan mijn vriend dan niet aangeven als toeslag-partner neem ik aan. Wat betekent dit voor de huurtoeslag? Hoe wordt die berekent en gegeven?

- Mijn vriend is 25, ik ben 21. Hij mag dus iets huren voor 647,53 euro per maand om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, en ik voor 357,37 euro. Stel, we vinden iets voor 500 euro, ontvangen we dan wel toeslag (omdat ik het officieel niet mag ontvangen over die 500 euro)?

Alle info is welkom. Ik probeer gewoon een beetje een weg te banen door de vele maar toch soms nogal onduidelijke brei aan info op het internet. Dus, ken je toevallig een duidelijke website over dit soort dingen, laat het me weten!

Alvast heel erg bedankt.

Groetjes,
Elisah

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door kokka »

elisa,
je kan hem toch het huis laten huren.
dan laat jij je daarna bij hem inschrijven. ze kijken dan wel naar jouw gezamelijke inkomen.

memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door memooty »

Hallo,

Gefeliciteerd dat jullie gaan samenwonen. Omdat jullie beide niet de eigenaar zijn van de woning, je huurt het tenslotte en de verhuurder blijft eigenaar van de woning, zijn jullie niet elkaars toeslagpartners. Omdat jullie ook geen samenlevingscontract willen afsluiten, zijn jullie mede-bewoners van elkaar.

Dit heeft wel gevolgen voor de huurtoeslag. Jullie inkomens worden samen berekend. Hoe hoger jullie gezamelijke inkomen, hoe minder huurtoeslag je krijgt. Omdat je altijd een groot deel van de huur zelf moet betalen.

Als jullie besluiten om wel een samenlevingscontract af te sluiten, dan worden jullie wel elkaars toeslagpartners. En ook dat heeft gevolgen voor jullie huurtoeslag. Als jullie elkaars toeslagpartners zijn, mag jullie kale huur en servicekosten totaal niet hoger zijn €374.44.

En om onder dat bedrag een (sociale)huurwoning te vinden is erg lastig.

In dat geval zou ik jullie adviseren om geen samenlevingscontract af te sluiten. Jullie worden dan niet elkaars toeslagpartners en hebben daardoor een wat grotere kans op huurtoeslag. Hoeveel die huurtoeslag precies zal zijn, dat weet ik niet.

Je kan een proefbereking doen op de site van de Belastingdienst. Hieronder vind je de link naar de proefbereking.

http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door n.93 »

Hallo,

Ik heb sinds 1 november ook samen een huisje met mijn vriend en met al u vragen hebben wij ook gezeten. Het eerste wat belangrijk is.. Welke omgeving wonen jullie en hoelang staan jullie ingeschreven? Ik woon bijvoorbeeld in omgeving Rdam en nadat mijn vriend 3 jaar ingeschreven stond hadden we kans op een 1 kamerwoning.. slaapkamer en woonkamer in 1! Ik heb meegedaan aan een loting en daardoor dus toch een 2 kamerwoning kunnen krijgen. De gemiddelde wachttijd hier in omgeving Rdam is zo'n 5 jaar voor een 2/3 kamer appartement en 8 jaar voor een eengezinswoning. Wij hebben ruim 1,5 jaar gereageerd en zijn eigenlijk nog snel aan een huis gekomen. Maar soms heb je geluk! Dit even om aan te geven als jullie dit nu besloten hebben, en nog niet lang staan ingeschreven, er een niet al te grote kans is om in de lente een huis te hebben.

Zoals er al was gezegd: word geen toeslagpartner. Daar haal je nu geen voordeel uit, is ook al aan u uitgelegd.

Jou studiefinanciering telt niet als inkomen. Zijn bijbaan wel. Ik vind niet dat het nu al te zeggen is of je huurtoeslag gaat krijgen en hoeveel, ten eerste omdat er van alles kan veranderen. Jij kan bijvoorbeeld een bijbaan krijgen. Daarnaast, wanneer zijn jullie klaar met je opleiding? Dat is wel een relevante vraag vind ik, want als jij al in februari klaar bent komt er alweer inkomen bij doordat jij je studiefinanciering moet vervangen.
Als jullie zeker weten dat er vrijwel niks zal veranderen, doe dan de proefberekening want daar heb je veel aan.
- Mijn vriend is 25, ik ben 21. Hij mag dus iets huren voor 647,53 euro per maand om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, en ik voor 357,37 euro. Stel, we vinden iets voor 500 euro, ontvangen we dan wel toeslag (omdat ik het officieel niet mag ontvangen over die 500 euro)?
Als hij een huisje vind, staat het op zijn naam en ben jij inwonend, dat heeft dus geen gevolgen voor de huurtoeslag qua leeftijdsgrens.

Waar jullie je niet in moeten vergissen, is dat mijn vriend zijn inkomen werd nogal afgerond naar boven (belastingen?) dus ipv afgerond 16.000 op zijn contract, staat hij er voor 25.000 op bij het huurcontract. Als zij dit bij jullie ook doen is de kans aanwezig dat je huurtoeslag in gevaar komt. Wij zijn beide onder de 23 en hebben een huisje van bijna 500 euro, dus wij hebben hier ons verder niet zo druk om gemaakt omdat wij sowieso niet in aanmerking komen voor huurtoeslag.

Ik kan je helemaal begrijpen met dat het echt een onduidelijke boel is op internet. Ondertussen heb ik al over zoveel dingen informatie opgezocht over dingen die hieraan relevant zijn. Vragen zijn dus welkom.
Heel verhaal.. sorry daarvoor!
Laatst gewijzigd door n.93 op 22 nov 2012 13:21, 2 keer totaal gewijzigd.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door sephora30 »

Misschien gewoon even (gratis) bellen met de belastingdienst :idea:

En idd leuk plan dat je in het voorjaar een huis wil hebben, maar de vraag is inderdaad; hoe lang staan jullie al ingeschreven.

doradora456
Berichten: 219
Lid geworden op: 22 mar 2011 20:06

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door doradora456 »

Ik weet trouwens niet precies wat jou inkomen is, maar dat word als het goed is pas vanaf 4021 euro (uit mijn hoofd) meegeteld bij het inkomen van jou vriend. Stel je voor hij verdient 28000 en jij hebt dit jaar 3000 verdient, dan wordt die (als het goed is) niet meegerekend bij die 28000 en daardoor kom je dus ook niet boven de 29.125.

dit is niet juist. het gehele belastbare inkomen telt mee.
voor inwonende verdienende kinderen tot en met 23 jaar, is er een vrijstelling.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door n.93 »

Houd er rekening mee, voor in de toekomst, dat je na 2 jaar automatisch medehuurder word en jullie dus samen hoofdhuurder zijn.
Hoe kom je aan die onzin? Na 2 jaar kan je dat aanvragen bij de wbv, maar of ze daarmee akkoord gaan, is dan nog maar de vraag.
Dit heeft onze woningcorporatie ons meegedeeld, en ik ging er vanuit dat dit wel zou kloppen. Maar niet dus?
Ik weet trouwens niet precies wat jou inkomen is, maar dat word als het goed is pas vanaf 4021 euro (uit mijn hoofd) meegeteld bij het inkomen van jou vriend
Dat telt alleen voor inwonende kinderen.
Ja inderdaad hier heb jij helemaal gelijk. Ik ben in de war geweest met thuiswonend bij mijn moeder die een uitkering heeft. Ik zal het meteen even weghalen.
Als hij een huisje vind, staat het op zijn naam en ben jij inwonend, dat heeft dus geen gevolgen voor de huurtoeslag.
Ook weer fout! Het inkomen van een huisgenoot wordt ook meegeteld!
Dit is niet fout hoor. Ja haar inkomen word meegeteld, maar zij heeft het erover als zij bij hem inwonend is en zij onder de 23 is hij wel of geen recht heeft op huurtoeslag bij een huis onder de 647,53 terwijl hij boven de 23 is.. Dus nee dan is het niet zo dat de belastingdienst hem huurtoeslag mag weigeren, omdat zijn inwonende vriendin onder de 23 jaar is en zij dus onder de 357,37 zou moeten zitten mits het huis op haar naam zou staan. Dus nee geen gevolgen voor de eventuele huurtoeslag bij een huis op zijn naam onder de 647,53.
Zie hier:
- Mijn vriend is 25, ik ben 21. Hij mag dus iets huren voor 647,53 euro per maand om in aanmerking te komen voor huurtoeslag, en ik voor 357,37 euro. Stel, we vinden iets voor 500 euro, ontvangen we dan wel toeslag (omdat ik het officieel niet mag ontvangen over die 500 euro)?

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door SJZ »

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... iet_alleen

Hier kun je informatie vinden over toeslagpartner / samen aanvragen van de toeslag.

memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door memooty »

Hallo,

Als de huurwoning op naam van haar vriend staat, hebben ze altijd nog recht op huurtoeslag, mits de kale huurprijs + service kosten onder de €664,66 zit. Zit je erboven, geen recht op huurtoeslag.

Omdat ze wel samenwonen, worden beide inkomens berekent, maar omdat zij nog studeert en een studiefinanciering krijgt, is dat geen inkomen en staat haar toetsinginkomen op €0,-.

Eerlijk gezegd, denk ik dat zij zich geen zorgen moet maken over eventuele huurtoeslag, zij moet zich meer zorgen gaan maken of zij in korte tijd wel aan een geschikte (sociale)huurwoning kan komen.

n.93
Berichten: 45
Lid geworden op: 10 jul 2012 12:18

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door n.93 »

Dus nee dan is het niet zo dat de belastingdienst hem huurtoeslag mag weigeren, omdat zijn inwonende vriendin onder de 23 jaar is en zij dus onder de 357,37 zou moeten zitten mits het huis op haar naam zou staan. Dus nee geen gevolgen voor de eventuele huurtoeslag bij een huis op zijn naam onder de 647,53.
Zucht......

Inkomen van partner en medebewoner telt mee

U woont samen met uw partner of u hebt medebewoners. Dan tellen wij niet alleen uw eigen inkomen mee, maar ook dat van uw partner en medebewoners.

Bron: Toeslagen.nl
U begrijpt mij denk ik volkomen verkeerd. Ik erken dat haar inkomen meetelt, maar ik heb het hier over de leeftijd die er toe kan doen bij het aanvragen van huurtoeslag.
Haar leeftijd geen gevolgen heeft voor de aanvraag van huurtoeslag als het huis op de naam van haar vriend komt. Zij is onder de 23 en hij is 25. Zij zou dus alleen recht hebben op huurtoeslag als de huurprijs onder de 357,37 en het huis op haar naam zou staan. Ik leg nu uit dat die regel niet van toepassing is als het huis op zijn naam zou komen te staan en zij dan inwonend zou zijn. Aangezien hij dus boven de 23 is en dan huurtoeslag kan krijgen bij een huis onder de 647,53.. als inwonende heeft jou leeftijd geen invloed op de aanvraag van huurtoeslag, wel het inkomen inderdaad. Niet dat ik dat ook maar ergens heb ontkend, en de fouten zijn al aangepast.

henk51
Berichten: 1680
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door henk51 »

door sephora30 » 22 nov 2012 13:28

Misschien gewoon even (gratis) bellen met de belastingdienst

En idd leuk plan dat je in het voorjaar een huis wil hebben, maar de vraag is inderdaad; hoe lang staan jullie al ingeschreven.
Scherpe opmerking,ik denk dat TS ervan uit gaat dat de sociale huurwoningen voor het uitkiezen zijn in alle prijsklassen.
Koopwoningen die zijn volop in de aanbieding huur huizen schaars wachttijd Amsterdam 11 jaar randstad 10 jaar.Mijn dochter staat al 7 jaar ingeschreven buiten de randstad.
Wil TS toch snel een huis is dat vrije sector en buiten huurtoeslag.

gr Henk

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Vragen samenwonen & huurtoeslag

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Tja.


1. Geen huurtoeslag wordt toegekend als de rekenhuur:

a. hoger is dan € 664,66 per maand als:

1º. de huurder, diens partner of een van de medebewoners 23 jaar of ouder is, dan wel de woning deelt met een kind of pleegkind van de huurder, diens partner of een medebewoner of

2º. de huurder, diens partner of de medebewoner jonger dan 23 jaar is, en een handicap heeft

of

b. hoger is dan € 366,37 per maand in andere gevallen dan bedoeld onder a.

Gesloten