LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wat mij opvalt

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
ciske

Re: Wat mij opvalt

Ongelezen bericht door ciske »

We gaan immers een snelweg op dus op een invoegstrook maken we snelheid.

Wel zo fijn als de auto's op de snelweg er rekening mee houden, je bent nou eenmaal niet alleen op de wereld.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

ciske schreef:
We gaan immers een snelweg op dus op een invoegstrook maken we snelheid.

Wel zo fijn als de auto's op de snelweg er rekening mee houden, je bent nou eenmaal niet alleen op de wereld.
Waarmee rekening houden ? Dat iemand met 40 meteen bij het puntstuk invoegt ? Dat is levensgevaarlijk en zo krijgen we het ook niet geleerd in de rijles. Ik kreeg geleerd dat als ik invoeg, ik me moet aanpassen aan de snelheid van de auto's op de snelweg en niet knal er maar op en die auto past zich wel aan.

ciske

Ik kreeg geleerd dat als ik invoeg, ik me moet aanpassen aan de snelheid van de auto's op de snelweg
Dat heeft iedereen geleerd, alsnog is het zo als je al op de snelweg bent, dat je ook hebt geleerd dat je invoegers ook de kans moet geven.

Emmy75

ciske schreef:
Ik kreeg geleerd dat als ik invoeg, ik me moet aanpassen aan de snelheid van de auto's op de snelweg
Dat heeft iedereen geleerd, alsnog is het zo als je al op de snelweg bent, dat je ook hebt geleerd dat je invoegers ook de kans moet geven.
Heb je dat voorbeeld gelezen dat ik daarstraks schreef ? waarbij er verder niets op de weg zit, ik een automobilist op de linkerbaan aan het inhalen bent en de auto die ik inhaal met een invoeger het elkaar erg lastig maken terwijl voor en achter de auto op de rechterbaan plek over is ?

Ik hou rekening met invoegers zeker als het druk is maar een invoeger moet niet menen dat de enige plek over op de weg voor me is terwijl de hele weg leeg is achter me.

newmikey

Ongelezen bericht door newmikey »

Emmy75 schreef: ...maar een invoeger moet niet menen dat de enige plek over op de weg voor me is terwijl de hele weg leeg is achter me.
Ik heb mezelf aangeleerd om een invoeger te laten menen wat hij wil. Als hij vóór me wil dan mag dat, achter ook. Twee ervoor, prima, en hetzelfde geldt voor passeren: iedereen mag van mij. Ik rij op mijn eigen stukje weg en wil graag léég voor me en léég achter me. Hoeveel er daarvoor moeten invoegen maakt me daarbij niet uit, ik zit liever 50 meter àchter een zenuwlijer dan dat hij 3 meter achter mij zit.

Zit ik links met 120 en komt er een malloot aan die er dwars doorheen wil, dan ga ik gewoon naar rechts - niks remlichten of middelvinger, gas even los meteen naar rechts en vriendelijk zwaaien en een gebaar van "ga je gang" met een glimlach.

Je moet maar zo denken: elke auto die er vóór je invoegt, zorgt ervoor dat je ca. 5.5 seconden later op de plek van bestemming komt (bij 80 km/u en een gemiddelde autolengte van 4 meter). Elke auto die er teleurgesteld àchter je invoegt betekent dat je hem 10 minuten op je bumper hebt.

(Ik rij véél en vaak, werk veel en lang - ik wil ontspannen aankomen en de inspanning dáár leveren waar hij geld opbrengt)

Computert

Ongelezen bericht door Computert »

:roll:
Laatst gewijzigd door Computert op 26 nov 2012 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske

Je quote verkeerd, tekst is niet van mij :wink:

Is van Emmy.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

@newmikey, da's nu precies de instelling die je nodig hebt. Kom je misschien 2 minuten later thuis maar da's een heel prettig plaatje. Heb zelf ook altijd zoiets van: moet je zonodig, ga dan maar. Als je daar op moet gaan letten ben je "op weg" om een zenuwenlijder te worden. Nou, hoef niet zo nodig.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

riddert schreef:Je eerste punt valt mij ook op. Het is mij geleerd met rijles dat je je snelheid bij het invoegen aan moet passen aan de snelheid die gereden wordt op de snelweg.
Dan heb jij een zeer slechte instucteur gehad. Om correct in te voegen moet je juist zorgen dat je sneller rijdt dan het verkeer op de snelweg.

Emmy75

@ newmikey,

Ik weet wat u bedoelt en u heeft zeker een punt. Nu ik eea teruglees kan ik me voorstellen dat het anders overkomt dan ik eigenlijk bedoeld had. De invoeger mag van mij ook best rijden waar ie wil nahja hij hoeft me niet van de weg af te rijden, maar ik vind wel dat ie dan die plek zou moeten kiezen die redelijkerwijs verstandig en handig is gegeven de omstandigheden.

Ja natuurlijk maken we allemaal fouten en daar hou ik ook zeker rekening mee. Ik hang echt niet meteen aan de claxon of loop met vingers te zwaaien. Doorgaans vertrek ik ook op tijd en zit ik niet te haasten of te stressen in de auto. Dus ik pas me meestal wel aan. Want ik heb geen haast.

Waar ik me wel aan kan ergeren is als ik weer eens voor de kat zijn viool bij een rotonde sta te wachten omdat mensen te beroerd zijn de blinker aan te steken. Of als ik in een smal bochtig gedeelte zit en een auto zo nodig ook zich ertussen moet proppen. Wacht dan gewoon even een paar tellen dan gaathet voor ons allemaal vlugger. Iets wat ik doorgaans wel doe als ik het op tijd aan zie komen.

Op de een of andere manier voelen mensen zich gedwongen om zich er nog vlug even voor te gooien als een snellere automobilist aankomt. Bij het nhalen van een vrachtwagen (door personen auto's is het altijd remmen omdat er weer een (auto bedoel ik) met 80 zich er tussenpropt. Of op de cruise nader je iemand vrij rap maar nadat je naar links bent gegaan, km je er niet meer langs. Terug erachter dan ? Is niet fijn rijden want dan laten ze de snelheid weer inzakken. Dus moet je er ineens met veel gas langs. Als je erlangs bent, gas loslaat en de auto naar dezelfde cruise snelheid laat terugzakken, zie je ze verdwijnen in de spiegel.

sadfly

Ongelezen bericht door sadfly »

Als invoeger hoop je natuurlijk niet tijdens het snelheid verhogen toch af te moeten remmen in de hoop tijdig aan het einde van de invoegstrook tot stilstand te komen.
Dan heb je eigelijk al de zaak verkeert ingeschat, kan gebeuren. ALs je niet kan invoegen moet je aan het begin van de invoegstrook wachten.Verder wens ik wel eens dat de USA verkeers politie hier was. Hoop automobilisten zijn een ramp. Al geef ik deels werkstress ook de schuld van. Hoe dan ook. politie zie je nooit. Enigste wat ze doen is snelheid meten en langs de weg liggen en flitsen :roll:

Zelf probeer ik altijd in te schatten met de uitvoegende auto's en vooral vrachtwagen.
En probeer ook als het mogelijk is een ruim gat te creeren zonder veel snelheid te verliezen. (even gas los)
Vooral voor vrachtwagen mogen best wel wat geholpen worden. :) Maar sommige weggebruikers...... :|

Starr

Ongelezen bericht door Starr »

riddert schreef:
Je tweede punt; daar doe ik ook aan mee sinds VW €40,- vraagt voor een asbak in de auto.
Viespeuk

Jolijn

Ongelezen bericht door Jolijn »

sadfly schreef:
Als invoeger hoop je natuurlijk niet tijdens het snelheid verhogen toch af te moeten remmen in de hoop tijdig aan het einde van de invoegstrook tot stilstand te komen.
Dan heb je eigelijk al de zaak verkeert ingeschat, kan gebeuren. ALs je niet kan invoegen moet je aan het begin van de invoegstrook wachten.Verder wens ik wel eens dat de USA verkeers politie hier was. Hoop automobilisten zijn een ramp. Al geef ik deels werkstress ook de schuld van. Hoe dan ook. politie zie je nooit. Enigste wat ze doen is snelheid meten en langs de weg liggen en flitsen :roll:
Je weet zelf ook wel, denk ik, dat je niet (altijd) al weet voor je überhaupt op een invoegstrook bent, of er gelegenheid is (gegeven wordt) om in te voegen.

Als ik op de rechterrijstrook rijdt, geen kant op kan en er wil iemand invoegen, is het voor mij het makkelijkst even iets in te houden en de invoeger een teken te geven dat 'ie er tussen kan.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

riddert schreef:Je tweede punt; daar doe ik ook aan mee sinds VW €40,- vraagt voor een asbak in de auto.
Voor de boete heb je er 3. Jammer dat de pakkans zo laag is. Wat mij betreft mag er 10.000 euro boete op staan...
plus 2 jaar gevangenisstraf en tbs.
Dan leren die viespeuken zoals jij het wel af. :P

ciske

Als ik op de rechterrijstrook rijdt, geen kant op kan en er wil iemand invoegen, is het voor mij het makkelijkst even iets in te houden en de invoeger een teken te geven dat 'ie er tussen kan
Kijk en dat is sociaal gedrag, als iedereen dat nou doet, gaat het stukken beter.

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Barman schreef:
riddert schreef:Je eerste punt valt mij ook op. Het is mij geleerd met rijles dat je je snelheid bij het invoegen aan moet passen aan de snelheid die gereden wordt op de snelweg.
Dan heb jij een zeer slechte instucteur gehad. Om correct in te voegen moet je juist zorgen dat je sneller rijdt dan het verkeer op de snelweg.
't Is anders de bedoeling dat je tussen 2 auto's invoegt, en dan is het wel handig om dezelfde snelheid aan te houden, anders gaat er gebotst worden. Tenzij de weg leeg, of bijna leeg is, maar dan speelt het hele discussiepunt ook niet.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Snelheid "aanpassen aan" is niet het zelfde als sneller of langzamer dan. Als je invoegt heb je de zelfde snelheid anders bots je OF op je voorganger, OF ze komen via je achterbumper binnen.

1JanV

Ongelezen bericht door 1JanV »

Wat mij opvalt is dat er sommigen menen met 70 2 of 3 banen over te moeten steken en meteen naar links te knallen zodat je met 2 voeten op de rem moet gaan staan omdat je 130 rijdt op dat moment. Wat mij ook opvalt is dat sommigen niet vooruit kijken en als het rustig is eerst met 80 achter die vrachtwagen gaan hangen en hem dan er voorgooien als een auto met 130 aankomt terwijl achter zich alles leeg is. Nee hij moet en hij zou ervoor en die ander moet maar remmen
Dit was voor mij puntje 3 waar ik deze discussie mee wilde doorzetten; waarom moet er vanaf de invoegstrook meteen doorgestoten worden naar de 2 baan achterlangs het voertuig waar je invoegt. Men kan mij niet wijs maken dat die bestuurder van de invoegende auto alles in een oogopslag kan overzien, volgens mij is het puur gokken dat het goed gaat..
Punt 4 was mijn bedoeling te plaatsen: waarom wordt de doorgetrokken streep niet door getrokken tot meer dan de heft na de bocht zodat er duidelijk overzicht komt om snelheid aan te passen voor beiden stroken, de meeste vervoermiddelen trekken na de bocht al meteen door naar de snelweg. Mogelijke oplossing is de rechterstrook door dubbelen doorgetrokken strepen links te markeren zodat het voor de invoegende en berijder van de snelweg van de stroken geen uitwijken mogelijk is.
Korte invoegstroken kom je over het algemeen tegen rondom de steden. maak daar een snelheids aanpassing verschil tussen de snelheids stroken baan-1 100km/ baan-2 120/130km/ dan heeft het effect van ritsen pas zin.

ciske

volgens mij is het puur gokken dat het goed gaat
Dit is een aanname van jou, jij weet niet wat de automobilist ziet.

1JanV

Ongelezen bericht door 1JanV »

Jolijn schreef:Iedereen zal wel eens te maken hebben gehad met een onbeschofte invoeger. .
ik maak dit dagelijks mee en het is nooit de zelfde auto dus meer een aangenomen gewoonte, net als dat rechts voorrang geven taboe gaat worden indien je moet remmen omdat je geen voorrang krijgt gaat de verontwaardigde voorrang nemer de vuist of vinger omhoog. ook het invoegen. men maakt vooral met de spits steeds meer gebruik van het niet voorsorteren maar gewoon invoegen op een brutalen manier met volgens mij de gedachte gang jij wil geen schade dus stopt dan wel.

Gesloten