LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kattenoverlast

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
John29januari1968

Re: Kattenoverlast

Ongelezen bericht door John29januari1968 »

zwabbertje schreef:Wat zijn we toch verdraagzaam allemaal! Als we ons nu eens zouden aanwennen om ons gewoon wat minder te storen aan buren of hun huisdieren c.q. gewoonten dan zou het leven voor iedereen aangenamer zijn.
Er zijn buren die hun muziek luid zetten, er zijn buren die hun hond voor mijn deur laten sch"ten, er zijn buren die hun auto asociaal parkeren, er zijn buren die hun voortuin als verzamelplaats voor afval gebruiken. Er zijn buren die vogels voeren (die vervolgens op mijn ramen en mijn auto sch"ten), er zijn buren die katten hebben die buiten lopen (ook in mijn tuin en zelfs in mijn huis als de deur openstaat), er zijn buren die hun boom over mijn tuin heen laten groeien, er zijn buren die....

Kortom: we leven nu eenmaal met elkaar, een beetje verdraagzaamheid maakt het leven echt leuker!
Helemaal mee eens!

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

John29januari1968 schreef:
Helemaal mee eens!
Toevallig een katten liefhebber die zijn huisdier(en) van zijn/haar
woonomgeving wil laten genieten ?

Renske99

Ongelezen bericht door Renske99 »

VioletPrue schreef:Ook verdraagzaamheid heeft grenzen.
Vriendin van mij heeft ook een aso buurvrouw die katten los laat lopen.
Dat ze in de tuin poepen is vervelend, maar daar kun je je overheen zetten.
Maar als die beesten door je slaapkamerraam naar binnen komen terwijl jij onder de douche staat en vervolgens op je bed en in de wieg van je kindje schijten en piesen, dan heb je toch reden om kwaad te worden?
Zeker als de buurvrouw ronduit zegt dat je je ramen maar dicht moet doen, omdat haar katten nu eenmaal vrij rond moeten lopen...
Kortom, vriendin kan op de eerste verdieping de ramen niet open doen, want buurvrouw weigert verantwoordelijkheid te nemen voor haar katten.
Lekker dan.
Woningbouw onderneemt niets, omdat mevrouw nogal wat psychische problemen heeft en buurvrouw beschuldigd nu mijn vriendin van stalking.

En dat is nu precies waarom ik die van mij wel binnen hou.
Een ander moet geen last hebben van mijn kat, zo simpel is het.
Dus een beetje verdraagzaamheid zou een ieder sieren, maar wel met grenzen.
Ik vind dat je meer verdraagzaamheid oogst, als je zelfverantwoordelijkheid zaait.
Of te wel, eerst kijken hoe je zelf de situatie beïnvloed voor je een beroep doet op andermans verdraagzaamheid.

Dus ik ben niet gek pfff das echt een opluchting.

Hier is het dus precies zo, de katten van de buren mogen vrij rondlopen, ook in mijn huis dus, ramen en deuren moet ik sluiten omdat ik hun katten nou eenmaal niet in mijn huis wil, puur omdat ze bij mij alles onder schijten en zeuren, ja hoor ook in de bedden en klerenkasten, fijn toch als dat de kat van de buren is, zolang jij maar niet zeurt dat je er niet tegen kunt soppen.

En dat is nog lang niet alles hoor.
Omdat wij zelf ook veel dieren hebben ben ik dacht ik niet een abnormale zeikerd, maar ik vind het echt niet leuk als diezelfde katten de auto's waar ik krom voor moet liggen, helemaal verkrassen.

Idd verdraagzaamheid heeft grenzen, zeker als jezelf je best doet om je eigen dieren binnen je eigen terrein te houden, hondenstront waar het niet hoort opruimt, kippen varkens en paarden op je eigen terrein laat schijten het zelf opruimt, daar klaag ik niet over, dat wist ik toen ik eraan begon.
Ook wil ik niet dat de honden overdreven blaffen (dus op alles wat voorbijkomt) de hanen niet de godgansedag hun snater open hebben (want ja dat kun je onder de noemer geluidsoverlast plaatsen) de varkens hoor je enkel even rond etenstijd.
De honden mogen niet achter de katten aan, gelukkig zijn die van ons niet fel op katten, maar het wordt je soms best wel onmogelijk gemaakt hoor.

Als dan de dank is dat je alles maar dicht moet houden, je auto altijd in de garage moet houden en vooral niks moet laten liggen omdat er anders een kat in of op zit te pissen of schijten dan houd het ook een keer op.

Zoals ik al eerder gezegt heb (geloof ik) heb ik 7 jaar lang ook nog keurig de stront van hun beesten op mijn terrein verwijderd en in de container gemikt, veel onkosten van hun dieren gehad (nieuw matras, nieuwe kasten, vloerbedekking vervangen door laminaat enz. enz.) hoever moet verdraagzaamheid dan gaan?

Vanmiddag was helemaal schandalig, ze hebben zelf een hordeur om hun eigen katten buiten te houden (ja ik vind het te erg voor woorden) toen de kat eraan zat te krabben omdat ie naar binnen wilde, werd de hordeur opengedaan, de kat kreeg een schop met de woorden, dat doen we hier niet, ga weg.
Dus dan krab je bij de buren de verf van de voordeur, want het beest wil ergens naar binnen.

Ja te enig voor woorden.

John29januari1968

Ongelezen bericht door John29januari1968 »

Chocomelk schreef:
John29januari1968 schreef:
Helemaal mee eens!
Toevallig een katten liefhebber die zijn huisdier(en) van zijn/haar
woonomgeving wil laten genieten ?
Wel een kattenliefhebber, en mijn katten genieten van de woonomgeving binnen mijn muren ;-) en komen niet verder dan het randje van de balkon.
Maar ben wel een voorstander van verdraagzaamheid.

Ik kan genoeg dingen vinden - als ik zou willen - bij buren met hun dieren om me aan te ergeren; zo schopt mijn buurman zijn kat elke ochtend naar buiten en bellen de buren elke keer bij mij aan dat de kat voor de deur staat te miauwen en naar binnen wil, en ook zijn hondjes mogen als ze thuis zijn heerlijk genieten van de buurt, zonder riem en hun aanwezigheid (overigens niet de enige hond hier die vrij rondloopt zonder oog van zijn / haar baasje. Ook wordt hier regelmatig voor de deur gescheten - en eh nee, niet door katten - door honden. Er is een mooi grasveldje speciaal voor honden, maar de stoep wordt ook gebruikt, evenals de straat en verboden grasveldjes.
Er lopen hier tal van katten van baasjes in de omgeving die gebruik maken van de hele omgeving, ruzie met elkaar zoeken en keihard krijsen naar elkaar. Of de buurvrouw die elke zomer haar vogels op het balkon zet van van 's-morgens vroeg tot 's avondslaat de oren van je kop kwetteren. Een hondje van een buurman van een vriendin van me komt altijd door het kattenluikje van haar en vreet dan de kattenbakjes leeg en vertrekt weer. Puur omdat buurman geen zin heeft om de hond aan te lijnen of in de gaten te houden. En tuurlijk is dat asociaal en wordt er wat van gezegd door haar, maar uiteindelijk heeft het ook voor deze hondeneigenaar geen effect. Kortom - dan maar accepteren dat het hondje geregeld verdwaald binnentreed, en het hondje weer buiten zetten, baasje er nogmaals op wijzen. Het zijn allemaal redenen om je aan te ergeren, net als de jonge buurtjes die nogal eens keihard de muziek willen aanzetten, de voetballende kinderen op het parkeerterrein in plaats van op het veldje, de mensen die het te moeilijk of vervelend vinden om hun vuilnis 50 meter verder te brengen als de container vol is... genoeg dus..., maar ik kan alleen maar denken: ach ja.... en ik erger me er meestal niet aan en zo wel dan vraag ik ze vriendelijk om een oplossing - al dan niet tijdelijk. Verder kan het ook anders, die vriendin van me waar ik het net over had, heeft 3 katten (die zowel binnen als buiten bivakkeren. Als de kat ergens gepoept of gekotst heeft komen de buren naar haar toe met het verzoek om het op te ruimen en dat doet ze dan ook zonder tegenwoord.

Om het lange verhaal toch kort samen te vatten: Dus nee, mijn katten komen niet buiten, ook nooit gedaan. Maar ben zeker wel een voorstander van verdraagzaamheid. Los van dat ik soms ook wel begrijp dat het tot in het extremen kan zijn en de ergernis hoog is daardoor.

Dus ja, ik ben het ermee eens; een beetje verdraagzaamheid kan geen kwaad.

ps en ik denk ook niet dat het alleen maar gaat over dat je er iets over zegt, alswel de manier waarop het wordt gezegd. Want iedereen heeft er natuurlijk wel recht op er iets van te zeggen.

franse hangoor

Ongelezen bericht door franse hangoor »

Wij hebben zelf een heel aantal mooie konijnen. Deze kunnen we niet in onze goed omheinde tuin los laten lopen, omdat we buren hebben die hun kat( ten) maar los laten lopen. Zodra een kat gesignaleerd is door één van onze konijnen gaat het konijnenalarm af( de konijnen beginnen dan goed te stampen). De koijnen die op dat moment loslopen staan verstijfd van angst in onze eigen tuin! Waarom mogen die katten wel bij iedereen rondlopen? Waarom kan daar niets aan gedaan worden? Waarom moeten alle andere (huis)dieren aan de lijn, in hun hok, kooi enz.? Heb zelfs gezien dat de Kattenhouders de dieren de hele dag buiten laten en zelf gaan werken. Het eten voor de kat staat zelfs buiten klaar! Dit trekt ook ongedierte aan, terwijl wij zelf en zovele mensen met ons proberen om het ongedierte uit de buurt te weren. We zorgen dat het konijnenvoer zoveel goed weggeborgen wordt in grote plastic tonnen enz.
Kan er iemand ons vertellen waarom de kattenhouders het recht hebben om deze dieren buiten te laten lopen?

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

franse hangoor schreef:Kan er iemand ons vertellen waarom de kattenhouders het recht hebben om deze dieren buiten te laten lopen?
Omdat het niet verboden is!
Er is geen wet te vinden die katteneigenaren gebied hun dieren binnen te houden.
Net zoals u uw konijnen vrij zou mogen laten rondlopen, ook op de stoep etc.
Heeft u de buren er al eens op aangesproken?

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

franse hangoor schreef: Kan er iemand ons vertellen waarom de kattenhouders het recht hebben om deze dieren buiten te laten lopen?
Ik denk dat dat te maken heeft met een belangrijke grondslag in het rechtsstelsel, namelijk het gewoonterecht:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gewoonterecht

Maar ik kan er helemaal naast zitten.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Net zoals u uw konijnen vrij zou mogen laten rondlopen, ook op de stoep etc.
In India lopen ook de koeien op straat (ook Hollands "Zwartbont"), ik zeg, gewoon alles rond laten lopen, dan lost "Darwin" het wel op.
en die is voor mij en mijn hond en niet voor de katten van buren!!!!
Beetje hond lost dat zelf toch wel op ? Of is het zo iets wat ze hond noemen tegenwoordig (Chihuahua, Yorkshire Terrier ?) maar eigenlijk meer een gemuteerde cavia is ?
Laatst gewijzigd door bprosman op 17 okt 2012 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

bprosman schreef:
en die is voor mij en mijn hond en niet voor de katten van buren!!!!
Beetje hond lost dat zelf toch wel op ? Of is het zo iets wat ze hond noemen tegenwoordig (Chihuahua, Yorkshire Terrier ?) maar eigenlijk meer een gemuteerde cavia is ?
:lol: Jij bent erg, ik zeg eerlijk dat ik geen last van katten heb als ik in de tuin ben, mijn hond is een stukkie groter :mrgreen:

Lisa49

Ongelezen bericht door Lisa49 »

Ik heb nog nooit gehoord dat katten bij iemand anders in huis op bed gaan poepen.
Katten zijn heel kieskeurig waar ze hun behoeftes doen en ze begraven hun ontlasting.
Mijn katten (4) kunnen naar buiten maar ze doen meestal hun behoeftes binnen op de schone kattenbak.

Katten kunnen zeker leren en ze leren zich zelf dingen aan.
Katten die s'nachts buiten krijsen zijn niet gecastreerde katers en niet gesteriliseerde poezen.
Of katers die hun territorium verdedigen. Ze moeten s'nachts eigenlijk naar binnen.
Mensen die hun katten niet steriliseren zijn onverantwoordelijk want 2 x per jaar worden er ongewenste kittens geboren.
Gesteriliseerde katten blijven ook meestal s'nachts liever binnen om te slapen in hun mandje of op bed.

Katten kunnen zich erg hechten aan hun baasje maar je moet wel de tijd er voornemen.
Als wij terug kwamen van vakantie, wilde onze kater de eerste paar dagen niets van ons weten, om dan 3 dagen later om 2 uur s'nachts uitgebreid te begroeten, hij had ons vergeven.
Ze kunnen ook hechten vriendschappen hebben met een andere kat en ze begrijpen de dood. Als een kat moet inslapen bij de dierenarts, neem hem/haar mee naar huis om te laten zien aan zijn maatje.
Die zal afscheid nemen en het accepteren anders gaat hij zoeken en janken als zijn maatje opeens verdwenen is.

Katten zijn heel intelligent, meer dan honden maar je moet ze leren kennen.
En katten en honden kunnen samen leven.
Mijn hond woont samen met 4 katten maar omdat ik ook pleegkittens opvang, hadden we een keer 16 katten in huis. Geen probleem met de hond. Wel met mijn eigen katten, die vonden het minder.

Verder, "een hond heeft een baas en een kat heeft personeel". Nooit vergeten.
Als je een hond mishandelt dan blijft hij trouw.
Als je een kat mishandelt dan verhuist hij.

ciske

Katten zijn heel kieskeurig waar ze hun behoeftes doen en ze begraven hun ontlasting.
Tuurlijk , zo kieskeurig dat anderen last hebben van die snertkatten.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Lisa49 schreef:Ik heb nog nooit gehoord dat katten bij iemand anders in huis op bed gaan poepen.
Mijn katten (4) kunnen naar buiten maar ze doen meestal hun behoeftes binnen op de schone kattenbak.
Hoop voor je buurtbewoners dat ze alleen maar bij jou in de tuin blijven je katten en
niet in andere mensen hun tuinen komen.
Dat ze niet op warme auto's gaan zitten etc etc etc.

bprosman

Wat is er mis met een warme poes op je auto ?

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

bprosman schreef:
De lak zou wel eens kunnen smelten

bprosman

Als ik bij mijn ouders ben ligt er regelmatig een kat (van de buren) op de motorkap, heb er niet zo'n problemen mee hoor. Die kattenpoten was ik er wel af en krassen heb ik nog nooit meegemaakt.

ciske

bprosman schreef:

Alles, of betaal jij de krassen die er door die snertbeesten op komen?? Mijn hond zit ook niet op een andermans auto.

bprosman

en krassen heb ik nog nooit meegemaakt.
Mijn hond zit ook niet op een andermans auto.
Nee die schijten de parkeerplaats onder omdat "baasje" te lui is om 3 meter verder te lopen.
Een kat gaat tenminste nog in het zand zitten.

ciske

bprosman schreef:Een kat gaat tenminste nog in het zand zitten.

Ja hoor , in de zandbak waar de kinderen spelen, en anders wel in de tuin van een ander.

Jij hebt het nooit meegemaakt??? Zeker de mensen niet gesproken waar er wel krassen door die snertbeesten zijn gekomen?

riddert

Ongelezen bericht door riddert »

Het voordeel van katten is dat ze niet blaffen.

ciske

riddert schreef:Het voordeel van katten is dat ze niet blaffen.
:lol: Tis maar wat je een voordeel noemt, dat gekrijs in de nacht is leuk :mrgreen:

Gesloten