LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onderwereld online

Heb je goede of slechte ervaring op het internet of met het internet? Hier kan je jouw mening geven over de zaken rondom het internet.
Leutje
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2010 13:22

Onderwereld online

Ongelezen bericht door Leutje »

Wellicht interessant kwam dit net tegen op de website van nu.nl

http://www.nujij.nl/algemeen/onderwerel ... z2D3mYtAqa

als je doorklikt kom je uit op http://www.pcwebplus.nl/phpbb/viewtopic.php?f=4&t=8263 waar het gehele bericht staat.

Voor alle mensen die hier mee te maken krijgen of hebben gehad ongetwijfeld een aanrader voor de favorieten. :D

m.v.g.

leutje

Leutje
Berichten: 6
Lid geworden op: 22 mei 2010 13:22

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Leutje »

Ik zie net dat ik de uitzendtijd en net ben vergeten te vermelden.

ZEMBLA - 'Onderwereld online' 23 november om 21.20 uur bij de VARA op Nederland 2

P.Rodenburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2012 09:01

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door P.Rodenburg »

De uitzending zojuist bekeken op hun website maar komt op mij erg rommelig over, later wordt in de uitzending zelfs de website van de belastingdienst in een kwaad daglicht gesteld. slordig slordig. :?

Ik snap ook niet connectie met het skimmen, ik krijg het idee dat de Vara zendtijd over had en het heirmee heeft opgevuld.

Jammer hier had zoveel meer in kunnen zitten.

Maxstar
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:25

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Maxstar »

P.Rodenburg schreef:later wordt in de uitzending zelfs de website van de belastingdienst in een kwaad daglicht gesteld. slordig slordig. :?
Marloes die aangeeft bij het bezoeken van de website van de belastingdienst geïnfecteerd is geraakt is natuurlijk toeval.
Het systeem had immers ergens anders al de malware-infectie opgelopen, maar werd pas zichtbaar actief bij het openen van de website van de belastingdienst.

Dit is dus puur toeval naar mijn mening.

Maxstar
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:25

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Maxstar »

[geruzie verwijderd door moderator]

Als de website van de belastingdienst werkelijk malware zou hebben verspreid was dit heus wel in de media gekomen, waren er meer mensen die op deze manier geïnfecteerd zijn geraakt.
Neem de incidenten van nu.nl die een tijd terug de sinowal rootkit verspreide, net zoals het NRC handelsblad c.a. een week terug. Als dit soort websites malware verspreiden komt dit binnen no-time aan het licht en wordt er ruchtbaarheid aangegeven.

Ik help dagelijks veel mensen bij het verwijderen van deze malware en heb nog geen één keer gehoord dat men besmet is geraakt bij het bezoeken van de website van de belastingdienst.

We kunnen er dus voor 99,99% vanuit gaan dat de malware-infectie niet afkomstig is geweest van de website van de belastingdienst.

Tussen het downloaden van de malware naar de computer en het uitvoeren ervan zit vaak een tussenpoze, dit omdat bijvoorbeeld de zogenaamde user-land componenten nog van de C&C server moeten worden gehaald.

P.Rodenburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2012 09:01

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door P.Rodenburg »

Maxstar schreef:Tussen het downloaden van de malware naar de computer en het uitvoeren ervan zit vaak een tussenpoze, dit omdat bijvoorbeeld de zogenaamde user-land componenten nog van de C&C server moeten worden gehaald.
Doen de boefjes dit bewust of is het een samenloop van omstandigheden?
Maxstar schreef:Als de website van de belastingdienst werkelijk malware zou hebben verspreid was dit heus wel in de media gekomen, waren er meer mensen die op deze manier geïnfecteerd zijn geraakt.
Volkomen mee eens al blijft het wel verbazingwekkend slordig en ben ik blijkbaar de enige die er nog over valt op het forum.
Kom op mensen, jouw eigen privacy is toch ook belangrijk of steekt iedereen nu de kop in het zand als het een blaam treft voor de Nederlandse omroep VARA.

Wat ik nou graag eens zou willen horen is een goed advies hoe een consument van het internet zich kan wapenen tegen de cyberwar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat ik nou graag eens zou willen horen is een goed advies hoe een consument van het internet zich kan wapenen tegen de cyberwar
Gewoon heel goed uitkijken waar je op klikt. VOOR je op een link klikt, ga er eens met je muis overheen en kijk eens of de link links onderin de hoek die dan verschijnt ook echt is waar je denkt naartoe te gaan.
De Technische middelen (software) zijn meer "morning-after-pillen", vaak is er dan al wat gebeurt.

Maxstar
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:25

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Maxstar »

P.Rodenburg schreef: Wat ik nou graag eens zou willen horen is een goed advies hoe een consument van het internet zich kan wapenen tegen de cyberwar.
Naast het opletten met waar je op klikt is het natuurlijk heel belangrijk om al je software up-to-date te houden, denk hierbij aan.
  • Windows
  • Adobe Flashplayer, Java en derdelijke
  • De gebruikte browsers en bijbehorende plug-ins, extensies en add-ons
De meeste malware wordt verspreid via zogenaamde "exploit kits", wat niets anders is dan een website of server die de daadwerkelijke malware aan de gebruiker serveert.
Gehackte en gecompromitteerde websites die linken aan zo'n exploit kit zijn tegenwoordig het grootste probleem omtrent malwareverspreiding.
Op deze manier is er totaal geen interactie van de gebruiker benodigd om geïnfecteerd te raken, meer informatie hierover lees je op de onderstaande link.
Maar in de basis is een goed beveiligingspakket natuurlijk een must, alleen een virusscanner is tegenwoordig niet meer afdoende om de computer optimaal te beschermen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Barman »

Maxstar schreef: Maar in de basis is een goed beveiligingspakket natuurlijk een must, alleen een virusscanner is tegenwoordig niet meer afdoende om de computer optimaal te beschermen.
Onzin.

Een goed beveiligingspakket zorgt alleen voor een misplaatst gevoel van veiligheid. Zelfs een virusscanner heb je niet nodig. Je hebt meer aan gezond verstand.

Maxstar
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:25

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Maxstar »

Barman schreef:Een goed beveiligingspakket zorgt alleen voor een misplaatst gevoel van veiligheid. Zelfs een virusscanner heb je niet nodig. Je hebt meer aan gezond verstand.
Als we het over onzin hebben valt bovenstaande zeker in deze categorie.

Ik weet niet wat je onder "misplaatst gevoel van veiligheid" verstaat, maar ook al gebruik je je gezond verstand en denk je zonder actieve AV of AM te kunnen heb je het toch echt mis.

Een AV in combinatie met een goede AM + Firewall met HIPS / IDS of vergelijkbare technieken zijn gewoon de basis van een goede beveiliging. Hierna komt pas het gebruik van je gezonde verstand.
Met alleen je gezonde verstand bescherm je namelijk het systeem niet. :D

P.Rodenburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2012 09:01

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door P.Rodenburg »

Barman schreef:
Maxstar schreef: Maar in de basis is een goed beveiligingspakket natuurlijk een must, alleen een virusscanner is tegenwoordig niet meer afdoende om de computer optimaal te beschermen.
Onzin.

Een goed beveiligingspakket zorgt alleen voor een misplaatst gevoel van veiligheid. Zelfs een virusscanner heb je niet nodig. Je hebt meer aan gezond verstand.
Als jij de goden wilt verzoeken prima maar breng alstublieft andere mensen niet op dit idee.
Ik vraag notabene nog naar informatie om het te voorkomen. :shock:

P.Rodenburg
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 nov 2012 09:01

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door P.Rodenburg »

Maxstar schreef:
P.Rodenburg schreef: Wat ik nou graag eens zou willen horen is een goed advies hoe een consument van het internet zich kan wapenen tegen de cyberwar.
Naast het opletten met waar je op klikt is het natuurlijk heel belangrijk om al je software up-to-date te houden, denk hierbij aan.
  • Windows
  • Adobe Flashplayer, Java en derdelijke
  • De gebruikte browsers en bijbehorende plug-ins, extensies en add-ons
De meeste malware wordt verspreid via zogenaamde "exploit kits", wat niets anders is dan een website of server die de daadwerkelijke malware aan de gebruiker serveert.
Gehackte en gecompromitteerde websites die linken aan zo'n exploit kit zijn tegenwoordig het grootste probleem omtrent malwareverspreiding.
Op deze manier is er totaal geen interactie van de gebruiker benodigd om geïnfecteerd te raken, meer informatie hierover lees je op de onderstaande link.
Maar in de basis is een goed beveiligingspakket natuurlijk een must, alleen een virusscanner is tegenwoordig niet meer afdoende om de computer optimaal te beschermen.
Hardstikke bedankt voor deze informatie. Top!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door bprosman »

Misschien heeft Barman het wel over een Linux systeem :-)

Maxstar
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:25

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Maxstar »

Dat is mogelijk, maar dat staat weer niet vermeld dat het om een Linux systeem gaat. :roll:
Het is en blijft wel een kort door de bocht reactie, net zoals "Och, auto gordels zijn ook niet nodig, misplaatst gevoel van veiligheid".

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Barman »

Wat is er eerder. Malware of een virus, of de beveiliging daartegen?

Maxstar
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:25

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Maxstar »

Barman schreef:Wat is er eerder. Malware of een virus, of de beveiliging daartegen?
Licht er geheel aan hoe je het totaalplaatje bekijkt, dus niet het Kip en Ei verhaal maar serieus je computer beveiligd. (BTW! een virus is malware).

Met alleen een standaard virusscanner loop je over het algemeen achter de feiten aan, en is de malware inderdaad de AV een stapje voor.
En dat probeerde ik nou juist met de onderstaande quote aan te geven, maar dat deed jij af als onzin.
Maxstar schreef:Maar in de basis is een goed beveiligingspakket natuurlijk een must, alleen een virusscanner is tegenwoordig niet meer afdoende om de computer optimaal te beschermen.
Wat ik dus bedoel is dat je naast een reguliere virusscanner bijvoorbeeld een on-demand malwarescanner gebruikt met real-time protectie.

Wat echter het belangrijkste is is de keuze van het beveiligingspakket, welke mogelijkheden heeft deze en op welke manier beveiligd deze het systeem? Is dit alleen op basis van signatures of heeft deze ook aanvullende technieken om de malware een stap voor te zijn?

Belangrijk punt! Een "behaviour blocker", dus een pakket wat een real-time gedragsbewaking heeft en controleert wat er wordt uitgevoerd. Een bestandbewaking om manipulatie te voorkomen.
Zo zijn er heel veel technieken waarmee je je beveiliging kunt optimaliseren, en nee ik ben niet van het type "ALU hoedjes". :D

Met een goede AV + AM & HIPS / IDS / IPS zit je dus goed, zet er een gedegen firewall naast en met je gezonde verstand kan je geheel onbezorgd surfen.

Het is maar net hoeveel aandacht je besteed aan je eigen online veiligheid. :roll:
Laatst gewijzigd door Maxstar op 27 nov 2012 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Barman »

Maxstar schreef:(BTW! een virus is malware).
Jawel. maar een anti-malware programma levert vaak geen bescherming tegen virussen en andersom ook niet, dus ik maak maar even onderscheid.
Maxstar schreef:
Barman schreef:Maar in de basis is een goed beveiligingspakket natuurlijk een must, alleen een virusscanner is tegenwoordig niet meer afdoende om de computer optimaal te beschermen.
Ga je nu je eigen onzin zo weergeven dat het lijkt alsof ik dat beweer? :shock: :shock: :shock: :shock:
Maxstar schreef:Wat echter het belangrijkste is is de keuze van het beveiligingspakket, welke mogelijkheden heeft deze en op welke manier beveiligd deze het systeem? Is dit alleen op basis van signatures of heeft deze ook aanvullende technieken om de malware een stap voor te zijn?

Belangrijk punt! Een "behaviour blocker", dus een pakket wat een real-time gedragsbewaking heeft en controleert wat er wordt uitgevoerd. Een bestandbewaking om manipulatie te voorkomen.
Zo zijn er heel veel technieken waarmee je je beveiliging kunt optimaliseren, en nee ik ben niet van het type "ALU hoedjes". :D
Niet?
Maxstar schreef:Met een goede AV + AM & HIPS / IDS / IPS zit je dus goed, zet er een gedegen firewall naast en met je gezonde verstand kan je geheel onbezorgd surfen.
Of je schakelt javascript uit in je browser en surft met gezond verstand. Heb je al die onzin op je computer helemaal niet nodig.

Het is alleen maar een gevoel van valse veiligheid om al die troep te gebruiken. Je krijgt een melding en volet je weer gered. Feit is gewoon dat je meer valse meldingen dan terechte meldingen krijgt. Als je zo gek op meldingen bent kan je net zo goed gebruikersaccountbeheer instellen op altijd een melding geven.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Barman »

Beelzebub schreef: Geef mij 10 minuten op je computer en ik weet meer van je, dan je naaste familie....
Ik geef je 10 dagen en dan weet je nog niets.

De inbreker was er zelfs eerder dan de voordeur, hoewel het toen misschien nog geen inbreker genoemd werd. Feit is gewoon dat er pas betere sloten komen als de inbrekers er geen moeite mee hebben. Niet dat inbraak is uitgeroeid omdat de sloten zo geweldig zijn.

Maxstar
Berichten: 21
Lid geworden op: 19 jan 2009 16:25

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Maxstar »

Barman schreef:Jawel. maar een anti-malware programma levert vaak geen bescherming tegen virussen en andersom ook niet, dus ik maak maar even onderscheid.
Nou dit bevestigd dus gebrek aan kennis omtrent AV / AM software, de gebruikte terminologie wordt hierbij vaak verkeerd begrepen. Malware is de verzamelnaam van kwaadaardige software waar onder virussen vallen.
Virusscanners detecteren dus wel zeker malware en malwarescanners detecteren dus ook virussen. :wink:

[geruzie verwijderd door moderator]

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Onderwereld online

Ongelezen bericht door Barman »

Wat jammer is, is dat jij een uitspraak van jezelf aan mij toeschrijft en het als een citaat van mij weergeeft, om, als ik je er op aan spreek, gauw het originele bericht aan te passen.
Laatst bijgewerkt door Maxstar op 27 nov 2012 22:59, in totaal 1 keer bewerkt.
En jij maakt een punt van het gebruik van de juiste terminologie??? :shock:

Mag je wel een hoop softwaremakers gaan aanschrijven, want die snappen er dan niets van.

Gesloten