Barman schreef:Wat is er eerder. Malware of een virus, of de beveiliging daartegen?
Licht er geheel aan hoe je het totaalplaatje bekijkt, dus niet het Kip en Ei verhaal maar serieus je computer beveiligd. (
BTW! een virus is malware).
Met alleen een standaard virusscanner loop je over het algemeen achter de feiten aan, en is de malware inderdaad de AV een stapje voor.
En dat probeerde ik nou juist met de onderstaande quote aan te geven, maar dat deed jij af als onzin.
Maxstar schreef:Maar in de basis is een goed beveiligingspakket natuurlijk een must, alleen een virusscanner is tegenwoordig niet meer afdoende om de computer optimaal te beschermen.
Wat ik dus bedoel is dat je naast een reguliere virusscanner bijvoorbeeld een on-demand malwarescanner gebruikt met real-time protectie.
Wat echter het belangrijkste is is de keuze van het beveiligingspakket, welke mogelijkheden heeft deze en op welke manier beveiligd deze het systeem? Is dit alleen op basis van signatures of heeft deze ook aanvullende technieken om de malware een stap voor te zijn?
Belangrijk punt! Een "
behaviour blocker", dus een pakket wat een real-time gedragsbewaking heeft en controleert wat er wordt uitgevoerd. Een bestandbewaking om manipulatie te voorkomen.
Zo zijn er heel veel technieken waarmee je je beveiliging kunt optimaliseren, en nee ik ben niet van het type "ALU hoedjes".
Met een goede AV + AM & HIPS / IDS / IPS zit je dus goed, zet er een gedegen firewall naast en met je gezonde verstand kan je geheel onbezorgd surfen.
Het is maar net hoeveel aandacht je besteed aan je eigen online veiligheid.