LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen verstandig? (ivm indienen nota)

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
Jeroen22
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:31

Overstappen verstandig? (ivm indienen nota)

Ongelezen bericht door Jeroen22 »

Hallo,

Ik heb een paar dagen geleden 4 verstandskiezen bij de kaakchirurg laten verwijderen. (Nadat ik hiervoor doorgestuurd was door mijn tandarts)

Hiervan heb ik alleen nog geen rekening ontvangen, ik verwacht een rekening van een paar honderd euro, maar ik heb het idee dat het nog wel even kan duren voordat ik de rekening thuis krijg.

Ik weet eigenlijk niet of ik hiervoor verzekerd ben (OHRA Zelfverzekerd Tand. Comp. Plus 250). Maar is het handig om nu van zorgverzekering over te stappen? Kan ik daarna nog wel deze behandeling bij mijn oude verzekering indienen? Of kan dit geweigerd worden? :?

Alvast bedankt,

Jeroen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Overstappen verstandig? (ivm indienen nota)

Ongelezen bericht door grun »

Jeroen22 schreef:Ik weet eigenlijk niet of ik hiervoor verzekerd ben (OHRA Zelfverzekerd Tand. Comp. Plus 250). Maar is het handig om nu van zorgverzekering over te stappen? Kan ik daarna nog wel deze behandeling bij mijn oude verzekering indienen? Of kan dit geweigerd worden? :?
Wettelijk heb je drie jaar de tijd om oude nota's in te dienen, ook als je inmiddels van verzekeraar veranderd bent.
Zie link: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010- ... declareren

Mathilde D.
Berichten: 2158
Lid geworden op: 06 aug 2005 18:41

Re: Overstappen verstandig? (ivm indienen nota)

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

De rekening van de kaakchirurg hoort thuis bij de zorgvérzekeraar die je op het moment van de behandeling, ( ja zelfs op het moment van het eerste consult, dus bij de opening van de dbc) had. Dus je kan nu alvast aan Ohra vragen (zonder erbij te vertellen dat je vertrekt, want dat doet niet ter zake) welke vergoeding te verwachten is. De vergoeding van de kaakchirurg is nl.een beetje tricky. De kaakchirurg wordt nl. niet meer door de BASISverzekering vergoed, als het om een gemakkelijke extractie gaat. Het feit dat iemand verwezen is door de tandarts, is niet altijd voor 100% een garantie voor vergoeding door de basisverzekering. Als het door de basisverzekering vergoed wordt, betaalt de verzekerde echter wel het eigen risico van 220 euro in 2012. Ik verwacht namelijk dat de rekening hoger zal zijn dan 220 euro!

Toevoeging: link naar website zorgverzekeraar. Weliswaar 2013, maar er is niets veranderd. Ook gaat het om een andere zorgverzekeraar, maar de algemene regel wordt uitgelegd. Hier staat dat als je een verwijsbrief hebt, dat het dan door de basisverzekering vergoed wordt, en dus eigen risico kost.
https://www.zorgenzekerheid.nl/Consumen ... ergoed.htm

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Overstappen verstandig? (ivm indienen nota)

Ongelezen bericht door vroem »

indien de behandeling valt binnen het kaakchirurgisch behandelplan zoals dat heet valt het gewoon onder de basisverzekering. En ook al zou het dat niet, het is dit jaar gebeurt dus dat zou overstappen niet in de weg mogen staan. Indien het niet valt onder basisverzeekring had de kaakchirurg u daarover vooraf moeten informeren, ook over de kosten.

Jeroen22
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:31

Re: Overstappen verstandig? (ivm indienen nota)

Ongelezen bericht door Jeroen22 »

Ik denk dat ik dan wel ga overstappen.

Misschien kan ik inderdaad het beste bij Ohra opvragen tot hoe ver het vergoed wordt.
Helaas wordt ik van de informatie op hun website niet veel wijzer, het staat heel slecht beschreven wat er nou allemaal onder tand/basis verzekeringen valt.

Bedankt voor de reacties. :)

OHRANL
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 jul 2011 14:58

Re: Overstappen verstandig? (ivm indienen nota)

Ongelezen bericht door OHRANL »

Jeroen22 schreef:Ik denk dat ik dan wel ga overstappen.

Misschien kan ik inderdaad het beste bij Ohra opvragen tot hoe ver het vergoed wordt.
Helaas wordt ik van de informatie op hun website niet veel wijzer, het staat heel slecht beschreven wat er nou allemaal onder tand/basis verzekeringen valt.

Bedankt voor de reacties. :)
Beste Jeroen,

Als het gaat om een gecompliceerde verwijdering van de verstandkiezen (extractie), die niet door je tandarts kan worden uitgevoerd, dan worden de kosten vergoed vanuit de basisverzekering. Deze vergoeding gaat dan wel ten kosten van je eigenrisico (220 euro voor 2012).
Of een extractie wel of niet gecompliceerd is, moet worden beoordeeld door de tandarts. Vindt hij een extractie gecompliceerd en kan hij deze dus niet zelf uitvoeren, dan moet hij voor de patiënt een verwijzing schrijven, waarin hij verklaart dat hij zelf de extractie niet kan uitvoeren.

Met vriendelijke groet,
OHRA Webcare

Jeroen22
Berichten: 9
Lid geworden op: 12 aug 2009 20:31

Re: Overstappen verstandig? (ivm indienen nota)

Ongelezen bericht door Jeroen22 »

Bedankt voor de informatie/uitleg OhraNL, goede service! :!:

Gesloten