LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] KPN rooft beltegoed en gsm-nummer

Heb je goede of slechte ervaringen met jouw telefoon of jouw telefoonaanbieder? Geef hier jouw mening.
RAMAC

KPN rooft beltegoed en gsm-nummer

Ongelezen bericht door RAMAC »

Mijn ervaring is gelijk aan BudSpencer van 18-5-2011 ; zonder enige vorm van waarschuwing is m'n GSM-nummer uit de lucht en het beltegoed verdwenen. Betrokken nummer is al jaren in gebruik op sporadische toepassing. Met ruim voldoende beltegoed. Al die jaren (ca 15) nooit problemen mee gehad.
Helpdesk-medewerker (KPN/Hi) komt niet verder dan "sorry niets aan te doen".
Dit - via de Consumentenbond (Klachtenkompas) - als klacht aangevoerd, daarbij teruggave beltegoed en heractivering nummer cq aankooptegoed nieuwe SIM-kaart verlangd.

KPN/Hi zal zich vermoedelijk verschuilen achter dubieuze en verachtelijke juridische voorwaarden. Men gaat dan voorbij aan redelijkerwijs te verwachten zorgplicht (waarschuwen als). Systeem prepaid is momenteel blijkbaar gebaseerd op klantonvriendelijke constructie.
Ter vergelijking - iemands huis wordt toch ook niet gesloopt en de grondwaarde verbeurd verklaard als het na verloop van bepaalde tijd niet wordt bewoond ?? !!

Het wil er bij mij niet in dat KPN/Hi mij niet had kunnen waarschuwen. Bij de aankoop van een GSM/nummer wordt hemd van je lijf gevraagd. Die gegevens moeten in KPN/Hi databank terug te vinden zijn.

Alles bij elkaar acht ik het prepaid-systeem een (al dan niet gelegitimeerde) vorm van diefstal.
Ik ben van mening dat het opnieuw aan de kaak moet worden gesteld en veranderd ten gunste van de consument.

Graag geen reactie in de geest van "had je maar moeten opletten". De oorzaak van het oplopen van deze ervaring is en wordt niet vermeld en dient ook niet tot de gewenste verandering van het huidige kromme prepaid systeem.

henk51

Re: KPN rooft beltegoed en gsm-nummer

Ongelezen bericht door henk51 »

Je prepaid-tegoed bij KPN Prepaid is onbeperkt geldig. Er is wel 1 voorwaarde: je moet je mobiele aansluiting 1 keer in de 6 maanden gebruiken (bellen, sms’en, mobiel internetten of opwaarderen).
Saldo prepaid-tegoed opvragen

Beltegoed 6 maanden niet gebruikt

Als je langer dan 6 maanden je aansluiting niet gebruikt, wordt je beltegoed bevroren voor 90 dagen. Je kunt dan nog wel gebeld worden, bellen naar gratis nummers en opwaarderen. Om je beltegoed weer vrij te maken, moet je het binnen 90 dagen na de bevriezing opwaarderen.
•Waardeer je in deze 90 dagen op? Dan komt het bevroren tegoed weer vrij. Je kunt weer bellen, sms’en, internetten etc.
•Waardeer je in deze 90 dagen je prepaid-tegoed niet op? Dan kunt je niet meer bellen en gebeld worden. Je mobiele nummer en simkaart werken niet meer.
Wil je weer kunnen bellen, bestel dan een nieuw prepaid-pakket of abonnement. Het is niet meer mogelijk om je oude nummer mee te nemen.
trek zelf je conclusie,oorzaak wordt wel degelijk vermeld op KPN website,en is ook bij 99,9% bij alle andere aanbieders het geval. Je wijst zelf naar een bericht van 2011 het speelt al veel langer,gebruik google eens.

gr Henk

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

RAMAC schreef:Graag geen reactie in de geest van "had je maar moeten opletten".
gelukkig is dit een openbaar forum en staat het iedereen vrij om te reageren
RAMAC schreef:Alles bij elkaar acht ik het prepaid-systeem een (al dan niet gelegitimeerde) vorm van diefstal.
diefstal is een strafbaar feit, dus als jij er van overtuigd bent dat dit diefstal is, staat het je vrij om hiervan aangifte te doen bij de politie.
RAMAC schreef:Systeem prepaid is momenteel blijkbaar gebaseerd op klantonvriendelijke constructie.
het systeem is gebaseerd op een constructie die voor de commerciele bedrijven het meest oplevert, daar zijn het commerciele bedrijven voor.
RAMAC schreef:De oorzaak van het oplopen van deze ervaring is en wordt niet vermeld en dient ook niet tot de gewenste verandering van het huidige kromme prepaid systeem.
tja, en nu komt toch de reactie die u niet wilt, het staat namelijk in de voorwaarden. U heeft deze prepaid al 15 jaar geeft u aan, als het zo is dat toen u begon de voorwaarden anders waren, namelijk dat het onbeperkt geldig was of iets dergelijks, dan moeten ze u wel op de hoogte hebben gesteld van eventueel gewijzigde voorwaarden. Als het zo is, en ik dacht dat dat bij kpn in het verleden altijd al geweest is, dat het tegoed maar voor een beperkte periode geldig was, dan is het helaas wel een kwestie van de voorwaarden lezen.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

RAMAC schreef: Graag geen reactie in de geest van "had je maar moeten opletten".
Welke reactie had u graag gelezen dan ? Misschien kan ik deze voor u fabriceren.

KPN Webcare

Ongelezen bericht door KPN Webcare »

Beste RAMAC,

Vervelend om te horen dat je je beltegoed en telefoonnummer kwijt bent geraakt vanwege inactiviteit. Helaas is de regelgeving van 6 maanden ingevoerd omdat sommige nummers na aankoop plotseling niet meer worden gebruikt. Als we deze nummers geactiveerd zouden houden waren we op een gegeven moment door de 10-cijferige nummers heen. Dit kan natuurlijk niet.

Vanwege het feit dat je aansluiting in deze periode dus niet meer is gebruikt, en dat in de voorwaarden (http://bit.ly/TvknSB) staat dat je zelf moet letten op de status hiervan, kan ik helaas niets voor je doen met betrekking tot je telefoonnummer. Voor je beltegoed kan ik je wel tegemoetkomen. Als je me in een privé bericht je nieuwe nummer toestuurt dan kan ik bij dit nieuwe nummer je tegoed weer bijschrijven. Mocht je verder nog vragen hebben, stel ze gerust.

Met vriendelijke groet,

Daan
KPN Webcare

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Met andere woorden "had je maar moeten opletten"

Bekijk het in ieder geval van de positieve kant. Je misplaatste verontwaardiging hier levert je wel je beltegoed weer op.

Moet je natuurlijk wel Hi nemen. Kan je nog langer van ze genieten.

Let dit keer dan wel even op je beltegoed.

RAMAC

Ongelezen bericht door RAMAC »

De reacties waren te voorzien en getuigen van onvoldoende zicht op de inhoudelijke kant van de klacht - de klantonvriendelijke opzet van het Pre-Paid systeem.

KPN heeft inmiddels (via drie kanten) contact met mij opgenomen. Men heeft begrip getoond voor mijn klacht. Er kon op goede wijze van gedachten worden gewisseld over mijn op- en aanmerkingen en mijn verbeteringsvoorstellen werden welwillend in ontvangst genomen - voor zover dat iets waard is en zullen worden uitgevoerd.

Toegezegd werd dat het resterende prepaid-tegoed wordt gerestitueerd (opwaardering tegoed op andere GSM-toestelnummer). Het re-animeren van mijn "oude" nummer zou echter onmogelijk zijn. Mijns inziens is dat technisch gezien wel mogelijk. KPN heeft meer technische mogelijkheden dan men wil doen laten geloven.

Van de afhandeling van de klacht door KPN kan ik niets anders concluderen dat deze zeer correct is opgepakt. Het eindresultaat is financieel weliswaar bevredigend - maar er blijven diverse "loose-ends" die verbetering verdienen.

Chris Heuckeroth

Ongelezen bericht door Chris Heuckeroth »

Ik ben ook ten prooi gevallen van de opgedrongen tijdige opwaardering van mijn prepaid Hi telefoon.

Ik werd opeens geconfronteerd met een inactieve sim kaart.
Ben vrijdag jl. naar de primafoon Amsterdam Noord gegaan om opheldering te krijgen en daar werd mij duidelijk gemaakt dat ik wellicht te laat had opgewaardeerd. Ik was op dat moment ervan overtuigd dat ik op tijd was geweest met opwaarderen. De persoon die mij hielp gaf mij het nummer 1200 om te bellen zodat ik het kon nagaan, het bleek echter een nummer te zijn die je alleen met een mobiel kan bellen.
Na raadpleging op het internet heb ik alsnog met iemand van Hi gesproken die mij bevestigde dat mijn telefoonnummer was vervallen per 29 april 2013 vanwege te laat opwaarderen.
Ik heb in dat halfjaar regelmatig mijn telefoon gebruikt omdat ik gebeld werd en was dus verontwaardigd dat mijn telefoon niet meer gebruikt kon worden.
Wat mij nu het meest verbaasd is dat "de techniek staat voor niets" maar als je verzoekt om het nummer weer vrij te geven dan kan het niet.
Volgens mij is dat volslagen onzin de nummers worden uit een systeem gegooid dus kunnen ze ook weer ingevoerd worden of gereset. Het zou in ieder geval voor mensen die graag hetzelfde nummer willen behouden een veel meer klantvriendelijke oplossing zijn.
De betreffende telefoonnummers kunnen voorlopig toch niet worden uitgegeven vanwege een wachttijd deze is langer dan 3 maanden dus tijd zat om te herstellen.
Elke techneut weet dat er wegen zijn om het weer in orde te krijgen mits er goede wil is.
IK heb ook nog wat beltegoed maar dat is nu onbereikbaar.

Ik schrijf dit om het halfjaar termijn van opwaarderen weer op de agenda te krijgen.
Argumenten van de telefoonnummers raken op zijn kulargumenten.
Bij vaste telefonie werden nummers die nooit gebruikt werden toch ook niet vervallen verklaard maar het verschil is dat je wel een abonnement had.

De reden voor het halfjaar is dus louter we vinden dat er minimaal eens per halfjaar 10 Euro moet worden gebruikt.
Maar daar heb ik nou juist een prepaid voor genomen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Chris Heuckeroth schreef: Argumenten van de telefoonnummers raken op zijn kulargumenten.
Bij vaste telefonie werden nummers die nooit gebruikt werden toch ook niet vervallen verklaard maar het verschil is dat je wel een abonnement had.
Dat heb je bij een gsm ook, als je een gsm abonnement hebt, dan komt je nummer ook niet te vervallen als je het nummer niet gebruikt. Is dus niet echt een ander beleid.
Chris Heuckeroth schreef: De reden voor het halfjaar is dus louter we vinden dat er minimaal eens per halfjaar 10 Euro moet worden gebruikt.
Maar daar heb ik nou juist een prepaid voor genomen.
Dan moet je een aanbieder nemen die die opwaardeer-voorwaarde niet heeft. Bij bijvoorbeeld t-mobile (maar er zijn er meer) hoef je niet op te waarderen, maar is het voldoende als je eens per halfjaar je telefoon gebruikt.

Gesloten