LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] wizz air vlucht niet gebruiken

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
kameeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2009 18:56

wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door kameeltje »

Ik heb een vlucht geboekt staan bij wizzair, maar kan deze door omstandigheden niet gebruiken. De opties zijn nu:
1. netjes annuleren
2. omboeken naar andere datum
3. gewoon niet op tijd (=geheel niet) op komen dagen

De bijkomende kosten voor optie 1 en 2 zijn meer dan de vluchtprijs dus dat schiet niet op. Geld ben ik zowieso kwijt, vind ik ook niet erg. Maar de vraag is nu wat er gebeurt bij optie 3. De algemene voorwaarden van wizz zeggen hierover (quote van hun website):
Indien u om wat voor reden dan ook verzuimt om (a) de incheckprocedure voor de Uiterste Inchecktijd te voltooien of (b) u tijdig te melden bij de incheckbalie of de gate zullen we uw reservering annuleren en u de toegang tot het vliegtuig ontzeggen en zullen we de Totale Vervoersprijs terugbetalen onder aftrek van de bedragen voor de Vergoedingen voor andere Diensten en de Stoelreserveringskosten.
Wat kosten voor andere diensten zijn is erg vaag, ik neem aan alles behalve de ticketprijs. Maakt ook niet uit want de stoelreserveringskosten zijn 80 euro en dat overstijgt zowieso de ticketprijs al.

Dus het bedrag dat ik terug zou krijgen is altijd minder dan de kosten die ze eraf gaan trekken. Vraag is nu of ik moet gaan bijbetalen of dat ik gewoon niks terug krijg. De voorwaarden zeggen daar niets over. Heb het hele dure callcentrum al gebeld en kreeg daar iemand die amper engels sprak en ook niks wist te vertellen, behalve dat hij mij aanraadde gewoon niet op te komen dagen.

Mijn vraag is of iemand dit ooit aan de hand heeft gehad en weet wat er dan gebeurt?

Alvast bedankt,
gr

A.Storm
Berichten: 89
Lid geworden op: 27 mei 2009 09:16

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door A.Storm »

je krijgt gewoon niets terug, je bent een noshow.

ík zou niets doen, je bent die 80 euro kwijt en ze zullen je niet nabelasten.

maar ik vind het wel interessant en ben benieuwd of iemand dit al heeft meegemaakt.... zoals ik het lees, zou je nog geld terugkrijgen ook (lijkt me nie).

even afmelden om eventuele (ik denk dus geen) kosten te vermijden is ws wel net zo netjes.

kameeltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 29 dec 2009 18:56

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door kameeltje »

A.Storm schreef:ík zou niets doen, je bent die 80 euro kwijt en ze zullen je niet nabelasten.
Nee, zo zit het niet, je bent geen 80 euro kwijt. Je krijgt volgens de voorwaarden de ticketprijs terug (pakweg 30 euro) min 80 euro "stoelreserveringskosten" min een onbekend bedrag aan "vergoedingen voor andere diensten" :roll:
Dat is dus een negatief bedrag, oftewel je blijft met een schuld zitten. Mijn vraag is of ze die ook gaan innen.
even afmelden om eventuele (ik denk dus geen) kosten te vermijden is ws wel net zo netjes.
Leek mij ook maar dat werd me dus uitdrukkelijk afgeraden door de wizzair helpline omdat dit duurder uitpakt, in dat geval komen er annuleringskosten bij.

Erg vaag allemaal...

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Je krijgt niks terug en je hoeft niks te betalen.

Overigens werkt het zo bij alle prijsvechters en is dit geen reden om niet meer met wizz air te vliegen

mandilip
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mei 2007 18:20

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door mandilip »

Fraai is dit... dit zijn de regels van wizzair als zij niet aan een reservering kunnen voldoen.
In mijn geval een vlucht eindhoven- gdansk heen 13-12-12 terug 18-12-12 werd vervangen door
15-12-2012 - 18-12-12.
Je kunt cancelen en krijgt dan je geld terug. Fijn als je alles voor de dagen weg hebt geregeld.
Moet je eens zien welke rechten wizzair zich voorbehoud!!
Niet echt betrouwbaar...


With regards to your claim, in accordance with our General Conditions of Carriage, in case of such changes, Wizz Air should inform you in advance and offer the followings:

"15.1.1 Before we accept your reservation, we will inform you of the scheduled flight time in effect as of that time, and it will be shown on your Itinerary. It is possible that we may need to change the scheduled flight time or route (including the Place of Departure or Place of Destination) subsequent to issuance of your Itinerary. We will contact you to inform you of any such change via an email or by telephone, at the email address or telephone number provided at the time of your reservation, not less than 7 days before the scheduled time of departure as indicated on your Itinerary. In case of a change of flight time or route, if you accept the changes in any form, the Contract between you and Wizz Air will be deemed amended accordingly.

If the new flight times or route is not acceptable to you, you shall have the rights as set out in paragraph 15.1.2.

15.1.2 If we notified you of any change in accordance with paragraph 15.1.1, upon contacting our Call Centre, you may choose from the following options:

(a) we re-book you on another flight operated by Wizz Air on the same or - if necessary - a comparable route, within 14 days before or 30 days after the scheduled date of departure of the cancelled flight, subject to availability of seats; or
(b) we cancel your reservation and credit the full value of your payment for the cancelled flight plus 20% of the fare paid for the cancelled flight and also for the return sector if applicable on your "customer account" with Wizz Air. This credit can be used towards any Wizz Air flight within one year from the date of the cancelled flight; or
(c) we cancel your reservation and refund the Total Fare paid for the cancelled flight and, if applicable, the return sector, in accordance with paragraph 15.4.4. (the part you paid by credit card)

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door ruud_a »

kameeltje schreef:
A.Storm schreef:ík zou niets doen, je bent die 80 euro kwijt en ze zullen je niet nabelasten.
Nee, zo zit het niet, je bent geen 80 euro kwijt. Je krijgt volgens de voorwaarden de ticketprijs terug (pakweg 30 euro) min 80 euro "stoelreserveringskosten" min een onbekend bedrag aan "vergoedingen voor andere diensten" :roll:
Dat is dus een negatief bedrag, oftewel je blijft met een schuld zitten. Mijn vraag is of ze die ook gaan innen.
even afmelden om eventuele (ik denk dus geen) kosten te vermijden is ws wel net zo netjes.
Leek mij ook maar dat werd me dus uitdrukkelijk afgeraden door de wizzair helpline omdat dit duurder uitpakt, in dat geval komen er annuleringskosten bij.

Erg vaag allemaal...
hoewel je in de wiskunde met negatieve getallen kunt werken, is het in het geldverkeer volgens mij niet gebruikelijk dat je negatieve bedragen terugbetaald krijgt, ofwel moet betalen
dan zou er gestaan hebben dat als de kosten hoger waren dan de prijs van het ticket, u eventueel zou moeten bijbetalen

mandilip
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mei 2007 18:20

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door mandilip »

Gewoon niet gaan. Hoor je niets van.. ze vertrekken gewoon op tijd maar zonder jou.
Omboeken etc.. is een wassen neus.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door bprosman »

It is possible that we may need to change the scheduled flight time or route (including the Place of Departure or Place of Destination)
Doet KLM ook hoor, ben ook wel eens onderweg geweest van Amsterdam naar Oslo dat ze daar niet konden landen en ik in Gotenburg geland ben.
Uiteraard regelen ze dan wel wat om op de plaats van bestemming te komen.

mandilip
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mei 2007 18:20

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door mandilip »

Onderweg zijn is toch even anders. Er kan altijd een gegronde rede zijn om af te wijken.. weer.. etc.. etc... Maar Place of Departure is een ander verhaal.
Maar het is mij natuurlijk om het even... ik boek niet meer bij deze club.. goedkoop blijkt duurkoop.
Oja.. ze hebben tussen het moment dat ik geboekt heb even de regels inzake handbagage aangepast...
Uiteraard wordt je daarmee geconfronteerd op het vliegveld. Laatst in Boekarest liep het paarse grondpersoneel alle stukjes handbagage op te meten... het was gewoon amusant om de teleurstelling van hun gezichtjes af te lezen dat ze niemand konden betrappen op een milimetertje overschrijding. :oops:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door bprosman »

Laatst in Boekarest liep het paarse grondpersoneel alle stukjes handbagage op te meten...
Is het op Schiphol ooit opgevallen dat KLM daar al minstens 20 jaar een "pasrek" heeft staan waar je handbagage in moet passen ?
Maar ja... het verschil in tarieven moet ergens vandaan komen (bagagetarieven die verstopt zitten).
Bij de "normale" carriers mag er gewoon 20 of 30 kilo ruimbagage mee, bij low cost carriers altijd extra betalen.

mandilip
Berichten: 14
Lid geworden op: 12 mei 2007 18:20

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door mandilip »

bprosman schreef:
Laatst in Boekarest liep het paarse grondpersoneel alle stukjes handbagage op te meten...
Is het op Schiphol ooit opgevallen dat KLM daar al minstens 20 jaar een "pasrek" heeft staan waar je handbagage in moet passen ?
Maar ja... het verschil in tarieven moet ergens vandaan komen (bagagetarieven die verstopt zitten).
Bij de "normale" carriers mag er gewoon 20 of 30 kilo ruimbagage mee, bij low cost carriers altijd extra betalen.
Jazeker... ook in Boekarest en Eindhoven :-) En daarom viel er niets te halen voor onze paarse vrienden.
Over bagage was WizzAir ook duidelijk... maar om tussen het moment na boeken en voor de vlucht even de regeltjes aan te passen is toch bedenkelijk? Tenminste als je op de luchthaven staat met de correcte handbagage zoals bij de boeking aangegeven. Affijn het maakt mij niet uit... als mensen belazerd willen worden is dat niet mijn zaak. Ik kan hooguit op dit forum waarschuwen.
Ik wil in het voorjaar met mijn kinderen, mijn vriendin en haar kinderen een leuke stedentrip maken.
Maar ik ben niet helemaal achterlijk om op basis van allerlei onzekerheden te boeken.
Nogmaals.. je boekt vanaf eindhoven... en WizzAir kan tot 14 dagen voor vertrek even gaan wijzigen naar ... weet ik veel... misschien wel Praag. Altijd leuk om dan met het schaamrood op je wangen te vertellen dat je weet dat zij dit zomaar kunnen doen en desondanks toch dit risico neemt.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door ruud_a »

bprosman schreef:
Laatst in Boekarest liep het paarse grondpersoneel alle stukjes handbagage op te meten...
Is het op Schiphol ooit opgevallen dat KLM daar al minstens 20 jaar een "pasrek" heeft staan waar je handbagage in moet passen ?
Maar ja... het verschil in tarieven moet ergens vandaan komen (bagagetarieven die verstopt zitten).
Bij de "normale" carriers mag er gewoon 20 of 30 kilo ruimbagage mee, bij low cost carriers altijd extra betalen.
waarom zie ik in een vliegtuig dan vaak mensen hutkoffers in de bagage vakken proppen?

JanDael
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 mei 2012 15:29

Re: wizz air vlucht niet gebruiken

Ongelezen bericht door JanDael »

Je kan sowieso altijd je luchthavenbelastingen terugkrijgen. Bron: http://www.re-fund.com

Ik zou bij Wizzair gewoon direct een claim indienen: http://wizzair.com/nl-NL/Claims

Gesloten