LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
maartendev1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2012 15:15

2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door maartendev1980 »

In juni 2008 heb ik een Samsung LE40A552 gekocht voor rond de 900 euro.

Vlak voor de WK-finale in juli 2010 wou de tv niet meer uit standby komen, kreeg hem met geen mogelijkheid meer aan. TV was toen dus net buiten de garantie maar Samsung heeft toen wel een monteur gestuurd en het op laten lossen. Het was een probleem met de voeding en er moest heel veel vervangen worden aan die tv.

Mijn schoonouders hebben deze televisie ook, ze hebben hem 3 maanden langer als mij. Die hadden een aantal maanden voordat ik problemen had ook hetzelfde probleem. TV ging amper meer aan, leek wel alsof hij te weinig power had om uit zijn standby te komen. Bij hun is het ook kosteloos onder garantie vervangen.

Sinds ongeveer een maand doet mijn tv echter weer raar:
Bij het aanzetten gaat de power led knipperen maar het duurt met de dag langer voordat de tv eindelijk beeld geeft. Begin deze maand duurde het ongeveer een minuut, nu is het een kwestie van soms een half uur, dan drie kwartier en het heeft wel eens 2,5 uur geduurd voordat de tv eindelijk beeld gaf.

Tijdje geleden al contact gehad met de Samsung klantenservice hierover:
Gebaseerd op de aanschafprijs en de leeftijd kost het 227 euro om een monteur te laten komen + nog eens 110 euro voorrijkosten. Als ik de tv zelf breng naar een servicecenter hoef ik geen 110 euro voorrijkosten te betalen.
De dame aan de lijn vertelde me ook nog eens dat ik maar beter voor dat geld een nieuwe tv zou kunnen kopen --> Alsof ik dan ooit nog een Samsung televisie zou kopen!

De LE40A552 blijkt dus gewoon een heel erg brakke serie te zijn die schijnbaar elke 2 jaar de geest geeft. We gebruiken hem verder gewoon normaal en hij staat meestal alleen 's avonds aan. Ik vind het acherlijk dat je deze tv na 4 jaar al af kunt schrijven. Heeft ons toentertijd ruim 900 euro gekost. Heb toen ook erg veel reviews gelezen voordat ik de tv aan ging schaffen. Kwam erg goed uit de tests.

De televisie is zoals hierboven al vermeld buiten de garantie, maar als je verder op internet leest dan is het niet het eerste geval van Samsung dat dit probleem heeft. Ik zou de tv in principe gewoon bij iemand met kennis van elektra kunnen laten repareren, ik heb het vermoeden dat er maar 1 onderdeel niet goed werkt en dit zou eenvoudig gesoldeerd/vervangen kunnen worden.

Als de tv door Samsung wordt gerepareerd dan gaat waarschijnlijk een heel groot onderdeel of de backplate van de tv vervangen worden, vandaar de hoge kosten. En dan heb je ook de zekerheid dat de tv na ongeveer 2 jaar weer de geest gaat geven, het onderdeel dat ze zullen vervangen zal hoogstwaarschijnlijk hetzelfde zijn.

Ik hoor graag van anderen wat voor opties er zijn voor dit probleem.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik vermoed dat het meer een voeding-elco-probleem is. Ik weet niet of je zelf handig genoeg bent of een handig familielid hebt.
Als de tv door Samsung wordt gerepareerd dan gaat waarschijnlijk een heel groot onderdeel of de backplate van de tv vervangen worden
Waarschijnlijk vervangt Samsung de complete voeding, over het algemeen wordt er niet meer op componenten niveau gerepareerd. De "achterplaat" van de TV zal niet defect zijn :wink:

maartendev1980
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2012 15:15

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door maartendev1980 »

bprosman schreef:Ik vermoed dat het meer een voeding-elco-probleem is. Ik weet niet of je zelf handig genoeg bent of een handig familielid hebt.
Als de tv door Samsung wordt gerepareerd dan gaat waarschijnlijk een heel groot onderdeel of de backplate van de tv vervangen worden
Waarschijnlijk vervangt Samsung de complete voeding, over het algemeen wordt er niet meer op componenten niveau gerepareerd. De "achterplaat" van de TV zal niet defect zijn :wink:
Ik ben zelf niet handig daarin, ik ken wel een adresje waar dit gerepareerd kan worden maar ik blijf erbij dat een moderne LCD tv van 4 jaar oud niet 2 maal de geest mag geven.

hawkwind
Berichten: 505
Lid geworden op: 18 mar 2012 08:37

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door hawkwind »

Samsung is gewoon een top merk, ik snap niet niet mensen klachten hebben over dit
sublieme product.....en toen schrok ik wakker :lol:
En dan hebben we het nog niet over die tob merken als : KIA , LG en die andere bagger uit
die achtergebleven uithoek uit het Oosten van deze aardkloot. :lol:

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door bprosman »

LG en die andere bagger uit
Laatst was ik hier bij de patatzaak die een LG TV hebben hangen, (inmiddels de 3e LG in die 8..10 jaar dat ik er kom). Ik maakte een opmerking dat ze er wel eens een 'doekje overheen mochten halen' met die "vetvlekken" er op, blijken dat dus geen vetvlekken maar kleur- (inbrandachtige) vlekken te zijn :? . Nu staat dat ding wel iedere dag van 12:00-0:00 aan maar dan nog.

Bloempie
Berichten: 55
Lid geworden op: 25 mei 2012 11:59

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door Bloempie »

Maarten

Mijn Samsung gaf ook na 4 jaar de geest, precies met de problemen die jij omschrijft.
Uiteindelijk had ik alleen nog maar geluid en kwam het beeld niet meer.
Het reparatiebedrijf gaf aan dat de tv overleden was en niet meer te repareren.
Overigens kostte mijn tv destijds de helft.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door bprosman »

Bij Maartens TV is dat misschien wat makkelijker te controleren, zet eens een Fohn op de voeding en kijk dan eens of hij wel of vlotter opstart.
Het kan best zijn dat het voor een reparatiebedrijf niet (meer) rendabel is, een "elcojob" ben je als je het goed doet al snel een uurtje of 2 mee bezig, veel bedrijven repareren ook niet op componenten niveau, dus dan had er een complete voeding vervangen moeten worden. Voor de hobbyist loont het nog wel om voor een paar tientjes aan elco's te bestellen en de gok te wagen (evt. na fohn-test).

koektrommel
Berichten: 34
Lid geworden op: 14 dec 2008 17:06

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door koektrommel »

2 uur is wel erg overdreven en de genoemde prijs van 270 euro onder coulance die samsugn rekende is ook overdreven. Heb 'm door een reparateurtje laten repareren waar een collega mee kwam en was <100 euro kwijt met jaar garantie incl voorrijkosten en no cure no pay. Zou best eens zelfde probleem kunnen zijn, ook onderdelen vna de voeding gewisseld. Solderen zelf was zo gedaan terplekke, uit elkaar halen en in elkaar zetten zal half uur drie kwartier geweest zijn. 2 jaar terug ofzo.

Naar Samsung stuur ik geen apparaten meer, nadat een kabelntonvanger die kapot was gegaan, binnen 2 jaar weer op exact hetzelfde punt kapot ging door gebruik inferieure onderdelen bij reparatie. Eerste keer hield ie het 4 jaar uit, na reparatie 2 jaar op exact zelfde onderdeel.

Lijkt wel of de tv's van nu waardelozer zijn dan de oude bakbeesten. Voorheen jaren gedaan met een Aristona. Philips LCD gekocht; binnen 3 jaar kapot. Samsung; heeft 4 jaar niet gehaald. Oude bakbeest: meer dan 15 jaar en toen weggedaan. Werkend that is.

Nobrains
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 dec 2013 12:28

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door Nobrains »

Ik heb een LED TV UE55C8700XSXXN aangekocht in Feb 2011 voor 2750 euries en na 18 maanden tikt ie alleenmaar en gaat niet meer aan, onder garantie word de voeding PCB uitgewisseld en hij doet het weer.
We zijn nu 13 maanden verder en weer dezelfde klacht, Voedings PCB vandaag vervangen en hij doet het weer. Moet nu echter 325 euro neertellen en heb kenbaar gemaakt aan de serviceman en Samsung dat ik het niet mee eens ben.
De verwachte levensduur is zeker 10 jaar voor deze TV. Ik ben na 2 half jaar met de derde voeding bezig en dat is absurd. Ik ben zelf electronicus en moet constateren dat er een fout zit in of het ontwerp of foute onderdelen die van slechte kwaliteit zijn. Links en rechts kan je op internet lezen dat elco's gebruikt in de voedingen te krap zijn genomen en het laten afweten. Samsung is diverse rechtzaken aangespannen betreft deze klacht en verloren, ik wacht nu af hoe Samsung mijn klacht afhandeld.

Word vervolgd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: 2e defect aan Samsung tv in 4 jaar tijd

Ongelezen bericht door bprosman »

Ik ben zelf electronicus en moet constateren dat er een fout zit in of het ontwerp of foute onderdelen die van slechte kwaliteit zijn.
Als electronicus zou je toch moeten kunnen duiden welke van de twee opties het is :wink:
Links en rechts kan je op internet lezen dat elco's gebruikt in de voedingen te krap zijn genomen en het laten afweten.
Niet te krap, gewoon niet de goede kwaliteit (Low-esr) en het juiste temperatuurbereik (105 Graden).
Afweging van de fabrikant om qua prijs concurrerend te zijn. Ze kunnen ook overal Mil-spec componenten gebruiken maar dan wordt de TV onbetaalbaar (lees , dat heeft de consument er niet voor over).

Een paar jaar geleden heb ik in de voeding van de (Plasma) TV van mijn buurman en die van mij (ook "opstartproblemen" ) gewoon alle elco's in de voeding vervangen door Panasonic Low-ESR / 105 Graden typen en sindsdien geen problemen meer.

Gesloten