LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nedasco/VGZ geeft geen antwoord

Bespreek hier zorgverzekeraars en aanverwante zaken.
hado2811

Nedasco/VGZ geeft geen antwoord

Ongelezen bericht door hado2811 »

Nedasco/VGZ weigert te antwoorden op de volgende vragen

Waarom zijn onderstaande medicijnen die wel in de bijlage 1 van de Regeling Zorgverzekering worden genoemd niet opgenomen in de preferente lijst van VGZ/Nedasco? Het zijn toch voorgeschreven medicijnen die voorkomen dat de schade aan mijn vrouw's ogen nog verder oploopt.
Weet u wellicht of er een merkloze vervanger hier voor is? Welke dan wel onder de vergoeding valt?

Wat is de reden dat er maar een (beperkt) deel van de in de bijlage 1 opgenomen medicijnen door VGZ/Nedasco worden vergoed? Zo kunnen er heel veel medicijnen uitgesloten worden, waar de consument feitelijk helemaal geen weet van heeft. Tenslotte kan VGZ dus de lijst naar behoeven aanpassen begrijp ik?

Wat als de huisarts deze medicijnen een indicatie Medische Noodzaak meegeeft, wordt er dan wel een vergoeding betaald?

Overigens wordt in de polisvoorwaarden (Nr. NVAS 2012) art. 2.3 wel direct verwezen naar de bijlage 1 van het besluit zorgverzekering, zonder beperking of verwijzing naar een VGZ preferente lijst.

Verder hebben we een aanvullende+UAV verzekering waarin in artikel 59 nog wordt vermeld dat er een vergoeding wordt verstrekt die buiten het vergoedingssysteem vallen. Mocht dit niet de aanvulling zijn voor niet-preferente VGZ medicijnen dan verneem ik graag wat hier wel onder valt.

Tot slot blijft dan nog de vraag openstaan met betrekking tot de woorden van de manager Integrale Zorg van VGZ Dhr. Johan van Zeel in de uitzending van 29.10.2012 bij Radar over de verkregen kortingen op preferente medicijnen, oplopend tot soms wel 90 % via het "couvertsysteem"....
..........Geen verzekerde van VGZ heeft voor preferente geneesmiddelen eigen risico hoeven te betalen.......
en zei hij ook: .........Die kortingen zijn dusdanig hoog dat wij daarvan de eigen risico's van onze verzekerden van kunnen betalen en dat doen ........

Graag verneem ik op bovenstaande 7 vragen van u nog een antwoord. Voor het gemak zijn het begin van de vragen gemarkeerd met een groter lettertype.

Nedasco

Re: Nedasco/VGZ geeft geen antwoord

Ongelezen bericht door Nedasco »

Geachte heer/mevrouw,

Graag helpen wij u met uw vragen. Kunt u uw gegevens (telefoonnummer of e-mailadres en polisnummer) mailen naar [email protected]? Dan kunnen we contact met u opnemen.

Met vriendelijke groet,
Nedasco B.V.

Webcare VGZ
Contacteer:

Ongelezen bericht door Webcare VGZ »

Geachte heer, mevrouw,

Graag geef ik u een antwoord op uw vragen. Hiervoor ontvang ik graag uw contactgegevens. U kunt deze sturen naar [email protected]. Alvast hartelijk bedankt.

Met vriendelijke groet,
Sandra Geeven
Medewerker VGZ

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Waarom zijn onderstaande medicijnen die wel in de bijlage 1 van de Regeling Zorgverzekering worden genoemd niet opgenomen in de preferente lijst van VGZ/Nedasco? Het zijn toch voorgeschreven medicijnen die voorkomen dat de schade aan mijn vrouw's ogen nog verder oploopt.
Weet u wellicht of er een merkloze vervanger hier voor is? Welke dan wel onder de vergoeding valt?
beste Hado2811,
Je stelt zo'n veelheid aan vragen dat de zorgverzekeraar door de bomen het bos niet meer ziet. Volgens mij blijkt uit jouw vraagstelling dat je de achtrgrond van het preferentiebeleid niet kent.

In principe worden alle medicijnen van bijlage 1 vergoed. Tenzij de zorgverzekeraar van een bepaald soort een preferent middel heeft aangewezen. Dan wordt alléén dat middel vergoed. Dat betekent dat als je iets anders kiest je het hele bedrag zelf moet betalen. Het preferentiebeleid van de zorgverzekeraar is met andere woorden een bezuinigingsbeleid, waardoor de kosten dalen. Om de consument te belonen voor het noodgedwongen gebruiken van deze middelen heeft VGZ als enige verzekeraar verzonnen, dat de consument hierover geen eigen risico hoeft te betalen.
Maar .... jij draait het om. Jij wil met andere woorden dat VGZ eigenlijk van alle middelen een preferent medicijn aanwijst, zodat jij zelf daar eigen risico mee kunt besparen. Maar de reden waarom een zorgverzekeraar een geneesmiddel op de lijst van " preferente middelen" zet, is een beoogde kostenbesparing. Kennelijk verwachten zij bij het geneesmiddel geen serieuze kostenbesparing. De reden kan zijn dat het merkgeneesmiddel tamelijk goedkoop is, of dat er te weinig generieke fabrikanten van dat geneesmiddel bestaan, die elkaar kunnen beconcurreren.
merkloze vervangers zijn te vinden op http://www.medicijnkosten.nl/. Een merkloze vervanger valt niet onder de " vergoeding eigen risicoregeling" . Die " vergoeding eigen risicoregeling" geldt namelijk alleen als de zorgverzekeraar de verzekerde verplicht om juist dat bepaalde merkloze geneesmiddel te gebruiken, dus als het op de lijst van preferente middelen van VGZ staat.

Gesloten