LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjoegel schreef:Sorry voor de beeldvorming, maar ik kan die directeur niet anders zien dan als een volgezogen teek aan mijn been.

Excuses aan alle bloedbehoeftigen maar ik geef geen bloed zoalang iemand wil dat ik kosteloos mijn bloed afsta en wanneer hij er dan zo hard op binnenloopt.
Dat kan ik heel goed begrijpen !

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjoegel schreef:Hou toch op ternomin ! Zonder actie geen reactie. Ik kan hier echt heel kwaad over worden. Waar ligt de grens ?
Ze verkopen mijn bloed voor veel hogere prijzen dan in bijvoorbeeld Belgie. Toevallig liggen de directie salarissen daar ook een stuk lager. Ik weiger als een bloedtap te fungeren waar de directie haar zakken mee kan vullen.
Ze verkopen dat bloed wat mensen doneren ?
Dit zal toch niet zo zijn mag ik hopen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door grun »

Chocomelk schreef:Ze verkopen dat bloed wat mensen doneren ? Dit zal toch niet zo zijn mag ik hopen.
Dat is wel zo. Het is big business, in 2005 draaiden ze bijvoorbeeld een omzet van 300.000.000 euro.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sanquin

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Ze verkopen dat bloed wat mensen doneren ?
Dit zal toch niet zo zijn mag ik hopen.
Dat is dus wel zo helaas. Een heel dorp, ruim 1200 mannen of vrouwen, wordt afgetapt om alleen al het salaris van deze man te betalen !

Het bloed krijgen ze gratis en voor ruim 200 euro per zakje gaat het over de balie van deze directeur.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

het liefst hebben ze dat je regelmatig terugkomt !

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ja dat klopt er moet door het ziekenhuis voor dat bloed betaald worden. Een deel van dat geld is natuurlijk voor personeel (iemand moet dat bloed afnemen) testen, classificering en opslag en vervoer.
Maar directie zal daar dan ook wel uit betaald worden lijkt mij.

isabel

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjohie »

sjoegel schreef:
Ze verkopen dat bloed wat mensen doneren ?
Dit zal toch niet zo zijn mag ik hopen.
Dat is dus wel zo helaas. Een heel dorp, ruim 1200 mannen of vrouwen, wordt afgetapt om alleen al het salaris van deze man te betalen !

Het bloed krijgen ze gratis en voor ruim 200 euro per zakje gaat het over de balie van deze directeur.
Tsja, ze doen er natuurlijk van alles mee, oa erg veel testen, en dit in een pand, waar mensen werken om het bloed af te tappen, en weer andere mensen werken die ervoor zorgen dat alles schoon is, de lampen branden, en zo verder.

Dit plaatje geeft ea wel mooi weer..

Afbeelding

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Wat wil je daarmee zeggen dat bijna 9 ton voor 3 directieleden te verwaarlozen is ? Dat is vet boven de Balkenendenorm.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik wilde nergens iets mee zeggen, ik wilde alleen bevestigen dat er inderdaad voor het bloed betaald moet worden (iemand hierboven wist dat niet) En dat uit die betaling naast alle andere dingen ook de directie betaald moest worden.
Ik bedoelde daar dus eigenlijk helemaal geen waarde oordeel mee (dus niet dat dat te verwaarlozen was, goed of slecht was of iets dergelijks)

Isabel

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjohie »

sjoegel schreef:Wat wil je daarmee zeggen dat bijna 9 ton voor 3 directieleden te verwaarlozen is ? Dat is vet boven de Balkenendenorm.
Tsja, wat zegt die norm precies? Sanquin is een bedrijf met ~3000 man personeel, en een enorme maatschappelijke en medische verantwoordelijkheid. Dan is 900k aan directiesalarissen niet buitenissig in mijn ogen, als dat competente directieleden zijn.

Dit zeggen ze er zelf over trouwens
Beloningen Raad van Bestuur en Raad van Toezicht
-De totale beloning van de Raad van Bestuur bedraagt € 773.000*.
-De beloning sluit aan bij de beloningscode van bestuurders in de zorg.
-Het salaris van de in 2010 aangestelde bestuurder is op deze code gebaseerd.
-De totale beloning van de Raad van Toezicht (6 personen) bedraagt € 30.000*.
(* Cijfers jaarverslag 2011)

En het kan ook zo zijn dat er bestuurders zitten van vóór de balkenende-norm, en die arbeidscontracten kan men niet éénzijdig even openbreken natuurlijk.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Het probleem zit hem erin dat ik mijn bloed wel gratis moet afstaan. Daartegenover staat het schreinend hoge salaris.

Ervoor betalen doen ze niet. Nee dat moet op basis van "solidariteit" en met gevoel voor het leed van bloedbehoevende patiënten. Me neus !

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door puma73 »

sjoegel schreef:Het probleem zit hem erin dat ik mijn bloed wel gratis moet afstaan.
U "moet" helemaal niks, u kunt als u wilt bloed doneren. Er staat niemand met een pistool op uw hoofd u bloed af te nemen. Ook bestaat er geen enkele wettelijke verplichting om bloed te doneren.

Ik begrijp de verontwaardiging over het salaris van deze topman, maar u stelt de zaken wel iets te zwart wit door te stellen dat u uw bloed MOET geven.

De inbreng van sommigen in deze lijkt een beetje op opruiing en heeft niks meer te maken met de situatie.

sjoegel
Berichten: 3081
Lid geworden op: 09 okt 2007 19:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door sjoegel »

Heeft niets met opruiing te maken. Ik constateer slechts een breed gedragen opvatting dat een dergelijk riant salaris niet past bij een organisatie die afhankelijk is van door mededogen geinspireerde goedgeefsheid van mensen.

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

sjoegel schreef:
Het bloed krijgen ze gratis en voor ruim 200 euro per zakje gaat het over de balie van deze directeur.
Zat er toevallig laatst over te denken om bloeddonor te worden maar nu ik
dit weet echt niet ! :evil:

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

ik snap wat sjoegel denkt, en ik ben ook boos (ik wist dit niet, had ik natuurlijk kunnen opzoeken maar heb ik niet gedaan) en ik vind dit ook echt niet kunnen.
Zat er toevallig laatst over te denken om bloeddonor te worden maar nu ik
dit weet echt niet !
ook al weet ik nu wat ik nu weet, ik wil je toch graag vragen te heroverwegen, natuurlijk heeft sjoegel gelijk, en zonder actie geen reactie. Maar ik zie elke week mensen die zonder bloed doodgaan. ik wil helemaal geen politiek standpunt maken (verre van) maar elk bloed is bloed en daar overleven mensen op. Ik snap het politiek punt,ben het daar ook mee eens. Maar in praktijk is het anders. ELKE KEER dat ik een infuus erin zet, weet ik dat dit alleen kan omdat iemand anders zijn bloed gegeven heeft. en ELKE KEER weet die patient dat ook.

Ik ben overigens zelf donor, en erg boos over dit salaris, maar ik ga niet stoppen. Voor mensen zijn de mensen die dit bloed ontvangen een onbekende groep, ik ken een deel van deze mensen bij naam, ken hun kinderen, weet wat hun hobbies zijn etc.

dus ook al ben je boos, wat je goed recht is, als je een andere manier kan vinden om je punt te maken (en ik heb al gedacht maar ik weet het ook niet) doe dat dan. Want er zijn mensen die voor hun leven jou nodig hebben.

isabel (die het volledig met sjoegel eens is maar zich ernstig zorgen maakt over haar patienten)

Leojes30
Berichten: 600
Lid geworden op: 19 feb 2010 14:57

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Ik heb laatst een artikel gelezen (helaas weet ik niet meer waar precies) dat de reden dat het in NL zoveel duurder is , dan in BE en DUI , dat daar veel meer bloed beschikbaar is omdat de eisen in NL om bloed te mogen geven vele malen hoger liggen.

Ik vind als je bloed geeft ( doe ik ook) dan doen je dat om mensen te helpen, levens te redden misschien wel, en alle andere dingen er om heen maken mij niet uit.

Twee weken terug is mijn neefje van 25 jaar verongelukt, ze hebben hem proberen te redden door hem bloed te geven maar de verwondingen waren te groot, helaas. Dit is een drama in de familie vooral voor mijn tante en oom, maar ik weet zeker dat het drama vele malen groter was geweest, als de arts gezegd had, TJA we hadden hem makkelijk kunnen redden, maar er was geen bloed voorhanden omdat de mensen geen bloed meer willen geven....

Tuurlijk ben ik het er mee eens dat het belachelijk is dat die man zoveel verdiend, maar dat vind ik van zoveel mensen, dat mag geen reden zijn om te stoppen met bloed geven.

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Leojes,

wat erg, ik hoop dat jullie het rouwproces op een goede wijze kunnen doormaken.

verder sluit ik me helemaal bij je aan. Echter, laatst was er in duitsland ook een tekort, zij wilden toen van ons kopen voor een specifiek type. (of dat gelukt is weet ik niet)

isabel

Chocomelk
Berichten: 11409
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Chocomelk »

@ Isabel kan heel goed begrijpen met wat je allemaal schrijft omdat je het van dichtbij
meemaakt doordat je verpleegkundige bent.
Sorry maar je kan mij niet overtuigen om toch bloeddonor te worden, ben zelf wel beenmergdonor.

Er zijn genoeg mensen die er niet mee zitten wat die vent aan een salaris heeft nou
ik vind het belachelijk en ik ga hem niet sponseren, zeer zeker niet.

Mensen die bloeddonor zijn zouden een korting moeten krijgen op een zorgverzekering of
een kleine vergoeding moeten krijgen dat zou de 'pijn' bij de mensen verzachten over wat die vent verdiend aan alle bloeddonors.

Silex
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2011 17:25

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Silex »

Gisteren heb ik een kort mailtje gestuurd naar de Landelijke Vereniging van Bloeddonoren via hun contactformulier.

http://www.lvbdonoren.nl/

Als er van hen uit namelijk een tijdelijke (stakings-)actie zou komen, dan zou ik zeker mee doen.
Het lijkt er echter op dat de Vereniging min of meer "in ruste" is, gezien de datum van het laatste nieuwsbericht.
Ze vinden het sinds de ophef over deze salarissen in 2011 wel genoeg, of hebben geconcludeerd dat dit niet de manier is om druk te zetten.

Wel jammer.

Silex
Berichten: 16
Lid geworden op: 14 nov 2011 17:25

Re: Donateur van bloedbank "gekke Henkie"?

Ongelezen bericht door Silex »

We kunnen ook een petitie starten en kijken hoeveel ondersteuning we krijgen.
Als het op deze manier kan, is het beter dan stoppen met bloed geven.

Hopelijk werkt het.

http://www.gopetition.com/petitions/bes ... t-ook.html

Gesloten